Kamera samochodowa staje się nieodzownym elementem wyposażenia każdego samochodu. Może stanowić ważny dowód w przypadku zdarzenia drogowego, czuwać nad bezpieczeństwem zaparkowanego auta a nawet uchronić nas przed mandatem. Trzeba pamiętać o tym, że takie urządzenie możemy użytkować przez wiele lat, więc warto dobrze sprawdzić co oferują poszczególne wideorejestratory i wybrać taki, który nie zawiedzie nas w momencie, kiedy będzie nam najbardziej potrzebny.
Oczywiście wszystko zależy od tego, ile pieniędzy chcielibyście wydać na wideorejestrator, bo najprostsze urządzenia kosztują kilkadziesiąt złotych, natomiast zaawansowane kamerki oznaczają wydatek kilkuset złotych. Nierzadko wiąże się to ze zdecydowanie lepszą jakością nagrań oraz ciekawymi funkcjonalnościami.
Tym razem trafił do nas wideorejestrator Mio MiVue 848, który kosztuje obecnie około 850 złotych i został wyposażony w wiele interesujących funkcji, które mogą przydać się w czasie jazdy. Sprawdzamy, czy warto zapłacić aż tyle za kamerkę samochodową i co w ogóle oferuje urządzenie z wyższej półki.
Budowa
Samo opakowanie, w którym dotarła do nas kamerka nie zdradza tego, że mamy do czynienia z urządzeniem za kilkaset złotych. Jest proste i ma ładną szatę graficzną, ale jest dokładnie takie samo jakbyśmy zdecydowali się na zakup tańszej kamerki Mio. Zdecydowanie lepsze wrażenie odnieśliśmy po otwarciu pudełka, ponieważ Mio MiVue 848 zostało zapakowane w grubą piankę chroniącą urządzenie w czasie transportu. Poza tym w opakowaniu znajdziemy jeszcze kabel zasilający ze zintegrowaną ładowarką, aktywny uchwyt, statyczną naklejkę na szybę oraz instrukcję obsługi.
Mio MiVue 848 jest całkiem sporym urządzeniem, ale na szczęście można zamontować je tak, aby nie ograniczało widoczności. Jego wymiary to 62,3 x 87,5 x 41,5 mm (wysokość x szerokość x grubość), natomiast waga wynosi 117 gramów. To całkiem sporo jak na tego typu urządzenie. To jednak tłumaczą użyte materiały, bo Mio MiVue 848 zostało wykonane z dobrej jakości plastików, które są bardzo dobrze spasowane a całość sprawia bardzo solidne wrażenie.
Z przodu urządzenia znajdziemy mocowane zwane QuickClick, dzięki któremu w kilka sekund możemy zdemontować lub zamontować kamerkę w samochodzie. Fajnie, że producent pomyślał również o tym, aby moduł posiadał dodatkowe gniazdo ładowania, dzięki któremu możemy ładnie ukryć kabelek. Uchwyt mocowany jest na taśmę dwustronną, więc możecie być pewni, że raz zamontowany uchwyt będzie się trzymał bardzo solidnie, ale trzeba też uważać, bo jeśli źle go przykleicie to odklejenie go jest naprawdę trudne. Na szczęście uchwyt jest solidny, więc nie ma obaw, że się uszkodzi a tak czasem bywało w testowanych przez nas kamerach.
Nieco niżej mamy moduł z obiektywem, który regulujemy za pomocą wygodnego pokrętła, chociaż od razu warto tutaj zauważyć, że mamy możliwość regulacji jedynie w pionie. Trochę szkoda, że nie można go obracać również w poziomie, bo w niektórych samochodach na pewno ułatwiałoby to prawidłowe zamontowanie kamerki.
Z lewej strony umieszczono wspomniane pokrętło do regulacji oraz gniazdo ładowania. Szkoda, że Mio nie zastosowało w takim urządzeniu nowszego złącza i wciąż musimy używać przestarzałego kabla mini USB. W niektórych samochodach może to utrudniać montaż. Z prawej strony znajdziemy slot kart pamięci, natomiast od strony kierowcy znajduje się ekran o przekątnej 2,7 cala oraz cztery fizyczne przyciski do obsługi urządzenia.
Technologia
Mio MiVue 848 wyposażono w matrycę Sony Premium STARVIS CMOS z przesłoną f/1.8, która umożliwia nagrywanie w jakości Full HD 1920 x 1080 z szybkością 60 klatek na sekundę. Sam obiektyw dysponuje kątem widzenia wynoszącym 150 stopni, więc bez problemu zarejestruje obraz z kilku pasów ruchu co ma niebagatelne znaczenie w takim mieście jak Warszawa.
Znajdziemy tutaj tryb HDR którego zadaniem jest poprawienie czytelności obrazu, jednak wiąże się to z nagrywaniem w jakości Full HD przy 30 klatkach na sekundę. Jak to działa? Kamerka automatycznie rejestruje wiele klatek z różnymi wartościami ekspozycji, następnie tworzy z nich pojedynczy obraz, który jest jaśniejszy i czytelniejszy. Taka operacja pomaga w zmniejszeniu szumów co ma spore znaczenie na etapie odczytywania tablic rejestracyjnych. Gdybyśmy nie stosowali HDR to w niektórych sytuacjach obraz mógłby być prześwietlony lub niedoświetlony, a odczytanie tablic rejestracyjnych mogłoby być utrudnione lub w niektórych przypadkach niemożliwe.
Mio MiVue 848 wyposażono także w technologię Mio Night Vision Pro, która ma poprawiać jakość obrazu w gorszych warunkach oświetleniowych. Teoretycznie nawet przy niewielkiej ilości światła, obraz powinien być na tyle czytelny, aby możliwa była odpowiednia interpretacja zdarzenia. W dalszej części naszego testu sprawdzimy czy faktycznie się to udało.
Przydatnym elementem jest moduł GPS, który pozwala nie tylko wyświetlać informacje o aktualnej prędkości czy dokładnej lokalizacji, ale umożliwia późniejsze przejrzenie trasy na mapach Google. Do tego Mio MiVue 848 ma wbudowaną bazę fotoradarów z możliwością aktualizacji, więc w odpowiednim momencie jesteśmy ostrzegani przed fotoradarem.
Superkondensator
Mio chwali się zastosowaniem w MiVue 848 superkondensatora, który zastąpił tradycyjny akumulator. Na czym polega różnica? Przede wszystkim w wadze oraz możliwości funkcjonowania bez zasilania. Superkondensator ładuje się szybko, ale działa on bardzo krótko po odłączeniu od źródła zasilania a z tego co zauważyliśmy w czasie naszego testu, nie umożliwia włączenia kamerki bez podłączenia jej do ładowarki. Tutaj chodzi jedynie o to, aby nagły zanik zasilania nie powodował utraty danych. Zresztą sam wybór akumulatora lub superkondensatora nie ma żadnego znaczenia, bo jeśli chcecie korzystać z trybu parkingowego to i tak trzeba zakupić opcjonalny zestaw Smartbox i podłączyć go bezpośrednio do instalacji elektrycznej samochodu.
Obsługa
Jednym z ważniejszych udogodnień związanych z obsługą kamerki jest moduł Wi-Fi, który umożliwia sparowanie wideorejestratora ze smartfonem. Wystarczy pobrać aplikację MiVue Pro, włączyć lokalizację i w ciągu kilkunastu sekund jesteśmy w stanie połączyć ze sobą oba urządzenia. Daje nam to możliwość wygodnego przejrzenia nagrań i zgrania ich na pamięć telefonu. Możemy również zmienić kilka wybranych ustawień, jednak kompletnie nie rozumiemy, dlaczego nie możemy zmienić takich parametrów jak: jakość nagrań, długość nagrań, tryb parkingowy czy asystenci jazdy. Fajnie, że za pomocą telefonu możemy zaktualizować oprogramowanie lub bazę fotoradarów, ale trochę brakuje nam większej możliwości konfigurowania. Zresztą, jeśli chcemy połączyć telefon z kamerką to za każdym razem musimy przeklikać menu, aby włączyć Wi-Fi i wyłączyć nagrywanie.
Na szczęście sam wyświetlacz Mio MiVue 848 jest czytelny a obsługa za pomocą fizycznych przycisków jest wygodna. Pomaga w tym nieskompilowane i dobrze opisane menu, więc nie musimy studiować instrukcji obsługi, aby cokolwiek ustawić, bo wszystko jest jasne. Nie mamy też zastrzeżeń do samej szybkości działania urządzenia, bo naciśnięcie przycisku daje natychmiastowy efekt, natomiast jedyna zwłoka widoczna jest w momencie powrotu do trybu podglądu. To jednak normalne, bo w tym samym czasie kamerka włącza tryb nagrywania.
MiVue Manager
Poza aplikacją MiVue Pro App mamy również MiVue Manager, którą możemy zainstalować na komputerze. Nagrania są odczytywane przez aplikację i układane chronologicznie. Dodatkowo wszystkie nagrania są ułożone w kalendarzu, więc możemy wybrać interesujący nas dzień i wówczas pokaże się nam pełna lista z danego dnia, włącznie z godzinami. Mamy również możliwość wyszukania konkretnej kategorii zdarzenia.
Takie nagranie możemy obejrzeć, ale poza samym oglądaniem, na ekranie pojawia się mnóstwo istotnych informacji takich jak: prędkość, kierunek jazdy, współrzędne geograficzne czy wskaźniki przeciążeń działających na samochód. Z tego też poziomu możemy w bardzo łatwy sposób powiększyć sobie fragment obrazu, dzięki czemu możliwe będzie odczytanie tablic rejestracyjnych lub istotnych informacji. Każdy sobie z tym poradzi, czego nie można powiedzieć o sytuacji, w której takie przybliżenie trzeba robić w jakimś innym programie.
To jednak nie koniec, bo takie nagranie możemy udostępnić na YouTube, ale jeszcze ciekawszą funkcją jest wrzucenie trasy do Google Maps. To jednak coś dla trochę bardziej zaawansowanych użytkowników, ponieważ wymaga to wyeksportowania pliku .kml, który następnie należy wgrać do swoich tras w Google Maps.
Dodatkowe funkcjonalności
Mio MiVue 848 to zaawansowane urządzenie, które zostało wyposażone w wiele ciekawych funkcjonalności:
Ostrzeżenie przed odcinkowym pomiarem prędkości
Absolutnie nie popieramy łamania przepisów, jednak każdy może się zagapić, więc warto mieć w swoim wideorejestratorze funkcję ostrzegania przed odcinkowym pomiarem prędkości. Mio MiVue 848 ostrzega nas o fotoradarze oraz informuje o tym jaka odległość dzieli nas od pomiaru prędkości a także jakie ograniczenie obowiązuje na danym obszarze. To bardzo przydatna funkcja. Wystarczy wyobrazić sobie, że znajdujemy się w mieście, którego nie znamy i nie zauważyliśmy znaku ograniczenia prędkości. Takie coś może przydarzyć się każdemu, więc dobrze mieć w swoim samochodzie urządzenie, które nas kontroluje i które pozwoli nam sprawdzić jakie obowiązuje ograniczenie.
No i zawsze możemy zaktualizować bazę fotoradarów. To duży atut Mio MiVue 848.
Tryb parkingowy
Można powiedzieć, że to jedna ze standardowych funkcji dostępnych nawet w tańszych kamerach, ale zawsze warto podkreślić, że dane urządzenie jest w nią wyposażone, bo może uchronić nas przed kosztownymi naprawami. Niestety coraz częściej słyszymy o przypadkach uszkodzonych samochodów, których właściciele nerwowo szukają jakichkolwiek świadków. W takich sytuacjach kamerka samochodowa nierzadko jest jedynym świadkiem, który mógłby wskazać sprawcę zdarzenia. Mając ubezpieczenie autocasco może nie jest to jeszcze tak ogromny problem, ale jeśli macie tylko ubezpieczenie OC to w przypadku niewykrycia sprawcy, szkodę będzie trzeba naprawić we własnym zakresie.
Trzeba tylko dokupić Mio MiVue Smartbox III, który kosztuje 169 złotych i umożliwia zasilanie wideorejestratora po wyłączeniu silnika. Trzeba tutaj wspomnieć o tym, że urządzenie zapobiega rozładowaniu się akumulatora, więc może lepiej wydać te 169 złotych zamiast kombinować z samodzielnymi przeróbkami instalacji.
Asystenci jazdy
W Mio MiVue 848 znajdziemy kilka funkcji dzięki którym możemy nieco unowocześnić nasz samochód. Mowa o systemie opuszczenia pasa ruchu, systemie ostrzegania przed kolizją, alercie utrzymania danej prędkości, alercie zmęczenia kierowcy czy przypomnieniu o włączeniu świateł. Trzeba tylko dobrze skalibrować systemy, aby działały prawidłowo, ale nie jest to skomplikowane. Oczywiście w wielu samochodach takie systemy są już na porządku dziennym, ale jeśli macie samochód, który nie został w nie wyposażony to na pewno będzie to dodatkowy atut Mio MiVue 848.
![]() | ![]() |
Jakość nagrań
Mio MiVue 848 umożliwia nagrywanie w czterech różnych rozdzielczościach, jednak naszym zdaniem warto skupić się na dwóch – Full HD 1920 x 1080 60 FPS oraz Full HD 1920 x 1080 30 FPS HDR. Teoretycznie mamy jeszcze Full HD 1920 x 1080 30 FPS i HD 1280 x 720 30 FSP, ale naszym zdaniem lepiej kupić kartę pamięci o większej pojemności niż korzystać z gorszej jakości nagrań. Korzystanie z gorszej jakości odbije się na nas w najmniej spodziewanym momencie.
Jeśli chodzi o nagrania z szybkością 60 klatek na sekundę to musimy docenić płynność obrazu, która umożliwia odczytanie tablic rejestracyjnych w warunkach dobrego oświetlenia. Oczywiście widać, że obraz nie ma tak szerokiego zakresu tonalnego jak w przypadku trybu HDR, ale w większości sytuacji ważniejsza była większa liczba klatek. Zwłaszcza jeśli próbujemy odczytać numer rejestracyjny samochodu jadącego z naprzeciwka. Zalety trybu HDR można dostrzec w dopiero momencie mocno świecącego słońca albo dużych kontrastów.
Pomimo obecności Mio Night Vision Pro, nie liczcie na ogromne możliwości kamerki w warunkach słabego oświetlenia. Oczywiście nie ma problemów z oceną zdarzenia, ale odczytanie tablic rejestracyjnych może być trudne lub niemożliwe. No ale to raczej nie zaskakuje, bo mało która kamera radzi sobie na tyle dobrze w warunkach nocnych.
Co zawiera zestaw
- MiVue 848
- uchwyt aktywny
- statyczna naklejka na okno
- ładowarka samochodowa
- podręcznik użytkownika
Podsumowanie
Mio MiVue 848 kosztuje obecnie około 850 złotych. To dość wysoka kwota, więc mieliśmy wobec prezentowanego urządzenia wysokie oczekiwania i ostateczna ocena nie jest prosta. Nie mamy zastrzeżeń do jakości nagrań, bo są one bardzo dobre i na pewno spełnią swoje zadanie w wypadku jakiegoś zdarzenia, jednak trzeba pamiętać, że praktycznie takie same możliwości zapewnia Mio MiVue C580. Trochę szkoda, że Mio nie zdecydowało się na nieco lepszą matrycę albo zastosowanie trybu Mio Night Vision Ultra, dzięki którym różnice względem tańszej MiVue C580 byłyby bardziej znaczące.
Z Mio MiVue 848 otrzymujemy aktywny uchwyt, który jest jego ogromną zaletą i bardzo doceniamy możliwość szybkiego demontażu/montażu kamerki. Mamy też moduł Wi-Fi dzięki któremu możemy obejrzeć nagrania na ekranie naszego telefonu co na pewno jest bardzo wygodne. Mamy również asystentów kierowcy oraz możliwość podłączenia tylnej kamerki (MiVue A30 / MiVue A50), więc na pewno prezentowana kamerka nie zawiodła naszych oczekiwań.
Wszystko zależy od tego czego potrzebujecie. Jeśli wykorzystacie wszystkie możliwości Mio MiVue 848 to na pewno będziecie z niej zadowoleni, jednak, jeśli liczy się dla Was tylko sama jakość nagrań to dobrym wyborem będzie Mio MiVue C580.
Mio MiVue 848 – dane techniczne | |
---|---|
Ekran | |
Wielkość ekranu | 2.7″ |
Wideo | |
Rozdzielczość nagrywania | Full HD 1920 x 1080 at 60fps Full HD 1920 x 1080 at 30fps Full HD 1920 x 1080 at 30fps HDR HD 1280 x 720 at 30fps |
Sensor optyczny nagrywania | Wysokiej jakości Matryca: Sony premium STARVIS CMOS |
Przysłona | F1.8 |
Format nagrywania | .MP4 (H.264) |
Kąt widzenia optyki | 150° |
Nagrywanie dźwięku | Tak |
Sprzęt | |
Wi-Fi | Tak |
Wbudowany GPS | Tak |
Sensor przeciążeń | Tak |
Obsługa kart pamięci | (Zalecana karta micro SD klasy 10 o pojemności do 256 GB) |
Zakres temperatur pracy | -10° do +60°C |
Wysokość (mm) | 62.3 |
Szerokość (mm) | 87,5 |
Grubość (mm) | 41.5 |
Waga (gr) | 117 |
Mikrofon | Tak |
Głośnik | Tak |
Kamera tylna | Opcjonalnie (MiVue™ A30/ MiVue™ A50) |
Obsługuje zestaw Mio SmartBox Hardwire Kit | Opcjonalnie |
Oprogramowanie | |
Pozycjonowanie GPS | Tak |
Ostrzeżenie przed fotoradarami | Tak |
Custom Speedcam Smartalert | Tak |
Ostrzeżenie przed odcinkowym pomiarem prędkości | Tak |
Ekran w trybie HUD / informacyjnym | Tak |
System opuszczenia pasa ruchu (LDWS) | Tak |
System ostrzeżenia przed kolizją (FCWS) | Tak |
Tryb parkingowy | • Inteligentny tryb parkingowy: Czujnik ruchu, wstrząsów i uderzeń (*Wymaga SmartBox III, który nie jest częścią zestawu.) |
Tryb WDR | Tak |
Nagrywanie zdarzeń | Tak |
Balans bieli (EV) | Tak |
Zdjęcia z koordynatami GPS | Tak |
Tryb Zdjęcia | Tak (Możliwowść robienia zdjęć podczas nagrywania) |
Automatyczne uruchomienie | Tak |
Czujnik wstrząsu | Tak |
Bezterminowa aktualizacja baz fotoradarów | Tak |
Alert przekroczenia prędkości | Tak |
Desktop | MiVue™ Manager |