Categories Aktualności

Porsche poszerza gamę modeli Taycan

Porsche wprowadza na rynek czwarty wariant swojej pierwszej całkowicie elektrycznej, sportowej limuzyny – Taycan. Dołącza on do modeli Taycan 4S, Taycan Turbo oraz Taycan Turbo S. Ma napęd na tylne koła i jest oferowany z dwoma rozmiarami akumulatora do wyboru: ze standardowym akumulatorem Performance, w trybie overboost z Launch Control, generuje moc do 300 kW (408 KM), a w połączeniu z opcjonalnym akumulatorem Performance Plus wartość ta rośnie do 350 kW (476 KM). Moc nominalna wynosi, odpowiednio, 240 kW (326 KM) lub 280 kW (380 KM).

Jako najmłodszy członek gamy modelowej Taycan od samego początku oferuje nowe funkcje, w pozostałych wersjach wprowadzone przy okazji zmiany roku modelowego. Należy do nich np. funkcja Plug & Charge, która umożliwia wygodne ładowanie i płatność bez używania kart lub aplikacji: po podłączeniu przewodu Taycan nawiązuje szyfrowaną komunikację ze stacją ładującą kompatybilną z Plug & Charge i samoczynnie rozpoczyna proces ładowania. Także płatności są przetwarzane automatycznie.

Podobnie jak w przypadku innych wariantów opcjonalne wyposażenie obejmuje kolorowy wyświetlacz przezierny (head-up) oraz ładowarkę pokładową AC o mocy do 22 kW. Dzięki funkcjom na żądanie (FoD – Functions on Demand) użytkownicy Porsche Taycan mogą zakupić różne dodatkowe funkcje zwiększające wygodę lub zakres wsparcia – albo zarezerwować je na wybrany okres – już po dostarczeniu auta, zależnie od swoich potrzeb. Wpisuje się to w oryginalną konfigurację ich sportowego samochodu, a aktywacja online oznacza, że nie ma potrzeby odwiedzania serwisu. Obecnie możliwe jest dokupienie Inteligentnego menedżera zasięgu Porsche (PIRM – Porsche Intelligent Range Manager), wspomagania układu kierowniczego Plus, Aktywnego asystenta utrzymania pasa ruchu oraz Porsche InnoDrive.

Dwa rozmiary akumulatora do wyboru

Standardowo Porsche Taycan otrzymuje jednowarstwowy akumulator Performance o pojemności 79,2 kWh brutto. Opcjonalnie dostępny jest dwuwarstwowy akumulator Performance Plus. Jego pojemność brutto to 93,4 kWh. Zasięg według WLTP wynosi, odpowiednio, do 431 lub do 484 km.

Niezależnie od wybranego akumulatora Porsche Taycan przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 s. Jego maksymalna prędkość w obu konfiguracjach wynosi 230 km/h, a maksymalna moc ładowania sięga 225 kW (akumulator Performance) lub 270 kW (akumulator Performance Plus). Oznacza to, że obie baterie można naładować od 5 do 80% w 22,5 minuty, a poziom energii potrzebny do pokonania 100 km uzyskuje się już po 5 minutach.

Innowacyjny silnik elektryczny, wysoka wydajność

Imponujące przyspieszenie, typowa dla samochodów sportowych siła ciągu i wyjątkowa, stale dostępna moc – nowy podstawowy wariant Porsche Taycan ma te same atuty, co dotychczasowe odmiany.

Montowany przy tylnej osi silnik synchroniczny z magnesami trwałymi ma aktywną długość 130 mm – a więc taką samą jak jednostka modelu Taycan 4S. Sterowany impulsowo falownik na tylnej osi funkcjonuje przy natężeniu do 600 amperów.

Oprócz silnika synchronicznego z magnesami trwałymi przy tylnej osi architektura napędu obejmuje dwubiegową przekładnię. Podobnie jak pozostali „bracia” Taycan wyróżnia się inteligentnym zarządzaniem ładowaniem, a także wzorową aerodynamiką, która – przy wartości współczynnika oporu powietrza Cd od 0,22 – znacząco przyczynia się do niskiego zużycia energii, a tym samym do dużego zasięgu. Maksymalna moc rekuperacji wynosi 265 kW.

Purystyczny design nadwozia z DNA Porsche

Z jednej strony purystyczny design Porsche Taycan zapowiada początek nowej ery. Z drugiej – zachowuje niepowtarzalne DNA designu Porsche. Przód z mocno wyprofilowanymi błotnikami wygląda na wyjątkowo szeroki i spłaszczony. Profil definiuje sportowa, opadająca ku tyłowi linia dachu. Charakterystyczne są również efektownie wyprofilowane boki. Smukły przedział pasażerski, „wyciągnięty” tylny słupek i zdecydowanie podkreślone tylne błotniki łączą się w typowym dla marki, wyraźnie zaakcentowanym tylnym pasie. Całość uzupełniają innowacyjne akcenty, takie jak napis „PORSCHE” ze szklanym efektem zintegrowany z tylną listwą świetlną.

Nowy wariant wyróżnia się zoptymalizowanymi od strony aerodynamiki 19-calowymi obręczami Taycan Aero oraz czarnymi, anodowanymi zaciskami hamulcowymi. Również przedni zderzak, osłony progów i tylny dyfuzor mają kolor czarny – tak samo jak w Porsche Taycan 4S. Standardowo montowane są LED-owe reflektory.

Unikalna aranżacja wnętrza z szerokim wyświetlaczem

W 2019 r. kokpit Porsche Taycan dał sygnał do rozpoczęcia nowej ery – dzięki swojej przejrzystej strukturze i zupełnie nowej architekturze. Najwyższy punkt deski rozdzielczej wyznacza wolnostojący, zakrzywiony panel wskaźników, a cała deska wyraźnie koncentruje się na kierowcy. Uwagę zwraca tu również centralny ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 10,9 cala, a także opcjonalny wyświetlacz dla pasażera.

Standardowe wyposażenie Porsche Taycan obejmuje wnętrze częściowo wykończone skórą oraz komfortowe przednie fotele z 8-kierunkową regulacją elektryczną. Samochód ma dwa bagażniki: przedni, o pojemności 84 litrów oraz tylny, mieszczący do 407 l.

Taycan to także pierwszy model Porsche dostępny z wnętrzem całkowicie pozbawionym elementów ze skóry. Kabina wykończona innowacyjnymi materiałami pochodzącymi z recyklingu podkreśla zrównoważoną koncepcję elektrycznego samochodu sportowego.

Centralnie połączone układy podwozia

Podwozie Porsche Taycan korzysta z centralnie połączonego, zintegrowanego systemu sterowania Porsche 4D Chassis Control, który w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje działanie wszystkich układów podwozia. Zarówno standardowe zawieszenie Porsche Taycan ze stalowymi sprężynami, jak i opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice trzykomorowej uzupełnia elektronicznie sterowana kontrola tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management).

W przypadku adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego Taycan jest wyposażony w funkcję Smartlift, którą można tak zaprogramować, by automatycznie zwiększała prześwit w wybranych, określonych miejscach, takich jak progi zwalniające czy wjazdy i wyjazdy z garaży. Funkcja Smartlift może również aktywnie wpływać na prześwit podczas jazdy autostradą i regulować go z myślą o uzyskaniu najlepszego możliwego kompromisu pomiędzy efektywnością a komfortem jazdy.

Taycan jest standardowo wyposażony w sześciotłoczkowe aluminiowe, stałe, jednoczęściowe zaciski z przodu i czterotłoczkowe aluminiowe, stałe, jednoczęściowe zaciski z tyłu. Wentylowane wewnętrznie tarcze hamulcowe mają średnicę 360 mm z przodu i 358 mm z tyłu. Zaciski otrzymują czarne, anodowane wykończenie. Na życzenie dostępny jest wysokowydajny układu hamulcowy Porsche Surface Coated Brake (PSCB) z tarczami o średnicy 410 mm z przodu i 365 mm z tyłu.

Udany rok Porsche Taycan

Porsche z sukcesem rozpoczęło erę napędu w pełni elektrycznego – w 2020 r. klientom z całego świata dostarczono nieco ponad 20 tysięcy sztuk modelu Taycan. W Norwegii stanowi on obecnie 70% sprzedaży Porsche. Na początku listopada swój egzemplarz odebrał tysięczny norweski klient – dostawy producenta w tym kraju wzrosły ponad dwukrotnie. Elektryczny samochód sportowy otrzymał już około 50 międzynarodowych nagród, przede wszystkim na swoich głównych rynkach zbytu: w Niemczech, USA, Wielkiej Brytanii i Chinach. Nowy Taycan z napędem na tylne koła jest również rekordzistą Guinnessa w najdłuższym drifcie (jazda kontrolowanym poślizgiem) samochodem elektrycznym – jechał „bokiem” bez przerwy dokładnie na dystansie 42,171 km.

Pierwsze egzemplarze Porsche Taycan z napędem na tylne koła trafią do salonów w połowie marca 2021 r. Ceny modelu zaczynają się od 389 tys. zł.