Firma Opel przedstawiła całkowicie nową, szóstą generację modelu Astra. Historia sukcesu bestsellera firmy Opel rozpoczęła się 30 lat temu wraz z następcą legendarnego modelu Kadett. Premierą zupełnie nowej Astry niemiecki producent otwiera kolejny rozdział swojej historii: po raz pierwszy model klasy kompaktowej jest dostępny w wersji z napędem elektrycznym.
Firma Opel oferować będzie nową Astrę z napędem hybrydowym typu plug-in o dwóch poziomach mocy. Ponadto dostępne są wersje z wysokowydajnym silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym oraz zoptymalizowaną pod kątem tarcia sześciobiegową przekładnią manualną lub ośmiobiegową przekładnią automatyczną.
Nowy Opel Astra stanowi też deklarację możliwości stylistycznych marki. Nowoczesna dynamika, ścięte, muskularne powierzchnie pozbawione zbędnych elementów oraz nowe oblicze marki – Opel Vizor. Wraz z kolejną generacją klasy kompaktowej firma Opel pokazuje, że Astra jest gotowa do zdefiniowania nowej epoki.
W tym roku odbędzie się premiera rynkowa nowego Opla Astry jako pięciodrzwiowego pojazdu o niskiej sportowej sylwetce, oferującego znacznie większą przestrzeń niż jego poprzednik. Z długością 4374 milimetrów i szerokością 1860 mm idealnie wpisuje się w segment pojazdów kompaktowych.
Dzięki szczególnie krótkiemu przedniemu zwisowi nowa Astra jest o zaledwie 4,0 mm dłuższa od poprzedniego modelu, mimo znacznego wzrostu rozstawu osi do 2675 mm (+13 mm). Niezależnie od muskularnej i solidnej sylwetki praktyczny bagażnik nowej Astry z regulowaną podłogą nadal zapewnia kierowcy i czterem pasażerom pojemność ładunkową 422 litrów.
Nową generację zaprojektowano i opracowano w siedzibie firmy Opel w Rüsselsheim, gdzie jesienią rozpocznie się produkcja. Podobnie jak jego poprzednik, wprowadzony na rynek w 2015 r., nowy model wnosi do klasy kompaktowej innowacje, które klienci znali wcześniej jedynie z droższych pojazdów. Na przykład Astra potrafi zamienić „noc w dzień”: najnowsza ewolucja adaptacyjnych reflektorów pikselowych Intelli-Lux LED® pochodzi prosto z flagowego modelu Opel Insignia; 168 elementów LED daje miejsce lidera w segmentach pojazdów kompaktowych i średniej wielkości.
Wnętrze nowej generacji Astry uległo znacznemu unowocześnieniu. Dzięki całkowicie cyfrowemu panelowi Pure Panel wskaźniki analogowe odchodzą do historii. Za to nadchodzi nowy interfejs (HMI) o świeżej, nowoczesnej grafice oferujący klientom klarowne, bardziej intuicyjne doświadczenie. Pasażerowie mogą obsługiwać nową Astrę intuicyjnie, korzystając z bardzo szerokich ekranów dotykowych, tak jak ze smartfona. Projektanci oraz inżynierowie firmy Opel dołożyli wszelkich starań, aby zapewnić kierowcy dostęp do wszystkich niezbędnych informacji i przydatnych opcji obsługi. Kierowca nie czuje się jednak obciążony nadmierną ilością danych czy funkcji. Ponadto kluczowe ustawienia, takie jak regulacja klimatyzacji, można nadal obsługiwać za pomocą fizycznych przełączników i przycisków.
Tradycyjnie firma Opel oferuje też wyjątkowy komfort foteli nowego modelu klasy kompaktowej. Przednie fotele, opracowane wewnętrznie przez markę, mają atest AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. — niemieckiej Kampanii na rzecz Zdrowych Pleców) i dzięki wzorowej ergonomii są niezwykle komfortowe, co ma znaczenie szczególnie podczas długich podróży. Kierowcę wspomagają najnowocześniejsze systemy: od wyświetlacza projekcyjnego po półzautomatyzowany system wspomagania Intelli-Drive 2.0 oraz kamerę Intelli-Vision 360 stopni.
„Nowa Astra to kolejna odsłona legendarnej błyskawicy! To rewelacyjna stylistyka i wiodące w klasie technologie. Zelektryfikowany i wysoce wydajny samochód dla zapewnienia jak najniższych parametrów emisji spalin wyznacza zupełnie nową erę. Model Astra wykonano z najwyższą precyzją każdego – nawet najmniejszego – detalu. Jesteśmy przekonani, że Astra nowej generacji ma wszystko, aby stać się kolejnym bestsellerem i przyciągnąć wielu nowych klientów do marki — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Michael Lohscheller.
Nowa interpretacja filozofii odważnego i czystego designu marki Opel
Po SUV-ach Mokka, Crossland i Grandland nowa Astra jest pierwszym hatchbackiem Opla stanowiącym obraz filozofii odważnego i czystego designu marki. Motyw Opel Vizor (nowe oblicze marki pojawiło się po raz pierwszy wraz z modelem Mokka i jest centralnym zewnętrznym elementem stylistyki) jest zgodny ze wzornictwem Opel Compass, w którym osie pionowe i poziome — ostre załamanie maski silnika i światła do jazdy dziennej z motywem w kształcie skrzydła — łączą się pośrodku z emblematem „Opel Blitz”. Rozciągający się na całym przedzie pojazdu motyw Vizor nie tylko powoduje, że nowa Astra sprawia wrażenie jeszcze szerszego pojazdu, ale też umożliwia płynną integrację technologii, takich jak wyjątkowo smukłe reflektory Intelli-Lux LED® czy przednia kamera systemu Intelli-Vision. Z boku Astra nowej generacji wygląda szczególnie dynamicznie dzięki wyraźnemu przedniemu wygięciu słupka C.
Z tyłu powtórzono wzornictwo Opel Compass poprzez centralnie zamontowany emblemat błyskawicy „Blitz”, wyrównane pionowo i wysoko osadzone światła hamowania oraz światła tylne (energooszczędne diody LED – jak w całym oświetleniu zewnętrznym). Emblemat „Opel Blitz” znajduje się również na zatrzasku bagażnika wykonanego z najnowocześniejszego materiału kompozytowego. Technologia ta zapewnia nie tylko niewielką masę oraz sztywność, ale również pozwala na precyzyjne wykonanie detali konstrukcyjnych, takich jak szczególnie smukłe światła tylne.
„Nowa Astra stanowi znakomity krok w realizacji naszego nowego projektu” — mówi wiceprezes ds. projektowania, Mark Adams. — „Odważny przód z motywem Vizor, muskularne przetłoczenia nadkoli i ścięte powierzchnie nadają nowej Astrze bardzo sportowy i pewny siebie charakter. Wnętrze kabiny to również ogromny krok w przyszłość. Solidny kokpit nastawiony na kierowcę z przeszkleniem nowego panelu „Pure Panel” przyniesie naszym klientom nowe mocne wrażenia.”
Cyfrowy kokpit nowej generacji „Pure Panel” z opcją pełnego przeszklenia
Ta sama niemiecka precyzja widoczna jest we wszystkich elementach kabiny z absolutną gwiazdą wnętrza — kolejną generacją kokpitu „Pure Panel”, wprowadzonego po raz pierwszy z modelem Mokka. Rozległy kokpit cyfrowy (opcjonalnie w wersji całkowicie przeszklonej) jest wyposażony w dwa 10-calowe wyświetlacze, wraz z nawiewem od strony kierowcy płynnie zintegrowane w układzie poziomym. Stosując żaluzyjną warstwę zapobiegającą odbiciom do góry na szybę przednią, w projekcie zrezygnowano z osłony nad wyświetlaczami, co dodatkowo zwiększa funkcjonalność i atmosferę high-tech.
Dzięki ograniczeniu do minimum fizycznych elementów sterujących w postaci precyzyjnie ułożonych klawiszy, kokpit „Pure Panel” prezentuje optymalną równowagę między cyfryzacją a intuicyjną obsługą, pozbawioną drażniących bodźców wizualnych oraz konieczności stosowania podmenu. Nie ma również potrzeby stosowania kabli, ponieważ we wszystkich wariantach modelu nową generację systemów multimedialnych z usługami online (obsługiwanymi sterowaniem głosowym oraz dotykowo) można podłączyć bezprzewodowo z Apple CarPlay i Android Auto za pomocą kompatybilnych smartfonów.
Dynamiczne, ale spokojne prowadzenie, hamowanie „Autobahnproof” i stabilność.
Nowa Astra jest oparta na wysoce elastycznej, przystosowanej do różnych napędów platformie EMP2 trzeciej generacji. Od samego początku prac rozwojowych nad nowym modelem Astry koncentrowano się na zachowaniu DNA marki Opel. Oznacza to, że prowadzenie samochodu jest zarówno komfortowe, jak i dynamiczne, a nowy model — podobnie jak każdy model marki Opel — można nazwać „Autobahnproof”. Innymi słowy, zdolność do osiągania wysokiej prędkości była podstawowym celem rozwoju tego modelu.
Układ kierowniczy i układ zawieszenia — McPherson z przodu, belka skrętna z tyłu — zaprojektowano z myślą o jak najbardziej wydajnym tłumieniu drgań i wysoce efektywnej kontroli ruchów poprzecznych nadwozia (tłumienie ruchu wokół osi poziomej). W trakcie hamowania nowy model zapewnia silną moc hamowania i zachowuje wysoki poziom stabilności zarówno podczas jazdy po łuku, jak i w linii prostej. Sztywność skrętna nowej Astry przewyższa o 14% sztywność w poprzedniej wersji.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, w tym półautomatyczna zmiana pasa ruchu
Nowa architektura Astry to również nowoczesne zautomatyzowane systemy wspomagania kierowcy. Technologie te obejmują m.in. wielofunkcyjną kamerę na szybie przedniej, cztery kamery nadwozia (jedna z przodu, jedna z tyłu i po jednej z boku), pięć czujników radarowych (jeden z przodu i po jednym na każdym narożniku) oraz czujniki ultradźwiękowe z przodu i z tyłu.
W systemie Intelli-Drive 2.0 kamery i czujniki są zintegrowane z usługą online e-horizon, co rozszerza zakres działania kamer i radaru. Umożliwia to systemowi dostosowanie prędkości na łukach, komunikowanie zaleceń dotyczących prędkości oraz wykonywanie półautomatycznych zmian pasa ruchu. Wykrywanie obecności rąk na kierownicy gwarantuje, że kierowca cały czas angażuje się w jazdę.
System Intelli-Drive 1.0 obejmuje alarm o ruchu poprzecznym pojazdów z tyłu, wykrywanie obiektu w martwym polu na dalekich odległościach oraz aktywne utrzymywanie pojazdu pośrodku pasa ruchu.
Długa lista zautomatyzowanych systemów wspomagania kierowcy obejmuje również adaptacyjny tempomat, który w zależności od ruchu pojazdu poprzedzającego zwiększa lub zmniejsza prędkość bez przekraczania zadanej prędkości — w razie potrzeby aż do całkowitego zatrzymania. Dzięki automatycznej przekładni i funkcji „Stop & Go” następuje automatyczne wznowienie jazdy.
Oferta najlepszych w klasie systemów wspomagających obejmuje też duży wyświetlacz oraz Intelli-Vision — kamerę i system radarowy ułatwiające parkowanie.
Nowa Astra wprowadza reflektory pikselowe Intelli-Lux Pixel Light® jakości premium do segmentu pojazdów kompaktowych
Astra odgrywa rolę nośnika zaawansowanych technologii, co znajduje również odzwierciedlenie w oświetleniu i fotelach — typowych dla marki Opel obszarach specjalizacji. W 2015 r. poprzedni model odegrał pionierską rolę we wprowadzeniu adaptacyjnych reflektorów matrycowych, zaś nowa generacja po raz pierwszy wprowadza do sektora pojazdów kompaktowych najnowszą technologię w dziedzinie oświetlenia — reflektory pikselowe Intelli-Lux LED®. Najnowocześniejsza technologia, dostępna wcześniej we flagowych modelach marki Opel — Grandland (SUV) oraz Insignia — to wiodąca w segmencie liczba 168 elementów LED (po 84 w każdym z wyjątkowo smukłych reflektorów). Wiązka świateł drogowych płynnie dostosowuje się do warunków w ciągu milisekund i nie oślepia innych użytkowników dróg. Pojazdy poruszające się z przodu lub z tyłu są precyzyjnie „wycinane”. Zasięg i kierunek światła zmieniają się w zależności od sytuacji na drodze i warunków otoczenia.
Najlepsze w klasie ergonomiczne fotele z atestem AGR oraz funkcją masażu i wentylacji
Ergonomiczne fotele marki Opel z atestem AGR były wielokrotnie nagradzane i nowa Astra kontynuuje tę długą tradycję. Przednie fotele mają atest wydany przez AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. — niemiecką Kampanię na rzecz Zdrowych Pleców) i są o 12 mm niższe niż fotele w poprzednim modelu, co dodatkowo zwiększa poczucie „sportowej” jazdy. Gwarantowane jest dobre ułożenie ciała, a gęstość pianki wypełniającej fotele zoptymalizowano zgodnie z wersją wyposażenia — „Sport” lub „Comfort”.
Przednie fotele z atestem AGR w nowej Astrze są najlepsze w klasie pojazdów kompaktowych i oferują szeroką gamę opcjonalnych regulacji — od elektrycznego przechyłu po elektropneumatyczną podporę lędźwiową. W wersji wykończenia ze skóry nappa fotele oferują nawet wentylację, masaż kierowcy oraz ogrzewanie z tyłu i z przodu. Dostępne są również fotele ze stylowym wykończeniem z alcantary.
Elektryczna Astra po raz pierwszy z napędem hybrydowym typu plug-in o dwóch poziomach mocy
Od początku sprzedaży nowa Astra będzie dostępna z wysokowydajnym napędem hybrydowym typu plug-in, wysokowydajnymi silnikami benzynowym lub wysokoprężnym — będzie to pierwszy elektryczny pojazd kompaktowy w historii marki Opel. Zakres mocy pojazdu z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym: od 81 kW (110 KM) do 96 kW (130 KM). Zakres mocy pojazdu z napędem hybrydowym typu plug-in: do 165 kW (225 KM). Sześciostopniowa skrzynia biegów stanowi wyposażenie standardowe wersji z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, zaś w wyposażeniu opcjonalnym pojazdów z silnikiem o większej mocy dostępna jest ośmiobiegowa przekładnia automatyczna (elektryczna w pojazdach z napędem hybrydowym typu plug-in).
Jesienią Opel zacznie przyjmować zamówienia na nową Astrę. Pierwsi klienci otrzymają swoje pojazdy na początku przyszłego roku.