Motoryzacja to nasza pasja

Blog motoryzacyjny moto-przestrzen.pl | Testy samochodów, nowości, opinie

Aktualności

Ranger Raptor gotów do startu w rajdzie Baja 1000

Ford ogłosił, że Ranger Raptor nowej generacji będzie kolejnym pojazdem terenowym, który wystartuje w SCORE International Baja 1000 – jednym z najtrudniejszych rajdów terenowych na świecie. Ranger Raptor przejedzie odcinki rajdu na biopaliwie o niskiej zawartości węgla, demonstrując walory takich paliw w najbardziej wymagających warunkach.

Ford Performance współpracował przy budowie Rangera Raptora, przystosowanego do listopadowego rajdu Baja, z australijską firmą Kelly Racing oraz z amerykańską firmą Lovell Racing. Firma ta, prowadzona przez Brada Lovella, wielokrotnego mistrza off-roadu, wyróżnionego w Off-Road Motorsports Hall of Fame, jest jednym z głównych partnerów off-roadowych Ford Performance.

Ranger od dawna jest światową ikoną Forda, a jego wersja rajdowa, zanim samochód został sprowadzony do USA, została zbudowana i przetestowana w Australii, gdzie ostatecznie dopracowano i testowano samochód pod kątem startów w sportowych imprezach wytrzymałościowych.

„Przystępujemy do tej imprezy po setkach tysięcy kilometrów testów pozwalających dopracować konstrukcję i zmuszamy Rangera Raptora do przekraczania kolejnych granic możliwości” – powiedział Brian Novak, kierownik ds. sportów terenowych w Ford Performance.

„Baja 1000 to wymagająca impreza i znany poligon doświadczalny dla samochodów terenowych” – dodał. „Cieszymy się z możliwości startu naszego Rangera Raptora w tym ekstremalnym wydarzeniu.”

Rajd Baja 1000, rozgrywany na Półwyspie Kalifornijskim (Baja California Peninsula w Meksyku), jest uważany za jeden z najbardziej prestiżowych rajdów terenowych na świecie. Przyciąga zawodników z całego świata, chętnych do stawienia czoła rozciągającym się za horyzont zdradliwym pustynnym terenom, ze stromymi zjazdami i trudnymi podjazdami.

W przeszłości zarówno F-150 Raptor, jak i Ford Bronco z powodzeniem ścigały się w rajdzie Baja. Zarówno seryjny F-150 Raptor z 2017 roku, kończący rajd na podium przed przejechaniem dodatkowych 400 mil do domu, prototyp wyścigowy Bronco R, który przyczynił się do rozwoju i weryfikacji konstrukcji obecnie produkowanego Forda Bronco, czy też legendarny zwycięzca w klasyfikacji generalnej z 1969 roku – wszystkie te sukcesy przypominają, że terenówki Forda mają bogatą historię startów w tym rajdzie.

Inżynierowie z Ford Performance uważają, że Ranger Raptor jest w stanie sprostać takiemu wyzwaniu. Jest on zbudowany zgodnie z regulaminem dopuszczenia do startów samochodów seryjnych w klasie SCORE, której celem jest prezentacja terenowych możliwości pojazdów jeżdżących w ruchu drogowym.

Ranger Raptor będzie korzystał z biopaliwa Shell, zawierającego domieszkę 30% ekologicznych komponentów – etanolu i bionafty.

„Demonstracja możliwości paliw niskoemisyjnych w warunkach wyczynowych, takich jak Baja 1000, może pomóc w szybszym upowszechnieniu biopaliw i innych technologii czystej energii, zwiększyć ich dostępność oraz opłacalność” – powiedziała Cynthia Williams, globalna dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju, zgodności i homologacji w firmie Ford.

Ford dąży do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w odniesieniu do swoich pojazdów, działalności operacyjnej i łańcucha dostaw nie później niż w 2050 roku pracuje też nad osiągnięciem opartych na podstawach naukowych celów pośrednich do 2035 roku. W miarę wprowadzania na rynek zelektryfikowanych wersji najpopularniejszych modeli, Ford kontynuuje badania i rozwój alternatywnych opcji paliwowych we wszystkich swoich pojazdach, w tym w samochodach wyczynowych, aby zapewnić klientom efektywne, niskoemisyjne rozwiązania alternatywne. Pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi mogą zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w porównaniu z pojazdami napędzanymi paliwami konwencjonalnymi z uwzględnieniem całkowitej emisji od początku produkcji paliwa, po jego spalenie w silniku (well-to-wheels).