Niezależna instytucja Euro NCAP, testująca poziom bezpieczeństwa pojazdów, przyznała Seat-owi Leonowi najnowszej generacji najwyższą ocenę – pięć gwiazdek. W ostatnim czasie standardy testów organizacji stały się jeszcze bardziej restrykcyjne. Uzyskany wysoki wynik potwierdza zaangażowanie hiszpańskiego producenta w poprawę poziomu bezpieczeństwa na drogach.
Nowe procedury testów zderzeniowych
W maju 2020 roku Euro NCAP zaostrzyło wymogi i wdrożyło nowe standardy programów testowych. Obecnie pojazd zderza się czołowo z mobilną, deformowalną przeszkodą, a nie tak jak dotychczas – nieruchomą. Zwiększono również masę i szybkość, z jaką porusza się platforma uderzająca pojazd z boku. Co więcej, po raz pierwszy w historii Euro NCAP ocenia, jak dobrze chroniony jest kierowca w sytuacji zderzenia bocznego oraz jakie istnieje zagrożenie, że osoby siedzące na przednich fotelach mogą się nawzajem zranić.
Organizacja zaczęła silniej kontrolować zastosowane w samochodzie rozwiązania zapobiegające niebezpiecznym zdarzeniom drogowym oraz systemy wspomagania kierowcy. Wprowadziła nową procedurę testowania systemu automatycznego hamowania awaryjnego, biorącą pod uwagę również manewry skręcania na skrzyżowaniach oraz cofania. Opracowała także schemat oceny systemu monitorowania skupienia kierowcy i włączyła go w bardziej kompleksowy system analizowania narzędzi zapewniających bezpieczeństwo.
– Jesteśmy bardzo dumni, że nowy Seat Leon w obu wersjach nadwozia, pięciodrzwiowej i Sportstourer, oraz z różnymi układami napędowymi osiągnął maksymalną ocenę w jeszcze bardziej wymagających testach Euro NCAP. Wynik stanowi odzwierciedlenie przyjętego przez nas priorytetu bezpieczeństwa oraz otwartości na najnowsze technologie, które pozwalają zapewnić najwyższy poziom ochrony – komentuje dr Werner Tietz, wiceprezes Seat-a ds. R&D.
Bezpieczeństwo wpisane w DNA
Gama zaawansowanych systemów bezpieczeństwa analizujących dane z licznych czujników rozmieszczonych w samochodzie pozwala Leonowi dostosowywać się do zmieniających się warunków na drodze.
Na przykład, gdy opcjonalny system Pre-Crash Assist wykryje nadciągające zagrożenie, reaguje w ciągu zaledwie 0,2 sekundy – zaciska pasy bezpieczeństwa, włącza światła awaryjne, podnosi szyby i zamyka szyberdach, zwiększając tym samym ochronę pasażerów.
Seat Leon jest wyposażony w siedem poduszek powietrznych, w tym nową centralną poduszkę powietrzną zamontowaną z przodu pojazdu. Zapobiega ona ewentualnemu kontaktowi głów kierowcy i pasażera w sytuacji zderzenia bocznego.
Bezpieczeństwo osób podróżujących samochodem zwiększa też system Front Assist wykrywający pojazdy, pieszych i rowerzystów. Funkcja wspierana jest przez asystentów awaryjnego kierowania i skrzyżowań. Po tym, jak Front Assist ostrzeże kierowcę o przeszkodzie na drodze, asystent awaryjnego kierowania ustali najdogodniejszą trajektorię pozwalającą ją ominąć i wspomoże kierowcę w obsłudze kierownicy i pedałów.
Co więcej, Seat Leon oferuje asystenta pasa ruchu oraz funkcję Emergency e-Call automatycznie zawiadamiającą służby o zdarzeniu drogowym. Między innymi te elementy czynią z modelu jeden z najbezpieczniejszych pojazdów na rynku.
Liczby potwierdzają teorię
Zarówno spalinowy Seat Leon, jak i jego hybrydowe wersje zdobyły bardzo wysokie wyniki we wszystkich kategoriach testowych Euro NCAP: 92% w ochronie dorosłego, 88% w ochronie dziecka, 71% w ochronie najbardziej narażonych użytkowników dróg oraz 80% w analizie systemów bezpieczeństwa.
Euro NCAP aktualizuje swoje procedury co dwa lata, a w 2020 roku stały się one bardziej wymagające niż kiedykolwiek wcześniej. Seat podtrzymuje zobowiązanie do tworzenia pojazdów, które będą pozytywnie wyróżniać się w testach organizacji, niezależnie od stopnia ich trudności.