Wyścigi samochodowe

Nissan przejmuje zespół wyścigowy e.dams

Nissan ogłosił przejęcie zespołu wyścigowego e.dams, co oznacza, że będzie dysponował w 100% własną stajnią w Mistrzostwach Świata ABB FIA Formuły E. Zespół, mający obecnie siedzibę w Le Mans we Francji, zgodnie z planem będzie kontynuował udział w wyścigach w ósmym sezonie rozgrywek.

Uczestnictwo Nissana w Formule E wpisuje się w długofalowe plany działań na rzecz elektryfikacji i zrównoważonego rozwoju, zadeklarowane w programie Nissan Ambition 2030. Przejęcie jest zatem naturalnym krokiem japońskiego producenta na drodze do pełnej kontroli nad własnym projektem Formuły E.

Nissan przystąpił do serii w 2018 r. we współpracy z e.dams, w ramach której obie firmy miały ścigać się wspólnie w mistrzostwach samochodów elektrycznych jako zespół Formuły E Nissan e.dams. W marcu 2021 r. producent poinformował o rozpoczęciu udziału w zawodach Formuły E Gen3, zaplanowanych na okres od sezonu 9. (2022/23) do końca sezonu 12. (2025/26).

Zmiana własności oraz wprowadzenie nowej struktury zarządzania następuje ze skutkiem natychmiastowym. Tommaso Volpe, dyrektor generalny Formuły E Nissana, będzie jednocześnie dyrektorem zarządzającym e.dams.

„To fascynujący czas dla wszystkich w Nissanie, a także dla naszych fanów i klientów na całym świecie” – powiedział Ashwani Gupta, dyrektor ds. operacyjnych Nissana. „Jesteśmy obecni na rynku już od 85 lat, a pragnienie odnoszenia zwycięstw to motor przyspieszający nasz rozwój. Wyciągamy wnioski z doświadczeń zdobytych podczas wyścigów, a niesłabnące tempo postępu technologicznego w mistrzostwach Formuły E dostarcza nam wielu okazji do zdobywania wiedzy, dzięki której będziemy projektować jeszcze lepsze samochody dla naszych klientów” – dodał.

„Przejęcie zespołu e.dams jest kolejnym potwierdzeniem naszego długofalowego zaangażowania nie tylko w Formułę E, lecz także w sporty samochodowe na najwyższym poziomie w ogóle. Jednak nasze zamiłowanie do rywalizacji to nie wszystko. Gdy opracowujemy bezemisyjne i zrównoważone rozwiązania, z równą pasją staramy się także dostarczać innowacyjne i fascynujące doświadczenia z jazdy. Transakcja ta pomoże nam również w realizacji naszych strategicznych celów dotyczących elektryfikacji” – podsumował Gupta.

Nissan startuje w mistrzostwach świata samochodów elektrycznych, aby przybliżać przyjemność i emocje towarzyszące użytkowaniu bezemisyjnych pojazdów zróżnicowanym grupom odbiorców na całym świecie. W ramach dążenia do neutralności węglowej całokształtu działalności oraz cyklu życia produktów Nissana do 2050 r., marka zamierza zelektryfikować całą ofertę nowych pojazdów na kluczowych rynkach już na początku lat 30. Japoński producent chce wykorzystać swoje doświadczenie zdobyte podczas wyścigów, aby przenosić wiedzę i technologię między torami Formuły E a drogami publicznymi i projektować jeszcze lepsze samochody elektryczne dla swoich klientów.

„Cieszę się, że Nissan przejmuje e.dams. Wspominamy przy tej okazji Jeana-Paula Driota, który wraz z Nissanem tworzył koncepcję zespołu i pomagał budować nasze partnerstwo” – powiedział Volpe. „Po jego odejściu w 2019 r. rolę ojca z powodzeniem kontynuowali jego synowie – Olivier i Grégory Driot. Praca z nimi była wielką przyjemnością, dziękuję za ich zaangażowanie i wsparcie” – dodał.

„To ważny krok w naszym projekcie Formuły E. Jako najwyższy poziom wyścigów samochodów elektrycznych, stanowi ona dla nas atrakcyjną globalną platformę, za pomocą której możemy nie tylko pokazać klientom to, jakich emocji i przyjemności dostarczają pojazdy bezemisyjne, ale także podkreślić, że Nissan konsekwentnie oferuje najnowocześniejsze rozwiązania w swoich elektrycznych samochodach. Jesteśmy zadowoleni z nawiązania sportowej współpracy z e.dams w 2018 r. Jest ona intensywna i udana, a doświadczenia, które od dłuższego czasu zdobywamy, są dla nas bogatym źródłem wiedzy. Mamy więc fantastyczny zespół i liczymy na kontynuację sukcesu oraz wspólnych doświadczeń w nowym rozdziale naszego uczestnictwa w Formule E, który właśnie się otwiera” – podsumował Volpe.

Olivier i Grégory Driot również odnieśli się do sytuacji: „Jesteśmy bardzo dumni, że przekazujemy e.dams tak zaangażowanej i innowacyjnej firmie jak Nissan. W ostatnich miesiącach przeprowadziliśmy z jej przedstawicielami szereg otwartych rozmów, w wyniku których uznaliśmy, że nadszedł czas na oddanie sterów oraz powierzenie Nissanowi dziedzictwa naszej rodziny i bezpiecznej przyszłości pracowników”.

„Od śmierci ojca mieliśmy zaszczyt współpracować w ramach mistrzostw Formuły E z tak globalną marką, jaką jest Nissan, i jesteśmy dumni z naszych wspólnych osiągnięć w tym okresie. Chcielibyśmy podziękować personelowi e.dams za wytężoną pracę i zaangażowanie przez lata, Nissanowi życzymy zaś wszystkiego najlepszego na resztę sezonu 8. i kolejne lata w Formule E” – dodali bracia Driot.

Nissan w Formule E

Nissan zadebiutował w wyścigach samochodów elektrycznych w sezonie 5. (2018/19) Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E jako pierwszy i jedyny japoński producent uczestniczący w tej serii.

W bieżącym, ósmym sezonie znakomity „weteran” Sébastien Buemi startuje w barwach zespołu już po raz czwarty, odkąd dołączył do Nissan e.dams na początku swojej kariery w Formule E w 2018 r. Partnerem Szwajcara jest wschodząca gwiazda – Maximilian Günther, należący do zespołu od września 2021 r. Niemiecki kierowca już wcześniej wykazał się świetną formą w mistrzostwach, wygrywając trzy wyścigi i raz stając na drugim miejscu podium.

Podczas występów w mistrzostwach samochodów elektrycznych zespół stale nawiązuje do drogowych modeli bezemisyjnych Nissana. Buemi już po raz kolejny startuje w bolidzie z numerem 23 nazwanym Ariya, tak jak nowy crossover-coupé japońskiego producenta. Samochód Günthera z numerem 22 nosi nazwę LEAF – tak nazywa się również popularny model elektrycznego Nissana, którego pierwsza generacja trafiła na rynek w 2010 r.

Nissan jest czołowym światowym ekspertem w dziedzinie projektowania i produkcji fascynujących samochodów elektrycznych. Firma sprzedała już znacznie ponad 500 000 sztuk modelu LEAF od momentu jego debiutu w 2010 r. i wykorzystała zdobyte w tym czasie doświadczenia do zaprojektowania bolidu wyścigowego Formuły E.

Wnioski wyciągnięte z rywalizacji na torze pomagają z kolei w opracowywaniu kolejnych generacji drogowych samochodów bezemisyjnych, takich jak elegancki, oferujący znakomite osiągi, w 100% elektryczny crossover-coupé Ariya, którego już tego lata zobaczyć będzie można na polskich drogach.

e.dams

Z trzema tytułami mistrzowskimi w klasyfikacji zespołowej, e.dams jest najskuteczniejszym spośród wszystkich zespołów Formuły E. Uczestnicząc w rywalizacji od samego początku serii, jego członkowie zgromadzili bogate doświadczenie w ściganiu się samochodami elektrycznymi.

Zespół wyścigowy e.dams powstał w 2014 r. z inicjatywy Jeana-Paula Driota, założyciela DAMS, z myślą o rywalizacji w mistrzostwach Formuły E. Przez ten czas współpracował z czterokrotnym mistrzem świata Formuły 1 – Alainem Prostem – oraz firmą Renault w ramach Renault e.dams i zdobył trzy tytuły zespołowe oraz jeden tytuł w klasyfikacji kierowców, uzyskany przez Sébastiena Buemiego w sezonie 2015/16.

Nissan został partnerem i udziałowcem e.dams w 2018 r., na początku piątego sezonu mistrzostw. W pierwszym wspólnym sezonie zespół – jako Nissan e.dams – odnotował sześć miejsc na podium, pięć pole position oraz inauguracyjne zwycięstwo w Nowym Jorku, które odniósł Buemi.

W szóstym sezonie Formuły E Nissan e.dams uzupełnił dorobek o kolejne pole position i pięć miejsc na podium, a kierowca Oliver Rowland w przedostatniej rundzie w Berlinie odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Formule E.

W bieżącym, ósmym sezonie serii Buemi ściga się razem z nowym kolegą z zespołu – Maximilianem Güntherem.