Categories Aktualności

Seat inwestuje w przyszłość

W trakcie konferencji 8 lipca Seat ogłosił plany dalszego rozwoju firmy, wychodzące naprzeciw nowym wyzwaniom. Hiszpański producent planuje do 2025 roku przeznaczyć 5 miliardów euro na inwestycje, które utwierdzą innowacyjny i zrównoważony charakter firmy oraz marek Seat i Cupra. Podczas spotkania została potwierdzona również data premiery nowego, całkowicie elektrycznego modelu Cupra el-Born, uruchomienie platformy zamówień na model Formentor oraz udostępnienie usługi Seat MÓ.

W latach 2020-2025 Seat planuje przeznaczyć 5 miliardów euro na sfinansowanie nowych projektów R&D, służących m.in. rozwojowi nowych pojazdów ze szczególnym uwzględnieniem ich elektryfikacji. Część budżetu zostanie także przeznaczenie na wyposażenie w fabrykach w Martorell, Barcelonie i zakładach Seat Componentes. Intensywny proces opracowywania nowych modeli ma zapewnić zrównoważony rozwój firmy i ochronę miejsc pracy.

– Ten plan inwestycyjny jest naszą odpowiedzią na wyzwania przyszłości, do których podchodzimy z determinacją i optymizmem – stwierdził podczas konferencji prezes Seat-a Carsten Isensee. – Dzięki przyjętej strategii Seat pozostanie innowacyjną i zrównoważoną firmą. Od teraz wszystkie nowe modele będą w 100% elektryczne lub będą miały wersje hybrydowe. Początkowy etap planu zakłada produkcję w fabryce w Martorell pojazdów spalinowych z najbardziej wydajnymi silnikami, napędami hybrydowymi typu plug-in oraz w wersjach mild hybrid. Chcemy, aby zakład w Martorell produkował pojazdy elektryczne od 2025 roku, kiedy rynek będzie już bardziej rozwinięty.

Jedna firma, dwie marki

Na konferencji prasowej, która miała miejsce w niedawno otwartym centrum CASA Seat, Wayne Griffiths, CEO Cupry i wiceprezes Seat-a ds. sprzedaży i marketingu, przedstawił wizję współistnienia marek Seat i Cupra:

– Seat jest firmą, która posiada w swojej strukturze dwie dobrze zdefiniowane marki: Seat i Cupra. Obie się dopełniają i są równie istotne. Każda z nich ma swoją wyraźną rolę, własną osobowość i charakterystyczne cechy, odpowiadające na potrzeby różnych klientów. Na tle całej Grupy Volkswagen Seat przyciąga najmłodszą grupę osób, mniej więcej o 10 lat młodszą od średniego wieku. Dla wielu z nich Seat jest pierwszym kupionym samochodem. Natomiast Cupra plasuje się w nowym segmencie rynku pomiędzy samochodami masowymi a klasą premium. Jesteśmy przekonani, że istnieje duży potencjał wzrostu udziału Cupry w tym segmencie. Seat zapewnia marce Cupra solidną bazę pod względem produkcji, badań i rozwoju oraz zasobów ludzkich. Z kolei Cupra pozwala Seat-owi przesunąć środek ciężkości w stronę jeszcze bardziej emocjonującej, wyżej pozycjonowanej motoryzacji.

Cupra nabiera rozpędu dzięki nowemu modelowi el-Born

Cupra niezmiennie prężnie się rozwija od powstania w lutym 2018 roku. W 2020 marka wprowadza na rynek modele Cupra Leon oraz Cupra Formentor, na który można składać zamówienia online od 8 lipca. Zdecydowano także, że prototypowy el-Born, zaprezentowany po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2019 roku, trafi do sprzedaży pod marką Cupra.

– Model el-Born łączy wszystkie charakterystyczne cechy marki Cupra. Dopracowaliśmy pierwotny projekt, nadając pojazdowi bardziej sportowy i dynamiczny wygląd oraz wzbogacając go o nowe zaawansowane rozwiązania technologiczne. Ostateczny charakter pojazdu skłonił nas do podjęcia decyzji, by el-Born stał się pierwszym całkowicie elektrycznym modelem Cupry – powiedział Wayne Griffiths.

Cupra el-Born została zaprojektowana w Barcelonie i będzie produkowana, zgodnie z planem, w niemieckim Zwickau. Model oparty jest na platformie MEB. Do sprzedaży trafi w 2021 roku.

CEO Cupry skomentował również ważny krok w rozwoju marki, jakim jest wprowadzenie pierwszego całkowicie autorskiego modelu, Cupry Formentora:

– Formentor wyznacza początek zupełnie nowego etapu dla firmy i zwiastuje ekscytującą przyszłość. Model stanie się filarem młodej marki i pozwoli jej dotrzeć do kolejnych klientów.

Umiarkowany optymizm na przyszłość

Podczas konferencji prezes Seat-a Carsten Isensee podsumował pierwsze półrocze, naznaczone przez epidemię koronawirusa:

– Ostatnie sześć miesięcy to najprawdopodobniej jeden z najtrudniejszych okresów w historii Seat-a. Jeszcze przed wybuchem pandemii spodziewaliśmy się, że lata 2020 i 2021 mogą okazać się pełne wyzwań, natomiast nikt nie mógł przewidzieć wpływu COVID-19 na branżę motoryzacyjną. Chociaż wciąż nie osiągnęliśmy tempa sprzedaży sprzed pandemii, w ostatnich tygodniach zauważyliśmy umiarkowaną poprawę. Spodziewamy się przynajmniej częściowego ożywienia w drugiej połowie roku.

Wydajność produkcji w zakładach Seat-a w Martorell wróciła niemal całkowicie do poziomu sprzed wybuchu epidemii. Obecnie w zakładzie produkowanych jest około 1900 pojazdów dziennie. Fabryka w Barcelonie oraz zakłady Seat Componentes również sukcesywnie wracają do wcześniejszego poziomu produkcji. W drugiej połowie roku w Martorell rozpocznie się produkcja Formentora oraz Leona w wersji z napędem hybrydowym typu plug-in. Oba modele będą powstawać na linii produkcyjnej nr 2, na której od początku roku montowane są kolejne egzemplarze Seat-a Leona czwartej generacji.

Seat MÓ – marka skoncentrowana na mikromobliności

W połowie czerwca tego roku Seat ogłosił powstanie nowej marki Seat MÓ, oferującej rozwiązania z obszaru nowoczesnej mobilności miejskiej. Pierwsze pojazdy, jakie zaprezentowano, to elektryczny skuter Seat MÓ eScooter 125 oraz elektryczna hulajnoga Seat MÓ eKickScooter 65. Od 9 lipca Seat uruchomi w Barcelonie usługę współdzielenia pozwalającą na czasowy wynajem markowych jednośladów.