Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 KM DSG

Czwarta generacja Skody Octavia to bez wątpienia próba przeskoczenia do wyższego segmentu i zerwania z łatką typowego samochodu flotowego. Stylistycznie i technologicznie nowa Octavia jest o niebo lepsza od poprzednika, a jeśli weźmiemy pod uwagę, że nie straciła nic na praktyczności i przestronności, możemy być pewni, że wciąż będzie bestsellerem. Sprawdzamy jak spisuje się nowa Octavia na przykładzie praktycznego kombi z silnikiem diesla oraz skrzynią DSG.

Stylistyka

Można było narzekać, że poprzednie generacje były zbyt mało wyraziste i atrakcyjne. Jeśli już mówiło się o stylistyce Skody Octavia to głównie ze względu na dziwaczne dzielone światła po liftingu poprzedniej generacji. A trzeba pamiętać o tym, że Skoda Octavia od jakiegoś czasu nie należy do najtańszych samochodów na rynku i wydając grubo ponad sto tysięcy złotych oczekujemy czegoś bardziej atrakcyjnego. Teraz styliści czeskiej marki oddzielili przeszłość grubą kreską i udowodnili, że potrafią zaprojektować elegancki i nowoczesny samochód. Wreszcie Skoda Octavia jest samochodem na który z zazdrością może patrzeć Wasz sąsiad.

Nowa generacja bazuje na tej samej płycie podłogowej co poprzednik a same wymiary samochodu zmieniły się tylko nieznacznie. Obecnie Skoda Octavia ma długość 4689 milimetrów (+22 milimetry), szerokość 1829 milimetrów (+15 milimetrów) i wysokość 1505 milimetrów (+40 milimetrów). Rozstaw osi pozostał taki sam i wynosi 2686 milimetrów. Nie są to spektakularne różnice, ale w połączeniu z nowoczesnym designem odnosi się wrażenie, że nowa Octavia jest bardziej muskularna.

Z zewnątrz Skoda Octavia prezentuje się naprawdę świetnie. Węższe i ostro zarysowane przednie reflektory już w standardzie są wykonane w technologii LED, natomiast w wersji wyposażenia Style mamy do czynienia z LED Top Matrix. Jak mieliśmy okazję się przekonać, znakomicie oświetlają drogę. Do tego pojawił się charakterystyczny duży grill, natomiast maska opada teraz mocniej w dół i posiada wyraźne przetłoczenia. W dodatku zdecydowanie nachodzi na nadkola czym potęguje wrażenie solidności całej sylwetki. W tylnej części można zauważyć światła podobne do tych z modeli Scala czy Kamiq. Całość dopełnia dumny emblemat „SKODA”.

Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze przeszło równie poważną metamorfozę. Jest jeszcze bardziej przestronne, nowoczesne, ale chyba najważniejsze, że do jego wykończenia użyto bardzo dobrych materiałów pozwalających poczuć się w nim jak w samochodzie wyższego segmentu. Osobiście nie jesteśmy zwolennikami jasnego wykończenia, ponieważ po krótkim czasie widoczne są na nim ślady użytkowania, ale musimy przyznać, że takie połączenie kolorystyczne naszego egzemplarza testowego wygląda efektownie. Zwłaszcza jeśli odpowiednio dobierzemy kolorystykę oświetlenia ambientowego. Wówczas robi się bardzo klimatycznie. Do tego praktycznie każde miejsce którego dotykamy na co dzień jest pokryte miękkim i przyjemnym w dotyku materiałem. Do tego dochodzą różnego rodzaju wstawki ze świetnej jakości materiałów oraz doskonałe spasowanie. Przez cały okres naszego testu wsiadaliśmy do Skody Octavia z wielką przyjemnością i czuliśmy się w niej znakomicie.

Po zajęciu miejsca na fotelu kierowcy od razu w oczy rzuca się oryginalna, dwuramienna kierownica, która dobrze leży w dłoniach i pomimo nieco dziwacznego wyglądu zachowała swoją ergonomię. Wciąż w zasięgu kciuków mamy przyciski oraz rolki do sterowania komputerem pokładowym, wirtualnym kokpitem, zestawem głośnomówiącym, radiem oraz poleceniami głosowymi, chociaż sterowanie wymaga przyzwyczajenia. Przez lata przyzwyczailiśmy się do pewnych schematów i tutaj musieliśmy spędzić trochę czasu nad tym, aby znaleźć w jaki sposób zmienia się poszczególne funkcje komputera pokładowego. W poprzedniku było to trochę szybsze i łatwiejsze, ale trzeba też uczciwie przyznać, że obecnie komputer pokładowy jest bardziej rozbudowany.

W centralnym punkcie pojawił się nowy system info-rozrywki z nowocześniejszym i atrakcyjniejszym interfejsem, który ma świetną responsywność, rozdzielczość i reakcję na dotyk. Działa szybko a jego obsługa jest intuicyjna, aczkolwiek trzeba przyzwyczaić się do tego, że nie mamy już fizycznej regulacji temperatury czy głośności. Wszystkim sterujemy za pośrednictwem ekranu dotykowego. Szkoda. Na pocieszenie pozostaje fakt, że poniżej ekranu znajdują się fizyczne przyciski do najważniejszych funkcjonalności.

W miejsce tradycyjnego lewarka skrzyni biegów pojawiło się elektroniczne sterowanie SHIFT-BY-WIRE. Oznacza to, że przełącznik biegów nie jest już mechanicznie połączony ze skrzynią biegów. Wszystko odbywa się elektronicznie. Z perspektywy kilkudniowego testu oceniamy to rozwiązanie bardzo dobrze. Biegi przełączane są szybko i wygodnie, natomiast wybierak prezentuje się bardzo elegancko. Dzięki temu uzyskano jeszcze więcej miejsca.

Rodzinne kombi musi być także praktyczne. Czy również pod tym względem Skoda Octavia wypada tak dobrze jak wcześniej? Naszym zdaniem jest jeszcze lepiej. Wciąż mamy mnóstwo przegródek, pojemnych schowków, półeczek, obszerne kieszenie w drzwiach czy w oparciach przednich foteli. Całość jest jednak bardziej uporządkowana i wykończona, a dbałość o każdy element widać chociażby w przypadku miejsc na kubki. Mamy tam ładną, zamykaną roletkę.

Jeśli chodzi o przestrzeń we wnętrzu to Skoda Octavia wciąż jest wzorem. Przednie fotele są obszerne i bardzo komfortowe, a dzięki szerokiemu zakresowi regulacji fotela, kolumny kierownicy czy podłokietnika, znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą zajmuje tylko chwilę. Skoda chwali się, że pasażerowie tylnej kanapy zyskali dodatkowe 5 milimetrów na nogi, ale i bez tego można byłoby się tam czuć po królewsku. Miejsca jest po prostu mnóstwo i również tutaj siedziska są bardzo wygodne. Pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie mogą liczyć na oddzielną strefę klimatyzacji, podgrzewane siedziska, porty USB-C, gniazdko 230V, szeroki podłokietnik czy specjalne kieszenie na smartfony w oparciach przednich foteli.

Poprzednik miał ogromny bagażnik….więc pojemność bagażnika nowej Octavii zwiększono o 30 litrów, dzięki czemu liczy on teraz aż 640 litrów. Wypełnienie takiej przestrzeni to nie lada wyzwanie, ale gdyby komuś się udało to po złożeniu oparć tylnej kanapy można ją zwiększyć do 1700 litrów. Aby uzyskać płaską podłogę trzeba zainwestować w wielofunkcyjną podłogę bagażnika, która kosztuje 1 100 złotych.

Silnik i właściwości jezdne

Gama silnikowa jest naprawdę imponująca – zaczynając od tradycyjnych benzyniaków (1.0 TSI 110 KM i 1.5 TSI ACT 150 KM), przez miękkie hybrydy (1.0 TSI e-Tec Mild Hybrid 110 KM i 1.5 TSI e-Tec Mild Hybrid), hybrydę plug-in (1.4 TSI iV Plug-In Hybrid 204 KM), skończywszy na dieslach (2.0 TDI SCR 115 KM, 2.0 TDI SCR 150 KM i 2.0 TDI SCR 4×4 200 KM). Do wyboru mamy sześciobiegowego manuala lub siedmiostopniową przekładnię DSG, natomiast wszystkie wersje poza najmocniejszym dieslem posiadają napęd tylko na przednią oś.

Pod maskę prezentowanego egzemplarza trafiła wysokoprężna jednostka o pojemności dwóch litrów, która osiąga moc 150 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 360 Nm. Połączono ją z siedmiostopniową przekładnią DSG, która idealnie pasuje do charakteru samochodu, zapewnia płynną zmianę biegów i bez zbędnych opóźnień reaguje na każde dotknięcie pedału przyspieszenia. Początkowo nieco zaskakiwać może utrzymywanie jednostki na niskich obrotach, ale  diesel znakomicie sobie z tym radzi i w codziennej jeździe absolutnie nie ma to wpływu na dynamikę czy komfort jazdy. Taki zestaw sprawia, że pierwszą setkę osiągamy w czasie 8,8 sekundy a prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. Naszym zdaniem to optymalny silnik do Octavii, która zapewnia świetną elastyczność i bardzo niskie zużycie paliwa.

Średnie zużycie paliwa z całego naszego testu wyniosło tylko 5,9 litra. W mieście uzyskiwaliśmy wyniki w okolicach 6,0 – 6,5 litra, jednak to wartości które można bez problemu poprawić. Pełnię swoich możliwości diesel pokazuje poza terenem zabudowanym. Na zwykłej krajówce można zejść poniżej 4,0 litrów, na drodze ekspresowej będzie to około 5,4 litra, natomiast na autostradzie nie przekroczymy 6,0 litrów.

Zawieszenie nowej Skody Octavia zostało zestrojone nieco bardziej miękko, dzięki czemu jeszcze lepiej wybiera wszelkiego rodzaju nierówności i zapewnia jeszcze wyższy komfort podróżowania. Nasz egzemplarz został wyposażony w dodatkowe zawieszenie adaptacyjne DCC z trybami jazdy, które kosztuje 4 150 złotych i pozwala na wyraźną zmianę charakterystyki pracy amortyzatorów. W skrajnych ustawieniach bardzo dobrze czuć, że zawieszenie jest bardziej miękkie i łagodniej pokonuje nierówności albo jest twardsze i lepiej radzi sobie w zakrętach. Warto w to zainwestować nie tylko ze względu na możliwość dopasowania charakterystyki zawieszenia do swoich preferencji, ale także dlatego, że mamy tutaj tryby jazdy. Za ich sprawą możemy dostosować pracę układu napędowego czy układu kierowniczego, który bez względu na ustawienia jest bardzo precyzyjny. Stabilność i pewność prowadzenia jest świetna. Na koniec warto wspomnieć, że nowa Octavia jest znakomicie wyciszona i nawet przy prędkościach autostradowych we wnętrzu jest cicho.

Cennik

Czasy kiedy Skoda była tanią marką minęły bezpowrotnie. Nie stało się to bez żadnej przyczyny, ponieważ obecnie Skoda Octavia prezentuje naprawdę wysoki poziom wykończenia i wyposażenia. Nasz egzemplarz z bardzo bogatym wyposażeniem opcjonalnym został wyceniony na 159 600 złotych i wiecie co? Nawet przez chwilę nie mieliśmy wątpliwości czy Octavia jest warta takiej ceny. Wartość wyposażenia opcjonalnego to 27 250 złotych, więc stosunkowo łatwo można byłoby obniżyć cenę samochodu.

Bazowa wersja wyposażenia Active oferowana jest tylko z silnikami 1.0 TSI 110 KM i 2.0 TDI SCR 115 KM, które kosztują odpowiednio 87 850 złotych i 103 200 złotych. W wersji Active znajdziemy m.in.: elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, system bezkluczykowego uruchamiania silnika, radio SWING z ekranem o wielkości 8,25”, Bluetooth, system wspomagania ruszania pod wzniesienia, 16-calowe obręcze kół, Front Assist, Lane Assist, reflektory główne LED Basic czy manualną klimatyzację. Co ciekawe to nawet na liście wyposażenia opcjonalnego nie znajdziemy automatycznej klimatyzacji, która dostępna jest już jako standard w pozostałych wariantach.

Za prezentowany egzemplarz w wersji wyposażenia Style trzeba zapłacić przynajmniej 119 300 złotych. Biorąc pod uwagę obszerną listę wyposażenia standardowego to jest to bardzo atrakcyjna oferta. W skład wyposażenia wchodzą m.in.: czujniki parkowania z tyłu oraz z przodu z Manoeuvre Assist, reflektory główne LED Top Matrix, radio Bolero z ekranem o wielkości 10”, bezkluczykowy system obsługi samochodu, podgrzewane przednie fotele, 18-calowe obręcze kół, automatyczną dwustrefową klimatyzację, tempomat, kamerę cofania a także cały pakiet systemów bezpieczeństwa i wspomagających jazdę.

Podsumowanie

Nowa Skoda Octavia to bardzo atrakcyjny, nowoczesny i dopracowany samochód, który ma szansę zerwać z łatką auta flotowego i stać się wyznacznikiem pewnego prestiżu. Skoda Octavia nie straciła swoich najważniejszych walorów jakimi bez wątpienia było przestronne i funkcjonalne wnętrze, ogromny bagażnik, komfort i ekonomia jazdy. Teraz to wszystko opatrzone jest eleganckim designem. Może i jest trochę droższa niż poprzednik, ale jest to całkowicie uzasadnione a jeśli komuś wystarczy bazowa wersja to ciężko będzie znaleźć jakiegoś konkurenta dla Octavii.

Skoda Octavia 2.0 TDI DSG to idealny samochód dla wymagających klientów, ale ma on sens wtedy kiedy naprawdę sporo podróżujemy. W przeciwnym wypadku ciężko będzie nadrobić różnicę w cenie pomiędzy benzyną a dieslem. Hybryda Plug-In raczej nie będzie aż tak oszczędna a trzeba pamiętać o tym, że wymaga sporej dopłaty.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Skoda Octavia 2.0 TDI 150 KM DSG – dane techniczne
Silnik:wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1968 ccm
Maksymalna moc:150 KM
Maksymalny moment obrotowy:360 Nm w zakresie 1.600 – 2.750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, siedmiostopniowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:8,9 s
Prędkość maksymalna:222 km/h
Średnie spalanie:4,6 – 4,8 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:45 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4689/1505/1829 mm
Pojemność bagażnika:640 l

Cennik

Skoda Octavia Combi
WersjaActiveAmbitionStyleScout
1.0 TSI 110 KM M687 850 zł94 000 zł
1.0 TSI e-Tec Mild Hybrid 110 KM DSG7103 500 zł
1.5 TSI ACT 150 KM M6100 700 zł110 500 zł119 250 zł
1.5 TSI e-Tec Mild Hybrid 150 KM DSG7110 050 zł119 750 zł
1.4 TSI iV Plug-in Hybrid 204 DSG6142 800 zł148 150 zł
2.0 TDI SCR 1150 KM M6103 200 zł109 400 zł
2.0 TDI SCR 115 KM DSG7117 400 zł
2.0 TDI SCR 150 KM M6115 300 zł125 100 zł
2.0 TDI SCR 150 KM DSG7123 300 zł133 100 zł
2.0 TDI SCR 4×4 150 KM DSG7133 300 zł143 100 zł151 850 zł
2.0 TDSI SCR 4×4 200 KM DSG7150 900 zł160 100 zł