Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-In Hybrid

Renault Megane to popularny model na naszym rynku, chociaż daleko mu do wyników sprzedaży mniejszego Clio to jednak jest to bardzo ważny model w gamie francuskiej marki. Marki, której samochody od lat słynęły z niezawodnych i oszczędnych diesli, jednak obecne ograniczenia normy emisji spalin sprawiły, że również Renault musiało zwiększyć poziom elektryfikacji swoich samochodów. Stąd w odświeżonym niedawno Renault Megane pojawił się napęd hybrydowy typu plug- in. Czy hybryda wyszła im równie dobrze jak diesel? Sprawdzamy to na przykładzie R.S. Line, który zastępuje dotychczasową wersję GT Line, która znajdowała się w ofercie od roku 2010.

Stylistyka

Renault Megane nie przeszło wielkiej metamorfozy, ale nie było też takiej potrzeby. Obecna generacja wciąż prezentowała się świeżo, dlatego wystarczyły kosmetyczne zmiany oraz wprowadzenie bardziej usportowionej wersji R.S. Line. Zresztą wystarczy spojrzeć na listę zmian – przeprojektowane reflektory, atrapa chłodnicy, nowe wloty powietrza w przednich nadkolach oraz zmienione zderzaki. Do tego dochodzą nowe wzory obręczy kół i dodatkowe lakiery nadwozia – brązowy Solar, szary Baltique i szary Highland. Warto zwrócić uwagę na to, że już w podstawowej wersji wyposażenia Renault Megane oferuje światła wykonane w technologii Full LED, dzięki czemu możecie być pewni znakomitego oświetlenia drogi.

Prezentowany egzemplarz w wersji wyposażenia R.S. Line niesie za sobą zdecydowanie więcej zmian, które wyraźnie nawiązują do modeli Renault Sport. Nową wersją Renault próbuje spełnić oczekiwania klientów szukających samochodów o sportowej stylistyce i wnętrzu, które pomimo sportowych aspiracji pozostają funkcjonalne i ekonomiczne. W przedniej części możemy zauważyć listwę aerodynamiczną oraz atrapę chłodnicy z motywem plastra miodu, które w połączeniu z nowymi wlotami powietrza sprawiają, że Renault Megane prezentuje się bardzo drapieżnie. W dolnej części tylnego zderzaka widać szarą listę z czymś co chyba ma przypominać atrapę wydechów, chociaż szczerze mówiąc to nie jesteśmy przekonani czy ma to być atrapa czy po prostu jakiś rodzaj listwy ozdobnej. Szkoda, że nie ma tam podwójnej, chromowanej końcówki układu wydechowego. Byłoby bardziej sportowo i elegancko. Do tego wersja R.S. Line cechuje się emblematami na klapie bagażnika oraz nadkolach, dedykowanymi obręczami o wzorze Monthlery oraz Magny-Cours a także specjalnym lakierem nadwozia niebieski Iron.

Wnętrze i wyposażenie

W wersji R.S. Line pojawiły się charakterystyczne akcenty stylistyczne nadające wnętrzu nieco sportowego klimatu. Znajdziemy w nim sportowe fotele ze wzmocnionymi podparciami bocznymi, wstawki z motywem karbonu, sportową kierownicę obszytą perforowaną skórą z logo „R.S.” oraz aluminiowe pedały. Wnętrze ozdabiają czerwone i szare przeszycia, które w połączeniu z poprawionymi materiałami wykończeniowymi zrobiły na nas duże wrażenie. Jeszcze jakiś czas temu można było trochę narzekać na to, że Francuzi oszczędzają na materiałach, ale trzeba uczciwie przyznać, że obecnie sytuacja jest z goła inna. Wszędzie, gdzie trzeba mamy do czynienia z miękkimi i przyjemnymi w dotyku materiałami, a dzięki srebrnym wstawkom i nastrojowemu oświetleniu wszystko jest w należytym porządku. Nie mamy również żadnych zastrzeżeń co do spasowania elementów. We wnętrzu nowego Megane nie doświadczycie żadnych niepokojących odgłosów. Brawo Renault!

Renault Megane doczekało się cyfrowego panelu wskaźników z ekranem o przekątnej 10,25 cala, który oferuje możliwość personalizacji i w zależności od trybu jazdy zmienia się jego grafika. To co się nie zmienia to przejrzystość i czytelność wszystkich wyświetlanych informacji. Z pewnością to obecnie jedno z najlepszych rozwiązań na rynku, chociaż w momencie inicjalizacji nawigacji system ma lekkie tendencje do przywieszania się. Na słowa uznania zasługuje także nowy system multimedialny Easy Link z ekranem o wielkości 9,3 cala, który ma obecnie bardziej przejrzysty i intuicyjny interfejs, natomiast dzięki możliwości personalizacji można wyciągnąć najpotrzebniejsze funkcje na wierzch. Miłośnicy nowinek technologicznych powinni być zadowoleni z Renault Easy Connect, czyli szerokiej gamy aplikacji, platform i mobilnych usług, które ułatwią codzienne użytkownie samochodu i umożliwią zdalne zarządzanie samochodem poprzez aplikację My Renault.

To nie wszystkie zmiany, które wprowadzono w odświeżonym Renault Megane, ponieważ sterowanie tempomatem wreszcie zostało przeniesione na kierownicę i nie trzeba szukać przycisków na tunelu pomiędzy przednimi fotelami. Do tego zmieniono panel klimatyzacji, który wciąż ma fizyczne przyciski i przełączniki, ale jest teraz bardziej elegancki i w pokrętłach do ustawiania temperatury pojawiły się ekrany wyświetlające aktualną temperaturę. Widać, że Renault wsłuchało się w konstruktywną krytykę i wyeliminowało najpoważniejsze wady modelu sprzed liftingu.

Sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami są świetne i zapewniają znakomite podparcie boczne w czasie szybkiego pokonywania zakrętów. Zajmując pozycję za kierownicą mamy wrażenie jakby nas szczelnie otaczały dzięki czemu czujemy się wygodnie i bezpiecznie, a dzięki szerokiej regulacji fotela i kolumny kierownicy natychmiast możemy znaleźć idealną pozycję do jazdy. Momentami można zapomnieć, że siedzimy w rodzinnymi kombi! Jeśli chodzi o przestrzeń w przednich fotelach to jest go wystarczająco dużo, ale tego można było się spodziewać. Problem pojawia się zazwyczaj w przypadku tylnej kanapy, ale pod tym względem Megane wypada zaskakująco dobrze. Pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie z pewnością nie będą narzekać na brak miejsca – zarówno na nogi jak i nad głowami. Kanapa jest na tyle szeroka, że nawet po zamontowaniu fotelika dla dziecka bez najmniejszych problemów zmieszczą się na niej jeszcze dwie dorosłe osoby. Komfort poprawiają długie siedziska, dodatkowe nawiewy oraz porty USB.

Na napędzie hybrydowym najbardziej cierpi pojemność bagażnika. Nie inaczej jest w przypadku Renault Megane Grandtour, który oferuje zaledwie 389 litrów przestrzeni bagażowej. Dla porównania w wersji z silnikiem diesla jest to 449 litrów, natomiast w tradycyjnym benzyniaku aż 521 litrów. Może w codziennej eksploatacji nie jest to aż tak odczuwalne, ale z pewnością pakując się na wakacyjny wyjazd różnicę da się wyraźnie zauważyć. Dobrze, że pod podłogą znajduje się specjalne miejsce na schowanie kabli, dzięki czemu nie walają się one po całym bagażniku.

Silniki i napęd hybrydowy

Renault Megane oferowany jest w wariancie benzynowym (TCe 115 KM, TCe 140 KM, TCe 140 KM EDC, TCe 160 EDC), wysokoprężnym (Blue dCi 115 KM, Blue dCi 115 EDC) oraz hybrydowym (E-TECH 160). Do naszego testu trafiła wersja hybrydowa, która dostępna jest tylko w odmianie Grandtour i jak chwali się sam producent, w nowym układzie zastosowano oryginalną technologię odzyskiwania energii oraz doświadczenie zdobyte w Formule 1.

Napęd hybrydowy składa się z wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 1.6 litra, który osiąga skromne 91 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 144 Nm. Uzupełnieniem układu hybrydowego są dwa silniki elektryczne – E-Motor oraz HSG. Pierwszy z nich to główny silnik elektryczny służący do napędzania samochodu, natomiast drugi pełni rolę wysokonapięciowego rozrusznika i generatora. Silniki elektryczne mają moc 66 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 205 Nm, dzięki czemu sumaryczna moc hybrydy wynosi 160 koni mechanicznych. W takim wydaniu Renault Megane Grandtour osiąga pierwszą setkę w czasie 9,8 sekundy i może rozpędzić się do prędkości maksymalnej wynoszącej 193 km/h.

Nowinką jest przeniesienie napędu, które odbywa się za pomocą wielotrybowej skrzyni biegów bez synchronizacji załączania biegów. Zamiast tradycyjnego synchronizatora zamontowano mały silnik elektryczny, natomiast zastosowanie sprzęgła kłowego ma wpływ na większą sprawność, łagodniejszą zmianę biegów oraz znaczną redukcję spadku przyspieszenia podczas zmiany biegów. Zgodnie z informacjami Renault, jest to technologia przeniesiona wprost z Formuły 1, gdzie zminimalizowanie siły tarcia i szarpania w momencie zmiany biegów jest bardzo ważne. Efektem tych wszystkich zabiegów ma być lepszy komfort jazdy oraz lepsze osiągi.

Pierwotnie skrzynia miała mieć trzy biegi – do jazdy w mieście, poza miastem oraz na autostradzie, jednak ostatecznie zdecydowano się na dodanie jeszcze jednego przełożenia. Czwarty bieg umożliwił całkowite odłączenie głównego silnika elektrycznego, gdy nie jest on wykorzystywany co pozwala zaoszczędzić energię. Zaletą takiego rozwiązania jest także to, że samochód zawsze rusza w trybie w pełni elektrycznym. A jak to wygląda w praktyce? Skrzynia działa naprawdę sprawnie i płynnie, chociaż odnieśliśmy wrażenie, że zdecydowanie bardziej preferuje poruszanie się na energii elektrycznej. No i w przeciwieństwie do CVT nie doświadczamy tutaj żadnego irytującego wycia.

Jak jeździ się Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-In Hybrid? Wsiadamy, wciskamy przycisk i nie słyszymy absolutnie nic, ponieważ tak jak wspomnieliśmy przed chwilą, samochód zawsze odpala się w trybie w pełni elektrycznym. Dopóki w bateriach znajduje się prąd to samochód zawsze będzie starał się poruszać tylko i wyłącznie na energii elektrycznej. No chyba, że sami wyłączymy tryb elektryczny, ale zakładamy, że osoby kupujące hybrydy plug-in mają gdzie je ładować. Silniki elektryczne o mocy 66 koni mechanicznej i momencie obrotowym 205 Nm są w zupełności wystarczające do sprawnego poruszania się w mieście, gdzie na dynamikę absolutnie nie możemy narzekać. Dopóki w baterii będzie energia dopóty samochód będzie się poruszać na prądzie. No chyba, że sami przełączymy się w tryb Sport lub MySense. A co jeśli włączy się tryb hybrydowy? Mamy tutaj wolnossący silnik pracujący w trybie Atkinsona, ale za turbinę robi tutaj w pewnym sensie silnik elektryczny. Właściwie to robi zdecydowanie większą robotę, bo po naciśnięciu pedału przyspieszenia samochód momentalnie rwie do przodu. Zwłaszcza w mieście, gdzie Megane Grandtour E-TECH jest zaskakująco dynamiczny a na tle testowanej przez nas niedawno Kia Ceed Plug-In wypada rewelacyjnie. Niby 19 koni mechanicznych różnicy, ale w rzeczywistości różnica się ogromna.

Jeśli chodzi o zużycie paliwa to w mieście w trybie hybrydowym Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-In Hybrid zużywa około 6 litrów. W czasie spokojnej jazdy poza miastem będzie to około 5,5 litra, natomiast na drodze ekspresowej 6,5 – 7,0 litrów. Oczywiście jeżdżąc na samym prądzie nie zużyjemy ani mililitra benzyny.

Zasięg i ładowanie

Bateria o pojemności 9,8 kWh wystarcza na przejechanie w trybie mieszanym 46 – 54 kilometrów, natomiast w mieście ten zasięg zwiększa się do 56 – 65 kilometrów. Na samym prądzie samochód jest w stanie poruszać się z prędkością do 135 km/h. Oczywiście regularne ładowanie hybrydy plug-in jest kluczowe, a jeśli ktoś nie ma takiej możliwości to kupowanie tego typu samochodu mija się z celem. Lepiej zaoszczędzić i jeździć tradycyjnym benzyniakiem.

Odbierając samochód z pełni naładowaną baterią, komputer pokładowy wskazywał 52 kilometry zasięgu, jednak w zimę to dość optymistyczne wartości. Z naszych pomiarów wynikało, że w mieście Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-In Hybrid przejedzie 35 – 40 kilometrów, chociaż przy ujemnych temperaturach i opadach śniegu ten zasięg może się jeszcze zmniejszyć.

A co z ładowaniem? Ładowarka pokładowa umożliwia ładowanie baterii prądem o mocy 3,6 kW co oznacza, że korzystanie z miejskich słupków nie ma wielkiego sensu. Na mieście lub z wallboxa baterię naładujemy w około 3 godziny, natomiast ze zwykłego gniazdka nie powinno trwać to dłużej niż 5 godzin. Jak widać różnica nie jest duża, a koszt ładowania na mieście sprawia, że jest to po prostu nieopłacalne.

Tryby jazdy

Do wyboru mamy trzy tryby – Pure (tryb w pełni elektryczny), Sport (wykorzystujący 100 % potencjału trzech silników) oraz MySense (optymalizujący jazdę w trybie hybrydowym). Chyba wszystko jest tutaj jasne i nie ma się co nad tym dalej rozwodzić.

Ciekawostką jest tutaj tajemnicze ustawienie E-SAVE, które teoretycznie utrzymuje poziom naładowania akumulatorów pod warunkiem, że są one naładowane w przynajmniej 40 %. Jeśli baterie są rozładowane to działa to jak typowy tryb Charge, który na każdy przejechany kilometr zwiększa zasięg w trybie EV o 1,5 kilometra. Niestety zużycie paliwa jest wówczas absurdalne i wynosi 12 – 14 litrów!

W teorii to ustawienie powinno zapewnić kierowcy określony zasięg w trybie elektrycznym, który mógłby wykorzystać wjeżdżając do miasta. Teoria teorią a praktyka praktyką. W czasie naszego testu zauważyliśmy, że nawet po przekroczeniu 40 % poziomu naładowania baterii, silnik spalinowy wciąż skutecznie ładował akumulator.

Zawieszenie i właściwości jezdne

Baterie ważą 105 kilogramów co wymusiło nieco sztywniejsze nastawy zawieszenia, jednak dzięki zastosowaniu w tylnej części zawieszenia wielowahaczowego Renault Megane Grandtour jeździ się komfortowo i pewnie. Wyciszenie wnętrza jest świetne, dlatego poza wysokim komfortem resorowania możemy liczyć na ciszę we wnętrzu. Układ kierowniczy pracuje z dość mocnym wspomaganiem, ale pomimo tego dobrze czuć to co dzieje się z kołami. Do tego zawsze można zmienić tryb jazdy, dzięki czemu układ kierowniczy będzie bardziej bezpośredni.

Cennik

Za topową wersję Renault Megane Grandtour TCe 160 EDC R.S. Line trzeba zapłacić przynajmniej 112 400 złotych co naszym zdaniem jest bardzo rozsądną kwotą. Niestety jeśli spojrzymy na cennik Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-In Hybrid to jest bardzo drogo.

Do wyboru są trzy wersje wyposażenia – Zen, Intens oraz R.S. Line. Bazowa została wyceniona na 131 900 złotych, natomiast prezentowany egzemplarz to wydatek przynajmniej 144 400 złotych. Do tego dochodzi bogate wyposażenie opcjonalne, które podbija cenę naszego egzemplarza do około 170 tysięcy złotych. Co ciekawe w cenie samochodu otrzymujemy kabel do ładowania z gniazdka domowego (10 A), jednak za kabel do ładowania z gniazdka domowego Flexicharger (14A) trzeba zapłacić 900 złotych, natomiast za kabel z opcją ładowania z Wallboxów i publicznych terminali trzeba dopłacić 1 200 złotych.

Podsumowanie

Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-In Hybrid to świetny samochód, który zrobił na nas ogromne wrażenie. Prezentuje się świetnie, jest przestronny, funkcjonalny i świetnie wykończony, a do tego mamy tutaj bardzo ekonomiczny zespół napędowy. Pod warunkiem, że baterie są regularnie ładowane, czyli jeśli nie macie możliwości podłączenia samochodu do swojego gniazdka to lepiej w ogóle nie rozważać zakupu takiego samochodu. Jednak jeśli ktoś potrzebuje takiej hybrydy to jesteśmy przekonani, że nikt nie będzie żałować wyboru Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-In Hybrid.

Szkoda tylko, że koszt zakupu wersji hybrydowej jest kompletnie nieopłacalny, bo kto jest w stanie racjonalnie wytłumaczyć wydanie 30 000 tysięcy po to, aby można było dojeżdżać do pracy na prądzie? No, ale takie problemy dotyczą wszystkich samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in. Być może w przyszłości Renault Megane zostanie wyposażone w tradycyjną hybrydę, która powinna być oszczędna w eksploatacji i zdecydowanie tańsza w zakupie.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Renault Megane Grandtour E-TECH 160 Plug-In Hybrid – dane techniczne
Silnik benzynowy:benzynowy, wolnossący, pojemność 1598 ccm
Maksymalna moc:91 KM przy 5.600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:144 Nm przy 3.200 obr./min
Silnik elektryczny:66 KM w zakresie 2.283 – 7.000 obr./min
Silnik elektryczny:205 Nm w zakresie 200 – 1.677 obr./min
Układ hybrydowy (maksymalna moc):160 KM
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, Multi-mode MMT, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:b.d.
Prędkość maksymalna:178 km/h
Średnie zużycie paliwa:1,3 – 1,6 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:39 l
Pojemność baterii:9,8 kWh
Zasięg w trybie elektrycznym:46 – 54 km
Zasięg w trybie elektrycznym (miasto):56 – 65 km
Wymiary (dł./wys./szer.):4626/1449/1814 mm
Pojemność bagażnika:389 l

Cennik

Renault Megane – gama 2021
WersjaLifeZenIntensR.S. Line
TCe 11579 900 zł*86 900 zł*
TCe 14089 900 zł96 900 zł102 400 zł
TCe 140 EDC104 900 zł
TCe 160 EDC113 400 zł
Blue dCi 11594 900 zł101 900 zł107 400 zł
Blue dCi 115 EDC102 900 zł109 900 zł115 400 zł
E-TECH 160 Plug-In Hybrid131 900 zł138 900 zł144 400 zł

*dostępny od kwietnia 2021