Mitsubishi Outlander PHEV, pierwszy na świecie hybrydowy SUV z elektrycznym napędem na 4 koła, rozpoczął pracę na trzecim największym europejskim lotnisku we Frankfurcie. Od niedawna ta najpopularniejsza hybryda typu plug-in w Finlandii, odgrywa także ważną rolę na lotnisku Helsinki-Vantaa.
Outlander PHEV na lotnisku we Frankfurcie
Na lotnisku we Frankfurcie – największym niemieckim porcie lotniczym i jednym z trzech największych w Europie, operator portu lotniczego testuje w codziennej eksploatacji pierwszy na świecie hybrydowy samochód w wersji SUV -Mitsubishi Outlander PHEV. Dzięki zastosowaniu tych innowacyjnych samochodów operator lotniska wzmacnia swoją strategię zrównoważonego rozwoju, w szczególności w zakresie redukcji emisji CO2. Personel zarządzania flotą przetestuje w pierwszej kolejności dwa nowe Outlandery PHEV w ramach rozszerzonej próby terenowej. Te przyjazne dla środowiska pojazdy weszły do użytku w operacyjnym obszarze działalności, a także w charakterze „pojazdu wahadłowego” dla pasażerów terminalu do obsługi lotnictwa ogólnego. Uwzględniając ich łączone systemy napędowe i optymalny zasięg funkcjonalny, obszar lotniska jest idealnym poligonem doświadczalnym do testowania Outlanderów PHEV. Dział zarządzania flotą lotniska postrzega siebie jako „laboratorium doświadczalne” alternatywnych systemów napędowych, mające na celu redukcję emisji w przestrzeni wokół samolotów. Sekcja ta już od 2010 roku wykorzystuje do zadań obsługi naziemnej elektryczne Mitsubishi i-MiEV, jako pierwsze masowo produkowane pojazdy elektryczne koncernu Mitsubishi. Są one używane między innymi jako pojazdy pilotujące specjalne transporty i sprawdziły się w trudnych codziennych sytuacjach. Spółka Fraport AG korzysta obecnie na lotnisku we Frankfurcie z floty około 3000 pojazdów silnikowych, z czego 15% stanowi flota zelektryfikowana. Peter Doepgen, odpowiedzialny w Ministerstwie Gospodarki Hesji za sektor pojazdów elektrycznych, przyjął z zadowoleniem zastosowanie pojazdów elektrycznych na lotnisku: „Wykorzystanie pojazdów elektrycznych na przedpolu lotniska pozwala zredukować emisję CO2 i pozostałe typy emisji. Dalsze wykorzystanie pojazdów elektrycznych uzupełnia szerokie spektrum środków, które będą wykorzystywane przy wsparciu rządu kraju Hesji w ramach projektu E-PORT-AN”.
Jerome Konn-Kruse, kierownik logistyki obsługi naziemnej (BVD) ze spółki Fraport AG, podkreślił nieustanne wysiłki spółki Fraport AG zmierzające do redukcji emisji na przedpolu wokół strefy obsługi statku powietrznego, dzięki wykorzystaniu pojazdów o alternatywnych napędach. „Jesteśmy to winni także ponad siedmiu tysiącom pracowników służb naziemnych”.
„Cieszy nas szczególnie to, że pierwszy hybrydowy SUV na świecie zdaje obecnie swój egzamin praktyczny na jednym z największych lotnisk międzynarodowych. Rozwój i sprzedaż pojazdów elektrycznych na dużą skalę nie jest dla nas celem samym w sobie, lecz stanowi część jasno określonej strategicznej wizji przyszłych form mobilności”, podkreślił dyrektor zarządzający MMD Automobile GmbH, Werner H. Frey. „Mitsubishi Motors zobowiązała się do przyjęcia odpowiedzialności za środowisko naturalne i zamierza do roku 2020 zwiększyć udział pojazdów elektrycznych w produkcji ogółem do 20%, dążąc tym samym do zmniejszenia emisji CO2 w całej flocie w tym czasie o 50% poniżej poziomu z 2005 roku”, powiedział Frey.
Follow me
Mitsubishi Outlander PHEV dostarczony operatorowi Finavia jest wykorzystywany, jako samochód „follow me”, który prowadzi samoloty na właściwe stanowisko postojowe.
Cechy Mitsubishi Outlandera PHEV czynią go idealnym autem do wymagających zadań. Na płycie lotniska przejazdy są zwykle bardzo krótkie, jednak czasem konieczne jest natychmiastowe przyspieszenie do pełnej prędkości. W takich sytuacjach zaletą jest wysoki moment obrotowy generowany przez silnik elektryczny. Atutem Outlandera PHEV jest również napęd na cztery koła, niskie zużycie paliwa, dobra widoczność oraz bezgłośny napęd hybrydowy. Samochód został dodatkowo przystosowany do pracy na lotnisku. Jego wyposażenie obejmuje m.in. lampy ostrzegawcze, trzy odbiorniki radiokomunikacji lotniczej oraz transponder dla radaru ruchu naziemnego i powietrznego. Port lotniczy Helsinki-Vantaa obsługuje rocznie około 15 milionów pasażerów.