AktualnościTesty samochodów

Dacia Sandero Stepway TCe 90

Z perspektywy przysłowiowego Kowalskiego, który niespecjalnie interesuje się motoryzacją, ale chciałby kupić sobie nowy samochód w rozsądnych pieniądzach, tegoroczna premiera nowej Dacia Sandero jest naprawdę ważnym wydarzeniem. Dacia to jedna z najpopularniejszych marek wśród klientów indywidualnych i trudno się temu dziwić, ponieważ oferuje proste oraz tanie w zakupie i eksploatacji samochody. Dla wielu klientów są to aspekty decydujące o wyborze nowego samochodu.

Dacia była kiedyś obiektem kpin, jednak w ostatnich latach przeszła ogromną metamorfozę, co widać po najnowszym wcieleniu Sandero, które zyskało na atrakcyjności, jakości wykończenia oraz wyposażeniu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że coraz bogatsze wyposażenie oraz nowocześniejszy design nie pozostają bez wpływu na końcową cenę. Dlatego Dacia nie jest już tak tania jak kiedyś, ale wciąż oferuje samochody w rozsądnej cenie, które w maksymalnym wyposażeniu potrafią kosztować tyle co ich rywale w ubogiej wersji.

Stylistyka

Nowa Dacia Sandero bazuje na płycie podłogowej CMF-B, czyli dokładnie tej samej, którą wykorzystuje Renault Clio V generacji. Nadwozie ma obecnie długość 4099 milimetrów (+10 milimetrów), wysokość 1587 milimetrów (+32 milimetry) i szerokość 1848 milimetrów (+87 multimetrów). To właśnie ten ostatni parametr sprawia, że proporcje sylwetki są zdecydowanie lepsze i Dacia Sandero prezentuje się bardziej atrakcyjnie.

W oczy od razu rzucają się ładnie zaprojektowane przednie i tylne światła z ciekawymi motywami i LED-owymi segmentami. Przednia część nadwozia prezentuje się zadziornie, natomiast czarne plastikowe nakładki przypominają nam, że mamy do czynienia z wersją Stepway. Zgodnie z obecnymi trendami nie mogło zabraknąć również srebrnych wstawek w przedniej i tylnej części. Ciekawe rozwiązanie znajdziemy na dachu. Mowa o relingach dachowych, które szybkim ruchem można ustawić poprzecznie, dzięki czemu będziemy mogli zamontować na nich boks dachowy albo uchwyty na rowery. Genialne rozwiązanie.

Wnętrze i wyposażenie

Również wnętrze przeszło niemałą metamorfozę, dzięki czemu stało się jeszcze lepiej wykończone i komfortowe. Deska rozdzielcza została zaprojektowana bardzo poprawnie – jest prosta, elegancka i uporządkowana. Oczywiście większość elementów została wykonana z twardych materiałów, ale trzeba zauważyć, że mają one zdecydowanie lepszą jakość niż było to w poprzedniej generacji. Zresztą wystarczy zwrócić uwagę na to, że na całej szerokości deski rozdzielczej znajduje się materiałowe wykończenie, które można spotkać również na podłokietnikach. Do tego poszczególne elementy zostały bardzo dobrze spasowane.

Kabina pasażerska, jak na przedstawiciela segmentu B, jest bardzo przestronna i praktyczna. Mamy wystarczającą ilość schowków, półeczek, duże kieszenie w drzwiach, kieszenie w oparciach przednich foteli czy uchwyty na napoje. O tym, że Dacia Sandero ma być samochodem przede wszystkim funkcjonalnym i przyjaznym dla użytkowników świadczą między innymi sporych rozmiarów przyciski, przełączniki i pokrętła, dzięki którym obsługa jest bardzo prosta. Do tego mamy dedykowany panel klimatyzacji, natomiast za kołem kierownicy wciąż znajduje się sterowanie systemem audio. Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej jest elegancki i przejrzysty, natomiast monochromatyczny wyświetlacz komputera pokładowego przejrzyście prezentuje wszystkie informacje.

W prezentowanej wersji Stepway Comfort standardem jest system info-rozrywki Media Display, który posiada ekran o wielkości ośmiu cali, umożliwia klonowanie ekranu smartfona przez przewód USB oraz oferuje bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto. Za dopłatą 900 złotych, system może być wyposażony w nawigację, jednak biorąc pod uwagę możliwość wyświetlenia mapy z telefonu nie ma to wielkiego sensu. Również tutaj projektanci wpadli na bardzo ciekawy pomysł. Dacia Sandero jest wyposażona w specjalny uchwyt do telefonu a ponadto tuż za nim znajduje się port USB, dzięki czemu nie trzeba ciągnąć długiego kabla.

Jak przystało na crossovera, w Dacia Sandero siedzi się wysoko. W porównaniu do poprzedniej generacji, polepszono fotele, które są teraz lepiej wyprofilowane, mają delikatne podparcie boczne i są naprawdę wygodne. Widoczność jest świetna, natomiast dzięki regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach, łatwo znaleźć dogodną pozycję do jazdy. Jeśli chodzi o tylną kanapę to również tutaj widać wyraźną poprawę względem poprzednika. Oparcie jest lepiej wyprofilowane, siedzisko jest wystarczająco długie, chociaż ze względu na szerokość, miejsca jest wystarczająco dla dwóch dorosłych osób.

Bagażnik ma pojemność 328 litrów. To bardzo dobry wynik, a dodatkowo foremne kształty bagażnika ułatwiają jego maksymalne wykorzystanie. Szkoda tylko, że próg załadunkowy jest tak duży. Gdyby bagażnik okazał się niewystarczający to zawsze jest możliwość zamontowania bagażnika dachowego do czego można wykorzystać fabryczne relingi.

Silnik i właściwości jezdne

Dacia Sandero Stepway oferowana jest tylko z silnikiem o pojemności 999 cm3, który dostępny jest w wersji TCe 90 oraz TCe 100 LPG. W pełni benzynowy wariant dostępny jest z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub z sześciostopniową automatyczną przekładnią CVT. Po raz pierwszy mamy tutaj możliwość wyboru automatu, chociaż wymaga on sporej dopłaty, więc raczej nie będzie zbyt popularnym wyborem. Mocniejsza wersja oferowana jest z fabryczną instalacją LPG i zestawiono ją z sześciobiegowym manualem.

Prezentowany egzemplarz wyposażono w wersję TCe 90, która osiąga moc 90 koni mechanicznych w zakresie od 4.600 do 5.000 obrotów oraz maksymalny moment obrotowy 160 Nm w zakresie od 2.100 do 3.750 obrotów. W takiej konfiguracji Dacia Sandero Stepway osiąga pierwszą setkę w czasie 12 sekund i może rozpędzić się do prędkości maksymalnej 172 km/h.

Jak jeździ się nowym Sandero Stepway? Bardzo przyjemnie. Pod względem kultury pracy oraz elastyczności, litrowy silniczek wypada świetnie a charakterystyczne dźwięki trzycylindrowej jednostki pojawiają się dopiero w okolicach trzech tysięcy obrotów. Dużą rolę w podwyższeniu komfortu podróżowania odgrywa sześciobiegowy manual, która nie tylko korzystnie wpływa na poziom hałasu we wnętrzu, ale również na obniżenie zużycia paliwa. Co prawda lewarek mógłby mieć nieco mniejszy skok, ale nie ma się czego tutaj czepiać, bo wszystkie biegi wskazują pewnie i bez najmniejszego haczenia.

Dacia Sandero Stepway najlepiej radzi sobie w mieście lub na bezdrożach, gdzie może pokazać wszystkie swoje walory. Podniesiony prześwit daje trochę większe możliwości, ale trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z samochodem napędzanym jedynie na przednią oś, więc lepiej nie zapędzać się w grząski teren. W ciasnych uliczkach można docenić mocne wspomaganie układu kierowniczego, dzięki czemu manewrowanie nie wymaga żadnego wysiłku, świetną widoczność oraz obecność systemów wspomagających, takich jak kamera cofania czy system wspomagania parkowania. Również poza miastem Dacia Sandero Stepway radzi sobie dobrze, ale trzeba pamiętać, że przy wyższych prędkościach zaczyna być trochę niestabilna.

Zawieszenie jest dokładnie takie jakie być powinno. Jest wystarczająco miękkie, aby bardzo dobrze radzić sobie z kiepskimi drogami, ale jednocześnie przy nieco szybszym wejściu w zakręt nie trzeba martwić się utratą przyczepności. Trzeba się tylko przyzwyczaić do tego, że Dacia Sandero Stepway absolutnie nie zachęca do szybszej jazdy i pomimo tego, że samochód zachowuje się stabilnie to wrażenia powodują zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia.

Zgodnie z deklaracjami producenta, prezentowana wersja powinna zużywać średnio 4,9 – 5,2 litra benzyny. W czasie naszego testu w mieście uzyskiwaliśmy wartości w okolicach 6,5 – 7,0 litrów, poza terenem zabudowanym 4,8 litra, natomiast na drodze ekspresowej w okolicach 7 litrów.

Cennik

Dacia Sandero Stepway występuje w dwóch wersjach wyposażenia – Essential i Comfort, które oferowane są z trzeba wariantami napędowymi – TCe 90, TCe 90 CVT oraz TCe 100 LPG.

Prezentowana wersja to Stepway Comfort, który został wyceniony na 58 900 złotych. Po uwzględnieniu wyposażenia opcjonalnego cena samochodu dojdzie do około 66 000 złotych. Standardem w wersji Comfort są m.in.: elektrycznie sterowane lusterka boczne, manualna klimatyzacja, regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, Media Display 8”, modułowe relingi dachowe czy światła przeciwmgielne.

To wciąż atrakcyjna oferta, aczkolwiek jeśli spojrzymy na to, że wersja z fabrycznym LPG jest o zaledwie tysiąc złotych droższa to wybór jest chyba oczywisty.

Podsumowanie

Nowa Dacia Sandero Stepway to kolejny bardzo ważny krok w historii rumuńskiej marki. Co prawda Dacia nie jest już tak atrakcyjna pod względem ceny zakupu jak było to jeszcze jakiś czas temu, ponieważ samochody są coraz droższe. Nowa Dacia Sandero Stepway zyskała na designie, poprawiła się jakość wykończenia, wyposażenie oraz właściwości jezdne, dzięki czemu Dacia stanowi ciekawą alternatywę, nie tylko ze względu na cenę. Do tego Sandero Stepway jest oszczędne, praktyczne i funkcjonalne, dzięki czemu sprosta wielu wyzwaniom.

Jedynym problemem prezentowanego egzemplarza jest silnik. Dokładając tysiąc złotych otrzymujemy wersję o 10 koni mechanicznych mocniejszą oraz posiadającą fabryczną instalację LPG. Wiadomo, że chodzi tutaj o zmniejszenie emisji spalin, jednak w tej sytuacji kupno wariantu bez instalacji LPG nie ma wielkiego sensu.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Dacia Sandero Stepway TCe 90 – dane techniczne
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 999 ccm
Maksymalna moc:90 KM w zakresie 4.600 – 5.000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy:160 Nm w zakresie 2.100 – 3.750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd:manualna, sześciobiegowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:12,0 s
Prędkość maksymalna:172 km/h
Średnie spalanie:4,9 – 5,2 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4099/1587/1848 mm
Pojemność bagażnika:328 l

Cennik

Dacia Sandero Stepway
WersjaStepway EssentialStepway Comfort
TCe 9055 400 zł58 900 zł
TCe 90 CVT64 900 zł
TCe 100 LPG56 400 zł59 900 zł