Modelem EV6 Kia rzuca wyzwanie konkurentom. Konkurentom nie tylko bezpośrednim, ale również z segmentu premium. Także tym, którzy są znani z produkcji aut sportowych. Wśród marek popularnych ani jedna nie oferuje samochodu elektrycznego, który dysponowałby mocą aż 585 KM i przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 s. Nowy sportowy, elektryczny crossover marki Kia jest wizytówką przemian, które zachodzą w koreańskiej firmie. EV6 wyróżnia się nie tylko pod względem osiągów, konstrukcji układu napędowego i zastosowanych technologii, ale również designem, przestronnością wnętrza i bardzo bogatym wyposażeniem. Wiele rozwiązań zastosowanych w EV6 nigdy wcześniej nie znalazło się w żadnym modelu marki Kia. Należą do nich, między innymi:
- platforma E-GMP, której EV6 zapewnia nie tylko doskonałe proporcje i przestronną kabinę,
- ultraszybkie ładowanie prądem o napięciu 800 V, dzięki któremu ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent pojemności trwa jedynie 18 minut, a zasilenie go energią potrzebną do pokonania 100 km – zaledwie cztery i pół minuty,
- funkcja vehicle-to-load, umożliwiająca zasilanie energią zgromadzoną w akumulatorze EV6 zarówno odbiorników zewnętrznych, jak i akumulatora innego samochodu elektrycznego,
- napęd na cztery koła, którego elektryczne auta marki Kia dotychczas nie miały oraz możliwość wyboru wersji z napędem na tylne lub na cztery koła,
- nowy asystent jazdy po autostradzie generacji 2.0, asystent unikania kolizji czołowych i rozbudowany asystent zdalnego parkowania oraz wyświetlacz typu head-up, który działa w rzeczywistości rozszerzonej.
Nowością w wypadku EV6 jest również oznaczenie modelu. Od teraz nazwy kolejnych samochodów elektrycznych nowej generacji marki Kia będą składać się z członu „EV” i cyfry, która będzie odnosić się do pozycji danego modelu w gamie. Mimo że długość EV6, która wynosi 4680 mm, wskazywałaby na przynależność do segmentu kompaktowych crossoverów, modelowi temu zdecydowanie bliżej do największych SUV-ów. Od Sorento EV6 jest o 13 cm krótsze i o 15 cm niższe, ale już tylko o 2 cm węższe. Rozstaw osi, który w dużej mierze determinuje wielkość wnętrza, EV6 ma przy tym o 8,5 cm większy niż Sorento. Za 228-konne EV6 GT-Line z akumulatorem o pojemności 77,4 kWh, który zapewnia zasięg do 510 km, trzeba zapłacić o dwa tysiące złotych mniej niż za 265-konne Sorento Prestige Line w wersji hybrydowej typu plug-in.
Po zajęciu miejsca za kierownicą EV6 uwagę zwraca zakrzywiony ekran, który łączy zestaw wskaźników przed kierowcą i wyświetlacz systemu multimedialnego na konsoli środkowej. Obydwa mają przekątną po 12 cali i zapewniają doskonałą czytelność wyświetlanych informacji. Prosta forma szerokiego ekranu i deski rozdzielczej potęgują przestronność wnętrza. Z minimalistyczną formą idzie w parze ograniczona do minimum liczba przycisków i pokręteł, które zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji oraz czynią obsługę prostą i intuicyjną.
Wygodne fotele są smukłe, lekkie, mają nowoczesny design i są pokryte nowatorskim, atrakcyjnym wizualnie i wytrzymałym materiałem, który otrzymano z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Do jego wyprodukowania zużywa się 111 plastikowych butelek. Z ekologicznych materiałów wykonane są nie tylko poszycie foteli, ale również podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietniki. Kia pozyskuje to tworzywo w sposób zrównoważony z materiałów, takich jak butelki PET z recyklingu, przędza roślinna (bio PET) i przędza z naturalnej wełny, ekoskóra oraz ekolakier z ekstraktami roślinnymi.
Do wyposażenia seryjnego EV6 należą, między innymi, takie systemy jak asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist), system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania: pojazdów, przechodniów, rowerzystów, asystent skrętu w lewo oraz aktywnego sterowania kierownicą w celu uniknięcia kolizji (Forward Collision Avoidance Assist), system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (Driver Attention Warning), asystent jazdy utrzymujący pojazd na pasie ruchu (Lane Following Assist), system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości i automatycznego dostosowywania prędkości do obowiązujących ograniczeń́ (Intelligent Speed Limit Assist).
Już od drugiej wersji wyposażenia – Plus – EV6 może być wyposażone w wyświetlacz typu head-up, który działa w rzeczywistości rozszerzonej. Dzięki tej technologii – na linii wzroku kierowcy, ale przed samochodem – wyświetlane są dane dotyczące jazdy, a także informacje z systemów nawigacji oraz asystujących. Do wyposażenie seryjnego tej wersji należą system monitorowania martwego pola w lusterkach (Blind Spot Detection), system automatycznie zmieniający tor jazdy samochodu w przypadku braku reakcji kierowcy na możliwość wystąpienia kolizji podczas zmiany pasa (Blind Spot Collision Avoidance Assist), system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania (Rear Cross Traffic Alert), system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania (Rear Cross Traffic Collision Assist) oraz system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów na skrzyżowaniach (Forward Collision Avoidance Assist Crossing).
Kia EV6 Plus może być wyposażona także w asystent martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu z kamer bocznych na wyświetlaczu centralnym (Blind Spot View Monitor), system monitorowania otoczenia pojazdu z kamerą 360O (Round View Camera), system monitorujący za pomocą kamery i czujników przestrzeń za pojazdem podczas cofania, który może aktywować hamulce, aby uniknąć kolizji z pieszym lub przeszkodą (Parking Collision Avoidance Assist).
585-konne EV6 w topowej wersji GT udowadnia, że bezemisyjną mobilność można połączyć ze znakomitymi osiągami i przystępną ceną. Ta odmiana sportowego crossovera marki Kia w szczególny sposób przekonuje o tym, że samochody elektryczne mogą być pasjonujące i potrafią zapewnić frajdę z jazdy. Dwa silniki, po jednym przy każdej osi, zapewniają EV6 GT napęd na cztery koła i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 s. Prędkość maksymalna wynosząca aż 260 km/h jest zdecydowanie wyższa niż większości aut elektrycznych popularnych marek.
W zależności od wersji Kia EV6 jest oferowana z akumulatorami o dwóch pojemnościach do wyboru – 58 kWh i 77,4 kWh. Już akumulator o mniejszej pojemności zapewnia zasięg wynoszący do 400 km. Z akumulatorem o większej pojemności Kia EV6 potrafi przejechać do 510 km. Obydwa akumulatory należą do najbardziej pojemnych, jakie kiedykolwiek stworzyła firma Kia. Niespotykaną dotąd gęstość energii uzyskano częściowo dzięki ulepszonej wydajności układu chłodzenia. Jest ona zasługą nowej, oddzielnej struktury i konstrukcji bloku chłodzącego. To, z kolei, przekłada się na bardziej kompaktowe rozmiary akumulatora. Dzięki zwiększeniu gęstości energii o około 10 procent – w porównaniu z dotychczasową technologią – akumulator jest lżejszy i w nadwoziu EV6 może być zamontowany niżej niż ma to miejsce w samochodach elektrycznych wcześniejszej generacji. Nad akumulatorem do EV6 Kia pracowała wspólnie z firmą SK Innovation.
Nowy sportowy, elektryczny crossover marki Kia będzie oferowany wraz z dostępem do rozbudowanej sieci stacji szybkiego ładowania i ze zintegrowaną platformą płatniczą. Jako członek joint venture o nazwie IONITY, Kia zaoferuje nabywcom EV6 obniżone stawki za ładowanie w jedynej ogólnoeuropejskiej sieci, która dysponuje ultraszybkimi ładowarkami o mocy 350 kW. Miesięczny koszt abonamentu, zapewniającego dostęp do energii w obniżonej cenie 1,35 zł / kWh, wynosi 58 zł. Nabywcy EV6 w ramach przedsprzedaży oraz ci, którzy zdecydują się na jego zakup do końca 2022 roku abonament na 12 miesięcy otrzymają bezpłatnie. Do końca lipca tego roku w Polsce jest planowane uruchomienie 6 stacji sieci IONITY. Kolejne 5 ma być uruchomione do końca 2021 roku. W 24 europejskich krajach docelowo ma ich być 400 i mają być rozmieszczone co 120 km wzdłuż międzynarodowej sieci autostrad.
Stacje ładowania IONITY wykorzystują złącze CCS (Combined Charging System). Energia do ich zasilania w 100 procentach jest pozyskiwana ze źródeł odnawialnych. Użytkownicy Kia EV6 będą widzieć lokalizacje stacji ładowania IONITY – łącznie z informacją o ich zajętości – jako punkty POI w nawigacji. Łatwe zarządzanie płatnościami za ładowanie na publicznych stacjach umożliwia aplikacja Kia Charge, która zapewnia dostęp nie tylko do sieci ładowania IONITY, ale także – za pośrednictwem rozwiązań partnera Digital Charging Solutions (DCS) – do ponad 218.000 punktów ładowania na terenie Europy, w tym do zasilania prądem zmiennym (AC) oraz stałym (DC). Za wszystkie czynności związane z ładowaniem nabywca otrzymuje jedną fakturę, na której są wyszczególnione wszystkie sesje ładowania.
W przeciwieństwie do modeli innych marek oferowanych w przedsprzedaży, które są dostępne w bardzo ograniczonej liczbie wersji (często tylko jednej), nabywcy Kia EV6 mają do wyboru aż 4 wersje mocy silnika (lub silników), dwa rodzaje napędu (na tylne lub na cztery koła), dwie pojemności akumulatora (58 kWh i 77,4 kWh) i cztery wersje wyposażenia (EV6, EV6 Plus, EV6 GT-Line i EV6 GT – na tę ostatnią trzeba będzie poczekać do IV. kwartału 2022 roku).