Poszukując kolejnych samochodów do przeprowadzenia testów trafiłem na nowy model Actyon Sports, który od razu zrobił na mnie spore wrażenie. Czy odświeżona wersja pickupa produkowanego przez koreański koncern ma szansę odnieść sukces na polskim rynku? A może konkurencja jest wciąż poza zasięgiem tego nowoczesnego samochodu?
Początki azjatyckiej marki sięgają lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, kiedy to nowopowstała firma została założona pod nazwą Hadonghwan Motor Company i pierwotnie miała zająć się produkcją aut terenowych, samochodów ciężarowych i autobusów. W późniejszym etapie do grupy dołączyła firma Keohwa Motors specjalizująca się w produkcji Jeepów poprzedzając nawiązanie współpracy z świetnie znaną spółką Mercedes – Benz AG, która miała nadzieje na stworzenia strategicznego aliansu oraz partnerstwa w dziedzinie technologii, zarządzania oraz dystrybucji. Współpraca objęła: małe dostawcze pojazdy (1991), silniki Diesla (1993), luksusowe samochody osobowe (1993) oraz silniki benzynowe (1993) i pozwoliła firmie SsangYong opracowywać i tworzyć zaawansowane technologicznie samochody. Historia azjatyckiego koncernu jest stosunkowo burzliwa jednak dzięki niej udało się jej odnieść sukces na rynku azjatyckim a teraz próbuje podbić europejski rynek.
Stylistyka
Już po kilku godzinach od wyjechania z parkingu prasowego koreańskiego koncernu uświadomiłem sobie jak wielkie zaskoczenie budzi nowa konstrukcja Ssangyonga. Koreańczycy poczynili milowy krok naprzód, jeśli chodzi o kwestie stylistyczne. Nowy Actyon Sports wyróżnia się w miejskim zgiełku dzięki agresywnemu zarysowi przodu, ciekawie wyprofilowanymi lampami, co sprawia, że samochód jest nie tylko dynamiczny, ale również elegancki. Takiego wyglądu nie powstydziłyby się z pewnością inne terenówki. Tak kolorowo nie było już w dalszej części auta, które wciąż przypomina swojego poprzednika przez co tył jest mało atrakcyjny i sprawia wrażenie ociężałego. Mimo wszystko Actyon Sports budzi spore zainteresowanie i wyjątkowo pozytywne opinie a przecież mamy do czynienia z typowym pickupem!
Testowany model to typowy pickup bez zabudowanej „paki” i przy opuszczonej burcie jest w stanie przewozić motocykl, quad czy wiele innych gabarytowych przedmiotów. Ładowność Actyon Sports wynosi 750 kilogramów, dlatego też bez większych problemów można przewozić nim sporo towaru, co nie wpływa na pogorszenie prowadzenia samochodu.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze samochodu podobnie jak jego tylna część nie przeszła gruntownej modyfikacji i skończyło się jedynie na niewielkim odświeżeniu. Zmieniony układ zegarów jest czytelny, a umieszczony w środkowej części nowy komputer pokładowy pozwala uzyskać informacje na temat pokonanej odległości, czasu podróży czy zużycia paliwa. Mam trochę zastrzeżeń do małego kontrastu pomiędzy ekranem wyświetlacza a wyświetlanymi na nim informacjami, przez co odczytanie danych w słoneczne dni sprawiało nie lada wyzwanie. Sporym udogodnieniem jest skierowanie wszystkich wskaźników w stronę kierowcy oraz ich dobre rozmieszczenie, dzięki czemu ich obsługa jest prosta i intuicyjna.
Koreańscy projektanci mają jeszcze sporo pracy we wnętrzu samochodu. Wielofunkcyjna kierownica zastosowana w Actyon Sports posiada stosunkowo dużo przycisków, które nie są dobrze rozlokowane, przez co ich obsługa sprawia czasem problemy. Duży minus muszę postawić za system audio. Zdaję sobie sprawę, że mamy do czynienia z samochodem służącym przede wszystkim do pracy jednakże dziwny pogłos i kiepska akustyka wynikająca z zastosowania dużej ilości plastików sprawia, że słuchanie muzyki i rozmawianie przez telefon nie należy do najprzyjemniejszych.
Ssangyong Actyon Sports w wersji Quartz wyposażony był w m.in.: czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, ABS z EBD, klimatyzację manualną, skórzaną kierownicę, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, wbudowany zestaw głośnomówiący, cztery głośniki, kierownicę wielofunkcyjną czy komputer pokładowy. Dodatkowo w samochodzie zamontowane zostały czujniki cofania, które normalnie dostępne są niestety tylko w wersji Sapphire, a w znacznym stopniu ułatwiają parkowanie samochodem o takich gabarytach.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską blisko dwutonowego pickupa zamontowana została dwulitrowa wysokoprężna jednostka napędowa osiągająca moc 155 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 360 Nm już przy 1500 obrotach na minutę. Testowany przeze mnie samochód wyposażony był w sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz napęd na dwie osie, który ułatwiał jazdę w terenie, a dzięki możliwości przełączenia na napęd na przednią oś nie pogarszał właściwości jezdnych w warunkach miejskich. Kultura pracy jednostki napędowej stoi na dobry poziomie a dobre wyciszenie kabiny sprawia, że jazda z prędkościami przekraczającymi 120 km/h nie jest uciążliwa dla podróżujących.
Wracając jednak do kwestii związanych z jednostką napędową to śmiało można powiedzieć, że mamy do czynienia ze znakomitym silnikiem. Bez względu na fakt czy samochód jest załadowany czy nie, zachowuje się dynamicznie, co jest związane z wysokim momentem obrotowym, który już w dolnym zakresie prędkości obrotowej silnika wynosi 190 Nm, co zapewnia bardzo dobre przyspieszenie na każdym biegu.
Wyobraźmy sobie, że prowadzimy małą firmę i liczą się dla nas przede wszystkim kwestie ekonomiczne związane z eksploatacją jednostki napędowej i tutaj również Actyon Sports nie ma się czego wstydzić. Zdaniem koreańskiej marki pickup powinien spalać w mieście 9.6 litra, w trasie 6.4 litra a w cyklu mieszanym 7.5 litra oleju napędowego. Z moich obserwacji zużycie paliwa w cyklu miejskim było nieco wyższe i wynosiło w granicach 10.2 litra a poza miastem przy spokojnej jeździe 6.7 litra paliwa. Duży wzrost apetytu jednostki na paliwo można zobaczyć po przekroczeniu 90 km/h jednak pamiętajmy, że nie jest to samochód przeznaczony do sportowej jazdy. Co ciekawe dzięki dużej mocy silnika i pokaźnemu momentowi obrotowemu pozwala na bardzo dynamiczną jazdę i spokojne wyprzedzanie przy wypadach poza miasto.
Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym przez koreański koncern jest zastosowanie w Actyon Sports wielowahaczowego zawieszenia, które zapewnia wysoki komfort jazdy i bardzo dobre własności jezdne pojazdu. Muszę przyznać, że zawieszenie spisuje się naprawdę dobrze. Każdy, kto miał okazję jeździć podobnymi samochodami zdaje sobie świetnie sprawę z tego, że podróżowanie pickupem nie należy do najprzyjemniejszych. Przez zastosowanie zawieszenia wielokrążkowego niedociążony tył samochodu spisuje się bardzo dobrze i nie skacze na nierównościach. Acyton Sports zapewnia wyjątkowo miłe podróżowanie zarówno z obciążeniem tylnej części auta jak i podczas jazdy bez ładunku.
Podsumowanie
Ssangyong Actyon Sports to wyjątkowo ciekawa pozycja w swoim segmencie. Actyon Sports jest samochodem uniwersalnym, który nie jest jedynie pojazdem służącym do przewożenia towarów, ale również do komfortowego podróżowania. Podsumowując Actyon Sports to bardzo udana konstrukcja, która jest milowym krokiem koreańskiego koncernu w celu zagoszczenia na europejskim rynku. Oczywiście można przyczepić się do kilku spraw, jednakże porównując nowy model do swojego poprzednika już teraz z niecierpliwością czekam na jego kolejną wersję.
Zaletą Actyon Sports jest również jego cena. Testowany przeze mnie egzemplarz z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym i wyposażeniem w wersji Quartz to koszt 98 000 złotych, jednakże możliwość odliczenia podatku sprawia, że realny koszt takiego samochodu spada do 79 675 złotych. Na tle konkurencji wygląda to naprawdę znakomicie.