Kilka dni temu opublikowaliśmy pierwszą część naszego testu Dacii Jogger, którą przejechaliśmy blisko 1 300 kilometrów, więc mieliśmy świetną okazję, aby poznać ją naprawdę bardzo dobrze. Przypomnijmy, że do naszego testu trafiła wersja siedmioosobowa z fabryczną instalacją LPG oraz outdoorową wersją wyposażenia Extreme. Kompletnie wyposażony Jogger kosztuje około stu tysięcy złotych i ma naprawdę wiele do zaoferowania pod względem designu czy dostępnego wyposażenia, ale jak sprawdza się litrowy silniczek zasilany LPG?
Oferta silnikowa
Dacia Jogger oferowana jest w dwóch wersjach silnikowych – ECO-G 100 oraz TCe 110. Turbodoładowany benzyniak jest o 1 800 złotych droższy i oferuje zdecydowanie lepsze osiągi, natomiast dwupaliwowy wariant zapewnia przede wszystkim niskie koszty eksploatacji i dostępny jest nawet w bazowym wariancie Essential. Co prawda na rynku zadebiutowała już wersja hybrydowa, jednak póki co nie jest ona dostępna w Polsce, gdzie motorem napędowym jest odmiana z instalacją LPG odpowiadająca za blisko 80% sprzedaży.
I właśnie taki rodzaj napędu zagościł w testowanym egzemplarzu. Warto podkreślić, że Dacia Jogger posiada fabryczną instalację, co oznacza, że samochód zjeżdża w takiej formie z taśmy produkcyjnej. To właśnie dlatego korek wlewu jest ukryty pod klapką, komputer pokładowy jest w pełni zintegrowany z instalacją a silnik benzynowy jest przystosowany do pracy z LPG. To istotna różnica względem marek, które oferują instalacje LPG montowane na późniejszym etapie. Wystarczy spojrzeć na Hyundaia Bayona, który posiada korek wlewu w zderzaku a komputer pokładowy nie dysponuje danymi z instalacji LPG. Nierzadko takie instalacje kosztują kilka tysięcy złotych, natomiast montaż niefabrycznej instalacji może wiązać się z nieco inną gwarancją. Także warto sprawdzić wszystko zawczasu, aby nie było niespodzianek. Na koniec warto wspomnieć o tym, że instalacja w Dacii Jogger pochodzi od włoskiej firmy Landi Renzo.
Jednostka TCe, która osiąga moc 110 koni mechanicznych w zakresie od 5.000 do 5.250 obrotów oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm w zakresie od 2.900 do 3.500 obrotów. Dwupaliwowa jednostka ECO-G ma różne osiągi na poszczególnych rodzajach paliwa. Na benzynie generuje moc 90 koni mechanicznych w zakresie od 4.600 do 5.000 obrotów, natomiast na LPG moc wzrasta do 100 koni mechanicznych w zakresie od 4.800 do 5.000 obrotów. Podobnie jest z momentem obrotowym, który w pierwszym przypadku wynosi 160 Nm, natomiast w drugim 170 Nm. Oczywiście nie są to parametry robiące wrażenie, jednak Dacia Jogger waży w okolicach 1250 kilogramów, więc naprawdę wystarcza to do sprawnego poruszania się.
W obu przypadkach mamy do czynienia z trzycylindrowymi benzyniakami o pojemności 999 cm3. Słabszy benzyniak ma wzmocnioną głowicę co jest bardzo ważne z punktu instalacji LPG, ponieważ wyższa temperatura spalania wymaga większej odporności termicznej. Niestety trzycylindrowiec ma dość słabą kulturę pracy, więc na postoju bardzo wyraźnie odczuwa się wibracje i ewidentnie nie przepada ona za niskimi obrotami.
Bez względu na wersję silnikową, Dacia Jogger zawsze posiada sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz napęd na przednią oś. No i brak automatycznej przekładni to naszym zdaniem jeden z największych minusów Joggera, bo jesteśmy pewni, że wielu klientów byłoby gotowych wyłożyć kilka tysięcy złotych za komfort oferowany przez automat. Manualna skrzynia ma dość krótkie przełożenia i chociaż biegi wskakują bez najmniejszych problemów to jednak w mieście trzeba się trochę namachać. Co ciekawe to Duster i Sandero są oferowane z przekładnią CVT. Szkoda, że nie jest tak również w przypadku Joggera.
Osiągi są wystarczające
Dacia Jogger to przestronny i ekonomiczny samochód, który dość przeciętnie wypada pod względem dynamiki. Jeszcze w wariancie z turbodoładowanym benzyniakiem nie wygląda to tak źle, bo wersja pięcioosobowa osiąga setkę w czasie 10,5 sekundy, natomiast siedmioosobowa potrzebuje na to 11,2 sekundy. No ale już w przypadku prezentowanego egzemplarza jest zdecydowanie gorzej. Na benzynie osiągniemy pierwszą setkę w czasie 12,3 sekundy (5 osobowa) lub 12,5 sekundy (7 osobowa), natomiast po przełączeniu na LPG zajmie to już 13,0 sekund oraz 13,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h (TCe 110), 175 km/h (ECO-G 100 LPG) lub 172 km/h (ECO-G 100 Pb95). Tyle w teorii, ale jak to wygląda w praktyce?
Nie ma co oczekiwać cudów. Dacia Jogger to samochód dla spokojnych kierowców, którzy cenią sobie komfort podróżowania i niskie koszty eksploatacji. Subiektywnie Dacia Jogger przyspiesza zdecydowanie szybciej niż wskazywałyby na to dane techniczne i absolutnie nie odnosimy wrażenia jakby była jakąś zawalidrogą. Na pewno pomaga w tym krótka skrzynia biegów oraz niska masa własna, dzięki czemu Jogger jeździ bardzo sprawnie. Zwłaszcza w mieście, gdzie kompletnie nie zauważymy, aby silniczkowi brakowało wigoru.
W trasie nie ma mowy o konieczności planowania wyprzedzania, chociaż bez redukcji biegów się nie obędzie. Po prostu trzeba wkręcić wolnossącego benzyniaka na odpowiednie obroty. No ale taka jest też charakterystyka pracy wolnossących silników, które maksymalną moc oraz moment obrotowy osiągają dość wysoko. Dacia Jogger nie ma też problemów z osiągnięciem prędkości autostradowych. Może nie dzieje się to tak jak w przypadku sportowych samochodów, ale odbywa się to sprawnie i naszym zdaniem osiągi są wystarczające. Tutaj bardziej będzie Wam doskwierać hałas. Do prędkości 110 – 120 km/h jest bardzo dobrze, ale powyżej tych prędkości we wnętrzu zaczyna robić się coraz głośniej.
Zwłaszcza, że Dacię Jogger mieliśmy okazję sprawdzić z czterema osobami na pokładzie oraz całkowicie zapakowanym bagażnikiem i nie zauważyliśmy specjalnego pogorszenia osiągów. No chyba, że włączycie tryb ECO, który kompletnie kastruje układ napędowy, ale dopóki tego nie zrobicie to Jogger spisuje się naprawdę dobrze.
Teoretycznie Dacia Jogger na LPG spisuje się lepiej, jednak różnica nie jest na tyle duża, aby było to wyraźnie zauważalne. Z punktu widzenia kierowcy, ważniejszą informacją jest to, że samo przełączanie pomiędzy LPG a benzyną następuje płynnie i praktycznie niewyczuwalnie. No i latem wystarczy zaledwie kilka sekund, aby układ przełączył się na LPG.
Właściwości jezdne
Również zawieszenie i układ kierowniczy świadczą o tym, że Dacia Jogger to samochód, który lubi spokojną i płynną jazdę. Zawieszenie jest miękkie, więc agresywniejsza jazda w zakrętach powoduje, że nadwozie nieco się wychyla, ale Jogger w żadnym momencie nie zachowuje się nerwowo. Również przy wyższych prędkościach prowadzi się stabilnie. Tak zestrojone zawieszenie ma ogromną zaletę, bo doskonale radzi sobie z dziurawymi lub polnymi drogami, których w naszym kraju nie brakuje. Układ kierowniczy jest dość mocno wspomagany, ale daje niezłe wyczucie i jest wystarczająco precyzyjny. Trzeba również pochwalić bardzo efektowny układ hamulcowy i to pomimo tego, że na tylnej osi mamy bębny.
Co prawda Dacia Jogger nie dostarcza emocji za kierownicą. To rodzinny samochód do przemieszczania się z punktu A do punktu B, jednak przez cały okres naszego testu jeździło się nam nią bardzo przyjemnie. Doceniliśmy świetnie zestrojone zawieszenie, które bardzo dobrze niwelowało wszelkie nierówności a jego praca nie była odczuwalna we wnętrzu. Warto również wspomnieć o tym, że Dacia Jogger ma całkiem spory prześwit wynoszący 20 centymetrów. Na pewno docenicie to w mieście, a jeśli macie działkę gdzieś poza miastem to nie będziecie martwili się tym, że o coś zahaczycie.
Zużycie paliwa to coś co polubicie
Może Dacia Jogger nie porywa osiągami, ale pod względem ekonomii trudno jej cokolwiek zarzucić. Przy prędkości 140 km/h litrowy silniczek zużywa 12 litrów LPG lub 9 litrów Pb95, natomiast przy prędkości 120 km/h będzie to 9,5 litra LPG lub 7,1 litra Pb95. Zdecydowanie lepsze wyniki uzyskamy podróżując poniżej 100 km/h, bo niewielki silniczek nie będzie tak obciążony. Wówczas zużyjemy około 5 litrów benzyny i około 7 litrów LPG. Również wyniki w mieście nie odstraszają, bo Dacia Jogger zadowoli się zużyciem w okolicach 7 litrów benzyny albo 8,5 litra LPG.
Po zatankowaniu obu zbiorników nie będziecie musieli odwiedzać stacji paliw przez naprawdę długi czas. Zbiornik paliwa ma pojemność 50 litrów, natomiast do zbiornika LPG możemy zatankować 40 litrów. Łącznie daje to zasięg około 1 200 kilometrów. Zasięg na LPG wynosi około 400 – 450 kilometrów.
Wymierne oszczędności z LPG
Sukces wersji z fabryczną instalacją LPG nie powinien dziwić. Wielokrotnie zwiastowano rychły kres opłacalności montażu instalacji, jednak cały czas jazda na LPG jest o wiele tańsza niż na benzynie. Oczywiście trzycylindrowy silniczek zużywa nieco więcej gazu, ale trzeba pamiętać o tym, że litr LPG stanowi około 43% ceny litra benzyny. W czasie pisania tego materiału, średnia cena benzyny w województwie mazowieckim wynosiła 6,63 zł, natomiast cena LPG to tylko 2,85 zł.
Oznacza to, że przejechanie 100 kilometrów drogą ekspresową będzie kosztowało 27,07 zł (LPG) lub 47,07 zł (Pb95), natomiast autostradą 34,20 zł (LPG) lub 59,67 zł (Pb95). Oznacza to, że podróż na gazie będzie kosztowała o 43% mniej niż na benzynie. To ogromna różnica! Co prawda należy doliczyć niewielkie koszty wynikające z obsługi instalacji czy nieco droższy przegląd techniczny, ale biorąc pod uwagę to, że wersja z instalacją LPG jest o blisko dwa tysiące złotych tańsza, trudno znaleźć sensowny powód, aby zdecydować się na silnik TCe.
Podsumowanie
Spędziliśmy z Dacią Jogger dwa tygodnie i bardzo ją polubiliśmy. Nie jest to nasze pierwsze spotkanie z Joggerem, ale ponownie Dacia zaskoczyła nas bardzo przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem, a prezentowany egzemplarz to idealne auto dla osób szukających ekonomicznego samochodu. Fabryczna instalacja LPG oraz prosta konstrukcja to gwarancja niskich kosztów eksploatacji. A to wszystko w samochodzie za około sto tysięcy złotych.
Oczywiście nie możemy oczekiwać od Dacii Jogger wybitnych osiągów, miękkich materiałów wykończeniowych i pewnie możemy trochę pomarudzić na braki w wyposażeniu, ale całościowo trudno zarzucić Dacii jakieś poważne wady. No może poza tym, że Dacia Jogger nie jest oferowana z automatyczną przekładnią. Szkoda, bo to na pewno zachęciłoby wielu klientów do wybrania Joggera.
Jeśli nie rozważaliście zakupu Joggera ze względu na to, że to Dacia to naszym zdaniem warto porzucić stereotypy i sprawdzić na własnej skórze czy Dacia Jogger nie jest tym czego właśnie szukacie.
Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie
Dacia Jogger ECO-G 100 Extreme – dane techniczne | |
---|---|
Silnik: | benzynowy, turbodoładowany, pojemność 999 ccm |
Maksymalna moc (benzyna): | 90 KM w zakresie 4.800 – 5.000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy (benzyna): | 160 Nm w zakresie 2.100 – 3.750 obr/min |
Maksymalna moc (LPG): | 100 KM w zakresie 4.600 – 5.000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy (LPG): | 170 Nm w zakresie 2.000 – 3.500 obr/min |
Skrzynia biegów i napęd: | manualna, sześciobiegowa, napęd na przednie koła |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h: | LPG: 13,0 s / Ben.: 13,2 s |
Prędkość maksymalna: | LPG: 175 km/h / Ben.: 172 km/h |
Średnie spalanie: | LPG: 7,7 – 7,8 l/100 km / Ben.: 6,1 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa: | LPG: 40 l / Ben.: 50 l |
Wymiary (dł./wys./szer.): | 4547/1632/1784 mm |
Pojemność bagażnika: | 607 l |
Cennik
Dacia Jogger – Cennik | |||||
---|---|---|---|---|---|
Wersja | Liczba miejsc | Essential | Expression | Extreme | Extreme+ |
ECO-G 100 | 5 miejsc | – | 86 050 zł | 90 850 zł | – |
TCe 110 | 5 miejsc | – | 87 850 zł | 92 650 zł | – |
ECO-G 100 | 7 miejsc | 81 800 zł | 90 550 zł | 95 350 zł | 101 450 zł |
TCe 110 | 7 miejsc | – | 92 350 zł | 97 150 zł | 103 950 zł |