Ford Transit to model, który produkowany jest już od 67 lat. Jego najnowsza wersja podwozia o najdłuższym rozstawie osi, oznaczonym L5 została wyposażona w napęd na przednie koła, opcjonalną automatyczną skrzynię biegów i systemy godne aut osobowych. Ponadto oferuje najbardziej komfortową w segmencie kabinę. Ford Transit podwozie L5 z przednim napędem stanowi doskonałą bazę pod 10 paletową zabudowę skrzyniową. Pojazdy tej klasy są popularne w transporcie długodystansowym i stanowią uzupełnienie transportu pojazdami o DMC powyżej 12 ton.
Pojedyncza kabina Transita L5 może pomieścić do trzech osób. Dodatkowo można ją rozbudować o przestrzeń sypialną – w odmianie kabiny górnej lub tylnej. Kabina sypialna pozwala na nocowanie w każdych warunkach pogodowych i może zostać wyposażona w ogrzewanie postojowe oraz np. czajnik, lodówkę lub sprzęt multimedialny.
Nowa generacja silników i napęd na przednie koła
Jedną ze zmian w najnowszej odsłonie Forda Transita L5 jest wykorzystanie przedniego napędu. Jest on lżejszy – o prawie 100 kg – od klasycznego układu z tylnym napędem, co pozytywnie wpływa na ładowność samochodu. Przedni napęd pozwala również na zmniejszenie zużycia paliwa.
Pod maską przednionapędowego Forda Transita z podwoziem L5 pracują udoskonalone silniki New EcoBlue spełniające rygorystyczne normy emisji Euro VID. Pojazdy wyposażone są w jednostki wysokoprężne o pojemności 2 litrów. Występują one w dwóch wersjach: 130 KM z maksymalnym momentem obrotowym 360 Nm lub 160 KM z maksymalnym momentem obrotowym 390 Nm.
Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. W ofercie znaleźć można również 6- biegowy automat SelectShift. Umożliwia on również ręczną zmianę biegów oraz zapewnia możliwość blokowania poszczególnych przełożeń.
Najdłuższy rozstaw osi w segmencie
Oznaczenie L5 dedykowane jest w przypadku Forda Transita wersji podwozia z kabiną z największym w ofercie rozstawem osi. Wynosi on 4522 mm, co czyni go obecnie najdłuższym w całym segmencie samochodów dostawczych do 3,5t. Wytrzymałe podwozie na ramie drabinowej stanowi płaską i solidną podstawę do zabudowy
Maksymalna długość zabudowy w modelu Transit L5 to 5337 mm, a maksymalna szerokość zewnętrzna zabudowy to 2400 mm. Oznacza to, że w zabudowie skrzyniowej zmieści się 10 europalet.
Zastosowany napęd na przednie koła zmniejszył o 100 mm w stosunku do odmiany z napędem na tył wysokość tylnej części ramy. Teraz wynosi ona 635 mm.
Systemy wspomagania kierowcy godne samochodów osobowych
Samochody dostawcze przez lata projektowane były bez zbędnej dbałości o komfort kierowcy i pasażerów. Najnowszy Transit L5 oferuje nie tylko wygodne siedzenia i zaawansowane rozwiązania multimedialne. Na liście jego wyposażenia można znaleźć technologię godną dobrze wyposażonych modeli aut osobowych.
Na liście wyposażenia opcjonalnego znajduje się ponadto inteligentny tempomat z inteligentnym ogranicznikiem prędkości iSLD. Zaawansowana technologia radarowa pozwala wykryć wolniej jadące pojazdy i dostosować prędkość zachowując bezpieczny odstęp od auta poprzedzającego. Gdy ruch zacznie się odbywać szybciej, Transit L5 również przyspieszy – do prędkości ustawionej w tempomacie. System dodatkowo rozpoznaje znaki drogowe i automatycznie zmniejsza prędkość zgodnie z obowiązującym ograniczeniem.
Nowy Ford Transit L5 może być również wyposażony w system Pre-Collision Assist oraz zaawansowany system pomagający utrzymać pojazd na pasie ruchu. Ten pierwszy monitoruje drogę przed samochodem i analizuje odległość względem innych pojazdów i pieszych. Jeżeli kierowca nie zareaguje na sygnały ostrzegawcze, wówczas układ zapobiegania kolizjom podnosi wstępnie ciśnienie w układzie hamulcowym i może automatycznie aktywować hamulce, aby złagodzić skutki kolizji. System kontroli pasa ruchu drganiami kierownicy ostrzega kierowcę o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. W przypadku braku reakcji prowadzący odczuje na kierownicy siłę wspomagania, która nakieruje pojazd na właściwy pas ruchu.
Jedną z ciekawszych opcji dostępnych w długodystansowym Fordzie jest – znana z osobowych modeli tego producenta – podgrzewana przednia szyba Quickclear. Kierowca ma również do wyboru jeden z trybów jazdy – Normalny i Eco, a system monitorowania stanu pojazdu analizuje dane i pomaga utrzymać maksymalna wydajność silnika.
Dostępne w standardowym wyposażeniu radio AM/FM z DAB+ oprócz Bluetooth®, złącza USB i sterowania z kierownicy zawiera uchwyt do telefonu MyFord Dock. Dzięki niemu smartfon zawsze znajdzie centralne i wygodne miejsce na desce rozdzielczej.
Samochód jest standardowo wyposażony w modem FordPass Connect, który dzięki funkcji Live Traffic będzie dostarczał aktualne dane o ruchu drogowym oraz zmodyfikuje trasę przejazdu uwzględniając warunki drogowe.
Aplikacja FordPass pozwoli natomiast na zdalne zamykanie i otwieranie pojazdu za pomocą smartfona, wyszuka na mapie drogę do zaparkowanego samochodu oraz powiadomi o uruchomieniu alarmu. Dodatkowo pozwoli na odczytanie ponad 150 możliwych informacji o stanie technicznym auta.
Całość uzupełniają automatyczne wycieraczki oraz automatyczne światła. Te ostatnie mogą występować w postaci reflektorów Bi-Xenonowych ze światłami LED do jazdy dziennej.
System multimedialny z Android Auto i Car Play
Transit L5 może być wyposażony w system multimedialny Ford SYNC 3 z kolorowym dotykowym ekranem o przekątnej 8- cali i możliwością sterowania z kierownicy. Wyposażony jest on w nawigację satelitarną, cyfrowe radio DAB/AM/FM oraz zestaw głośnomówiący Bluetooth, dwa gniazda USB. Aplikacje Apple CarPlay i Android Auto umożliwiają ponadto pełną integrację ze smartfonem.
Na liście funkcje SYNC 3 znaleźć można ponadto możliwość sterowania telefonem, muzyką, aplikacjami, systemem nawigacji za pomocą prostych poleceń głosowych oraz możliwość odsłuchiwanie na głos wiadomości tekstowych.