Wyścigi samochodowe

Nissan dostarczy zespoły napędowe do Formuły E

Nissan i McLaren Racing poinformowali o nawiązaniu planowanej na wiele lat współpracy technicznej, która rozpocznie się wraz z sezonem 2022/23 Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E. McLaren Racing potwierdził swój udział w wyścigach samochodów elektrycznych od sezonu dziewiątego, a japoński producent będzie dostarczał słynnej brytyjskiej ekipie technologię elektrycznych zespołów napędowych przez cały okres eksploatacji pojazdów Formuły E Gen3.

Nowa umowa z McLarenem wpisuje się w dotychczasowe działania Nissana, których celem jest uzyskanie wyczekiwanej homologacji pojazdu wyścigowego trzeciej generacji. Nissan to czołowy światowy ekspert w dziedzinie projektowania i produkcji fascynujących samochodów elektrycznych. Po niedawnym przejęciu e.dams firma postanowiła kontynuować rywalizację w Formule E z udziałem własnego zespołu fabrycznego.

W ramach współpracy Nissan i McLaren Racing będą wspólnie walczyć przeciwko innym znakomitym markom w serii wyścigowej, która należy do jednych z najtrudniejszych i najbardziej zaawansowanych technicznie na świecie.

„Nasze partnerstwo z McLaren Racing jest wyjątkowe, ponieważ sprzyja współpracy i wymianie wiedzy” – powiedział Ashwani Gupta, dyrektor operacyjny Nissana. „Duch pionierstwa i innowacyjność to wspólne cechy Nissana i zespołu McLaren Racing, który jest dla nas idealnym partnerem zarówno w mistrzostwach Formuły E jak i dalszej elektryfikacji naszych modeli – dodał.

Zak Brown, dyrektor generalny McLaren Racing, zadeklarował: „W ramach przygotowań zespołu McLarena do pierwszego sezonu w Formule E poszukujemy najlepszych partnerów i możliwości we wszystkich obszarach, łącznie z kwestiami technicznymi, które są oczywiście kluczowe. Nissan ma wiedzę, zapał i kompetencje potwierdzone przez ostatnie cztery sezony w Formule E. Na progu ery trzeciej generacji jesteśmy w pełni przekonani, że współpraca ta przyniesie duży sukces obu stronom. Zapowiada się prawdziwe partnerstwo, sprzyjające zarówno dobrym wynikom obydwu ekip, jak i rozwojowi technologii zespołów napędowych Nissana w Formule E”.

Tommaso Volpe, dyrektor generalny Nissana w Formule E i dyrektor zarządzający Nissan e.dams Formula E Team, dodał: „Z dumą informujemy o zawarciu wieloletniej umowy z McLaren Racing – renomowaną marką w świecie sportu samochodowego. Nasza współpraca rozpocznie się od najbliższego sezonu, w którym będzie obowiązywał nowy regulamin, dla pojazdów trzeciej generacji, a wyścigowe samochody elektryczne zaprezentują nowy, niewiarygodny poziom osiągów. Nissan uczestniczy w Formule E nie tylko dla samych wyścigów, ale także po to, by pokazać różnym grupom widzów, jak imponujące, mocne i wydajne są nasze samochody elektryczne. Współpraca z McLarenem dostarczy nam jeszcze więcej możliwości przyspieszenia rozwoju technologii oraz zaprezentowania jej kibicom na całym świecie”.

Nissan uczestniczy w mistrzostwach świata samochodów elektrycznych, aby zaprezentować globalnej publiczności emocje i radość płynące z użytkowania samochodów o zerowej emisji. W ramach dążenia do neutralności węglowej w całej działalności firmy oraz w cyklu życia produktów do 2050 r. Nissan do początku lat 30. XXI wieku zamierza zelektryfikować wszystkie nowe samochody oferowane na kluczowych rynkach. Japoński producent chce wykorzystać doświadczenie w transferze wiedzy i technologii między torami wyścigowymi a publicznymi drogami, aby projektować jeszcze lepsze samochody elektryczne dla klientów.

Nissan w Formule E

Nissan zadebiutował w wyścigach samochodów elektrycznych w sezonie 5. (2018/19) Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E jako pierwszy i jedyny japoński producent, który zgłosił się do tej serii.

W sezonie siódmym (2020/21) Nissan poinformował o swoim długofalowym zaangażowaniu w mistrzostwa Formuły E oraz planach dotyczących etapu Gen3, który potrwa od sezonu dziewiątego (2022/23) do końca sezonu dwunastego (2025/26) serii wyścigów samochodów elektrycznych.

W kwietniu 2022 r. Nissan ogłosił przejęcie zespołu wyścigowego e.dams, co oznacza, że stał się wyłącznym właścicielem własnej reprezentacji w Mistrzostwach Świata ABB FIA Formuły E.

W bieżącym, ósmym sezonie Sébastien Buemi, odkąd dołączył do Nissan e.dams na początku swojej kariery w Formule E w 2018 r., startuje w barwach zespołu już po raz czwarty. Partnerem Szwajcara jest wschodząca gwiazda – Maximilian Günther, reprezentujący Nissana od września 2021 r. Niemiecki kierowca już wcześniej wykazał się świetną formą podczas mistrzostw, gdy wygrał trzy wyścigi i raz stanął na drugim miejscu podium.

Zespół stale nawiązuje do drogowych samochodów bezemisyjnych marki Nissan podczas występów w elektrycznych mistrzostwach. Buemi po raz kolejny startuje bolidem z numerem 23, noszącym nazwę ARIYA – identyczną jak nowy elektryczny crossover japońskiego producenta. Samochód Günthera z numerem 22 to LEAF – tak również nazywa się popularny model elektrycznego Nissana, którego pierwsza generacja trafiła na rynek w 2010 r.

Nissan jest czołowym światowym ekspertem w dziedzinie projektowania i produkcji fascynujących samochodów elektrycznych. Firma sprzedała już blisko 600 000 Nissanów LEAF od momentu debiutu modelu w 2010 r. i wykorzystała zdobyte doświadczenia w zakresie konstrukcji napędów elektrycznych w celu zaprojektowania samochodu wyścigowego Formuły E.

Wnioski wyciągnięte z rywalizacji na torze pomagają z kolei w opracowywaniu kolejnych generacji samochodów elektrycznych marki, takich jak oferujący znakomite osiągi, w 100% elektryczny crossover o niebanalnej stylistyce – model ARIYA.