Testy samochodów

[Nasz test] Fiat 500 by Gucci

„Pięćsetka” to dobrze znana konstrukcja włoskiego giganta motoryzacyjnego, która pomimo kilkuletniego stażu na rynkach oferuje szeroki wachlarz konfiguracji sprawiający, że każda wersja wygląda wyjątkowo. Tym razem do naszej dyspozycji trafił Fiat 500 by Gucci i już sama nazwa sugeruje, że należy spodziewać się czegoś niepowtarzalnego. I tak faktycznie jest.

Stylistyka
Jeszcze przed wejściem na parking z którego miałem odebrać „pięćsetkę” sygnowaną nazwą włoskiego domu mody domyślałem się, że samochód może przyciągać spojrzenia przechodniów. Z zewnątrz włoski mieszczuch wyróżnia się spośród innych oferowanych wersji Fiata 500 szklisto-perłowym odcieniem lakieru, który dodatkowo został oklejony zielono-czerwonymi paskami nawiązującymi do barw domu mody.

Na bocznych słupkach a także na klapie bagażnika umieszone zostały napisy „Gucci” które przypominają nam o tym, że to auto jest wyjątkowe. Styliści postanowi dobrać do tego zestawu 16-sto calowe felgi w stylu retro na środku których znajdują się litery GG.

Wnętrze
Wsiadając do wnętrza samochodu od razu widać, że projektanci nie zapomnieli również o uatrakcyjnieniu tej części auta. Ciemna kolorystyka wnętrza samochodu kontrastuje z beżowymi elementami i skórzanymi obiciami foteli, które tak samo jak w przypadku karoserii nawiązują do kolorystyki „Gucci”. Zielono-czerwono-zielone pasy bezpieczeństwa i wyrafinowane wykończenie lewarka skrzyni biegów sprawia, że samochód naprawdę prezentuje się doskonale.

Jeśli chodzi o pozostałe elementy wnętrza pojazdu to nie odbiegają one od tego co można zauważyć w pozostałych wersjach Fiata 500. Przednie fotele dysponują odpowiednim zakresem regulacji położenia, a nieco wyższa pozycja za kierownicą została zaprojektowana specjalnie z myślą o kobietach. Nieco gorszej wygląda komfort podróżowania na tylnej kanapie, która poprzez ścięty tył samochodu nie oferuje zbyt dużo miejsca dla mężczyzn. Nieco lepiej sprawa wyglądała w przypadku kobiet, które bez większych problemów mieściły się w tylnej części ale podczas dłuższych przejazdów dało się odczuć dyskomfort.

Dużym plusem „pięćsetki” by Gucci jest jej wyposażenie. Na liście wyposażenia znajdziemy m.in. automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerkę, siedem poduszek powietrznych, system Blue&Me, czujniki parkowania, multifunkcyjną kierownicę czy tryb „City”.

Silnik i wrażenia z jazdy
Testowany egzemplarz wyposażony był w benzynowy silnik o pojemności 1.2 litra, który dysponuje maksymalną mocą 69 koni mechanicznych i momentem obrotowym dochodzącym do 102 Nm. Popularna pięćsetka oferowana jest w bogatej gamie jednostek napędowych poczynając od diesla przez turbodoładowane benzyniaki kończąc na silnikach sportowych o mocy dochodzącej do 180 koni mechanicznych.

Tyle dobrego jeśli chodzi o silniki w które wyposażyć można produkowane w Tychach auto, jednak wybierając wersję „by Gucci” będzie musiała nam wystarczyć najsłabsza jednostka napędowa zintegrowana z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.

W warunkach miejskich stylowe włoskie autko spisuje się bardzo dobrze. Samochód jest zwinny, a niewielkie wymiary i możliwość przełączenia układu kierowniczego w tryb miejski sprawia, że jazda samochodem w zatłoczonym mieście staje się przyjemnością.

O tym, że Fiat 500 jest samochodem miejskim przypomina nam nie tylko układ kierowniczy ale również system Start – Stop, który pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa w cyklu miejskim. Podczas miejskiej części naszego testu, autko spalało około 5.6 litra benzyny na setkę, natomiast przy bardziej ekonomicznej jeździe udawało się zejść do poziomu 5.0 litrów.

Fiat 500 by Gucci to miejski samochód stworzony z myślą o kobietach, dlatego też byłem nieco zaskoczony brakiem w nim automatycznej skrzyni biegów, która byłaby swoistą wisienką na torcie zwanym „Gucci”.

Jak to w życiu często bywa samochód, który służy nam do jazdy po mieście jest naszym jedynym pojazdem, który od czasu do czasu musi sprawdzić się w nieco innych warunkach, gdzie ujawniają się wady takich samochodów. Stosunkowo niewielka masa, dość twarde zawieszenie i szerokie opony sprawiają, że „pięćsetka” poza miastem również spisuje się bardzo dobrze. Zachowanie samochodu jest przewidywalne, a dobre wyciszenie wnętrza sprawia, że podróżowanie jest przyjemne, jednak trzeba umiejętnie wybierać drogi, gdyż 16-sto calowe felgi i twarde zawieszenie nie są najlepszym wyborem na polskie drogi.

Pracujący pod maską auta benzynowy silnik o mocy 69 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym 102 Nm nie pozwala na bardzo dynamiczną jazdę w trasie, jednak jego zaletą jest bardzo niskie spalanie oscylujące w granicach 4.2 – 4.3 litra benzyny na 100 kilometrów.

Podsumowanie
Fiat 500 by Gucci to znakomita propozycja dla kobiet potrzebujących małego miejskiego samochodu który posiada bogate wyposażenie i wyróżnia się w miejskiej szarości. Jak wiadomo chcąc wyglądać modnie trzeba za to trochę zapłacić i tak samo jest w przypadku „pięćsetki” która w takiej właśnie konfiguracji kosztuje 67 000 złotych.