Bezpieczeństwo

Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Telefony komórkowe, nieuważni uczestnicy ruchu drogowego czy głośni współpasażerowie – kierowcy muszą zwracać uwagę na coraz więcej czynników, które mogą ich rozpraszać podczas jazdy. Naprzeciw potrzebom wychodzą producenci samochodów, którzy stale poszerzają możliwości technologiczne systemów bezpieczeństwa. Nieodłącznym elementem wyposażenia pojazdów stali się asystenci jazdy. W Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (6 maja) przypominamy jakie rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa oferują nowoczesne samochody.

Rozwój technologii umożliwił zmianę myślenia na temat bezpieczeństwa na drodze. Systemy wykorzystywane w przeszłości chroniły głównie przed skutkami wypadków. Obecnie, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, prawdopodobieństwo kolizji redukowane jest do minimum. Kierowca może ich uniknąć, zwiększając jednocześnie swoją świadomość sytuacyjną na drodze. Systemy nowej generacji potrafią funkcjonować w samochodzie bez ingerencji ze strony kierowcy. To między innymi dzięki tego typu mechanizmom modele obu marek uzyskały wysokie noty w testach Euro NCAP. Maksymalną ocenę, czyli pięć gwiazdek, otrzymały CUPRA Leon i Formentor oraz SEAT Tarraco i Leon.

Maksimum bezpieczeństwa dzięki najnowszym rozwiązaniom technologicznym

Zastosowany w modelach SEAT-a i CUPRY system rozpoznawania znaków drogowych TSR (ang: Traffic Sign Recognition), powiadamia kierowcę w czasie rzeczywistym o oznakowaniu ustawionym przy drodze. Udaje się to m.in. dzięki nawigacji GPS, ale także dzięki zainstalowanej w podstawie lusterka wstecznego samochodu kamerze, która widzi i rozpoznaje znaki drogowe, znajdujące się przed pojazdem. Po zarejestrowaniu właściwego znaku, system przesyła odpowiednie informacje do innych podzespołów auta, dzięki czemu samochód zwalnia. Co ważne, mechanizm działa również po zmroku, jak i w trudnych warunkach pogodowych. System TSR ma również stanowić obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów wyprodukowanych na terenie Unii Europejskiej od maja bieżącego roku.
Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewnia także system monitorowania martwego pola Side Assist, który do prawidłowego funkcjonowania wykorzystuje zamontowane w lusterkach czujniki umożliwiające wykrywanie nadjeżdżających innymi pasami pojazdów. Mechanizm powiadamia o zbliżającym się np. motocyklu lub samochodzie za pomocą sygnału świetlnego w lusterku po odpowiedniej stronie samochodu. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz rozpoczynając manewr, który mógłby spowodować kolizję, system automatycznie wyśle mu ostrzeżenie.

Przydatny w długich trasach aktywny tempomat (ACC) automatycznie utrzymuje ustaloną wcześniej przez kierowcę prędkość pojazdu. Inteligentny system wykrywa przeszkody przed samochodem reagując hamowaniem, a także pozwala na utrzymanie bezpiecznej odległości od pojazdu przed nami. W przypadku zdiagnozowania niebezpieczeństwa (np. inne auto, pieszy, rowerzysta) samochód przygotowuje się do zwalniania (zwiększa się ciśnienie płynu w układzie hamulcowym), a kierowca jest ostrzegany o groźnej sytuacji. Jeśli nie nastąpi jakakolwiek reakcja z jego strony, pojazd zatrzyma się samodzielnie. Tempomat aktywny wykorzystuje dwie głowice radarowe do obserwacji przestrzeni przed samochodem. Jego działanie jest ściśle powiązane z systemem Front Assist.

Zastosowany m.in. w modelu SEAT Arona system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy analizuje wykonywane ruchy kierownicą oraz monitoruje utrzymanie właściwego toru jazdy. Kiedy wykrywa sygnały świadczące o nietypowym zachowaniu kierującego pojazdem, ostrzega o zmęczeniu i zaleca odpoczynek.

Asystenci jazdy – co to takiego?

Najważniejszym zadaniem tzw. asystentów jazdy jest zapobieganie kolizjom. Te elektroniczne systemy wspomagające umożliwiają odpowiednio wczesną reakcję na zmieniające się warunki na drodze lub zatrzymanie pojazdu w przypadku jej braku ze strony kierowcy. Asystenci jazdy wykorzystują m.in. mikrokamery, głowice radarowe, mapy GPS oraz czujniki, za pomocą których znacząco zwiększają świadomość sytuacyjną kierowcy na drodze. Pod względem działania, można ich podzielić na dwa rodzaje: aktywne i pasywne. Te pierwsze podczas swojej pracy mają wpływ na zachowanie samochodu, drugie jedynie ostrzegają przez nadchodzącym zagrożeniem. Wśród licznych rozwiązań znajdują się: asystent pasa ruchu (Lane Assist), system kontroli odstępu (Front Assist), funkcja półautonomicznej jazdy (Travel Assist), sygnalizacja o zbliżającym się pojeździe w czasie wysiadania (Exit Assist), inteligentny asystent bezpieczeństwa (Emergency Assist), system Pre Crash oraz asystent zjazdu i podjazdu.

Lane Assist, czyli asystent pasa ruchu do działania wykorzystuje zainstalowaną kamerę za przednią szybą. Pozwala utrzymać się na odpowiednim pasie jezdni. Gdy samochód najedzie na linię graniczną bez wcześniejszego włączenia kierunkowskazu, system przekaże właściwą informację kierowcy. Niektóre z mechanizmów zastosowanych w tym rozwiązaniu mogą wywołać również reakcję układu kierowniczego, przy równoczesnych sygnałach wizualnych i dźwiękowych.

Front Assist to powszechna nazwa systemu kontroli odstępu. Monitoruje przestrzeń przed samochodem, wykorzystując dwie głowice radarowe, które wysyłają i odbierają właściwe sygnały. W przypadku gdy wykryje przeszkodę (np. pieszego, rowerzystę bądź inny samochód), system ostrzega kierowcę oraz przygotowuje pojazd do hamowania. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio szybko, system samodzielnie zatrzyma auto.

Funkcja półautonomicznej jazdy Travel Assist wykorzystuje dane zebrane m.in. z predykcyjnego tempomatu oraz asystenta pasa ruchu. Może utrzymać pojazd na właściwym pasie oraz dostosować jego prędkość do warunków panujących na drodze. System działa nawet przy prędkości do 210 km/h.

Sygnalizacja o zbliżającym się pojeździe w czasie wysiadania Exit Assist umożliwia monitorowanie przestrzeni z tyłu samochodu nawet podczas postoju. W przypadku gdy od strony bagażnika będzie nadjeżdżać pojazd, a któreś z drzwi auta będą otwarte, system włączy ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe. Takie rozwiązanie zastosowano m.in. w modelu SEAT Leon – tego typu ostrzeżenia są komunikowane za pomocą oświetlenia LED na drzwiach oraz informacji na desce rozdzielczej. Zamontowane czujniki po obu stronach samochodu zapewniają wysoką skuteczność w lokalizacji znajdujących się w pobliżu pojazdów, w tym również motocykli i rowerów.

Emergency Assist, czyli inteligentny asystent bezpieczeństwa pozwala za pomocą zamontowanych czujników stwierdzić, czy kierowca trzyma przynajmniej jedną dłoń na kierownicy. Jeśli puści ją na co najmniej 15 sekund, system poinformuje go za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych. Jeśli mimo to nie dojdzie do jakiejkolwiek reakcji, samochód zacznie powoli zwalniać, by ostatecznie się zatrzymać. System uruchomi światła awaryjne oraz nawiąże połączenie alarmowe z systemem eCall.

System Pre Crash w sposób automatyczny przygotowuje poduszki powietrzne oraz napinacze pasów bezpieczeństwa do działania. Okna i dach panoramiczny wybranych modeli samochodów są zamykane, a światła awaryjne uruchamiane po to, by ostrzec innych kierowców przed gwałtownym hamowaniem. W SEAT-cie Tarraco dodatkowym rozwiązaniem wprowadzonym przez producenta jest mechanizm Rollover Assist, który w przypadku dachowania pojazdu, uruchamia właściwe funkcje, np. system eCall.

Asystent zjazdu i podjazdu jest powiązany zarówno z układem hamulcowym, jak i z modułem sterującym pracą silnika. Pozwala utrzymać określoną prędkość pojazdu podczas pokonywania stromych wzniesień. W razie potrzeby ingeruje on w sterowanie obrotami silnika i automatycznie uruchamia układ hamulcowy (wykorzystując ESP), nie dopuszczając jednak do zablokowania kół.

Nowoczesny i bogato wyposażony samochód stał się synonimem bezpieczeństwa, niemniej wciąż najważniejszym aspektem w tej kwestii pozostaje uważny kierowca. To przede wszystkim na nim spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego.