Categories Testy samochodów

[Nasz test] Peugeot 208 GTI

Blisko trzydzieści lat temu narodził się legendarny dzisiaj Peugeot 205 GTi, którego charakter trudno do dzisiaj zapomnieć. Po tak długim czasie francuski koncern postanowił wskrzesić swoje zapały do sportowych samochodów serii dwieście i stworzył samochód, o którym jeszcze przed premierą mówiono wiele. To Peugeot 208 GTi mający powrócić do lat świetlności 205 GTi i pozwolić na zawalczenie na rynku usportowionych samochodów kompaktowych.

Stylistyka

Miejska wersja Peugeota 208 wygląda bardzo nowocześnie, dynamicznie i agresywnie, dlatego też konstruktorzy zdecydowali się jedynie na kosmetyczne zabiegi mające jedynie podkreślić wyjątkowy charakter 208 GTi.

Futurystyczna konstrukcji podkreślają ledowe światła, w których obudowach wkomponowano kierunkowskazy, osłona chłodnicy z chromowaną obwódką czy oryginalny projekt, który cechuje się dużą wydajnością aerodynamiczną całej konstrukcji.

Peugeot 208 GTI
Peugeot 208 GTI

Najwięcej zmian względem miejskiej wersji można zauważyć w bocznej i tylnej części samochodu gdzie znajdziemy podwójne trapezoidalne końcówki wydechu wykończone chromem i ozdobną linię okien. Na uwagę zasługuje również chromowane logo „GTi” z czerwonymi wstawkami, które zostało umieszczone za tylną boczną szybą i na klapie bagażnika. Jeszcze bardziej sportowego charakteru nadają również czerwone zaciski hamulcowe czy 17-sto calowe felgi.

Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze sportowej wersji 208 GTi ujawnia przed nami kolejne zamiany, których jest znacznie więcej niż w przypadku zmian w zewnętrznej stylistyce. Kabina nawiązuje do kolorystyki nadwozia, czyli czerwieni, czerni i matowego chromu co sprawia, że wnętrze samochodu prezentuje się naprawdę znakomicie. Elementy podkreślające sportowy charakter auta znajdziemy praktycznie wszędzie, począwszy od sportowej kierownicy, przez czerwone obszycia tapicerki po chromowane i aluminiowe wstawki na poszczególnych podzespołach.

Sportowe fotele obszyte zostały skórą Nappa i tkaniną Caro, a ich sportowych charakter podkreślają czerwone elementy i obszycia całej tapicerki w tym samym kolorze. Muszę przyznać, że fotele są bardzo wygodne i dobrze trzymają na boki dzięki czemu nawet przy bardzo agresywnej jeździe kierowca zachowuje optymalną pozycję za kierownicą.

Peugeot 208 GTI
Peugeot 208 GTI

Oczywiście poza sportowym charakterem Francuzi nie zapomnieli o ergonomii wnętrza, które jest równie dobre jak w przypadku miejskiej wersji, a bogate wyposażenie sprawia, że komfort podróżowania stoi na wysokim poziomie.

Silnik

Pod maską sportowej odmiany francuskiego samochodu umieszczony został, opracowany wspólnie z BMW, benzynowy silnik 1.6 THP, który jest wszystkim bardzo dobrze znany i wyróżniony został już między innymi nagrodą „Międzynarodowego Silnika Roku 2012”. Turbodoładowany benzyniak montowany w wielu modelach francuskich samochodów generuje moc 200 koni mechanicznych a jego maksymalny moment obrotowy dochodzi do 275 Nm, dzięki czemu 208 GTi osiąga pierwszą setkę w zaledwie 6.8 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 230 km/h. Moc przekazywana jest na przednią ośkę za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów, która działa bez najmniejszych zarzutów i co ważne pozwala na bardzo ekonomiczną jazdę.

Jednostka napędowa pracuje cicho a układ wydechowy nie został zaprojektowany, aby samochód sprawiał wrażenie samochodu wyścigowego w przeciwieństwie do m.in. Renault Clio RS. Skrzynia biegów spisuje się bez zarzutu i jest bardzo komfortowa w użytkowaniu dzięki dobrze rozlokowanemu położeniu i wyjątkowo oryginalnemu kształtowi lewarka zmiany biegów.

Peugeot 208 GTI
Peugeot 208 GTI

Spalanie

Wieloletnie zabiegi polegające na dopracowaniu jednostki napędowej nie okazały się daremne, gdyż pomimo swojego sportowego zacięcia i znakomitych osiągów pozwalających na dynamiczną jazdę, silnik 1.6 THP jest także wyjątkowo ekonomiczny. Przy rozsądnym obchodzeniu się z pedałem gazu, zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim wynosiło zaledwie 5.2 litra benzyny, natomiast w warunkach miejskich bez większych problemów można było uzyskać spalanie na poziomie 7.7 litra bezołowiówki. Oczywiście mocniejsze wdepnięcie na pedał gazu i bardziej dynamiczna jazda dość znacząco zwiększa zużycie paliwa, jednak nawet zużycie paliwa przekraczające w trasie 9 litrów benzyny powoduje, że 208 GTi jest jednym z liderów ekonomii w tym segmencie samochód sportowych.

Właściwości jezdne

Peugeot 208 GTi jest świetnym przykładem na to, że sportowy charakter może iść w parze z wysokim komfortem podróżowania. Sztywniejsze zawieszenie, precyzyjnie skalibrowane amortyzatory i szerokie opony sprawiają, że sportowa odmiana Peugeot 208 zachowuje się pewnie i przewidywalnie w zakrętach, a dobrze dostrojony układ kierowniczy pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Nieco przyjemności z samej jazdy samochodem psują polskie drogi, które nie są najbardziej odpowiednim miejscem dla 17” calowych niskoprofilowych kół. No cóż taki urok naszego kraju. Jedynym czego potrzeba siedząc w 208 GTi to równa, kręta droga i spory zapas paliwa!

Peugeot 208 GTI
Peugeot 208 GTI

Podsumowanie

Bez wątpienia Peugeot 208 GTi jest jednym z najbardziej atrakcyjnych sportowych samochodów swojego segmentu. Sportowy i agresywny wygląd, któremu wtóruje znakomita jednostka napędowa połączona z precyzyjną skrzynią biegów dostarcza wiele wrażeń z jazdy i zachęca do mocniejszego przyciśnięcia pedału przyspieszenia. Na tle swoich konkurentów 208 GTi również wygląda bardzo korzystnie, a jego największą zaletą jest elastyczny silnik, który pozwala na szaloną jazdę na krętych drogach, ale potrafi także być bardzo ekonomiczny wtedy kiedy tego chcemy.

Czy Peugeot 208 GTi ma szansę być godnym następcą legendarnego modelu 205 GTi? Moim zdaniem tak, ale na to musimy jeszcze trochę poczekać.