Seat Leon 1.5 TSI 150 KM Xcellence

Design nowego Seata Leona przyciąga spojrzenia i trzeba przyznać, że trudno przejść obok prezentowanego egzemplarza obojętnie, chociaż nowy Leon stracił nieco agresywności i zyskał więcej obłości to wciąż ma swój niepowtarzalny charakter. Designersko to jeden z najciekawszych kompaktów na rynku, jednak wygląd to nie wszystko. Liczy się również funkcjonalność a pod tym względem Seat Leon IV generacji nie wypada najlepiej. Ponownie do naszego testu trafił egzemplarz z silnikiem 1.5 ecoTSI o mocy 150 koni mechanicznych, ale tym razem w nadwoziu hatchback.

Stylistyka

Już w czasie naszego pierwszego spotkania, nowy Seat Leon zrobił na nas ogromne wrażenie, chociaż spora w tym zasługa dobrze skonfigurowanego egzemplarza prasowego. Poprzednia generacja wciąż cieszyła się dużą popularnością dlatego projektanci nie dokonali kontrowersyjnych zmian a raczej skupili się na nadaniu sylwetce nowoczesnego i eleganckiego wyglądu. W przedniej części pojawiły się drapieżnie zarysowane reflektory, które w przypadku naszego egzemplarza były w pełni wykonane w technologii LED, oraz szeroka atrapa chłodnicy z chromowanym wykończeniem. Również w tylnej części uwagę przykuwają nowoczesne światła, które zostały połączone listwą świetlną. Po zmroku efekt jest niesamowity.

Wnętrze i wyposażenie

Najnowszy projekt wnętrza jest minimalistyczny i nowoczesny, ale również nieco kontrowersyjny. Z pewnością jego zaletą jest uporządkowanie i uatrakcyjnienie wnętrza, ale przeniesienie sterowania większością funkcjonalności do poziomu ekranu systemu info-rozrywki czy wirtualnego kokpitu sprowadza niektóre proste czynności do naprawdę skomplikowanych. Świetnym przykładem jest sterowanie klimatyzacją, które zostało pozbawione dedykowanego panelu. Wszystko zostało przeniesione do systemu info-rozrywki, więc cokolwiek chcemy zrobić to musimy odrywać wzrok od drogi i skupić się na wyszukiwaniu interesującej nas opcji. Jedynym wyjątkiem są dwa dotykowe panele do sterowania temperaturą, ale są one niepodświetlane, więc ich obsługa po zmroku nie ma zbytniego sensu.

Kolejną kwestią sporną pozostają materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza, które w górnych partiach są miękkie i przyjemne w dotyku, ale niżej czy na boczkach drzwi mamy do czynienia z twardymi tworzywami, które kompletnie nie pasują do tego samochodu. To samo możemy powiedzieć o plastikowym dekorze imitującym drewno. Niby po kilku dniach przyzwyczailiśmy się do tego, ale taki element po prostu nie przystoi porządnemu kompaktowi. Z drugiej strony mamy bardzo fajne rozwiązanie w postaci listwy świetlnej poprowadzonej przez całą długość kokpitu, która daje świetny efekt. Dodatkowo wyświetla się na niej powiadomienie z systemu monitorowania martwego pola oraz sygnalizacja otwarcia drzwi.

W centralnym punkcie deski rozdzielczej umieszczono 10-calowy ekran systemu info-rozrywki. Z plusów możemy wymienić bardzo dobrą rozdzielczość, atrakcyjny interfejs czy szybkość działania, jednak jego użytkowanie potrafi doprowadzić do frustracji. Ewidentnie postawiono tutaj na to, aby wszystko pięknie wyglądało i w maksymalnym stopniu przypominało korzystanie ze smartfonu czy tabletu. Dlatego mamy kafelki, widżety, kilku rzędowe menu a do tego rozbudowane submenu. Część menu ustawiono w pionie, część w poziomie. Część wymaga dwukrotnego kliknięcia, część jednokrotnego. Kto to w ogóle wymyślił? Seat powinien to jak najszybciej zmienić, bo o ile dotarcie do jakiejś schowanej funkcji na postoju jest po prostu irytujące to już w czasie jazdy stwarza nie lada niebezpieczeństwo. Prosta zmiana trybów jazdy wymaga kilku kliknięć i oderwania wzroku od drogi na kilka sekund. Dużo więcej dobrych słów możemy powiedzieć o wirtualnych zegarach, które są czytelne i przejrzyste a ich obsługa z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy jest prosta i intuicyjna. W dodatku mają one dużą możliwość indywidualizacji co w obecnych czasach jest bardzo istotne.

Poza tym nowy Seat Leon jest bardzo przestronny co udało się osiągnąć dzięki zwiększonemu rozstawowi osi. Przednie fotele są komfortowe, mają odpowiednia wielkość i zakres regulacji, a w dodatku zostały dobrze wyprofilowane. Równie dobre odczucia mieliśmy siedząc na tylnej kanapie, która oferuje wystarczająco dużo miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów. Oparcie jest ustawione pod optymalnym kątem, natomiast siedziska mają odpowiednią długość. Gdyby tego było mało to pasażerowie otrzymali nawiewy z indywidualną strefą klimatyzacji, porty USB, podłokietnik oraz pojemne kieszenie w drzwiach.

Pojemność bagażnika wynosi 380 litrów, ale po złożeniu tylnych siedzeń możemy uzyskać aż 1301 litrów pojemności. Niestety kształt tylnego zderzaka sprawił, że bagażnik ma bardzo wysoki próg załadunkowy, który nie ułatwia codziennej eksploatacji. Na plus należy zaliczyć haczyki na zakupy czy otwór do przewożenia dłuższych przedmiotów.

Silnik i właściwości jezdne

W porównaniu do kombi, hatchback dostępny jest z silnikiem 1.0 TSI, który oferowany jest w trzech wariantach – 1.0 TSI 90 KM, 1.0 TSI 110 KM oraz 1.0 eTSI 110 KM mHEV. Do tego mamy benzynę 1.5 TSI (130 KM i 150 KM), miękką hybrydę 1.5 eTSI 150 KM mHEV, hybrydę plug-in 1.4 e-HYBRID 204 KM DSG PHEV oraz diesla 2.0 TDI CR 115 KM. W kombi ma on moc 150 KM.

Pod maskę testowanego egzemplarza trafiła turbodoładowana jednostka benzynowa 1.5 TSI o mocy 150 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, którą połączono z sześciobiegowa skrzynią manualną. Lewarek ma krótki i precyzyjny skok, dzięki czemu daje sporo frajdy w czasie szybkiej zmiany biegów i ma wpływ na osiągi, które są naprawdę bardzo dobre. W takiej konfiguracji Seat Leon osiąga pierwszą setkę w czasie 8,4 sekundy i może rozpędzić się do prędkości maksymalnej 216 km/h.

Pomimo tego, że dokładnie taki sam zespół napędowy obecny był w testowanym przez nas Seacie Leonie Sportstourer to hatchback jest nieco lżejszy i bardziej zwarty, dzięki czemu daje zdecydowanie więcej frajdy. Turbodoładowany benzyniak osiąga swój maksymalny moment obrotowy w zakresie od 1.500 do 3.500 obrotów, dzięki czemu jest on dostępny właściwie cały czas i zapewnia znakomitą elastyczność. Każde wciśnięcie pedału gazu oznacza szybką i zdecydowaną reakcję układu napędowego. Zwłaszcza w trybie Sport.  Może Seat Leon nie ma aż tak bezpośredniego układu kierowniczego jak poprzednia generacja i obecnie jest nastawiony nieco bardziej na komfort to dzięki opcjonalnemu adaptacyjnemu zawieszeniu potrafi pokazać pazur. Co prawda wymaga ono dopłaty 3 635 złotych, ale wyraźnie zmienia charakterystykę zawieszenia, układu kierowniczego oraz układu napędowego.

Hiszpański kompakt radzi sobie bardzo dobrze w kwestii ekonomii jazdy. Średnie zużycie paliwa z całego naszego testu wyniosło 6,6 litra co uznajemy za bardzo dobry rezultat. Spokojna jazda poza terenem zabudowanym oznacza zużycie w okolicach 5,5 litra, natomiast na drodze ekspresowej trzeba przygotować się na około 6,5 litra. W mieście wszystko zależy od płynności ruchu, ponieważ turbodoładowana jednostka potrafi zadowolić się mniej niż 7 litrami, ale równie dobrze potrafi pochłonąć 10 litrów. Średnio będzie to w okolicach 8,5 litra.

Cennik

Bazowa wersja 1.0 TSI 90 KM Reference została wyceniona na 71 100 złotych i wbrew pozorom nie jest ona źle wyposażona. W standardzie mamy m.in.: automatyczną klimatyzację, czujnik zmierzchu, elektrycznie regulowane lusterka boczne, system bezkluczykowego uruchamiania samochodu KESSY Go, Media System (8,25-calowy ekran dotykowy, radio FM, 2 x USB typu C z przodu, 4 głośniki), przednie światła ecoLED, tylne światła ecoLED, światła do jazdy dziennej LED, chromowane obramowanie osłony chłodnicy, 15-calowe felgi stalowe czy składane i dzielone oparcie tylnej kanapy.

Ceny Seata Leona 1.5 TSI 150 KM rozpoczynają się od 86 800 złotych za wersję Style, jednak za bardzo bogato wyposażony wariant Xcellence trzeba zapłacić już 99 200 złotych. Cena jest jak najbardziej uzasadniona, ponieważ w standardzie otrzymujemy m.in.: czujniki parkowania z tyłu, wirtualny kokpit, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu KESSY, Media System (8,25-calowy kolorowy ekran dotykowy, radio FM, 7 głośników i Bluetooth), pakiet Full LED, Pakiet Style Comfort (automatyczna klimatyzacja trzystrefowa, podłokietnik z przodu, 2 x USB typu C z przodu i 2 x USB typu C z tyłu), 17-calowe felgi aluminiowe FR Dynamic czy fotel kierowcy i pasażera z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego. Prezentowany egzemplarz został wyposażony w praktycznie wszystko co znajduje się na liście wyposażenia opcjonalnego przez co kosztuje około 120 tysięcy złotych.

Podsumowanie

Nowy Seat Leon ma wszystko czego potrzebują osoby szukające kompaktowego hatchbacka – atrakcyjny design, przestronne i komfortowe wnętrze, bogate wyposażenie oraz dynamiczne jednostki napędowe. Z pewnością to silny gracz w segmencie kompaktów i pozycja obowiązkowa dla klientów poszukujących tego typu samochodu, jednak nie jest on pozbawiony wad. Paradoksalnie największa wada związana jest z jedną z największych zalet nowego Leona – minimalistycznym i uporządkowanym wnętrzem. Co prawda prezentuje się ono bardzo atrakcyjnie, ale konsekwencją tego jest przeniesienie sterowana praktycznie wszystkim do systemu info-rozrywki. Poprawy wymagają również materiały wykończeniowe dlatego, że gdzieniegdzie można odnieść poczucie nadmiernego oszczędzania na materiałach. Tak czy siak w codziennym użytkowaniu Seat Leon spisuje się znakomicie a dzięki atrakcyjnej stylistyce możecie być pewni, że gdziekolwiek się pojawicie, będzie on zwracać na siebie ogromną uwagę.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Seat Leon 1.5 TSI 150 KM – dane techniczne:
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1498 ccm
Maksymalna moc:150 KM przy 5.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:250 Nm w zakresie 1.500 – 3.500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:manualna, sześciobiegowa, napęd na przód
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:8,7 s
Prędkość maksymalna:217 km/h
Średnie spalanie (w cyklu mieszanym):5,6 – 6,1 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4368/1456/1790
Pojemność bagażnika:380 l

Cennik

Seat Leon
WersjaReferenceStyleFull LEDXcellenceFR
1.0 TSI 90 KM M571 100 zł
1.0 TSI 110 KM M678 800 zł84 700 zł
1.5 TSI 130 KM M683 000 zł88 900 zł95 300 zł95 300 zł
1.5 TSI 150 KM M686 800 zł92 700 zł99 200 zł99 200 zł
1.0 eTSI 110 KM mHEV DSG790 300 zł96 200 zł102 700 zł
1.5 eTSI 150 KM mHEV DSG798 300 zł104 200 zł110 700 zł110 700 zł
1.4 e-HYBRID 204 KM DSG PHEV134 300 zł134 300 zł
2.0 TDI CR 115 KM M694 400 zł100 300 zł