Categories Testy samochodów

[Nasz test] Skoda Superb kombi

Już tylko chwila dzieli nas od debiutu nowej Skody Superb, a zatem jest to najlepszy czas na rozważenie zakupu nieco starszego modelu, który nabyć można w bardzo korzystnych cenach, a który wciąż prezentuje się nienagannie. Octavia czy Fabia to znakomicie znane na polskim rynku modele czeskiej marki, które od wielu lat są liderem w swoich segmentach, jednakże z każdym rokiem Skoda pokazuje swoje aspiracje do bycia czymś więcej niż tanim rodzinnym samochodem. Skoda Superb kojarzy się nam przede wszystkim z limuzynami wożącymi prezesów firm, jednak czy taki samochód nadaje się na rodzinne auto? Przekonajmy się!

Stylistyka

Wystarczy spojrzeć na Skodę Superb, aby zauważyć, że za niewygórowaną cenę Czesi stworzyli elegancką i wyjątkowo przestronną limuzynę. O ile nie jestem zwolennikiem samochodów o takim typie nadwozia to w tym przypadku wersja kombi przynajmniej o kilka klas przewyższa typową odmianę limuzyny, którą najczęściej możemy spotkać na polskich drogach. Poza tym wersja kombi oferuje zdecydowanie więcej miejsca w przestrzeni bagażowej, co jednak ma swoje minusy, gdyż kombi kojarzy się raczej z autami rodzinnymi niż limuzynami klasy wyższej. Co za tym idzie, auto traci na elegancji jaką Superb miałą okazywać.

Chromowane elementy, ksenonowe reflektory czy stonowane linie nadwozia nadają autu wyjątkowego i poważnego wyglądu, który kojarzyć się może z samochodami z klasy Premium. Co ciekawe konstruktorzy postawili na prostotę, która okazała się strzałem w dziesiątkę. W porównaniu do zmodyfikowanej Skody Superb, wersja produkowana od 2009 roku, posiada moim zdaniem nieco więcej charakteru, dzięki któremu wyróżnia się w tłumie innych samochodów.

Wnętrze

Wsiadając do wnętrza najbardziej prestiżowego auta w gamie czeskiej marki możemy poczuć się naprawdę luksusowo. Bez względu na to czy siedzimy w fotelu kierowcy czy pasażera zawsze do naszej dyspozycji jest nawet nadto miejsca i muszę przyznać, że długo się zastanawiałem czy nie zabrać ze sobą szofera a samemu umiejscowić się na tylnej kanapie. Pewnie tak by się stało gdyby nie fakt, że pod maską Superba pracuje mnóstwo żwawych koni domagających się mocniejszego wciśnięcia pedału gazu.

Jeśli chodzi o pozycję za kierownicą to każdy, kto miał okazję wcześniej siedzieć w samochodach czeskiej marki znakomicie zdaje sobie sprawę z tego, że jest to element, na który autach grupy Volkswagena nie można narzekać. Dodatkowo wygodne elektrycznie sterowane fotele umożliwiają znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą, dzięki czemu nawet po bardzo długiej podróży nie będziemy odczuwali objawów zmęczenia.

Wnętrze w wersji Elegance to połączenie jasnych beżów, ciemnych miękkich tworzyw i drewnianych elementów, które nadaje eleganckiego wyglądu, jednakże mi osobiście za bardzo kojarzy się ono z wnętrzem dobrze znanej Octavii Elegance. Po takim samochodzie można byłoby się spodziewać nieco więcej, jednak trzeba pamiętać, że Skoda Superb jest tylko kilkanaście tysięcy złotych droższa od mniejszej i bardziej popularnej Octavii.

Poza elektrycznie sterowanymi fotelami testowany egzemplarz wyposażony został w m.in. ksenonowe reflektory, wielofunkcyjna skórzana kierownica, skórzaną tapicerkę, doświetlanie zakrętów, panoramiczne okno dachowe czy elektrycznie otwieraną klapę bagażnika. Kolejnym minusem, którego nie mogę wybaczyć producentowi jest wyposażenie Supebra w nawigację z systemem audio AMUNDSEN +, która działa poprawnie jednakże dotykowy ekran wydaje się zdecydowanie zbyt skromny i aż prosi się wymianę na nawigację Columbus.

Silnik i właściwości jezdne

Testowany egzemplarz wyposażony został w znakomicie znany dwulitrowy turbodoładowany silnik diesla. O tym, że w początkowej fazie produkcji jednostki te nie należały do najbardziej udanych nie trzeba nikomu przypominać, jednak po wielu latach sprzedawane obecnie silniki nie wykazują tych przypadłości i z pełną odpowiedzialności mogę powiedzieć, że są niezawodne i posiadają bardzo przyzwoite osiągi.

Pod maską luksusowego kombi pracuje 170 koni mechanicznych, które w połączeniu z maksymalnym momentem obrotowym dochodzącym do 350 Nm sprawiają, że rodzinny samochód potrafił dostarczyć kierowcy nie tylko mnóstwo wygody, ale również frajdy i adrenaliny. Do tego producent zdecydował się na zastosowanie do przenoszenia napędu sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, pozwalającej zmniejszyć zużycie paliwa i działającej bardzo precyzyjnie, i dobrze znanego z samochód grupy Volkswagen – sprzęgła Haldex. Znaczy to nie mniej nie więcej, że Skoda Superb dysponuje napędem na obie osie, który powinniśmy docenić w gorszych warunkach atmosferycznych.

Osobiście nie jestem zwolennikiem tego typu rozwiązania, gdyż mnogość elektronicznych systemów wspomagających prowadzenie samochodu w zupełności wystarcza, a za cenę jaką trzeba zapłacić za taki napęd moglibyśmy wybrać znacznie bardziej przydatne dodatki.

Nie od dzisiaj wiadomo, że największą zaletą samochodów produkowanych przez czeską markę jest ich mały apetyt na paliwo. Patrząc na Skodę Superb kombi i biorąc pod uwagę to, że pod maską mamy do dyspozycji aż 170 koni mechanicznych wydawać by się mogło, że akurat ten model nie powinien należeć do najbardziej ekonomicznych jednakże tak nie jest! W czasie normalnej jazdy w trybie poza miejskim silnik zadowalał się dawką 4.7 – 4.9 litra oleju napędowego na sto kilometrów, natomiast w mieście spalanie rosło do wartości 7.5 – 7.7 litra paliwa. Nieco mocniejsze przyciśnięcie pedału przyspieszenia również nie skutkuje bardzo wysokim zużyciem paliwa, dlatego też Skoda Superb 2.0 TDi znakomicie łączy ze sobą dynamikę i oszczędność.

Pamiętając o tym, że Skoda Superb jest luksusową limuzyną nie należy zapominać o komforcie podróżowania, który jest sprawą najistotniejszą. Zastosowanie w przednim zawieszeniu kolumn MacPhersona i w tylnym dobrze zestrojonego układu wielowahaczowego w tylnej osi sprawia, że podróżowanie Superb jest naprawdę wygodne. Konstruktorzy położyli przede wszystkim nacisk na komfort i wygodę, co patrząc na dynamiczną jednostkę może trochę dziwić, jednak zabieg ten okazał się wyjątkowo trafiony.

Podsumowanie

Skoda Superb to samochód, od którego należy oczekiwać komfortu, przestronnego wnętrza i odrobiny luksusu, którego możemy dotknąć za cenę zdecydowanie niższą niż samochody klasy Premium. Bogate wyposażenie, dynamiczna i ekonomiczna jednostka napędowa czy nienaganna stylistyka to najważniejsze cechy testowanego przeze mnie egzemplarza. Oczywiście za namiastkę luksusu należy swoje zapłacić, jednakże biorąc pod uwagę to, że już wkrótce pojawi się zmodernizowana wersja Superba zakup tego samochodu pod koniec bieżącego roku powinien być doskonałą inwestycją na długie lata.