Motoryzacja to nasza pasja

Blog motoryzacyjny moto-przestrzen.pl | Testy samochodów, nowości, opinie

Aktualności

Skoda Enyaq RS iV

Skoda rozszerza swoją rodzinę aut z oznaczeniem RS o kolejny w pełni elektryczny model – Enyaq RS iV. Podobnie jak w przypadku wersji Coupe, marka zdecydowała się na wyposażenie auta w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy systemowej 299 KM i napęd 4×4. Dzięki wyjątkowemu współczynnikowi oporu powietrza – na poziomie cw 0,265 – Enyaq RS iV dysponuje zasięgiem do 516 kilometrów w cyklu WLTP. Enyaq RS iV dołączy do oferty na polskim rynku, razem z wersją Coupe, do końca października br.

Seria usportowionych modeli Skody została poszerzona o drugi w pełni elektryczny samochód – Enyaq RS iV. Ten przestronny SUV wyposażony został w napęd na cztery koła i dwa silniki elektryczne o mocy systemowej 220 kW, podobnie jak Enyaq Coupe RS iV. Sprawia to, że dwa modele z rodziny Enyaq iV w wersji RS są najmocniejszymi pojazdami w portfolio marki.

Obie wersje elektrycznego SUV-a oparte są na platformie MEB Grupy Volkswagen i zjeżdżają z linii produkcyjnej w głównej fabryce Skody w Mladej Boleslav. Jest to jedyny, poza fabrykami w Niemczech, zakład produkcyjny dla pojazdów opartych na platformie MEB w Europie. W najbliższych dniach z linii produkcyjnej zjedzie 100-tysięczny samochód z rodziny Enyaq iV. Liczba ta obejmuje zarówno SUV-a Enyaq iV, jak i serię Enyaq Coupe iV we wszystkich ich wariantach, takich jak sportowe wersje RS i Sportline.

Dynamiczny wygląd Skody Enyaq RS iV ze sportowym zawieszeniem w standardzie, dużymi 20- lub 21-calowymi kołami i charakterystycznymi funkcjami sprawia, że jest on łatwo rozpoznawalny jako model z gamy RS. Podobnie jest w wariancie Coupe, lokalnie bezemisyjny pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i może pochwalić się maksymalnym momentem obrotowym 460 Nm. Akumulator o pojemności 82 kWh, wysoka wydajność energetyczna i współczynnik oporu powietrza cw 0,265 zapewniają modelowi maksymalny zasięg do 516 kilometrów w cyklu WLTP. Dzięki maksymalnej mocy ładowania 135 kW wysokonapięciowy akumulator modelu Enyaq RS iV można naładować na stacjach szybkiego ładowania od 10% do 80% w czasie około 30 minut.

Skoda Enyaq RS iV – doskonała dynamika jazdy i przestronne wnętrze

Oprócz sportowego wyglądu i dynamicznego prowadzenia, nowa Skoda Enyaq RS iV oferuje dużo miejsca dla maksymalnie pięciu osób. SUV ma 4653 mm długości, 1879 mm szerokości i 1605 mm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2768 mm. Bagażnik ma pojemność 585 litrów. Przestrzeń tę można powiększyć do 1710 litrów poprzez złożenie oparć tylnych siedzeń.

Wygląd charakterystyczny dla RS, reflektory FULL LED Matrix i Crystal Face w standardzie

Model Enyaq RS iV wyróżnia karoseria z licznymi detalami charakterystycznymi dla gamy RS. Ramka grilla jest w kolorze błyszczącej czerni, podobnie jak osłony lusterek zewnętrznych i tylny dyfuzor, a także napis Skoda i oznaczenie modelu z tyłu auta. Przedni zderzak ma błyszczące czarne akcenty na obramowaniach kurtyn powietrznych, które w modelu RS przyjmują kształt litery E. Listwy progowe są w kolorze nadwozia, a czerwony pas tylny przebiega przez całą szerokość pojazdu – jest to cecha wyróżniająca wszystkie modele Skody RS. Przednie błotniki oznakowane są ekskluzywnym zielonym logo RS. Skoda Enyaq RS iV jest standardowo wyposażona w Crystal Face – to 131 diod LED, które oświetlają pionowe żebra, a także poziomą listwę grilla Skody. W połączeniu z pełnymi diodowymi reflektorami Matrix i tylnymi światłami LED, które są standardem w modelu RS, tworzy się animowany efekt powitalny.

Duże koła, obniżona sylwetka i znakomita aerodynamika

Dynamiczny wygląd modelu Enyaq RS iV podkreśla standardowe sportowe zawieszenie, które obniża nadwozie o 15 milimetrów na przedniej i 10 milimetrów na tylnej osi. Zapewnia to doskonałą aerodynamikę, przy współczynniku oporu cw 0,265. Pozytywny wpływ na nią mają również opływowe plastikowe wstawki aero na dużych kołach. Skoda Enyaq RS iV jest standardowo wyposażona w czarne 20-calowe obręcze Taurus, a opcjonalnie w 21-calowe obręcze Vision w kolorze antracytowym. Jednolite wykończenie lakierem o przyciągającym wzrok kolorze Mamba Green jest dostępne wyłącznie w modelach RS, ale dla tej serii dostępne są także wszystkie inne oferowane opcje kolorystyczne. Model Enyaq RS iV może być wyposażony w duży panoramiczny dach, z możliwością otwarcia do połowy z przodu.

Sportowe wnętrze z detalami RS i dwoma ekskluzywnymi wnętrzami Design Selections

Wnętrze, w przeważającej części czarne, z obszerną przestrzenią dla maksymalnie pięciu pasażerów, charakteryzuje się typowym dla serii RS sportowym klimatem. Bogate wyposażenie standardowe modelu Enyaq RS iV obejmuje ozdobne wykończenia w stylu karbonu na desce rozdzielczej i panelach drzwiowych, a także aluminiowe nakładki na pedały i podgrzewane sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, z logo RS. W standardzie jest także 3-strefowa klimatyzacja, nastrojowe oświetlenie LED, które oświetla również deskę rozdzielczą i panele drzwiowe, a także Phone Box do indukcyjnego ładowania smartfona. Dostęp do bagażnika o pojemności 585 litrów jest prosty dzięki zamontowanej elektrycznej tylnej klapie z możliwością bezdotykowego otwarcia. Do wyboru są także dwie opcje wnętrza z serii Design Selections, dostępne wyłącznie dla modeli Enyaq RS iV. Czarne siedzenia w standardowym dla serii RS wariancie Lounge są tapicerowane mikrofibrą Suedia i mają limonkową lamówkę oraz kontrastowe szwy. Akcenty w tym samym kolorze znajdują się również na podgrzewanej, wielofunkcyjnej oraz skórzanej kierownicy, z logo RS i desce rozdzielczej z lamówką Suedia. Opcjonalny pakiet Design Selection RS Suite oferuje czarną perforowaną skórzaną tapicerkę foteli z szarą lamówką i kontrastującymi szwami, które znajdują się również na sportowej kierownicy i desce rozdzielczej, która jest wykończona imitacją skóry.

Wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością

Wyświetlacz centralny w modelu Enyaq iV ma przekątną 13 cali i jest największy wśród wszystkich modeli Skody. Wyświetlacze są konfigurowalne i można nimi sterować za pomocą funkcji dotykowych, w tym suwaka dotykowego, gestów multi-touch, ruchów dłoni lub za pomocą internetowego, cyfrowego asystenta głosowego Laura, który rozumie 15 języków. Co więcej, dla kierowcy dostępny jest zmodernizowany, 5,3-calowy kokpit, który w czterech różnych układach czytelnie prezentuje informacje o prędkości, dane dotyczące jazdy, wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających. Wyświetlanymi danymi, a także licznymi funkcjami pojazdu i systemami wspomagającymi, można sterować za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Opcjonalny wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością przedstawia dodatkowe informacje w polu widzenia kierowcy. Opcjonalnie dostępny jest także system dźwiękowy CANTON z dwunastoma głośnikami i cyfrowym korektorem dźwięku.

Stała łączność z Internetem i e-funkcje aplikacji Skoda Connect

Oprogramowanie dla modelu Enyaq RS iV jest zawsze zaktualizowane dzięki stałemu połączeniu internetowemu za pośrednictwem wbudowanej karty eSIM. Połączenie umożliwia kierowcy pobieranie dodatkowych aplikacji lub aktywowanie nowych funkcji w systemie Infotainment. Najnowsze oprogramowanie ME3 obejmuje aktualizacje wyświetlaczy, a także zoptymalizowaną klimatyzację i ulepszone zarządzanie akumulatorem przy pomocy trybu „battery care”. Połączenie internetowe obsługuje wiele funkcji, w tym informacje o ruchu drogowym, planowanie tras i wyszukiwanie miejsc parkingowych z danymi w czasie rzeczywistym, a także umożliwia szerszy zakres funkcji sterowania głosowego. Niektóre z kompleksowych mobilnych usług online aplikacji Skoda Connect zostały opracowane specjalnie dla całkowicie elektrycznych pojazdów. Na przykład za pomocą aplikacji MySkoda można zdalnie sterować ładowaniem akumulatora lub włączyć klimatyzację przed rozpoczęciem podróży. System nawigacyjny zidentyfikuje stacje ładowania w pobliżu lub wzdłuż zaplanowanej trasy. Ponadto, aplikacja MySkoda może podpowiadać kierowcy, aby włączył ogrzewanie lub rozpoczął cykl ładowania, jeśli w miejscu, w którym się znajduje, temperatura na zewnątrz jest zbyt niska, aby akumulator mógł być efektywnie wykorzystywany.

Najwydajniejszy układ napędowy w gamie modeli Skody

Skoda Enyaq RS iV jest oparta na platformie MEB Grupy Volkswagen i, podobnie jak Enyaq Coupe RS iV, może pochwalić się najbardziej wydajnym układem napędowym w obecnym portfolio modeli. Jeden silnik elektryczny znajduje się na osi przedniej, a drugi na osi tylnej. Model Enyaq RS iV korzysta z napędu na wszystkie koła, z mocą wyjściową 220 kW i maksymalnym momentem obrotowym 460 Nm.

Sportowe podwozie i akumulator 82 kWh gwarantujący większy zasięg

Największy w gamie akumulator o pojemności 82 kWh dostarcza energię potrzebną do przejechania do 516 kilometrów w cyklu WLTP. Ładować go można w punktach szybkiego ładowania DC z mocą do 135 kW oraz na stacjach ładowania AC z mocą do 11 kW. Nowa funkcja „Plug & Charge” umożliwia rozpoczęcie procesu uzupełniania energii w odpowiednich punktach zapisanych w aplikacji POWERPASS poprzez proste podłączenie kabla ładującego. Pojazd jest wtedy łatwo identyfikowany, a sesja rozlicza się automatycznie.

Środek ciężkości Skody Enyaq RS iV znajduje się bardzo nisko dzięki akumulatorowi zamontowanemu w podwoziu. To, w połączeniu ze sportowym zawieszeniem i progresywnym układem kierowniczym w standardzie, zapewnia wyjątkowo dynamiczne prowadzenie. Funkcja Adaptive Chassis Control (DCC) jest dostępna opcjonalnie – stale monitoruje ona sytuację na drodze i automatycznie dostosowuje tłumienie. Driving Mode Select oferuje predefiniowane profile Eco, Comfort, Normal i Sport oraz pozwala kierowcy dostosować ustawienia do własnych preferencji. Model Enyaq RS iV oferuje również dodatkowy profil jazdy Traction. Jest to idealne rozwiązanie do poruszania się po nieutwardzonych drogach lub śliskich nawierzchniach, wykorzystując napęd na wszystkie koła przy prędkości do 20 km/h.

Doskonałe bezpieczeństwo oraz liczne systemy wspomagające

Skoda Enyaq RS iV oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Model Enyaq iV uzyskał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP 2021, osiągając wynik 94% w kategorii ochrony pasażerów dorosłych i 89% za ochronę dzieci. Ponadto Enyaq iV został nagrodzony tytułem najbezpieczniejszego pojazdu w swojej klasie w roku testowym 2021 z najlepszą oceną dla elektrycznego SUV-a.

Model Enyaq RS iV jest standardowo wyposażony w maksymalnie dziewięć poduszek powietrznych, w tym poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu, przednie boczne poduszki powietrzne i dwie poduszki chroniące głowę, które zakrywają również boczne szyby w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. W przypadku kolizji centralna poduszka powietrzna, umiejscowiona pomiędzy przednimi siedzeniami, zapobiega zderzeniu się pasażerów z przodu. Opcjonalnie dostępne są również dwie boczne poduszki na zewnętrznych tylnych siedzeniach. Co więcej, system PROACTIVE OCCUPANT PROTECTION, w wyposażeniu standardowym, napina pasy bezpieczeństwa i zamyka okna w przypadku nieuchronnej kolizji, hamowania awaryjnego, ryzyka poślizgu lub przewrócenia. Wszystkie systemy wspomagania oferowane obecnie przez Skodę są dostępne dla modelu Enyaq RS iV. TRAVEL ASSIST zapewnia aktywne wsparcie przy prowadzeniu pojazdu. Oprócz tempomatu adaptacyjnego (ACC) obejmuje on również asystenta utrzymania pasa ruchu (ADAPTIVE LANE ASSIST) z rozpoznawaniem robót drogowych, asystenta jazdy w korku i system EMERGENCY ASSIST. Dostęp online do aktualnych danych o ruchu drogowym umożliwia jeszcze dokładniejsze działanie systemów. Oprócz FRONT ASSIST z funkcją PREDICTIVE PEDESTRIAN and CYCLIST PROTECTION, które są standardem, w modelu dostępny jest SIDE ASSIST z funkcją REAR TRAFFIC ALERT, a także asystenci unikania kolizji – TURN ASSIST i EXIT WARNING. Opcjonalny PARK ASSIST oferuje również funkcję TRAINED PARKING, w której system rejestruje drogę do często odwiedzanego miejsca parkingowego, np. przez wąski, kręty podjazd. Auto może następnie samodzielnie powtórzyć tę trasę w dowolnym momencie.

Reflektory Full LED Matrix i wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością również poprawiają bezpieczeństwo. Dzięki aż 24 indywidualnie sterowanym diodom LED i technologii Matrix w każdym module świateł drogowych, możliwe jest ciągłe włączanie reflektorów bez oślepiania innych użytkowników drogi. W momencie, gdy kamera na przedniej szybie wykryje pojazdy, osoby lub przedmioty, które odbijają światło, wiązka jest automatycznie dostosowywana w celu wyeliminowania odblasków. Opcjonalny wyświetlacz head-up wyświetla informacje na dwóch polach na przedniej szybie, dzięki czemu kierowca może przez cały czas patrzeć na drogę. Na przykład w projekcji rozszerzonej rzeczywistości, strzałki kierunkowe z systemu nawigacyjnego wyświetlają się jako większe symbole i są prezentowane wirtualnie na drodze przed pojazdem.