Peugeot 208 to dla francuskiego koncernu jeden z najważniejszych samochodów w ich ofercie, który po trzech latach obecności na rynkach motoryzacyjnych doczekał się modyfikacji. Niedługo po wejściu Peugeota 208 na polski rynek miałem okazję odbyć nim kilkudniowy test, który do dzisiaj wspominam bardzo mile. Upływu czasu nie da się powstrzymać, jednak czy projektantom udało się dokonać właściwych zmian?
Stylistyka
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że pomimo upływu lat Peugeot 208 wciąż prezentował się bardzo dobrze, dlatego też zmiany dokonane przez projektantów można określić bardziej jako delikatną kosmetykę niż rewolucyjne zmiany. To co przede wszystkim rzuca się w oczy to nowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej w technologii 3D LED, delikatnie przeprojektowana atrapa chłodnicy oraz przedniego zderzaka. Jeśli chodzi o tylną część nadwozia to jest tutaj jeszcze mniej zmian, które właściwie ograniczyły się do zmiany wyglądu tylnych świateł przypominających lwi pazur.
W porównaniu do poprzednika odświeżony Peugeot 208 wygląda zdecydowanie bardziej agresywnie, co udało się osiągnąć niewielkimi zmianami i tylko utwierdza w przekonaniu, że jeden z najpopularniejszych samochodów francuskiego koncernu jest bardzo udaną konstrukcją.
Wnętrze
We wnętrzu odświeżonego Peugeota 208 dokonano jeszcze mniejszych zmian, które również można określić mianem delikatnej kosmetyki. Francuzi utrzymali minimalistyczne wnętrze, które łączy w sobie wysoką funkcjonalność z eleganckim wyglądem. Deska rozdzielcza umiejscowiona została nieco wyżej niż kierownica, dzięki czemu znajduje się ona na wysokości wzroku kierowcy poprawiając bezpieczeństwo i ułatwiając kontrolowanie poszczególnych danych wyświetlanych na ekranie komputera pokładowego. Tradycyjnie zaprojektowane zegary dzięki białemu podświetleniu są bardzo czytelne, jednak rozmieszczenie zegarów niekoniecznie przypadnie do gustu wyższym kierowcom ze względu na nachodzący na nie wieniec kierownicy.
Niewątpliwą zaletą testowanego samochodu były wyjątkowo wygodne i znakomicie wyprofilowane fotele, które nawet w czasie pokonywania długich dystansów zapewniały wysoki komfort podróżowania i świetnie podtrzymywały ciało podczas agresywniejszego pokonywania zakrętów. Podczas codziennego użytkowania na tylnej kanapie znajdzie się wystarczająca ilość miejsca dla trzech pasażerów, jednak jak to już bywa w przypadku samochodów tej klasy w czasie dłuższych podróży pasażerowie mogą zacząć odczuwać zmęczenie podróżą.
Przestronne wnętrze nie odbyło się kosztem pojemności bagażnika, który mieści 285 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy ta wartość zwiększa się do 743 litrów. Oczywiście nie jest to rekordowy wynik w swojej klasie, ale pojemność w zupełności wystarcza do codziennego użytkowania samochodu.
Silnik i wrażenia z jazdy
W kwestii technicznej najbardziej zauważalnymi zamianami dokonanymi w odświeżonej wersji popularnego mieszczucha są nowe jednostki napędowe wśród których znajduje się benzynowy silnik roku 2015 w kategorii od 1.0 do 1.4 litra. „International Engine of the Year Award” to jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży motoryzacyjnej, jednak w moje ręce trafiło auto wyposażone w nowy silnik 1.6 BlueHDi.
Czterocylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności 1.6 litra z turbodoładowaniem osiąga moc 100 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 254 Nm. Sam moment obrotowy dostępny jest już od 1.750 obr./min, dzięki czemu zapewnia wystarczającą dynamikę w każdym zakresie obrotów silnika. Najmocniejsza diesel zapewnia przyzwoite osiągi, które zapewniają rozpędzenie się do setki w czasie 10.7 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 187 km/h.
Dobre osiągi to jednak nie wszystko, czego wymaga się od nowoczesnych miejskich samochodów. Bardzo istotną, jeśli nie jedną z najważniejszych kwestii jest ekonomia, która w przypadku silnika 1.6 BlueHDi stoi na bardzo wysokim poziomie. Według francuskich inżynierów Peugeot 208 1.6 BlueHDi 100 KM zużywa w mieście 4.2 litra, w trasie 3.0 litry, a w cyklu mieszanym 3.5 litra oleju napędowego na każde sto kilometrów. W rzeczywistości trudno osiągnąć takie wyniki i mnie osobiście nie udało się tego dokonać, co mogło być w pewnym stopniu efektem rekordowo wysokich temperatur w czasie trwania testu. Moimi najlepszymi wynikami spalania jakie wydało się osiągnąć to 5.0 litrów w mieście oraz 3.7 litra w trasie.
Peugeot 208 1.6 BlueHDi żwawo reaguje na każde naciśnięcie pedału gazu, co oczywiście ma związek z dużym momentem obrotowym dostępnym w szerokim zakresie obrotów silnika. Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiedzialna jest pięciobiegowa manualna skrzynia biegów, która działa precyzyjnie, chociaż w czasie dłuższych podróży odczuwalny jest brak szóstego przełożenia. To właściwie jedyna wada jaką można zapisać na koncie nowego Peugeota 208.
Zawieszenie zestrojono dość sztywno jak na miejski samochód, dzięki czemu prowadzi się pewnie i zachęca do bardziej agresywnej jazdy. Niewielkie wymiary samochodu i bardzo dobry układ kierowniczy zapewniają bardzo dobre prowadzenie samochodu, co w szczególności można docenić w czasie poruszania się po zatłoczonych ulicach miasta.
Nowoczesne silniki
Nowy Peugeot 208 dysponuje szeroką ofertą wyjątkowo oszczędnych i wydajnych silników benzynowych i wysokoprężnych, spełniających wymagania normy Euro 6. Pod względem emisji CO2 wersje z silnikami benzynowymi osiągają wyjątkowo niskie wartości – począwszy od 97 g / km, natomiast wszystkie wersje z silnikiem wysokoprężnym BlueHDi mieszczą się poniżej progu 95 g / km.
Peugeot udało się w szybki sposób znacząco obniżyć emisję CO2 we wszystkich modelach marki. Szybkie wdrożenie 3-cylindrowych silników benzynowych PureTech oraz wysokoprężnych BlueHDi, jak również nowych silników benzynowych 1.6 THP oraz skrzyń biegów EAT6 pozwoliło uplasować już 20 samochodów PEUGEOT na pozycji najlepszego modelu w danej kategorii mocy pod względem emisji CO2 (5 jednostek PureTech, 3 silniki 1.6 THP i 12 BlueHDi).
Cena
Na koniec kilka słów o cenie nowego Peugeota 208. Ceny najtańszej trzydrzwiowej wersji nowej 208 rozpoczynają się od 41 700 złotych i otrzymamy za to samochód w najniższej wersji wyposażenia Access oraz najsłabszym silnikiem benzynowym 1.0 PureTech o mocy zaledwie 68 koni mechanicznych. Decydując się na wersję pięciodrzwiową będziemy musieli zapłacić już 52 900 złotych, jednak w tym przypadku producent oferuje wyższą wersję wyposażenia Active oraz mocniejszy silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 82 koni mechanicznych. Podstawowa wersja testowanego przez nas Peugeota 208 1.6 BlueHDi Allure to wydatek 71 800 złotych, natomiast cena bogato wyposażonej wersji testowej kształtuje się na poziomie ok. 80 000 złotych. Jak na miejskie autko to trochę dużo.
Podsumowanie
Projektując odświeżoną wersję Peugeota 208 projektanci ograniczyli się jedynie do drobnych zmian kosmetycznych w wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym, które w połączeniu z nowymi jednostkami napędowymi okazały się strzałem w dziesiątkę. Testowany przez nas samochód wyposażony został w najmocniejszy silnik wysokoprężny, który zapewnia dobrą dynamikę i cechuje się niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Jeśli chodzi o ceny to na pierwszy rzut oka nowy Peugeot 208 nie wygląda na tle konkurencji specjalnie zachęcająco, jednak, jeśli przyjrzymy się bliżej silnikom i wyposażeniu oferowanym przez poszczególne marki to zauważymy, że Peugeot 208 jest bardzo atrakcyjną propozycją zarówno dla klientów indywidualnych jak i firm.
Peugeot 208 FL 1.6 BlueHDi (100 KM) – dane techniczne:
Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1560 ccm
Maksymalna moc: 100 KM przy 4.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 254 Nm przy 1.750 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, pięciobiegowa, napęd na przód
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,7 s
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,2/3,0/3,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 3962/1460/1739
Pojemność bagażnika: 285 l
Cena podstawowej wersji testowej: 71 800 zł