Na początku 2018 roku Skoda Fabia przeszła kurację odmładzającą, jednak nie zmienia to faktu, że obecna generacja produkowana jest od 2014 roku i pomimo tylu lat na karku wciąż plasuje się w czołówce najchętniej kupowanych samochodów w naszym kraju. Czy na początku roku 2021 Skoda Fabia wciąż potrafi zaskoczyć i czy warto się nią zainteresować? Sprawdziliśmy to na przykładzie dobrze wyposażonego egzemplarza z silnikiem o mocy 95 koni mechanicznych i z manualną skrzynią biegów.
Stylistyka
Z pewnością nikt na co dzień nie zwraca uwagi na to jak dużo egzemplarzy tego modelu porusza się po naszych drogach. Po części pewnie dlatego, że przez kilka lat Skoda Fabia po prostu się nam opatrzyła, ale naszym zdaniem jest to też kwestia tego, że rzadko można natrafić na tak wypasiony egzemplarz jak nasz.
Pomimo tego, sylwetka obecnej generacji Skody Fabii wciąż prezentuje się nieźle. Nie jest tak nowoczesna jak konkurencja, nie ma mowy o jakimkolwiek szaleństwie, ale prosta stylistyka również ma swoich zwolenników i dobrze znosi upływ czasu. Tym bardziej, że ostatni lifting zdecydowanie unowocześnił przedni pas, natomiast lakier Błękit Titan i pakiet Black (obręcze kół ze stopów lekkich VIGO BLACK 7J x 16”, czarna lakierowana ramka grilla, czarne lakierowane lusterka zewnętrzne) dają bardzo fajny efekt.
Wnętrze i wyposażenie
O ile stylistycznie Skoda Fabia prezentuje się nieźle to we wnętrzu dość wyraźnie odczuwa się upływ czasu. Prosty projekt deski rozdzielczej jest przejrzysty i już nieco archaiczny. Plastikowy dekor imitujący szczotkowane aluminium to trochę zbyt mało, aby wnieść do wnętrza odczuwalne ożywienie. Na szczęście możemy wybrać czarno-beżową tapicerkę, która trochę rozjaśni kabinę pasażerską lub możemy zdecydować się na pakiet Dynamic, jednak to kosztuje 1 750 złotych. Jeśli chodzi o materiały wykończeniowe to mamy tutaj do czynienia ze standardem sprzed kilku lat, czyli praktycznie wszędzie stykamy się z twardymi plastikami, które zostały bardzo dobrze spasowane i nie wydają żadnych niepokojących odgłosów. I właśnie dlatego nie będziemy na to narzekać. Tym bardziej, że twardsze plastiki są łatwiejsze do utrzymania w czystości i lepiej znoszą eksploatację.
Prostota ma także swoje plusy – ergonomia jest wzorowa. Wszystkie przyciski i przełączniki zostały umieszczone dokładnie tam gdzie powinny się znajdować, są świetnie opisane i wystarczająco duże, aby bez problemów obsługiwać wszystko nawet w rękawiczkach. W centralnym punkcie umieszczono 6,5 calowy ekran dotykowy systemu info-rozrywki, który nie jest specjalnie rozbudowany i posiada fizyczne przyciski, dzięki którym szybko możemy przejść do najważniejszych funkcjonalności. Poniżej znajduje się czytelny panel klimatyzacji. Również przed oczami kierowcy nie możemy liczyć na nowinki technologiczne, ponieważ mamy analogowe wskaźniki z monochromatycznym wyświetlaczem MAXI DOT. Jego obsługa jest prosta, ale daleko mu do takiej funkcjonalności jaką prezentują cyfrowe zegary. Pomimo tego, bardzo doceniamy Fabię właśnie za prostotę i funkcjonalność. W tym samochodzie odnajdzie się każdy.
Jedną z największych zalet Skody Fabii jest wyjątkowo przestronne wnętrze. Czterech dorosłych pasażerów może czuć się w nim bardzo komfortowo i chociaż najwygodniej będzie w przednich fotelach, to również z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca na nogi i nad głowami. Co prawda pasażerowie nie mogą liczyć na dodatkowe nawiewy, ale są dwa porty USB oraz niewielka półeczka na wysokim tunelu środkowym. Uzupełnieniem uniwersalności i funkcjonalności jest bardzo pojemny bagażnik z szerokim otworem liczący sobie aż 330 litrów. Do tego nie zapomniano o pewnych udogodnieniach, dlatego znajdziemy w nim haczyki na zakupy, siatki oraz oświetlenie, dzięki czemu można zmaksymalizować jego wykorzystanie.
Silnik i właściwości jezdne
W cenniku na rok 2021 znajdziemy tylko dwie jednostki napędowe – 1.0 MPI oraz 1.0 TSI. Bazowy silnik to wolnossący benzyniak o mocy zaledwie 60 koni mechanicznych i momencie obrotowym 95 Nm, który co prawda przyspiesza do setki w czasie 16,4 sekundy, ale świetnie znosi obecność instalacji LPG. Mocniejszy wariant to turbodoładowany trzycylindrowiec, który osiąga moc 95 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 160 Nm, dzięki czemu rozpędza się do setki w czasie 10,7 sekundy (skrzynia manualna) lub 11,1 sekundy (przekładnia DSG). Dotychczas najmocniejszym wariantem był silnik 1.0 TSI o mocy 110 koni mechanicznych, jednak taką wersję można znaleźć tylko w cenniku wyprzedaży rocznika modelowego 2020.
Do naszego testu trafił egzemplarz z silnikiem 1.0 TSI o mocy 95 koni mechanicznych, który zestawiono z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Dane techniczne na to nie wskazują, ale Skoda Fabia w takim właśnie wydaniu okazuje się być zaskakująco dynamiczna. Zwłaszcza w mieście kiedy mocy absolutnie nie brakuje, natomiast sam silnik nawet na wysokich obrotach wydaje naprawdę bardzo przyjemne dźwięki. Do tego lewarek skrzyni biegów pracuje przyjemnie i precyzyjnie, a biegi zostały dobrane optymalnie, aby zapewnić dobrą dynamikę i niskie zużycie paliwa. Trochę gorzej robi się poza miastem, szczególnie jeśli wyjedziemy na drogę szybkiego ruchu, ale nie dlatego, że litrowemu silniczkowi brakuje wigoru, ale dlatego, że we wnętrzu zaczyna być głośno a brak szóstego biegu nie poprawia sytuacji. No właśnie to chyba największa wada prezentowanego egzemplarza i jedynym rozwiązaniem jest wybranie wersji z automatyczną przekładnią DSG, ale to wymaga dopłaty blisko pięciu tysięcy złotych.
Zawieszenie dobrze radzi sobie z większością nierówności a układ kierowniczy ma dość silne wspomaganie, dzięki czemu manewrowanie w ciasnych uliczkach jest prawdziwą przyjemnością. Jedynym minusem jest pokonywanie poprzecznych nierówności, które są dość mocno odczuwalne we wnętrzu. Poza tym podróżowanie Skodą Fabią jest bardzo przyjemne i komfortowe.
A jak wygląda kwestia ekonomii? Średnie zużycie paliwa z naszego testu wyniosło 6,3 litra, co przekłada się na zasięg około 700 kilometrów! W mieście, bez żadnych wyrzeczeń, zmieścimy się w 6 – 7 litrach, natomiast poza miastem bez problemów osiągniemy wynik poniżej 5 litrów. Na drodze ekspresowej zużycie paliwa podskoczy do 6 – 6,5 litra, natomiast na autostradzie w okolice 8 litrów.
Cennik
Zgodnie ze specyfikacją cena bazowa prezentowanego egzemplarza to 63 450 złotych, jednak koszty wyposażenia dodatkowego to dodatkowe 18 050 złotych w wyniku czego egzemplarz testowy został wyceniony na 81 500 złotych. Biorąc pod uwagę obecne standardy to nie jest to zaporowa cena. Tym bardziej, że rezygnując z kilku dodatków (reflektory Bi-LED z Corner 3 250 złotych, nawigacja AMUNDSEN 1 800 złotych, aktywny tempomat 1 600 złotych itd.) jesteśmy w stanie zbić cenę do rozsądnej wartości.
W cenniku na rok 2021 Skoda Fabia 1.0 TSI Style została wyceniona na przynajmniej 61 900 złotych, ale w wyprzedaży rocznika 2020 można ją kupić już za 57 450 złotych. To bardzo dobra oferta nad którą warto się zastanowić. W wersji Style otrzymujemy m.in.: przedni podłokietnik, 15- calowe obręcze kół ze stopów lekkich, bezkluczykowe uruchamianie silnika, czujniki parkowania z tyłu, Front Assist, wielofunkcyjną kierownicę, komputer pokładowy z wyświetlaczem MAXI DOT, dotykowy ekran o przekątnej 6,5 cala, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka, klimatyzację manualną i mnóstwo systemów bezpieczeństwa.
Osoby szukające prostego samochodu do miasta powinny zainteresować się wyprzedażą wersji 1.0 MPI, która dostępna jest w nieźle wyposażonej wersji Ambition już od 48 800 złotych.
Podsumowanie
Pomimo kilku lat na rynku, Skoda Fabia wciąż okazuje się rozsądnym wyborem. Może nie jest już najnowocześniejsza, ale można ją kupić w korzystnej cenie, jest przestronna, funkcjonalna, i komfortowa. Przy odrobinie wolnej gotówki można ją również bardzo dobrze wyposażyć i nico uatrakcyjnić stylistkę, ale jeśli ktoś nie zwraca na to uwagi to można zaoszczędzić trochę grosza. Nie sposób pominąć kwestię ekonomii. Pod tym względem Skoda Fabia wypada bardzo dobrze, a mistrzowie oszczędzania mogą zdecydować się na prosty silnik 1.0 MPI, który bardzo dobrze znosi instalację LPG. Wówczas jeździmy za półdarmo.
Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 KM – dane techniczne | |
---|---|
Silnik: | benzynowy, turbodoładowany, pojemność 999 ccm |
Maksymalna moc: | 95 KM przy 5.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy: | 160 Nm w zakresie 1.800 – 3.500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd: | manualna, pięciobiegowa, napęd na przednie koła |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h: | 10,7 s |
Prędkość maksymalna: | 185 km/h |
Średnie spalanie: | 5,4 – 6,1 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa: | 45 l |
Wymiary (dł./wys./szer.): | 3997/1482/1732 mm |
Pojemność bagażnika: | 330 l |
Cennik
Skoda Fabia – wyprzedaż rocznika 2020 | ||||
---|---|---|---|---|
Wersja | Ambition | Style | Style Color | Monte Carlo |
1.0 MPI 60 KM M5 | 47 800 zł | – | – | – |
1.0 TSI 95 KM M5 | 52 450 zł | 57 450 zł | 59 650 zł | 61 050 zł |
1.0 TSI 95 KM DSG | 57 350 zł | 62 350 zł | 64 550 zł | 65 950 zł |
1.0 TSI 110 KM M6 | 54 650 zł | 59 650 zł | 61 850 zł | 63 250 zł |