TOYOTA GAZOO Racing (TGR) prezentuje zupełnie nowy sportowy model GR Corolla. Światowa premiera 304-konnego hatchbacka opartego na 12. generacji najpopularniejszego samochodu w historii motoryzacji została zorganizowana w Long Beach w Kalifornii, tuż przed rozpoczęciem nowego sezonu zawodów driftingowych Formula Drift. GR Corolla trafi do sprzedaży najpierw w Japonii w drugiej połowie 2022 roku. Samochód nie będzie dostępny w Europie.
Seryjna GR Corolla otrzymała mocniejszą, 304-konną (224 kW) wersję 1,6-litrowego, rzędowego, trzycylindrowego silnika turbo z intercoolerem, znanego z GR Yarisa. Samochód został wyposażony także w pochodzący z GR Yarisa napęd na cztery koła GR-FOUR, przystosowany do specyfikacji nowego modelu. Te i inne rozwiązania składają się na samochód, który gwarantuje bezpieczeństwo i pewność nawet podczas najbardziej ekstremalnej jazdy.
GR Corolla została oparta na konstrukcji Corolli Hatchback (w Japonii – Corolli Sport), której zawdzięcza stabilność przy dużych prędkościach, nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi. Rozstaw kół z przodu jest o 60 mm większy, a z tyłu o 85 mm większy niż w standardowej Corolli Hatchback, aby uzyskać większą stabilność w zakrętach. Dzięki temu auto prowadzi się pewnie podczas sportowej jazdy. GR Corolla zachowała pięć miejsc siedzących i pięciodrzwiowe nadwozie, aby obok wysokiej sprawności na torze zapewnić także praktyczność w codziennym użytkowaniu.
Stylistyka wywodząca się z motorsportu
GR Corolla powstała na bazie konstrukcji Corolli Hatchback, którą zmodyfikowano pod kątem stabilności i osiągów w warunkach sportowej jazdy. Przednie błotniki zostały poszerzone o 20 mm, a tylne o 30 mm, co nie tylko poprawia właściwości jezdne, ale przekłada się na szeroką, sportową sylwetkę. Potrójna końcówka układu wydechowego poprawia osiągi silnika 1.6 turbo, a jednocześnie podkreśla mocny, sportowy wygląd tylnej części auta.
Aby poprawić wydajność chłodzenia oraz aerodynamikę samochodu na wszystkich rodzajach dróg, w tym na torach wyścigowych, drogach gruntowych i śliskich, zaśnieżonych trasach, GR Corolla otrzymała wloty powietrza w przednim zderzaku oraz w błotnikach i na masce.
Modyfikowany silnik 1.6 turbo z GR Yarisa
GR Corolla otrzymała ten sam lekki i mocny, 3-cylidrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem i intercoolerem co GR Yaris. Dzięki większej wydajności układu wydechowego inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing uzyskali jeszcze wyższą moc na poziomie 304 KM. Tłumik z zaworem i potrójnym wydechem zmniejsza zarówno ciśnienie w wydechu, jak i poziom hałasu. Silnik GR Corolli zapewnia świetne przyspieszenie i radość z jazdy.
Stabilność i kontrola
GR Corolla została zaprojektowana na platformie TNGA Corolli Hatchback, która już wyjściowo zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne, nisko położony środek ciężkości i sztywność konstrukcji. Duży rozstaw osi i szeroki rozstaw kół sportowej odmiany Corolli jeszcze bardziej zwiększa stabilność auta podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością i poprawia kontrolę nad autem. Z przodu odległość między kołami wzrosła o 60 mm, a rozstaw tylnych kół jest większy o 85 mm.
Napęd GR-FOUR i selektor trybów jazdy
Napęd na cztery koła GR-FOUR wykorzystuje elektroniczne sprzęgło wielopłytkowe, które pozwala zmieniać ustawienia rozdziału mocy między przednią i tylną oś. Do wyboru odpowiednich ustawień służy selektor trybów jazdy 4WD. Oprócz tego GR Corolla daje możliwość wyboru trybów jazdy za pomocą selektora Drive, które kontroluje sposób reagowania samochodu na wciśnięcie pedału przyspieszenia, ruchy kierownicy i inne działania kierowcy, aby dać większe możliwości ustawień zgodnie z preferencjami kierowcy i warunkami jazdy.
Aby dostosować zawieszenie do sportowych możliwości GR Corolli i zapewnić stabilność w zakrętach, zespół TOYOTA GAZOO Racing zastosował wahacze z tulejami kulkowymi oraz zoptymalizowane sprężyny, amortyzatory i geometrię kół. Sportowe hamulce tarczowe z przeciwstawnymi zaciskami zapewniają pewność i bezpieczeństwo nawet na torach wyścigowych.
Bardzo wysoka sztywność nadwozia to wynik zastosowania platformy TNGA oraz montażu na specjalnej linii produkcyjnej GR w fabryce Toyota Motomachi. Dodatkowo auto otrzymało wzmocnienia konstrukcji z tyłu między nadkolami, pod podłogą i przed zbiornikiem paliwa. Podobnie jak w przypadku GR Yarisa, dach został wykonany z kompozytów z włóknem węglowym formowanych w procesie SMC (sheet molding compound), który zapewnia dużą łatwość w nadawaniu optymalnej formy i przyczynia się nie tylko do zwiększenia sztywności, ale także do zmniejszenia masy.
Sportowe wnętrze
We wnętrzu GR Corolla otrzymała elementy wyposażenia, które bezpośrednio wpływają na jej możliwości w sportach motorowych. W aucie zamontowano dźwignię zmiany biegów o krótkim skoku, która zapewnia naturalną obsługę po opuszczeniu ramienia z kierownicy, umożliwiając szybką zmianę biegów. Ręczny hamulec postojowy daje lepszą kontrolę nad pojazdem, również podczas driftu. Na tablicy rozdzielczej pojawił się nowy wyświetlacz TFT opracowany specjalnie dla modeli GR pod wpływem rozwiązań stosowanych w samochodach wyścigowych oraz spostrzeżeń profesjonalnych kierowców. Nowy wyświetlacz poprawia widoczność wskaźników podczas sportowej jazdy.
Zaawansowane systemy bezpieczeństwa
Najnowszy zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense należy do standardowego wyposażenia GR Corolli. Dzięki temu przyjemność prowadzenia sportowego samochodu została połączona z wysokimi standardami bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.
Od Corolli do sportowej GR Corolli
Od momentu powstania w 1966 roku, Corolla ewoluowała przez kolejne generacje, oferując różne konfiguracje napędu, wyposażenia oraz różne wersje nadwozia, takie jak sedan, coupe, kombi, minivan, hatchback czy SUV, czym zawsze wpisywała się zmieniające się z biegiem czasu preferencje i style życia klientów Toyoty. Wraz z dołączeniem do gamy sportowej GR Corolli, legendarna kompaktowa Toyota wynosi na nowy poziom osiągi i możliwości jezdne przy zachowaniu typowej dla tego modelu praktyczności i funkcjonalności.
Corolla to jeden z fundamentów bogatej historii startów Toyoty w światowym motorsporcie. Dzięki takim samochodom, jak Corolla TE25, która wywalczyła dla Toyoty pierwsze zwycięstwo w WRC w 1973 roku, czy Corolla Levin, która wygrała Rajd 1000 Jezior (obecnie Rajd Finlandii) w 1975, to właśnie Corolla położyła podwaliny pod ideę, która stoi za TOYOTA GAZOO Racing, by nieustannie tworzyć coraz lepsze samochody dzięki doświadczeniom w sportach motorowych. Corolla to żywa legenda, samochód obecny na rynku od 56 lat, który jako pierwszy na świecie przekroczył poziom łącznej sprzedaży 50 milionów egzemplarzy. To także komfortowy kompakt o świetnych właściwościach jezdnych, którego historia jest pełna kultowych sportowych modeli i wspaniałych osiągnięć w motorsporcie.
GR Corolla powstała dzięki determinacji Akio Toyody, prezydenta Toyoty i entuzjasty sportów motorowych, znanego również jako Morizo, aby powrócić do tradycji Corolli jako zachwycającego auta sportowego.
GR Corolla to czwarty model z linii sportowych samochodów GR (GAZOO Racing), projektowanych w taki sposób, by mogły skutecznie konkurować o zwycięstwo w rajdach i wyścigach. Samochód został dopracowany w ekstremalnych warunkach w wyścigach długodystansowych podczas startów w japońskiej serii Super Taikyu. Testowany był do końca zgodnie z zasadą „jedź aż się zepsuje, a potem popraw to, co się zepsuło”. Prototypowa wyścigowa GR Corolla startowała w barwach zespołu ROOKIE Racing, prowadzona przez mistrza kierownicy Morizo, czyli Akio Toyodę. Prototyp otrzymał wodorowy silnik spalinowy, który stanowi zapowiedź bezemisyjnej przyszłości sportów motorowych.
Aby zapewnić świetne właściwości jezdne i przyjemność z prowadzenia w różnych sytuacjach, prototypy GR Corolli były testowane nie tylko na torach wyścigowych, ale także na śliskich trasach pokrytych śniegiem i na bardzo wymagających drogach gruntowych. Kierowcami testowymi modelu byli doświadczeni zawodnicy, w tym Morizo, kierowca wyścigowy Hiroaki Ishiura, zwycięzca All Japan Rally Championship Norihiko Katsuta oraz zawodowi kierowcy testowi Toyoty.