Motoryzacja to nasza pasja

Blog motoryzacyjny moto-przestrzen.pl | Testy samochodów, nowości, opinie

Aktualności

Jak zmniejszono masę klapy bagażnika w Megane E-Tech?

Od blisko 125 lat Renault nieustannie tworzy innowacyjne rozwiązania. Są z nami do dziś, korzystamy z nich każdego dnia i nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Skrzynia biegów z bezpośrednim przełożeniem (1899), automatyczny rozrusznik zamiast korby (1909), pomysł „piątych drzwi” (1961), pilot („plip”) zamykania drzwi na podczerwień (1983), system bezkluczykowego dostępu „hands-free” (2000) itd. Wszystkie te innowacje są autorstwa Renault! W Nowym Megane E-Tech elektrycznym – pierwszym modelu z „Nowej fali” – również nie brak innowacyjnych rozwiązań Renault. W ramach prac projektowych nad modelem i jego platformą złożonych zostało ponad 300 wniosków patentowych! Spośród tych innowacji wybraliśmy siedem, które będziemy wam prezentować przez całe lato. W pierwszym artykule Hervé Maine, specjalista ds. wtryskowego formowania tworzyw sztucznych z działu inżynierii produkcji i prototypów modeli Renault, opowie nam o swoim wkładzie w zwiększenie zasięgu Megane E-Tech elektrycznego poprzez zmniejszenie masy pokrywy bagażnika.

Pokrywy bagażnika wykonane z tworzywa, montowane już od szeregu lat w modelach Renault, pozwalają obniżyć masę samochodu. Przyczyniają się też do poprawy estetyki wnętrza i zapewniają większą swobodę designerom w projektowaniu kształtu tylnych świateł.

W pokrywie bagażnika Megane E-Tech elektrycznego wprowadzono kolejne techniczne udoskonalenia, które pozwoliły uprościć jej konstrukcję. Całość opiera się na nowej koncepcji zakładającej zastosowanie nowej technologii wtrysku tworzywa, która pozwala zrezygnować z metalowych wzmocnień i zmniejszyć liczbę komponentów pokrywy.

Rozwiązanie jest owocem współpracy działów projektowania produktów, symulacji cyfrowej i inżynierii produkcji elementów formowanych wtryskowo. Było ono pierwotnie przeznaczone dla prototypowego modelu Eolab w ramach dążenia do maksymalnego odciążenia pojazdu i obniżenia zużycia paliwa do 1 l/100 km!

Zastosowane w pokrywie bagażnika Nowego Megane E-Tech elektrycznego innowacyjne rozwiązania mają głównie na celu obniżenie masy pojazdu, a poprzez to zwiększenie jego zasięgu z korzyścią dla użytkownika. Stały się one przedmiotem dwóch wniosków patentowych, które zostaną następnie wykorzystane w siedmiu innych modelach Renault, w szczególności w Nowym Australu.

Tworzywo sztuczne związane z innowacyjną technologią «płynnej żyły» zmusiło nas do zaprojektowania pokryw bagażników od nowa. Podjęliśmy wspólnie to wyzwanie, aby dzięki Nowemu Megane E-Tech elektrycznemu zyskać przewagę nad konkurencją. – Hervé Maine, specjalista ds. wtryskowego formowania tworzyw sztucznych z działu inżynierii produkcji i prototypów modeli Renault

Zalety innowacyjnego rozwiązania

Plusy w porównaniu z poprzednią generacją pokryw bagażników z tworzywa są znaczące:

• zmniejszenie masy o 4.1 kg/m2 (tj. -20%), czyli o 5 kg;

• obniżenie kosztu pokrywy o kilkadziesiąt euro;

• zwiększona sztywność pokrywy;

• mniejsza liczba elementów do zainstalowania (o 25 elementów wbudowanych mniej), a więc uproszczenie całego procesu.

Nowa technologia

Wzmocnienie konstrukcji pokrywy było możliwe dzięki zastosowaniu nowej technologii wtryskiwania wspomaganego wodą Water Injection Assisted Moulding. Polega ona na formowaniu „pustego kanału” w korpusie pokrywy poprzez wtrysk wody.

Tak utworzony kanał pełni rolę belki usztywniającej. Tworzywo usunięte w procesie wtryskiwania wody jest następnie wykorzystywane w kolejnej pokrywie, co pozwala zmniejszyć zużycie surowca.

Szczegółowe informacje

Numery patentów:

• Struktura pokrywy bagażnika:

Patent nr FR3083484a – Autor: Olivier Glaumot

• System wtrysku:

Patent nr FR2100795 – Autorzy: Hervé Maine, Jeremy Berluchon, Marty Castier, Olivier Glaumot

Obejrzyj pierwszy odcinek letniej serii wideo