Categories Elektromobilność

Ładowanie Mustanga Mach-E ładowarkami AC i DC

Całkowicie elektryczny Ford Mustang Mach-E, zdobywający liczne prestiżowe nagrody i cieszący się ogromną popularnością wśród klientów po obydwu stronach oceanu, może być ładowany na kilka sposobów, które różnią się zarówno prędkością, jak i ceną ładowania – od najtańszego ładowania z domowego gniazda o napięciu 230 V przy pomocy ładowarki prądu przemiennego (AC) po szybkie ładowanie za pośrednictwem ładowarek prądu stałego (DC) o mocy do nawet 150 kW.

Ford Mustang Mach-E obsługuje 2 rodzaje wtyczek – złącze typu 2 (Mennekes), które służy do podłączenia ładowarki prądu zmiennego (AC) i złącze CCS, które daje możliwość podłączenia ładowarki prądu stałego (DC). W wyposażeniu seryjnym każdego Mustanga Mach-E jest ładowarka, która umożliwia ładowanie akumulatora ze zwykłego gniazda prądu przemiennego o napięciu 230 V. Jednak w warunkach domowych najbardziej efektywny sposób ładowania baterii Mustanga Mach-E gwarantuje ładowarka Ford Connected Wallbox. Zapewnia ona do pięciu razy większą moc ładowania niż standardowe gniazdko elektryczne.

Zastosowanie ładowarek prądu przemiennego (AC) jest najwygodniejsze w zaciszu własnego garażu lub miejsca parkingowego, gdy Mustang Mach-E może być podłączony do ładowarki przez kilka godzin. Taki sposób ładowania jest najlepszy z punktu widzenia żywotności akumulatora i stanu portfela. W trasie, kiedy potrzebne jest szybkie doładowanie sporej dawki energii, zapewniającej duży zasięg, Mustanga Mach-E można podłączyć do szybkiej ładowarki prądu stałego (DC) o mocy do 150 kW.

W wypadku prądu przemiennego (AC), którego napięcie wynosi 230 V lub 400 V, moc ładowania standardowych ładowarek, do których można podłączyć Mustanga Mach-E, waha się od 2 do 11 kW. Jeżeli ładowarka jest wyposażona w zabezpieczenie EVSE, moc ładowania – w zależności od urządzenia – zwiększa się od 7,4 kW (jednofazowa ładowarka Ford Connected Wallbox) do 11 kW (trójfazowa ładowarka Ford Connected Wallbox). Dzięki zabezpieczeniu EVSE możliwe jest ładowanie prądem o natężeniu 32 A zamiast standardowych 16 A.

Gdy kończą się możliwości ładowarek prądu przemiennego, zaczynają się możliwości ładowarek prądu stałego, które są dostępne w publicznych punktach ładowania. Zazwyczaj moc takich ładowarek waha się od 50 do nawet 350 kW. W tej chwili baterię Mustanga Mach-E można podłączyć do ładowarki prądu stałego o maksymalnej mocy 150 kW. Akumulator Mustanga Mach-E zasilany prądem o takiej mocy dodatkowe 119 km zasięgu potrafi zapewnić po ładowaniu trwającym zaledwie 10 minut. Zaś czas ładowania od 10 do 80% pojemności wynosi jedynie 38 minut w wypadku akumulatora, który może zmagazynować 75 kWh i 45 minut w wypadku baterii, która może zmagazynować 98 kWh.

Warto pamiętać, że ładowanie z wykorzystaniem ładowarek AC jest wolniejsze i tańsze, ale przede wszystkim korzystniejsze z punktu widzenia żywotności akumulatora. Szybkie ładowarki prądu stałego DC są świetnym wyborem w trasie, gdy niezbędne jest ekspresowe uzupełnienie energii.