Skoda Octavia zjechała z taśmy produkcyjnej blisko siedemnaście lat temu i był to pierwszy model czeskiej marki, który powstał w biurach konstrukcyjnych Volkswagena. Trudno uwierzyć, że samochód, który umocnił Skodę na europejskich rynkach motoryzacyjnych niedługo będzie już pełnoletni.
Stylistyka
Wygląd Octavii drugiej generacji po liftingu nie uległ rewolucji. Największe zmiany zauważyć można w przedniej części nadwozia gdzie znajdziemy zmieniony kształt przednich reflektorów a także nową masywniejszą atrapę chłodnicy, dzięki czemu Czeszka zyskała dodatkowego bardziej dynamicznego i agresywnego charakteru. W tylnej części samochodu najwyraźniej odznaczają się unowocześnione tylne lampy oraz lekko zmieniona linia tylnego zderzaka.
Skoda Octavia od lat odnosi wielkie sukcesy na polskim rynku, co zawdzięcza między innymi stonowanej stylistyki połączonej z elegancją, dlatego też przeprowadzona kilka lat temu modernizacja linii nadwozia miała jedynie udoskonalić już bardzo dobrze dopracowany czeski samochód.
Jakiś czas temu przyszło mi testować najbogatszą odmianę Skody Octavii w wersji Elegance, która posiada dodatkowo 17-sto calowe aluminiowe felgi, jednak dopiero we wnętrzu możemy poczuć, co tak naprawdę kryje się pod nazwą „Elegance”.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze odnowionej Octavii drugiej generacji w wersji Elegance to połączenie jasnych beżów z ciemnymi tworzywami, które nie tylko zachęca do zajęcia miejsca we wnętrzu auta, ale sprawia również, iż wnętrze samochodu nabiera wyjątkowej elegancji.
We wnętrzu zmodernizowanej Czeszki znajduje się również przeprojektowana kierownica, nowa deska rozdzielcza i ozdobne elementy na drzwiach i konsoli centralnej. Zabiegi konstruktorów Skody sprawiły, że wnętrze samochodu jest bardziej estetyczne nie zapominając przy tym o funkcjonalności, która jest jednym ze znaków rozpoznawczych Octavii.
Kolejną cechą sprawiającą, że Octavia odniosła tak spektakularny sukces na europejskich rynkach jest przestrzeń oferowana we wnętrzu. Choć pozornie samochód nie sprawia wrażania tak pojemnego to w środku znajdziemy mnóstwo miejsca zarówno dla osób podróżujących z przodu jak również z tyłu. Dodatkowo autem wersji kombi jest bagażnik o pojemności 605 litrów, który po złożeniu siedzeń zwiększa się do 1655 litrów, posiadający niski próg załadunkowy, co zwiększa użyteczność przestrzeni bagażowej.
Najbogatsza wersja, którą przyszło mi testować posiada niezliczoną liczbę poduszek powietrznych, automatyczną dwustrefową klimatyzację, czujniki parkowania czy ksenonowe reflektory. Moją uwagę zwróciła nawigacja z systemem audio AMUNDSEN +, która oferuje bardzo dobre brzmienie nawet dla bardziej wymagających użytkowników. Dodatkowym wyposażeniem w wersji Elegance, która umila podróżowanie jest panoramiczny szyberdach, elektrycznie regulowane fotele czy skórzana tapicerka.
Silnik
Pod maską testowanego egzemplarza zamontowana została jednostka wysokoprężna o pojemności 2.0 litrów i mocy 140 koni mechanicznych.
Konstrukcja volkswagena o dumnej nazwie 2.0 TDI CR DPF oferuje ponadto aż 320 Nm momentu obrotowego dostępnego w zakresie 1750 – 2500 obr/min, co sprawia, że samochód jest dynamiczny nawet przy podróżowaniu z kompletem pasażerów i mocno wyładowanym bagażniku.
Nie od dziś wiadomo, że jednostki napędowe oferowane przez Skodę cechują się bardzo dobrymi parametrami zarówno w kwestii osiągów jak również zużycia paliwa. W trasie Octavia kombi spalała 4,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, w cyklu mieszanym 5,4 litra a w mieście 6,5 l. Zużycie paliwa okazało się tylko nieznacznie wyższe niż podawane przez producenta, jednak jesteśmy pewni, że bez większych problemów da się „zejść” do danych katalogowych.
Osobiście muszę przyznać, że ten silnik zaskoczył mnie bardzo pozytywnie. Od lat byłem zwolennikiem jednostki 1.9 TDi o mocy 110 koni mechanicznych, która przed laty montowana była w Octavii. Trudno zmienić stare upodobania, jednak dwulitrowa jednostka diesla, którą miałem okazję testować sprawia bardzo dobre wrażenie. Silnik jest dynamicznym, ekonomiczny a przede wszystkim jest mało awaryjny, czego nie można było powiedzieć o pierwszych egzemplarzach tej jednostki.
Podsumowanie
Mówiąc o walorach Skody Octavii II należy przede wszystkim podkreślić stonowaną i elegancką linię nadwozia oraz przestronne wnętrze Naszym zdaniem to właśnie te cechy połączone z konkurencyjną ceną samochodu powodują, że Skoda niezmiennie jest liderem na europejskich rynkach motoryzacyjnych.
Testowana wersja to rodzinny samochód o mocnym i ekonomicznym silniku oraz wyjątkowo bogatym i eleganckim wnętrzu, co jednak przekłada się na cenę tego egzemplarza. Z pewnością tak skonfigurowana wersja jest niszowym procentem modeli Octavii sprzedawanych przez Skodę, gdyż trzeba za nią zapłacić aż 121 000 złotych. Biorąc pod uwagę wyposażenie samochodu jego cena wciąż jest konkurencyjna jednak większość klientów bez wątpienia wybierze zdecydowanie tańsze wersje wyposażenia.