Skoda testuje elektryczne ciężarówki, które są wykorzystywane do wewnętrznego transportu towarów w głównej fabryce marki w Mladá Boleslav. Obecnie są to dwa egzemplarze, ale w planach jest wdrożenie znacznie większej liczby e-ciężarówek. Korzystając z pojazdów tego rodzaju, marka planuje każdego roku zmniejszyć emisję CO2 o 60 ton, w porównaniu do wykorzystywania ich odpowiedników napędzanych olejem napędowym. W ostatnim czasie firma stawia sobie jeszcze ambitniejsze cele dotyczące ochrony środowiska w ramach strategii korporacyjnej NEXT LEVEL – Skoda Strategy 2030.
– W Skoda Auto koncentrujemy się zwłaszcza na koncepcji „Simply Clever”, która ma uczynić firmę jeszcze bardziej zrównoważoną w obszarach produkcji i logistyki. Po udanej fazie pilotażowej dwóch całkowicie elektrycznych ciężarówek, będziemy szybko zastępowali wewnętrzną flotę transportową samochodami ciężarowymi z napędem elektrycznym. Chcemy w ten sposób zachęcić naszych lokalnych dostawców do tego samego. W perspektywie średnioterminowej przewidujemy, że wszystkie komponenty będą dostarczane ciężarówkami bezpośrednio z sąsiadujących z nami zakładów na nasze linie produkcyjne, przy zerowej emisji lokalnej – mówi Michael Oeljeklaus, członek zarządu Skoda ds. produkcji i logistyki.
Od początku października, Skoda Logistics prowadzi testy dwóch elektrycznych ciężarówek do transportu wewnętrznego. Wyposażone w standardowe naczepy, do maja przyszłego roku zastąpią na poszczególnych trasach ciężarówki z silnikiem diesla. Kolejnym krokiem, począwszy od czerwca 2022 roku, będzie transport akumulatorów do samochodów elektrycznych przez zakład w Mladá Boleslav na specjalnie wykonanych, skróconych naczepach. W tym celu naczepy zostaną wyposażone w technologię przenośników do automatycznego załadunku i rozładunku palet.
Zasięg ciężarówek wynosi ok. 80 km, podczas gdy pełne naładowanie akumulatorów zajmuje 4,5 godziny. Zużywają one około 200 kWh energii elektrycznej na 100 km – wdrażając je, Skoda zmniejszy emisję CO2 o 60 ton rocznie.
W ramach strategii „Zielona Przyszłość”, marka realizuje ambitne cele zrównoważonego rozwoju, które określiła dla obszarów produkcji i logistyki w koncepcji „Zielona Logistyka”. Korzystając na terenie fabryki z ciężarówek na gaz ziemny (CNG), firma ograniczyła emisję CO2 już o 25% w porównaniu z pojazdami z konwencjonalnymi układami napędowymi. Wprowadzając e-ciężarówki, Skoda podejmuje kolejny krok na drodze do minimalizacji emisji CO2 do atmosfery.
Realizacja ambitnych celów zrównoważonego rozwoju wymaga działania. Firma powołała również Radę ds. Zrównoważonego Rozwoju. Niezależny panel zewnętrznych ekspertów składa się z pięciu międzynarodowych specjalistów, którzy przedstawią nowe pomysły, a także sugestie dotyczące obecnych i przyszłych środków dążących do zrównoważonego rozwoju firmy. Umożliwi to prowadzenie bardziej konkretnych rozmów na temat kwestii ochrony środowiska między producentem samochodów a jego interesariuszami. Rada ds. Zrównoważonego Rozwoju została przedstawiona szerszej publiczności na początku grudnia podczas spotkania w głównej siedzibie marki Skoda.