Aktualności

Golf GTI Pirelli i Golf GTI Clubsport

Zwischen dem Golf GTI Clubsport und dem Golf GTI Pirelli liegen fast 33 Jahre FahrzeugentwicklungDo spotkania tych dwóch legendarnych aut doszło po raz pierwszy. Obydwa są modelami jubileuszowymi, obydwa opatrzono magicznymi literami GTI, które dla Volkswagena oznaczają sport i dynamikę. Obydwa mają też specjalne elementy wystroju wnętrza. Na tym jednak kończą się podobieństwa tych dwóch wyjątkowych modeli – pierwszego z nich, Golfa GTI Pirelli, wyprodukowano w 1983 roku i wyposażono w silnik o mocy 112 KM, z kolei najnowszy model jubileuszowy – Golf GTI Clubsport – napędza silnik osiągający aż 265 KM.

Portimao, tor wyścigowy na południu Portugalii, jest doskonałym miejscem, w którym te dwa modele mogą się zmierzyć. Golf GTI Pirelli z silnikiem 1.8 ma rozwiązania techniczne z roku 1983, wtedy po raz pierwszy zjechał z taśmy w ramach limitowanej edycji specjalnej, krótko przed zakończeniem produkcji Golfa I GTI.

Golf GTI Clubsport także jest szczególnym samochodem – Volkswagen wypuści na drogi ten smakowity kąsek dla wszystkich miłośników trzech magicznych liter GTI dokładnie na przypadające w nadchodzącym roku 40. urodziny legendarnego Hot-hatch’a. Dwulitrowy, 265-konny silnik TSI tego auta w podstawowym trybie pracy uzyskuje moment obrotowy o wartości 350 niutonometrów. Szczególną cechą najnowszego modelu jubileuszowego jest jednak działająca czasowo funkcja boost, podnosząca na maksymalnie 10 sekund moc jednostki napędowej do 290 KM, a moment obrotowy do 380 Nm. Funkcję tę aktywuje się poprzez wykonanie kick-downu pedałem gazu. Dzięki funkcji boost samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 5,9 s i jest najmocniejszym modelem spośród wszystkich seryjnych Golfów GTI w historii.

Wersja wyposażona w dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG) ma dodatkowo funkcję „launch-control”, która – podobnie jak to ma miejsce w samochodach biorących udział w sportach motorowych – kontroluje start auta umożliwiając maksymalnie szybkie i efektywne ruszenie.

Volkswagen nie tylko wzmocnił doładowany silnik Golfa GTI Clubsport, ale też nadał autu specjalną stylistykę, zadbał o aerodynamikę i dostosował wyposażenie do charakteru tego samochodu. Docisk do podłoża taki jak w samochodach sportowych zapewniają nowy przedni zderzak, doskonale widoczny z tyłu spojler oraz dyfuzor. W ofercie (za dopłatą) znajdują się opony typu semi slick, dopuszczone do użytkowania na zwykłych drogach. Nie zapomniano także o ergonomii – do Golfa GTI Clubsport można wybrać seryjne sportowe, w pełni „kubełkowe” fotele lub też klasyczne sportowe fotele GTI. Volkswagen oferuje także nowy model (seryjnie) z dwubarwnym nadwoziem.

Golf GTI Clubsport i Golf GTI Pirelli nie są jedynymi modelami produkowanymi w limitowanych edycjach. Volkswagen przygotowywał jubileuszowe wersje również na 20., 25., 30. i 35. urodziny GTI. Jednak powodujący szybsze bicie serca Golf GTI Clubsport na pewno wyznaczy standardy na dłuższy czas.