Motoryzacja to nasza pasja

Blog motoryzacyjny moto-przestrzen.pl | Testy samochodów, nowości, opinie

Rajdy samochodowe

Kajetanowicz powalczy o prowadzenie w Mistrzostwach Europy

rajd_irlandii__kajetanowicz_powalczy_o_prowadzenie_w_mistrzostwach_europy_3Niemal 210 km ścigania na ułamki sekund z 76 rywalami, z których aż 37 dysponuje najszybszymi samochodami R5 lub S2000, na drogach miejscami niewiele szerszych niż auta rajdowe – to wyzwanie, przed którym Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran staną w nadchodzącym Rajdzie Irlandii (7-9 kwietnia).

Podobnie jak w poprzednich, także i w drugiej tegorocznej rundzie FIA ERC, rajdową bronią Mistrzów Europy i wiceliderów klasyfikacji cyklu będzie Ford Fiesta R5 – przygotowany przez polski oddział M-Sportu i wyposażony w opony Pirelli. Do walki o zwycięstwo w The Circuit, jak nazywają tą imprezę na Wyspach, załoga LOTOS Rally Team ruszy z 3. numerem startowym.

Rok temu, w debiucie w irlandzkim klasyku, Kajetanowicz z Baranem aż 16 z 18 odcinków specjalnych ukończyli w pierwszej trójce. Rewelacyjne tempo i skuteczna jazda dały Polakom drugie miejsce – zaledwie 6,4 sekundy za jadącym u siebie Irlandczykiem Craigiem Breenem z fabrycznego zespołu Peugeota i ponad 1,5 minuty przed kolejnym reprezentantem Zielonej Wyspy – Joshem Moffettem.
W tegorocznej odsłonie Rajdu Irlandii nie zabraknie oesów, na których Kajto z Jarkiem walczyli w sezonie 2015, w tym Hamilton’s Folly (16,95 km) – określonego przez Kajetanowicza mianem jednego z najlepszych odcinków asfaltowych, jakie przejechał w swojej karierze. Na tej i trzech innych próbach załoga LOTOS Rally Team będzie walczyć podczas drugiego dnia rajdu – w sobotę 9 kwietnia. Dzień wcześniej – w piątek, 8 kwietnia rywalizacja rozegra się na północ od Belfastu – na urzekająco malowniczych, klasycznych odcinkach specjalnych hrabstwa Antrim, które włączono do trasy rajdu po ponad 20 latach przerwy. Wśród nich jest oes The Glens (31,21 km), wiodący przez plenery, w których kręcono popularny serial „Gra o Tron”. Ta najdłuższa w rajdzie próba powstała z połączenia dwóch kultowych odcinków Rajdu Irlandii, czyli Glendun i Torr Head.
Po świetnym debiucie w Rajdzie Wysp Kanaryskich – 1. tegorocznej rundzie FIA ERC – Rajdowi Mistrzowie Europy są wiceliderami cyklu, a od pierwszej lokaty dzieli ich zaledwie 9 punktów. W tym roku Rajd Irlandii jest także rundą Mistrzostw Wielkiej Brytanii, więc o punkty do klasyfikacji europejskiego czempionatu załoga LOTOS Rally Team powalczy z niezwykle liczną grupą doświadczonych i szybkich zawodników. Wśród nich są. m.in. uczestnik 45-rund WRC i fabryczny kierowca M-Sportu Elfyn Evans (Ford Fiesta R5), wicemistrz Europy i ubiegłoroczny zwycięzca tej imprezy – Irlandczyk Craig Breen (Citroen DS3 R5), lider punktacji FIA ERC Aleksiej Łukjaniuk (Ford Fiesta R5) oraz Keith Cronin – trzykrotny rajdowy mistrz Wielkiej Brytanii (Citroen DS3 R5). Evans nie jest jedynym konkurentem Kajetanowicza z doświadczeniem w Rajdowych Mistrzostwach Świata – jedenastu najgroźniejszych rywali Polaka ma na swoim koncie łącznie 171 rund WRC.
Kajetan Kajetanowicz: – Przed nami wyjazd i rywalizacja w jaskini lwa, a w zasadzie wielu głodnych lwów. W Irlandii, oprócz spragnionych zwycięstwa nad obecnym mistrzem regularnych uczestników FIA ERC, czekają na nas także zawodnicy na co dzień walczący o tytuł najlepszego kierowcy Wielkiej Brytanii. Zmierzymy się z nimi nie tylko na niesamowitym, pełnym niespodzianek i hop oesie Hamilton’s Folly, lecz także na nowych dla nas odcinkach –  wśród krajobrazów i miejscowości na północ od Belfastu. Jednak niezależnie od tego, jak piękne i malownicze są doliny hrabstwa Antrim, jak urokliwe są tutejsze miasteczka i jak spektakularne są nadmorskie oesy, chcę przez cały rajd utrzymać najwyższą koncentrację i do ostatniego metra trzymać gaz w podłodze. Przed rajdem mocno pracowaliśmy, by zdobyć tu jak najwięcej punktów.