Cupra powoli rozbudowuje swoją gamę modelową, jednak wciąż w swojej ofercie posiada takie modele jak Leon i Ateca, które w pewnym sensie są bardziej ekskluzywnymi wersjami modeli oferowanych przez Seata. Co prawda pod względem stylistyki i designu wnętrza widać tutaj wyraźne nawiązania do Seata Leona to jednak pod względem emocji i osiągów nawiązuje do prawdziwych hot hatch’y.
Jeśli szukacie rodzinnego kombi ze sportowym zacięciem to Cupra Leon Sportstourer z pewnością jest bardzo ciekawą propozycją Niewątpliwie jest pięknie zaprojektowana i zapewnia świetne osiągi, jednak nie do końca jest to samochód, który chcielibyśmy użytkować na co dzień. Dlaczego? Tego dowiecie się z naszego testu.
Stylistyka
Nasz egzemplarz, który został pokryty matowym lakierem Petrol Blue Matt oraz wyposażony w opcjonalne 19-sto calowe obręcze kół w kolorze czarnym z elementami w kolorze miedzi prezentował się fenomenalnie. Za taki wygląd trzeba dość słono zapłacić, ponieważ lakier kosztuje blisko 9 tysięcy złotych a obręcze kół to ponad 4 tysiące złotych. Do tego nasza wersja została doposażona w opcjonalne hamulce wyczynowe z zaciskami Brembo, które kosztują kolejne 10 tysięcy złotych, ale jeśli jesteście zainteresowani sportowym autem to raczej na tym elemencie nie warto oszczędzać.
Oczywiście Cupra Leon przypomina Seata Leona i nie trudno było uniknąć tych podobieństw, ale projektanci postarali się nieco uatrakcyjnić sylwetkę i nadać jej bardziej rasowego wyglądu. W przedniej części mamy trapezoidalną atrapę chłodnicy wykończoną piano black, sporych rozmiarów atrapy wlotów powietrza w zderzaku i wąskie reflektory nadające autu jeszcze bardziej drapieżnego wyglądu. Boczna linia Cupry Leona Sportstourer jest po prostu piękna. Naszym zdaniem to jedno z najładniejszych kombi segmentu C, które zostało podkreślone czarnymi i miedzianymi dodatkami.
Wygląda to świetnie. Tym bardziej, że tylna część nadwozia również ma sporo charakteru. W sportowym samochodzie nie mogło zabraknąć spojlera, natomiast w dolnej partii pojawił się dyfuzor oraz dwie podwójne końcówki układu wydechowego. To prawdziwe wydechy a nie jakieś atrapy! Na klapie bagażnika mamy też charakterystyczną świetlną listwę łączącą tylne światła, która w nocy robi świetne wrażenie.
Naszym zdaniem Cupra Leon Sportstourer prezentuje się fenomenalnie. Matowy lakier wymaga sporej dopłaty, ale robi niesamowitą robotę i sprawia, że Cupra momentalnie zwraca na siebie uwagę. W dodatku miedziane akcenty znakomicie współgrają z matowym lakierem oraz czarnymi wstawkami wykończone błyszczącym czarnym lakierem. Naszym zdaniem to najlepsze połączenie jakie może być w przypadku Cupry.
Wnętrze i wyposażenie
We wnętrzu również nie unikniemy podobieństw do Seata Leona, ale znajdziemy też całkiem sporo akcentów uatrakcyjniających wnętrze Cupry i sprawiających, że poczujecie się w nim naprawdę dobrze. Nasz egzemplarz został wyposażony w tapicerkę z perforowanej skóry naturalnej Nappa i skóry ekologicznej w kolorze Petrol Blue, która kosztuje 7 189 złotych, ale naprawdę jest warta swojej ceny. Do jakości materiałów wykorzystanych do wykończenia wnętrza nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń, bo większość elementów została pokryta miękką i przyjemną w dotyku skórą, natomiast w dolnych partiach mamy już twarde tworzywa, które są jednak bardzo dobrej jakości. W tej klasie to standard i nie ma co oczekiwać, aby całe boczki drzwi były wykonane z mięciutkiego materiału. Niestety zdecydowanie gorzej ma się sprawa ze spasowaniem poszczególnych elementów, które nie jest najlepsze. Sytuacji z pewnością nie poprawia twarde zawieszenie, które jeszcze bardziej uwydatnia ten problem, więc dość często we wnętrzu można usłyszeć jak jakieś elementy trzeszczą na wybojach. Takie coś absolutnie nie powinno mieć miejsca.
Świetną robotę robi oświetlenie nastrojowe, które jest bardzo rozbudowane. Poza podświetleniem na drzwiach, mamy także specjalną listwę na całej szerokości deski rozdzielczej, tuż po podszybiem. W nocy wygląda to rewelacyjnie. Dodatkowo listwy oświetlenia nastrojowego zostały również wykorzystane do sygnalizowania samochodów znajdujących się w martwych polu. Proste a bardzo praktyczne. Oczywiście oświetlenie można dostosować do swoich preferencji a ich mnogość sprawia, że każdy znajdzie dla siebie coś odpowiedniego.
Kierownica wygląda świetnie i bardzo dobrze leży w dłoniach. Znajdziemy na niej przyciski do obsługi systemu audio, komputera pokładowego czy tempomatu, ale to co wyróżnia Cuprę to dwa specjalne przyciski do włączenia silnika i zmiany trybów jazdy. Nie tylko prezentuje się to bardzo fajnie, ale jest też praktyczne. Jeśli na chwilę potrzebujemy wykrzesać z Cupry Leona cały potencjał to wystarczy przytrzymać przycisk zmiany trybów jazdy i wówczas samochód przełączy się w tryb Cupra. W widocznym miejscu znajdziemy tez przycisk do wyłączenia stabilizacji toru jazdy, który znajduje się na tunelu środkowym. Widać, że Cupra myśli tutaj przede wszystkim o kierowcy.
Wirtualny kokpit ma atrakcyjny interfejs i spore możliwości personalizacji, a szybkość jego działania czy przejrzystość wyświetlanych informacji nie budzi naszych zastrzeżeń. Zdecydowanie gorzej wypada system info-rozrywki, który możliwościami konfiguracji przypomina smartfon, więc możemy sobie dostosować praktycznie wszystko wedle własnego uznania, ale jest też przesadnie przeładowany i przez to kompletnie nieintuicyjny. To efekt przeniesienia prawie wszystkiego co się dało do systemu info-rozrywki, bo w tej ilości ikonek bardzo łatwo się pogubić. Wszystko działa bardzo ospale, więc wyłączenie systemu Start&Stop czy zmiana trybu pracy klimatyzacji potrafią doprowadzić do irytacji. Zwłaszcza, że pod ekranem umieszczono dotykowy panel, który umożliwia zmianę samej temperatury oraz głośności systemu audio. Problem w tym, że w nocy zupełnie go nie widać, natomiast w dzień bardzo łatwo przypadkiem coś przestawić. Najlepiej ustawić wszystko przed ruszeniem i w czasie jazdy już nic tam nie dotykać. A szkoda, bo sama rozdzielczość i umiejscowienie ekranu są naprawdę znakomite.
Warto docenić ładowarkę indukcyjną z bardzo pojemną półeczką, która pomieści absolutnie każdy smartfon. Do tego dochodzą dwa porty USB typu C oraz gniazdo 12 V, które zostało ukryte w podłokietniku. Szkoda, że nikt nie pomyślał o tym, aby pozostawić chociaż jeden port USB typu A, które póki co jest zdecydowanie powszechniej stosowane. Poza tym na tunelu środkowym mamy dwie niewielkie półeczki w okolicach selektora skrzyni biegów oraz dwa uchwyty na napoje, które niestety nie są zamykane.
Przednie fotele ze zintegrowanymi zagłówkami wyglądają świetnie a dbałość o każdy detal widać chociażby po emblemacie Cupra na zagłówkach. Fotele zostały bardzo dobrze wyprofilowane i zapewniają znakomite podparcie boczne w zakrętach, ale daleko im do typowych kubełków, które nie byłyby aż tak wygodne. To akurat można docenić w czasie dalszych wyjazdów, bo nawet po dłuższej jeździe nie powinno odczuwać się żadnego zmęczenia. I jak przystało na samochód sportowy, siedzi się nisko a zakres regulacji fotela jest wystarczająco szeroki, aby łatwo znaleźć optymalną pozycję za kierownicą.
Powodów do narzekania nie będą mieli pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie. Zarówno nad głowami, jak i na nogi jest wystarczająco dużo miejsca. Może nie jest to idealne miejsce dla trzech dorosłych pasażerów, ale dwa foteliki i rodzic pośrodku z pewnością się tam zmieszczą. Do tego nie zapomniano o ich komforcie, więc w drzwiach oraz oparciach przednich foteli znajdziemy pojemne kieszenie, bardzo wygodny podłokietnik z miejscami na napoje, oddzielną strefę klimatyzacji z nawiewami w tunelu środkowym oraz dwa porty USB typu C.
Wbrew pozorom, Cupra Leon Sportstourer to pełnoprawne kombi. Bagażnik ma pojemność aż 620 litrów, więc powinien sprostać oczekiwaniom rodzin z małymi dziećmi. Dzięki regularnym kształtom bez problemów zmieścimy tam wózek i bagaże, nawet na kilkudniowy wakacyjny wyjazd. Do tego nie zapomniano o funkcjonalności, dlatego oparcia kanapy możemy położyć z poziomu bagażnika (znajdziemy specjalne rączki) a po ich złożeniu otrzymujemy płaską powierzchnię. A jeśli potrzebujemy więcej przestrzeni to wystarczy umieścić podłogę w dolnym położeniu i zyskamy całkiem sporo miejsca na drobiazgi. Nie zapomniano również o oświetleniu, haczykach na zakupy, uchwytach do mocowania siatek, gniazdku 12 V a nawet gniazdku 230 V.
Silnik i właściwości jezdne
Cupra Leon Sportstourer oferowany jest z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 2.0 litrów, który dostępny jest w trzech wariantach – 245 KM, 300 KM oraz 310 KM. W nasze ręce trafił topowy wariant, który generuje moc 310 koni mechanicznych w zakresie 5.450 – 6.500 obrotów oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie 2.000 – 5.450 obrotów. W takim wydaniu Cupra Leon Sportstourer osiąga pierwszą setkę w czasie zaledwie 4,9 sekundy! Osiągnięcie tak świetnego wyniku ułatwia napęd na wszystkie koła oraz procedura startu, która sprawia, że układ napędowy wręcz katapultuje nas z miejsca. I co ważne, dzięki napędowi 4Drive warunki atmosferyczne nie mają większego znaczenia.
W zwykłym trybie reakcje dwusprzęgłowej przekładni DSG nie rzucają na kolana a szczególnie irytująca jest zwłoka w momencie wychodzenia z trybu żeglowania. Po naciśnięciu pedału przyspieszenia następuje 1 – 2 sekundowa zwłoka i dopiero po tym czasie następuje reakcja zespołu napędowego. Trzeba się do tego przyzwyczaić, ale jeśli komuś to nie pasuje to wystarczy to wyłączyć i wtedy tryb żeglowania nie będzie aktywny. To oczywiście efekt konieczności dostosowania się do obecnych norm emisji spalin, które wymuszają, aby elektronika sterująca pracą skrzyni biegów nieco ją przymulała. DSG pokazuje na co ją stać dopiero w trybie sportowym, kiedy reakcje są wyraźne i nawet przy ręcznej zmianie biegów wszystko odbywa się bardzo szybko.
W przeciwieństwie do wersji hatchback, Cupra Leon Sportstourer oferowany jest również w wersji z napędem na wszystkie koła i właśnie taki egzemplarz trafił do naszego testu. Przeniesienie napędu odbywa się tradycyjnie za pomocą sprzęgła Haldex, które umożliwia przeniesienie na tylne koła do 50% momentu obrotowego. I tutaj pojawia się różnica względem nowego Volkswagena Golfa R, który może przenieść większość momentu obrotowego na tył i oferuje nawet specjalny tryb driftu. W rodzinnym kombi raczej nikt tego nie potrzebuje, natomiast sama obecność napędu na wszystkie koła zapewnia świetną trakcję. W czasie naszego testu pojawiły się intensywne opady deszczu, więc mieliśmy idealną okazję na sprawdzenie jak znakomicie system 4Drive radzi sobie na śliskiej nawierzchni. I uwierzcie nam, że nawet ostre starty w trybie Cupra nie robiły na nim najmniejszego wrażenia. Podobnie jest przy ostrym pokonywaniu zakrętów kiedy wyraźnie czuć jak tył ładnie dopycha nam Cuprę, dzięki czemu zachowuje się bardzo neutralnie.
W Cupra Leon Sportstourer mamy również cztery tryby jazdy – Comfort, Sport, Cupra oraz Individual, które mają wpływ na zawieszenie, skrzynię biegów, jednostkę napędową czy układ kierowniczy. W każdym z tych trybów czuć wyraźną różnicę w charakterystyce pracy zespołu napędowego, jednak naszym zdaniem najodpowiedniejszym jest tryb Indywidualny, który można dostosować do własnych preferencji i na przykład uniknąć sztucznego podbijania dźwięków silnika przez system audio. Ważne, że auto zapamiętuje zarówno ustawienie trybu jazdy, jak i wirtualnego kokpitu, więc nie trzeba po każdym odpaleniu silnika ustawiać wszystkiego na nowo. Niby drobnostka, ale cieszy.
Przytrzymując selektor trybów jazdy można natychmiast aktywować tryb Cupra, który równie dobrze mógłby się nazywać trybem torowym. Wówczas samochód staje się bardzo zwarty, reakcje na wciśnięcie pedału przyspieszenia są natychmiastowe, natomiast z wydechów wydobywają się lekkie strzały. Po przełączeniu się w tryb Comfort samochód staje się łagodny jak baranek a zawieszenie robi się wyraźnie bardziej miękkie i nieźle radzi sobie nawet na gorszych drogach. Nieźle, jak na samochód sportowy z utwardzonym zawieszeniem.
No właśnie. Zawieszenie jest twarde, dzięki czemu Cupra Leon Sportstourer znakomicie radzi sobie w zakrętach oraz z szybkimi zmianami kierunku jazdy, więc idealnie nadaje się na tor lub wąskie górskie drogi. Właśnie tam Cupra może pokazać pełnię potencjału i zapewnić niesamowicie dużo emocji. Dopóki poruszamy się po gładkich drogach to zawieszenie nieźle wybiera nierówności i zapewnia bardzo dobry komfort podróżowania, jednak na gorszych nawierzchniach połączenie twardego zawieszenia i niskoprofilowych opon sprawia, że czujemy absolutnie każdą niedoskonałość drogi. Trochę lepiej jest w trybie Comfort, ale nasi pasażerowie siedzący na tylnej kanapie zwracali uwagę, że nie jest im zbyt wygodnie. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a dzięki progresywnemu wspomaganiu, można go usztywnić.
Nie można przejść obojętnie obok opcjonalnych hamulców Brembo, które naszym zdaniem są pozycją obowiązkową w tego typu samochodzie. Cupra jest szalenie szybka, więc zapewnienie odpowiednio wydajnego układu hamulcowego jest tutaj kwestią bezpieczeństwa.
Jeśli mowa o zużyciu paliwa to od razu mówimy, że nie jest to ekonomiczne auto. W mieście Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 310 KM DSG 4Drive zużywa przynajmniej 10 litrów i to tylko wtedy kiedy jeździmy dość łagodnie. Normalnie uzyskiwaliśmy wyniki w okolicach 11 – 13 litrów, natomiast bardziej dynamiczna jazda i korki sprawiały, że mogliśmy dorzucić do tego wyniku jeszcze dwa litry. Na drodze ekspresowej trzeba przygotować się na 8 litrów, natomiast na drodze krajowej bez większych problemów zejdziemy poniżej 7 litrów.
Cennik
Bazowa Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 245 KM DSG kosztuje 156 200 złotych. Mocniejszy wariant o mocy 300 KM kosztuje 172 800 złotych, natomiast topowa wersja to przynajmniej 187 800 złotych. Prezentowany egzemplarz został doposażony w praktycznie wszystko co możliwe, więc ostatecznie jego cena wynosi 225 – 230 tysięcy złotych. Niestety nie znamy dokładnej ceny, ponieważ w konfiguratorze dołożenie niektórych opcji, które były w naszej testówce, powodowały, że musieliśmy usuwać inne opcje, które także mieliśmy na pokładzie.
Decydując się na najmocniejszy wariant, już w standardzie otrzymujemy m.in.: system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i funkcją ochrony pieszych i rowerzystów, asystenta pasa ruchu Lane Assist, Cupra Drive Profile, asystenta parkowania oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, predykcyjny tempomat (ACC) z funkcją dostosowania prędkości jazdy do znaków drogowych i danych nawigacji, system monitorowania martwego pola Side Assist z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist, asystenta podróży z asystentem jazdy w korku Travel Assist Inteligentny, asystenta bezpieczeństwa Emergency Assist, podgrzewaną kierownicę, automatyczną klimatyzację trzystrefowaą Climatronic z filtrem AirCare i czujnikiem jakości powietrza (AQS), wirtualny kokpit, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu KESSY, nawigacje satelitarną z mapami z możliwością aktualizacji, 10-calowy kolorowy ekran dotykowy, pełne przednie światła LED, oświetlenie nastrojowe czy 19-sto calowe obręcze kół. A to tylko krótka lista z bardzo bogatego wyposażenia standardowego!
Podsumowanie
Jeśli chodzi o design to Cupra Leon Sportstourer prezentuje się fenomenalnie i bez wątpienia jest jednym z najpiękniejszych kombi na rynku. Do tego dochodzi rewelacyjny układ napędowy, który zapewnia świetne osiągi i znakomitą przyczepność w każdych warunkach, ale przy tym wszystkim Cupra Leon Sportstourer pozostaje bardzo praktycznym kombi.
To pojemny, praktyczny i funkcjonalny samochód, który sprawdzi się w roli samochodu rodzinnego, aczkolwiek trzeba wziąć pod uwagę, że nawet w trybie Comfort zawieszenie jest dość twarde. Trzeba też pamiętać o tym, że ergonomia systemu info-rozrywki jest fatalna, ale pewnie da się do tego przyzwyczaić a możliwe, że kiedyś pojawi się aktualizacja, która naprawi ten problem.
Jeśli szukacie mocnego rodzinnego kombi to Cupra Leon Sportstourer na pewno będzie dla Was bardzo ciekawą propozycją i warto się nad nim zastanowić. Zwłaszcza, że Cupra nie jest jeszcze specjalnie rozpoznawalną marką a to gwarantuje, że wyróżnicie się i będziecie mieli samochód, który nie jest często spotykany na naszych drogach.
Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie
Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 310 KM DSG 4Drive – dane techniczne: | |
Silnik: | benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1984 ccm |
Maksymalna moc: | 310 KM w zakresie 5.450 – 6.500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy: | 400 Nm w zakresie 2.000 – 5.450 obr/min |
Skrzynia biegów i napęd: | automatyczna, siedmiostopniowa, napęd na wszystkie koła |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h: | 4,9 s |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h |
Średnie spalanie (w cyklu mieszanym): | 8,2 – 8,4 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l |
Wymiary (dł./wys./szer.): | 4657/1437/1799 |
Pojemność bagażnika: | 620 l |
Cennik
Cupra Leon Sportstourer | |
Wersja | Cena |
2.0 TSI 245 KM DSG | 156 200 zł |
2.0 TSI 300 KM DSG | 172 800 zł |
2.0 TSI 310 KM DSG 4Drive | 187 800 zł |