Hyundai i30 1.6 CRDI 6 MT 115 KM Comfort

W ostatnich latach silniki wysokoprężne nie mają najlepszej prasy, chociaż nowoczesne jednostki są ekologiczne i ekonomiczne to ze względu na obecne uwarunkowania są powoli wypierane przez układy hybrydowe. Niedawno na rynku pojawił się odświeżony Hyundai i30, który trafił do naszej redakcji w wariancie z silnikiem wysokoprężnym. Czy zakup rodzinnego kombi z taką jednostką napędową ma jeszcze sens?

Stylistyka

Lifting nie przyniósł wielkich zmian w stylistyce, jednak za jego sprawą Hyundai i30 stał się trochę bardziej drapieżny i charakterny. Pomimo tego Koreańczyk pozostał samochodem nad wyraz spokojnym i pozbawionym jakichkolwiek kontrowersji, przez co trudno się do czegokolwiek przyczepić. Pojawiły się nowe reflektory z ciekawym układem świateł do jazdy dziennej, zmodyfikowane zderzaki czy zmieniona atrapa chłodnicy. Całość jest spójna, lekka i świeża. Jedyne uwagi możemy mieć tylko do tylnej części nadwozia, która nie przeszła właściwie żadnych zmian. No może poza lekką zmianą w światłach, ale nie prezentuje się tak atrakcyjnie jak przód.

Prezentowany egzemplarz to wersja wyposażenia Comfort, czyli najwyższa w przypadku jednostki wysokoprężnej a pomimo tego egzemplarz z parku prasowego był wyposażony w zaledwie 16-calowe obręcze kół. Co prawda Hyundai i30 nie prezentuje się przez to aż tak imponująco, ale w zamian za to zapewnia świetny komfort.

Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze przeszło jeszcze skromniejszą metamorfozę. Poza smuklejszą kierownicą, zmienionymi kratkami nawiewów czy ogólnie lepszym wykończeniem wnętrza pojawiły się dwie bardzo ważne nowości. Pierwszą z nich jest możliwość zamówienia cyfrowych zegarów, które nie były oferowane wcześniej. Niestety nie możemy ich póki co ocenić, ponieważ nasz egzemplarz nie został w nie wyposażony, ale analogowy zestaw wskaźników, które posiadaliśmy w naszym samochodzie jest estetyczny i bardzo przejrzysty. Pomiędzy obrotomierzem i prędkościomierzem znajduje się niewielki ekran komputera pokładowego, który nie jest specjalnie rozbudowany, ale jego zaletą jest przejrzystość.

Drugą ważną nowością jest system info-rozrywki z panoramicznym wyświetlaczem o wielkości 10,25 cala, który spisuje się zdecydowanie lepiej niż poprzedni. Ma nowoczesną szatę graficzną, jego obsługa jest prosta i intuicyjna, natomiast szybkość działania i reakcja na dotyk są znakomite. Domyślny widok na którym możemy podejrzeć mapę, godzinę i pogodę jest tylko delikatnie podświetlony, dzięki czemu nie rozprasza kierowcy i nie zwraca naszej uwagi mocnym podświetleniem czy zmieniającymi się animacjami. W systemie znajdziemy coś takiego jak „dźwięki natury”, dzięki którym można posłuchać np. szumu morza, odgłosów deszczu czy lasu. Pytanie tylko po co? Zdecydowanie bardziej przydatne z perspektywy kierowcy będzie obsługa Android Auto oraz Apple CarPlay. Na szczęście pozostawiono dedykowane przyciski, dzięki którym można szybko dotrzeć do najważniejszych funkcji samochodu. Projektanci Hyundaia nie wpadli na pomysł przeniesienia wszystkiego do systemu info-rozrywki, dlatego poniżej ekranu znajdziemy dedykowany panel klimatyzacji z fizycznymi przyciskami i pokrętłami.

Jak przystało na samochód rodzinny, Hyundai i30 jest bardzo przestronny i funkcjonalny, aczkolwiek naszym zdaniem wnętrze prezentowanego egzemplarza jest trochę zbyt ponure i warto byłoby je czymś ożywić. To jednak niewielka wada kabiny pasażerskiej, która poza wspomnianymi walorami cechuje się także świetną ergonomią.

Przednie fotele są bardzo komfortowe, mają odpowiednią wielkość i bardzo dobre podparcie odcinka lędźwiowego. Można opuścić je bardzo nisko, dzięki czemu można poczuć się jak w samochodzie mającym sportowe aspiracje. Może nasze auto do tego nie aspirowało, ale jeśli lubicie taką pozycję za kierownicą to z pewnością będziecie z tego zachwyceni. Na tylnej kanapie bez najmniejszych problemów zmieszczą się wysocy pasażerowie, natomiast po zamontowaniu tam fotelika do jazdy tyłem, z przodu wciąż będzie wystarczająco przestrzeni do podróżowania. Szkoda tylko, że na tunelu środkowym nie znalazły się dodatkowe nawiewy czy porty USB. Nawiewy dla pasażerów tylnej kanapy dostępne są jedynie w najwyższej wersji wyposażenia – Premium, która oferowana jest jedynie w wersji z napędem hybrydowym.

Bagażnik ma solidne 602 litry pojemności, natomiast po złożeniu siedzeń wzrasta ona do 1650 litrów. W codziennej eksploatacji pomaga niski próg załadunkowy oraz szeroki otwór, dzięki czemu łatwo włożymy tam np. dziecięcy wózek. Czteroosobowa rodzina bez problemów spakuje się na wakacyjny wyjazd. Tym bardziej, że pod podłogą znajdziemy spore schowki, które pomieszczą sporo potrzebnych przedmiotów.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maskę prezentowanego egzemplarza trafił wysokoprężny silnik o pojemności 1.6 litra, który generuje moc 115 koni mechanicznych przy 4.000 obrotów oraz maksymalny moment obrotowy 280 Nm w zakresie od 1.500 do 2.750 obrotów. Napęd trafia na przednie koła przy współpracy z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub siedmiostopniową automatyczną przekładnią DCT. W naszym egzemplarzu pracowała skrzynia manualna, która działa precyzyjnie i została odpowiednio zestopniowana, ale naszym zdaniem zdecydowanie lepiej spisuje się w trasie. Dlaczego? Dlatego, że przy prędkości 50 – 60 km/h nie ma sensu wrzucać czwartego biegu, natomiast szóste przełożenie jest zarezerwowane właściwie wyłącznie dla tras szybkiego ruchu. Pomimo tego silnik, za sprawą świetnej elastyczności, znakomicie radzi sobie właśnie z takimi przełożeniami. A co z kulturą pracy? Tutaj również nie mamy jakiś poważnych uwag. Naszym zdaniem przydałoby się trochę lepsze wyciszenie na postoju, ale w czasie jazdy nie ma się już czego czepiać.

Odświeżonym i30 jeździ się bardzo przyjemnie i przewidywalnie. Nie jest to samochód zapewaniający sportowe emocje, ale zamiast tego odwdzięczy się wysokim komfortem nawet  w czasie dalekich podróży. Zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności. Przy bardziej dynamicznej jeździe w zakrętach, nadwozie ma tendencję do przechylania się, ale wszystko dzieje się spokojnie i przewidywalnie. W podniesieniu komfortu podróżowania pomagają baloniaste opony, które może nie prezentują się efektowanie, ale można docenić je na gorszych drogach. Również układ kierowniczy jest wyraźnie wspomagany, ale wciąż można wyczuć co dzieje się z kołami.

Prezentowany egzemplarz znakomicie sprawdzi się w trasie, ale nie oznacza to, że gorzej będzie w mieście. Widoczność jest świetna, manewrowanie to czysta przyjemność a zużycie paliwa może zaskoczyć niejednego posiadacza hybrydy.

A mówiąc o dynamice i zużyciu paliwa to Hyundai i30 z silnikiem 1.6 CRDI i manualną skrzynią biegów przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 11,1 sekundy i może rozpędzić się do prędkości maksymalnej 192 km/h. To w zupełności wystarcza do dynamicznej jazdy, ale zaletą tego zespołu napędowego jest przede wszystkim ekonomia. Na samym początku zaznaczmy, że nasz test odbywał się w czasie fali największych mrozów. Temperatura w nocy spadała do -20 stopni, natomiast w dzień potrafiło być nawet – 15 stopni. W takich warunkach w mieście Hyundai i30 zużywał 5,5 – 5,8 litra paliwa! Spokojna jazda poza terenem zabudowanym oznacza 4,1 – 4,3 litra, natomiast na drodze ekspresowej będzie to około 5,5 litra paliwa. Średnie zużycie paliwa z naszego testu to zaledwie 6,0 litrów. To rewelacyjny wynik!

Cennik

Cennik rocznika 2021 rozpoczyna się od 75 900 złotych za egzemplarz w wersji wyposażenia Classic Plus i z silnikiem benzynowym 1.5 DPI o mocy 110 koni mechanicznych. Za wariant z jednostką wysokoprężną i manualną skrzynią biegów trzeba zapłacić przynajmniej 89 600 złotych, natomiast automatyczna przekładnia DCT wymaga dopłaty 6 000 złotych.

Tradycyjnie najdroższy jest wariant hybrydowy z silnikiem 1.5 T-GDI o mocy 160 koni mechanicznych, którego cena za wersję Classic Plus z manualną skrzynią biegów rozpoczyna się od 87 400 złotych. Dla hybrydy zarezerwowano najwyższą wersję wyposażenia Premium, która nie jest dostępna ani w dieslu ani w zwykłym benzyniaku.

Prezentowany egzemplarz w wersji wyposażenia Comfort to wydatek przynajmniej 98 600 złotych. Trzeba pamiętać o tym, że samochód z parku prasowego został solidnie wyposażony, w przednie światła LED mijania i drogowe (2 000 złotych), lakier (2 500 złotych), Pakiet Winter (1 000 złotych), Pakiet Navi (3 700 złotych). Po podliczeniu wychodzi 98 800 złotych i więcej za wersję z manualem nie zapłacicie, bo pozostałe pakiety dostępne są dopiero w wersji N Line oraz Premium.

Podsumowanie

Prezentowany egzemplarz świetnie pokazuje, że pomimo nienajlepszej opinii, silniki wysokoprężne wciąż mogą być bardzo rozsądnym wyborem do rodzinnego samochodu. W takim wydaniu Hyundai i30 absolutnie nie ma aspiracji do bycia samochodem sportowym, ale jest wystarczająco dynamiczny i nad wyraz ekonomiczny. Poza tym odświeżony i30 pozostał samochodem przestronnym, funkcjonalnym a dzięki liftingowi oferuje nowocześniejsze wyposażenie i lepsze wykończenie. Nie można zapomnieć o aspekcie finansowym. Prezentowany egzemplarz to kompletnie wyposażony samochód za który według cennika trzeba zapłacić mniej niż 100 tysięcy złotych. Hyundai i30 to po prostu kawał dobrego samochodu za rozsądną cenę.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Hyundai i30 1.6 CRDI 115 KM – dane techniczne:
Silnik:wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1598 ccm
Maksymalna moc:115 KM przy 4.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:280 Nm w zakresie 1.500 – 2.750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:manualna, sześciobiegowa, napęd na przód
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:11,1 s
Prędkość maksymalna:192 km/h
Średnie spalanie (w cyklu mieszanym):4,5 – 5,1 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4585/1465/1795
Pojemność bagażnika:602 l

Cennik

Hyundai i30 – cennik 2021
SilnikClassic PlusComfortN LinePremium
1.5 DPI 6MT 110 KM75 900 zł84 900 zł
1.0 T-GDI 6MT 120 KM78 900 zł87 900 zł94 900 zł
1.0 T-GDI 7DCT 120 KM84 900 zł93 900 zł100 900 zł
1.5 T-GDI 6iMT 48V 160 KM87 400 zł96 400 zł104 400 zł110 900 zł
1.5 T-GDI 7DCT 48V 160 KM102 400 zł110 400 zł118 900 zł
1.6 CRDI 6MT 115 KM89 600 zł98 600 zł
1.6 CRDI 7DCT 115 KM95 600 zł104 600 zł