Categories Aktualności

Jak Nissan projektuje crossovery?

137691_22_30.aspxPiosenkarka Mariah Carey być może nawet o tym nie wie, ale i ona ma swój niemały udział w pracach nad każdym z crossoverów Nissana. Podobnie jak niedźwiedź brunatny oraz kolekcja kubków i butelek z całego świata.

Po raz pierwszy lider rynku crossoverów, firma Nissan, ujawniła niezwykłe metody testowania swoich nowości, w tym modeli X‑Trail, Juke i Qashqai.

Celem rygorystycznego podejścia inżynierów jest odtworzenie realistycznych i niekiedy ekstremalnych warunków codziennej eksploatacji pojazdów. Dzięki temu klienci mogą mieć zaufanie do pierwszorzędnej jakości i wytrzymałości konstrukcji oraz pewność, że Nissan uwzględnił ich potrzeby oraz rynkowe trendy.

Od zaprojektowania pierwszego crossovera w 2007 roku Nissan przeprowadził ponad 150 000 testów różnych modeli z tego segmentu swojej oferty. Polegały one między innymi na:

  • – wykorzystaniu specjalnych robotów otwierających i zamykających okna co najmniej 30000 razy w każdym modelu; w tym czasie, przy użyciu specjalnego pyłu wulkanicznego sprowadzanego z Japonii, badano odporność materiału na zarysowania oraz wytrzymałość mechanizmów elektrycznego sterowania opuszczaniem ipodnoszeniem szyb,
  • – uruchamianiu wycieraczek szyby przedniej na 480 godzin z różną prędkością i z różnymi ustawieniami, a także symulowaniu różnych warunków pogodowych,
  • – włączaniu prawych i lewych kierunkowskazów 2,25 miliona razy w każdym modelu,
  • – włączaniu systemu nagłośnienia z dużym natężeniem dźwięku na 1200 dni (czyli 1728000 minut) i odtwarzaniu specjalnie dobranej ścieżki dźwiękowej obejmującej możliwie najszersze spektrum tonów i rytmów; właśnie w tych testach wykorzystano nagrania dysponującej wysokim głosem Mariah Carey oraz niemiecką muzykę house ztypowymi dla niej dudniącymi basami,
  • – upuszczaniu ciężkich przedmiotów na szklany dach panoramiczny w celu sprawdzenia, czy wytrzyma on ciężar… niedźwiedzia brunatnego, gdyby postanowił się on wspiąć na samochód,
  • – sprawdzaniu funkcjonalności uchwytów na napoje i kieszeni w drzwiach za pomocą kubków, butelek i pojemników o najrozmaitszych kształtach.

Inżynierowie tak bardzo zaangażowali się w perfekcyjne dopracowanie auta, że postanowili przeprojektować kieszeń w tylnych drzwiach modelu Qashqai, kiedy okazało się, ze nowa butelka popularnej japońskiej zielonej herbaty nie zmieści się w niej bez lekkiego zgniecenia. Nie chcąc ryzykować niezadowolenia klientów, Nissan zmodyfikował tę kieszeń… nakładem ponad 50 000 euro.

Ci sami inżynierowie, z pomocą pomysłowo skonstruowanych robotów, otwierali i zamykali maski silnika i drzwi w crossoverach – w sumie ponad 48 000 razy w przypadku pokryw silnika i nieprawdopodobne 1,2 miliona razy w przypadku drzwi. Te liczby przyprawiają o zawrót głowy, ale odpowiadają przewidywanej intensywności eksploatacji tych elementów przez cały okres użytkowania pojazdu.

Crossovery Nissana wyznaczają nowe standardy także pod względem estetyki i funkcjonalności wnętrza. W ponad 300 testach oceniono i wypróbowano pod względem komfortu ponad 20 wariantów fotela kierowcy. Sprawdzano też odporność wykończenia wnętrza na typowe plamy z czekolady, oleju, szminki, żelu do włosów i kawy.

David Moss, starszy wiceprezes Europejskiego Centrum Technicznego Nissana, powiedział: „Niektóre zbudowane przez nas urządzenia i przyrządy mogą wyglądać jak dzieła szalonego konstruktora. Ale dzięki nim mogliśmy się upewnić, że crossovery Nissana są gruntownie przetestowane i będą zaspakajać potrzeby naszych klientów – teraz i przez najbliższe lata”.

Ta strategia najwyraźniej się sprawdza. W ubiegłym roku sprzedaż crossoverów Nissana w Europie przekroczyła 400 000, co daje udział 12,7% w rynku crossoverów. To kolejne potwierdzenie pozycji Nissana jako lidera sektora oraz dowód wyjątkowości stylistyki, znakomitej efektywności mierzonej zużyciem paliwa oraz zaawansowania technicznego crossoverów Nissana, czyli cech poszukiwanych przez współczesnych europejskich klientów.

*  Dotyczy wszystkich 3 modeli Qashqai od czasu premiery rynkowej, 1 modelu X-Trail i 2 modeli Juke = 6 modeli

** Niedawno wyprodukowano 500‑tysięczny egzemplarz nowego Nissana Qashqai; próg ten przekroczono po zaledwie 21 miesiącach produkcji – najszybciej w dotychczasowej historii przemysłu motoryzacyjnego w Wielkiej Brytanii.