Wielu kierowców sądzi, że osoby poruszające się samochodem są w mniejszym stopniu narażone na szkodliwe działanie zanieczyszczeń powietrza niż rowerzyści czy piesi. Tymczasem kierowcy nie mogą lekceważyć problemu smogu, ponieważ z badań wynika, że w aucie występuje wyższa koncentracja zanieczyszczeń niż na zewnątrz. Stanowi to poważne zagrożenie zarówno dla zdrowia osób podróżujących samochodem, jak i dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dolegliwości wywoływane przez toksyczne substancje w powietrzu mogą wpływać na dyspozycję kierowcy, a gęsty smog powoduje niebezpieczne ograniczenie widoczności.
Kierowca narażony dwa razy bardziej
W ostatnim czasie ujemne temperatury przyczyniały się do intensywnego palenia w domowych piecach, nie zachęcały natomiast do poruszania się ekologicznymi środkami komunikacji. To czynniki, które wpływają na powstawanie smogu. Choć mogłoby się wydawać, że w zamkniętym samochodzie kierowca i pasażerowie oddychają powietrzem lepszej jakości niż piesi czy rowerzyści, w rzeczywistości jest odwrotnie – wewnątrz auta poziom zanieczyszczeń może być dwukrotnie wyższy*. Dzieje się tak m.in. dlatego, że system wentylacji pobiera powietrze z najbliższego otoczenia, co oznacza, że kierowca i pasażerowie wdychają spaliny wytwarzane przez inne samochody. Jak się przed tym chronić? Pomóc może maseczka antysmogowa, a także odpowiedni filtr kabinowy.
Smog a dyspozycja kierowcy
Zanieczyszczenia powietrza mają długotrwały, negatywny wpływ na nasze zdrowie, ale często skutki wdychania toksycznych substancji mogą być odczuwane od razu. Smog może powodować m.in. kaszel, podrażnienie oczu, choroby dróg oddechowych, a niekiedy także poważne problemy z układem krążenia. Złe samopoczucie kierowcy pogarsza jego zdolność do prowadzenia samochodu i może przyczynić się do powstania zagrożenia na drodze – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Smoke and fog
Nazwa „smog” powstała w wyniku połączenia słów „smoke” (dym) i „fog” (mgła). Gęsty smog tak samo jak mgła powoduje bowiem znaczne ograniczenie widoczności. Jak powinni reagować na nie kierowcy? W czasie smogu lub mgły należy zachować większą niż zwykle odległość od poprzedzającego pojazdu. Gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów, można też włączyć światła przeciwmgłowe. Nie wolno natomiast korzystać ze świateł drogowych, które tylko podświetlają mgłę lub smog i dodatkowo pogarszają widoczność – tłumaczą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
* Personal exposure to Black Carbon in transport microenvironments, E. Dons, L. I. Panis, M. Van Poppel, J. Theunis, G. Wets.