Categories Testy samochodów

[Nasz test] Renault Twingo

Zmiany wprowadzone w wyglądzie samochodu korzystnie wpłynęły na zainteresowanie wśród potencjalnych klientów. Już po pierwszym spojrzeniu naszym oczom ukazuje się całkowicie przeprojektowany przód nadwozia, który sprawia wrażenie zadziornego i niezwykle dynamicznego jak na auto tego segmentu. Wśród zmian wyróżnić należy przede wszystkim okrągłe światła znajdujące coraz większe uznanie w oczach projektantów samochodów, zmienioną linię zderzaka i atrapę między światłami. Byłem pozytywnie zaskoczony wyglądem tego samochodu, aż do momentu, w którym obejrzałem jego tył. Nie sprawia on już tak dobrego wrażenia. Tylna część auta nie przeszła gruntownej modernizacji, a to co zostało zmienione nie wpłynęło korzystnie na jego wygląd.

Z pewnością mówiąc o testowanym przeze mnie modelu należy wspomnieć o wyjątkowo ciekawych felgach, które natychmiast zwracają na siebie uwagę. Bardzo interesująco prezentuje się także waniliowy kolor lusterek, który znakomicie komponuje się z kolorystyką nadwozia.

Wnętrze i wyposażenie

Do mojej dyspozycji oddano samochód w najbogatszej wersji Dynamique, który standardowo – tuż za kołem kierownicy – ma umieszczony obrotomierz. Jest to kolejny element nadający autu nieco sportowego charakteru. Niestety jak to często bywa w samochodach tego segmentu w środku nie znajdziemy dużo miejsca. Mimo to dwa rozdzielne fotele w tylnej części sprawiają, że osoby tam siedzące mają wystarczająco dużo miejsca do komfortowego podróżowania. Kolejnym interesującym rozwiązaniem jest mobilność foteli, dzięki której w zależności od potrzeb możemy zwiększyć lub zmniejszyć przestrzeń w bagażniku.

Testowany egzemplarz wyposażony był w m.in.: ABS z układem wspomagania nagłego hamowania, cztery poduszki powietrzne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, skórzaną kierownicę, światła przeciwmgielne, automatyczną klimatyzację czy niezależne tylne siedzenia.

Za Renault Twingo 1.2 V16 w wersji Dynamique z takim właśnie wyposażeniem przyjdzie nam zapłacić 45.000 złotych.

Silnik

Renault Twingo wyposażone jest w czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra i mocy 75 koni mechanicznych. Do setki auto rozpędza się w 12,3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną niespełna 170 km/h. Dla bardziej wymagających klientów francuski koncern oferuje również sportową wersję Twingo wyposażoną w silnik o pojemności 1.6 litra i mocy aż 133 KM. Za większy silnik trzeba więcej zapłacić. Silniejsza wersja kosztuje około 54.000 złotych.

Producent podaje, iż Renault Twingo spala w mieście 6,7 litra, w trasie 4,2 litra natomiast w cyklu mieszanym 5,1 litra benzyny. Jak to wyglądało w trakcie testu? Samochód spalał około 7,5 litra w cyklu mieszanym natomiast poza miastem zużycie paliwa utrzymywało się na poziomie 4,8 – 5,0 litrów, jednakże należy tutaj zaznaczyć, iż była to raczej spokojna jazda. Przy bardziej agresywnej jeździe spalanie paliwa w trasie zwiększało się do 5,5 – 6,5 l.

Dużą wadą jednostki napędowej jest jej mała elastyczność przez co wyprzedzanie na trasie było nie lada wyzwaniem. Do przeprowadzenia manewru wyprzedzania potrzebowałem sporo miejsca i nie mniejszej dawki cierpliwości. Przed manewrem należało przeprowadzić redukcję nawet do 3 biegu, aby silnik złapał swój maksymalny moment obrotowy i dysponował wystarczającym przyspieszeniem.

Podsumowanie

Przed rozpoczęciem pisania recenzji z testów nowego Renault Twingo spędziłem wiele czasu na rozmyślaniu nad zaletami i wadami tego modelu. Z jednej strony na początku testów odniosłem wrażenie, że konstruktorzy poświęcili zbyt wiele czasu skupiając się na wyglądzie auta pomijając funkcjonalność i radość z jazdy. Z drugiej jednak strony po kilku dniach za kółkiem i poznaniem charakterystyki silnika zacząłem czerpać satysfakcję z jazdy. Zgadzam się całkowicie z opiniami, iż samochód nie jest demonem prędkości, jazda w trasie jest nieco uciążliwa, jednakże trzeba pamiętać, iż został on stworzony na potrzeby jazdy po mieście, a tam radzi sobie znakomicie. Cóż tu więcej powiedzieć? Jest to idealny samochód dla każdej kobiety!

Renault Twingo 1.2 16V (75 KM) – dane techniczne:
Nadwozie: trzydrzwiowe
Silnik: benzynowy, 16V, pojemność 1149 ccm
Moc: 75 KM
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-stopniowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,3 s
Prędkość maksymalna: 169 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,7/4,2/5,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 3687/1470/1927
Masa i poj. bagażnika: 994 kg, 165 l
Cena testowanego modelu: 45 050 zł