Motoryzacja to nasza pasja

Blog motoryzacyjny moto-przestrzen.pl | Testy samochodów, nowości, opinie

Aktualności

Historia Clio

renault_79044_global_en.jpgĆwierć wieku sukcesów najlepiej sprzedającego się francuskiego samochodu w historii motoryzacji. Cztery generacje Renault Clio sprzedały się w łącznej liczbie 13 milionów sztuk. Renault Clio to samochód bijący wszelkie rekordy: najlepiej sprzedający się francuski samochód wszech czasów, pierwszy samochód, który dwukrotnie otrzymał bardzo pożądany tytuł Europejskiego Samochodu Roku, najlepiej sprzedający się we Francji samochód przez 18 lat ostatniego ćwierćwiecza i lider w swoim segmencie w Europie w latach 2014-2015 (na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych).

Samochód Roku tuż po debiucie rynkowym w 1990 roku
Nowy model miał zastąpić Renault 5, które okazało się jednym z największych sukcesów samochodowych tamtej epoki. Konstruktorzy nie postawili jednak na bezpośrednie nawiązanie do kultowego Renault 5. Clio zostało oficjalnie zaprezentowane jako „mały, uniwersalny samochód, zaprojektowany i produkowany w oparciu o tak samo wymagające standardy jak duże auta”. Między Renault 5 i Clio widoczny jest skok pod względem klasy wyposażenia. Nowy samochód miał zdobyć liczniejszą grupę klientów poszukujących wyposażenia i osiągów zarezerwowanych dotychczas dla samochodów wyższej klasy, przy jednoczesnym utrzymaniu kompaktowych wymiarów (3,71 m w przypadku Clio 1). Niektórzy klienci oczekiwali wręcz zalet użytkowych i wyposażenia premium. Właśnie dla nich w 1991 roku Renault wprowadziło Clio Baccara, luksusową wersję ze skórzaną tapicerką w szarym odcieniu, z gałką zmiany biegów i wstawkami z drzewa orzechowego, pokrytymi skórą płatami drzwi i chromowanymi przełącznikami. W 1998 roku wersja ta została zastąpiona przez Clio Initiale, które w kolejnych generacjach tego modelu będzie najbardziej luksusową wersją.