Zaprezentowana pod koniec 2015 roku czwarta generacja Lexusa RX 200t to kontynuacja odważnej stylistyki nowej gamy modelowej japońskiej marki. W porównaniu do swojego poprzednika wygląda ona zdecydowanie bardziej atrakcyjnie i nowocześnie, a dzięki odważnemu projektowi udowadnia, że samochód klasy premium nie musi być nudny.
Stylistyka
Chciałoby się powiedzieć, że w tym szaleństwie jest metoda. Wyraźnie zarysowane linie nadwozia z licznymi przetłoczeniami oraz chromowanymi elementami sprawiają, że RX 200t wygląda nie tylko agresywnie, ale także bardzo elegancko. Trudno przejść obok takiego samochodu obojętnie. Tym bardziej, że wszystko wygląda spójnie.
Właściwie całą czołową powierzchnię zajmuje charakterystyczna atrapa chłodnicy w kształcie klepsydry, która w przypadku wersji F-Sport wypełniona została siatką o ciekawym wzorze. Kontrastują z nią niewielkich rozmiarów światła przeciwmgielne oraz podłużne reflektory, które kryją w sobie światła do jazdy dziennej w kształcie łezki.
Wysoko poprowadzona linia szyb i czarny pas przechodzący przez słupek „C” nadają całej bryle dodatkowej dynamiki. Tylna część nadwozia również wygląda niecodziennie. Solidny tylny zderzak został ozdobiony chromowanymi elementami oraz podwójnym zakończeniem układu wydechowego. Testowany przez nas egzemplarz w niebieskim lakierze stojący na 20-calowych felgach wygląda wyjątkowo efektownie.
Nadwozie RX 200t miało być masywne, dynamiczne i nowoczesne. I takie założenia udało się osiągnąć. Z pewnością Lexus nie jest propozycją dla osób nielubiących się wyróżniać, ale to ciekawe urozmaicenie dla nieco nudnej niemieckiej konkurencji.
Wnętrze i wyposażenie
Odważna stylistyka robi wrażenie. Oczywiście nie wszystkim przypadnie ona do gustu, ale nikt nie zaprzeczy, że jest ona oryginalna i wyróżnia się z otoczenia. Projekt kabiny pasażerskiej jest zdecydowanie bardziej konserwatywny. Samochód klasy premium ma przede wszystkim zapewnić podróżującym poczucie luksusu, najwyższego komfortu oraz dostęp do najnowocześniejszych technologii. Wymagania stawiane producentom takich aut są naprawdę wysokie. Czy RX 200 t sprostał takim oczekiwaniom?
W środku zajmujemy miejsce w obszernym i dobrze wyprofilowanym fotelu, który jest elektrycznie sterowany, podgrzewany i chłodzony. Gdyby tego było mało to zapewnia dobre podparcie boczne, chociaż liczy się tutaj przede wszystkim komfort. Możemy przyczepić się tylko do braku funkcji masażu, która w obecnych czasach dostępna jest nawet w kompaktach.
Mamy przed sobą mięsistą kierownicę, która świetnie leży w dłoniach. W mniejszych modelach japońskiego koncernu można odnieść wrażenie, że jest ona trochę za duża, ale w przypadku RX 200t jej wymiary wydają się idealne.
Układ zegarów znajdujących się na desce rozdzielczej pozostawił w nas mieszane uczucia. Niby wszystko jest czytelne to jednak okrągłe ramki wyglądają dość tandetnie. Ilość informacji przekazywana kierowcy jest pokaźna, dlatego aż prosi się o to, aby postawić tutaj na dużych rozmiarów cyfrowy wyświetlacz.
W centralnym punkcie deski rozdzielczej znajduje się ogromny wyświetlacz systemu multimedialnego, który jest prawdziwym centrum dowodzenia samochodem. Warto pochwalić, że wyświetlane informacje są czytelne bez względu na panujące warunki a przy tym wszystkim prezentuje się elegancko. Poniżej znajduje się panel sterowania klimatyzacją oraz systemem audio, który tradycyjnie w modelach Lexusa skierowany jest w stronę kierowcy. A mówiąc o nagłośnieniu to za blisko sześć tysięcy złotych wersja F-Sport została wyposażona w 15-głośnikowy system audio Mark Levinson z sub-wooferem. Jakość dźwięku jest imponująca i powinna sprostać oczekiwaniom każdego audiofila.
Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się szeroki tunel środowy. To także charakterystyczny element Lexusów. Umieszczono tutaj lewarek zmiany biegów, selektor trybów jazdy, sterowanie chłodzeniem/podgrzewaniem foteli czy joystick do sterowania systemu multimedialnego.
Jeszcze więcej luksusu mogą poczuć pasażerowie zasiadający w tylnym rzędzie. Podgrzewana kanapa i przeszklony dach robią wrażenie, ale to co jest najważniejsze to niesamowita przestrzeń. Dodatkową ilość miejsca uzyskano dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu tyłów przednich foteli. Na wysoki komfort podróżowania wpływa także świetne wyciszenie wnętrza kabiny pasażerskiej.
Materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza są najwyższej jakości. Nie ma mowy o nieprawidłowym spasowaniu czy nieprzyjemnych wrażeniach związanych z użytkowaniem samochodu. Kabina pasażerska w przypadku testowanego przez nas egzemplarza była nieco zbyt ponura. Nieco ożywienia wprowadzały aluminiowe elementy. Na szczęście czerń to nie jedyna możliwość, bo do wyboru jest jeszcze białe lub czerwone wnętrze.
Elektrycznie podnoszona i zamykana klapa bagażnika kryje zaskakująco skromną przestrzeń bagażową. Płaska podłoga i regularne kształty ułatwiają wykorzystanie dostępnej pojemności, która wynosi tylko 453 litry. Do codziennego użytkowania wystarczy, ale spakowanie się na dłuższy wyjazd będzie prawdziwym wyzwaniem.
Silnik i właściwości jezdne
Zastanawialiście się kiedykolwiek nad tym dlaczego przeważająca większość dużych samochodów oferowana jest tylko z jednostkami wysokoprężnymi? Blisko dwutonowy flagowy SUV japońskiej marki dostępny jest z silnikiem benzynowym lub napędem hybrydowym. W naszym teście mieliśmy okazję przekonać się jak z potężnym SUV-em radzi sobie skromny benzyniak.
Turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów generuje moc 238 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Napęd trafia na wszystkie cztery koła za pośrednictwem sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów, która przerzuca biegi właściwie niewyczuwalnie. Oczywiście nad wszystkim czuwają systemy elektroniczne, które znakomicie radzą sobie z zapewnieniem trakcji w naprawdę trudnych warunkach.
Na papierze Lexus RX 200t osiąga pierwszą setkę po upłynięciu 9.5 sekundy i może rozpędzić się do prędkości 200 km/h. W czasie codziennej jazdy sprawia wrażenie dynamicznego i nie ma najmniejszych problemów, aby rozpędzić się do maksymalnym prędkości dozwolonych w naszym kraju.
Zawieszenie świetnie wybiera nierówności i jest stosunkowo miękkie co przekłada się na wysoki komfort podróżowania. W trakcie agresywnego pokonywania zakrętów można poczuć delikatne przechyły nadwozia, jednak elektroniczne systemy cały czas stabilizują go w zakrętach. Wersja F-Sport oferuje selektor trybu jazdy z możliwością wyboru spośród czterech zdefiniowanych ustawień. Niestety w naszym egzemplarzu był on uszkodzony.
Prawdziwą piętą achillesową RX 200t jest zużycie paliwa. Producent zapewnia, że spalanie w warunkach miejskich powinno wynosić 9.9 litra, w trasie 6.7 litra, natomiast średnio 7.9 litra benzyny. Chętnie zobaczylibyśmy jak przedstawiciele japońskiej marki próbują osiągnąć takie wyniki. Najniższe zużycie jakie osiągnęliśmy w mieście wynosiło 12 litrów i gdyby takie spalanie można było uzyskiwać w czasie codziennej jazdy to nie mielibyśmy żadnych zastrzeżeń. Niestety takie wartości uzyskamy jeśli będziemy jeździć poza godzinami szczytu i omijać centrum miasta. W normalnym miejskim ruchu trzeba przygotować się na spalanie na poziomie 14 – 16 litrów, natomiast w korkach bez większych problemów przekracza 20 litrów.
Cena
Lexus RX 200t | |
wersja wyposażenia | cena |
Elite | 251 900,00 zł |
Limited Edition | 289 900,00 zł |
Elegance | 292 900,00 zł |
F Sport | 317 900,00 zł |
Prestige | 340 300,00 zł |
Podsumowanie
Jeśli lubicie się wyróżniać i szukacie dużego SUV-a klasy premium to Lexus RX 200t może okazać się strzałem w dziesiątkę. Niebanalna stylistyka, świetne wykończenie i wysoki komfort to niewątpliwe zalety testowanego przez nas egzemplarza. Decydując się na zakup flagowego SUV-a japońskiej marki warto zastanowić się nad wybraniem napędu hybrydowego, który co prawda jest droższy o blisko 70.000 złotych jednak zapewnia zdecydowanie lepsze osiągi i jest bardziej ekonomiczny.
Lexus RX 200t – dane techniczne: | |
Silnik: | benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1998 ccm |
Maksymalna moc: | 238 KM w zakresie 4.800 – 5.600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy: | 350 Nm w zakresie 1.650 – 4.000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd: | automatyczna, sześciostopniowa; napęd na wszystkie koła |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h: | 9,5 s |
Prędkość maksymalna: | 200 km/h |
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany): | 9,9/6,7/7,9 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa: | 72 l |
Wymiary (dł./wys./szer.): | 4890/1690/1895 |
Pojemność bagażnika: | 453 l |
Cena: | 345 350 złotych |