Motoryzacja to nasza pasja

Blog motoryzacyjny moto-przestrzen.pl | Testy samochodów, nowości, opinie

Aktualności

Ford kontynuuje przyspieszoną transformację

Ford of Europe w kolejnym etapie przyspieszonego przekształcania swojej działalności w Europie, której celem jest elektryczna przyszłość napędów gamy pojazdów, przenosi dziś oficjalnie własność swojej rumuńskiej fabryki na spółkę Ford Otosan. Umowa pomiędzy Ford of Europe i Ford Otosan została sfinalizowana po wcześniejszym ogłoszeniu i zatwierdzeniu przez organy nadzorujące.

Dzięki połączeniu mocy produkcyjnych zakładu w miejscowości Craiova z bogatym doświadczeniem Forda Otosan w zakresie projektowania, inżynierii i produkcji pojazdów użytkowych, zakład ten będzie odgrywał kluczową rolę w planach Forda dotyczących elektryfikacji napędów oraz wzrostu produkcji pojazdów użytkowych w Europie.

„Ford wykorzystuje strategiczne partnerstwo do lepszego wykorzystania zasobów poprzez wspólne inwestycje i korzystanie z szerszej puli wiedzy specjalistycznej, zwiększając tym samym swoje możliwości w zakresie pojazdów elektrycznych i użytkowych w Europie” – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe.

Ford Otosan ogłosił również plan zainwestowania 490 mln euro w ciągu najbliższych trzech lat, aby zwiększyć wzrost produkcji.

Transit Courier nowej generacji w wersji van i kombi, który powstał w działach projektowych i rozwojowych Ford Otosan, będzie produkowany w Krajowie i wprowadzony na rynek w 2023 roku, natomiast w 2024 roku rozpocznie się tam produkcja wersji w pełni elektrycznych.

Ford Otosan będzie nadal produkował w zakładzie w Krajowie Forda Pumę, najlepiej sprzedający się europejski model osobowy marki, od 2024 roku rozpocznie produkcję nowej Pumy z napędem w pełni elektrycznym.

„Dzięki przejęciu zakładu w Krajowie, Ford Otosan rozszerza swoje produkcyjne kompetencje i możliwości na działalność międzynarodową,” – powiedział Güven Ozyurt, dyrektor generalny, Ford Otosan. „Wysoko wykwalifikowani pracownicy zakładu w Krajowie i znakomite efekty ich pracy w produkcji najbardziej cenionych produktów Forda będą budować historię sukcesu spółki Ford Otosan. Krajova skorzysta z zasobów umiejętności i wiedzy eksperckiej, składających się na doświadczenie Forda Otosan w obszarze projektowania, inżynierii i budowy pojazdów użytkowych, a także elektryfikacji napędów.”

Ford kontynuuje również wartą 2 miliardy dolarów przebudowę zakładów w Kolonii w Niemczech, aby rozpocząć tam produkcję elektrycznych pojazdów osobowych od 2023 roku.

Zaledwie kilka dni temu Ford potwierdził wybór zakładu w Walencji (Hiszpania) jako preferowanego miejsca montażu modeli opartych na architekturze pojazdów elektrycznych nowej generacji. Po dopuszczeniu modeli do etapu produkcji, zakład w Walencji mógłby rozpocząć wytwarzanie rewolucyjnych pojazdów elektrycznych i skomunikowanych jeszcze w obecnej dekadzie.

Do 2026 roku Ford planuje sprzedawać w Europie 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie, co przyczyni się do realizacji globalnego celu, jakim jest osiągnięcie w tym samym czasie rocznej produkcji ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych.

Ford oficjalnie przejął zakład w Krajowie 14 lat temu, inwestując 2 miliardy dolarów i przekształcając go w supernowoczesny ośrodek produkcyjny.

Umowa ta wzmocni pozycję spółki Ford Otosan jako największego producenta pojazdów użytkowych w Europie i rozszerzy działalność firmy na skalę międzynarodową, co przyczyni się do stworzenia trwałej wartości dla jej udziałowców. Po przyłączeniu zakładu w Krajowie, łączne zdolności produkcyjne spółki Ford Otosan przekroczą 900 000 pojazdów rocznie.

Ford Otosan, spółka joint venture, w której Ford i Koç Holding są większościowymi udziałowcami, jest jednym z najdłużej działających i odnoszących największe sukcesy podmiotów tego rodzaju w światowym przemyśle samochodowym.

Podczas oficjalnego przekazania z udziałem premiera Rumunii oraz przedstawicieli Forda Otosan, które odbyło się dzisiaj w Krajowie, Stuart Rowley powiedział: „Działalność zakładów w Krajowie charakteryzuje się wysoką konkurencyjnością i elastycznością na światowym poziomie, o czym świadczą sukcesy Forda EcoSport, Pumy i 1,0-litrowego silnika EcoBoost na rynku europejskim”.

„Nasza inicjatywa przyczyni się do osiągnięcia strategicznych planów Forda, związanych z dalszym budowaniem dobrze prosperującego przedsiębiorstwa w Europie, a także do realizacji celu na rok 2035, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji pełnej gamy sprzedawanych pojazdów oraz neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całej europejskiej sieci zakładów oraz w działalności logistyki i dostaw – dodał Rowley.