Ford Kuga 2.0 EcoBlue 190 KM AWD

Doczekaliśmy się wreszcie trzeciej generacji Forda Kuga, czyli jednego z najpopularniejszych modeli marki. Nowa Kuga została zaprojektowana zgodnie z najnowszą linią stylistyczną Forda, dlatego widać wiele podobieństw do najnowszego Focusa, ale to akurat bardzo dobra wiadomość. Kuga jest teraz nowocześniejsza, przestronniejsza i ofertowana w szerokiej gamie napędów. Do naszego testu trafił topowy diesel, który w standardzie posiada automatyczną skrzynię biegów oraz napęd AWD.

Stylistyka

Druga generacja Forda Kuga wciąż prezentowała się bardzo dobrze i cieszyła się dużą popularnością, ale ze względu na nową linię stylistyczną marki trzeba było dostosować Kugę do obecnych standardów. Nowa Kuga bazuje na platformie C2 z której korzysta m.in. Focus i w porównaniu do poprzedniej generacji, znacząco urosła. Ford Kuga jest teraz o 89 milimetrów dłuższa, dzięki czemu udało się zwiększyć rozstaw osi o 20 milimetrów. Do tego jest o 44 milimetry szersza i o 6 milimetrów niższa, dzięki czemu sylwetka zyskała bardziej dynamiczny wygląd. Nowa platforma pozwoliła znacząco obniżyć masę samochodu, co wiązało się również z nieco sztywniejszym zawieszeniem, które ma pozytywny wpływ na własności jezdne i bezpieczeństwo.

Nowy Ford Kuga stał się bardziej młodzieżowy. Pojawiło się mnóstwo obłości, które w połączeniu z wyraźnymi rysami oraz nisko opadającą linią maski sprawiają, że Kuga jest teraz smuklejsza. Chyba przyznacie, że wygląda trochę jak napakowany Ford Focus? Zwłaszcza jeśli spojrzymy na ogromnych rozmiarów atrapę chłodnicy, która w lusterkach pojazdu jadącego przed nami musi robić wrażenie.

Wnętrze i wyposażenie

Jeśli chodzi o wnętrze to jest ono praktycznie identyczne do tego z najnowszego Forda Focusa. Oczywiście proporcje są tutaj troszeczkę inne, ale design, układ poszczególnych elementów czy materiały są dokładnie takie same. Czy to dobrze? Chyba wszyscy zdążyliśmy się już przyzwyczaić, że design deski rozdzielczej w obrębie danej marki wygląda jak „kopiuj i wklej”. Akurat nam zupełnie to nie przeszkadza, bo jest ono świetnie dopracowane i ergonomiczne, natomiast uniwersalna stylistyka sprawia, że bez względu na model wygląda ono bardzo dobrze. Typowe są również materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza, które w górnych partiach są miękkie, natomiast w tych trochę trudniej dostępnych są twarde. Coś czego kompletnie nie rozumiemy to brak jakiegokolwiek wykończenia boczków drzwi, które są obite twardym plastikiem. Robi to naprawdę słabe wrażenie. Tym bardziej, że w promocyjnej cenie Ford Kuga kosztuje przynajmniej 129 tysięcy złotych. To po prostu nie przystoi.

To co bardzo się nam podoba to znakomita ergonomia, ponieważ obsługa wszystkich funkcji jest prosta i wygodna. Początkowo może wydawać się, że przycisków, przełączników i pokręteł jest trochę zbyt dużo, zwłaszcza na obecne standardy, ale już po chwili okazuje się, że wszystko jest czytelne i intuicyjne. Na szczęście Ford nie poszedł drogą obraną przez niektóre marki i nie stara się upchnąć wszystkiego w systemie multimedialnym dlatego we wnętrzu znajdziemy dedykowany panel klimatyzacji oraz sterowania audio. Niby drobnostka, ale ułatwia codzienne życie.

Nie oznacza to jednak, że w Fordzie Kuga brakuje nowoczesnych technologii. Akurat prezentowany egzemplarz został wyposażony w tradycyjny zestaw zegarów na desce rozdzielczej, ale w modelach z rocznika 2021, za wyjątkiem wersji Trend, w standardzie mamy wirtualny kokpit z wyświetlaczem o wielkości 12,3”.  Wyposażeniem każdej wersji jest Ford SYNC 3.2, czyli dobrze znany system info-rozrywki, który jest już bardzo dobrze dopracowany. Pracuje szybko, jest przejrzysty i posiada wystarczająco duże możliwości personalizacji. Do tego dochodzi łączność z Apple CarPlay oraz Android Auto. Ciekawostką jest FordPass Connect z modemem GSM, który zawiera zdalne otwieranie/zamykanie samochodu, funkcję lokalizacji pojazdu, systemów pokładowych, informację o ruchu drogowym, wifi hotspot, aktualizację map nawigacji przez wifi, a w wersji ze skrzynią automatyczną zdalne uruchamianie silnika.

Do tego dochodzi cały wachlarz systemów wspomagających kierowcę, który oferowany jest od najniższej wersji wyposażenia. Możemy liczyć na m.in.: system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami, pieszymi lub rowerzystami; system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu z funkcją wykrywania krawędzi jezdni; tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości; czujniki parkowania z przodu i z tył. Jeśli chodzi o wyposażenie opcjonalne to warto wymienić m.in.: inteligentny ogranicznik prędkości, adaptacyjny tempomat, system monitorowania martwego pola, system wspomagający parkowanie równoległe i prostopadłe oraz wyjazd z równoległego miejsca parkingowego, adaptacyjne reflektory LED z systemem zapobiegającym oślepianiu innych użytkowników drogi.

Jeśli chodzi o przestrzeń we wnętrzu to Ford Kuga wypada w tej kwestii bardzo dobrze. Zarówno z przodu jak i z tyłu miejsca jest mnóstwo, bez względu na to czy nasz egzemplarz został wyposażany w dach panoramiczny czy nie. Przednie fotele są komfortowe i nieźle wyprofilowane, chociaż naszym zdaniem przydałyby się nieco dłuższe siedziska i lepsze podparcie boczne. Tylna kanapa jest przesuwna i ma regulowany kąt pochylenia oparcia, co pozwala na zwiększenie przestrzeni bagażowej lub miejsca na nogi, którego w maksymalnie odsuniętym położeniu jest imponująco dużo. W dodatku pasażerowie mają do swojej dyspozycji oddzielne nawiewy, podgrzewane siedziska oraz gniazdo 230 V. Również w kwestii praktycznej nie możemy jej nic zarzucić. We wnętrzu są duże kieszenie w drzwiach, uchwyty na kubki, indukcyjna ładowarka, pojemny schowek w podłokietniku oraz przed pasażerem.

Również bagażnik robi bardzo dobre wrażenie, aczkolwiek sporo zależy od ustawienia kanapy. W wersji z zestawem naprawczym pojemność bagażnika wynosi od 475 do 645 litrów, ale już w wariancie z kołem dojazdowym jest to od 419 do 590 litrów. Oczywiście klapa bagażnika jest elektrycznie otwierana i zamykana, natomiast ciekawie zaprojektowana roleta podnosi się razem z klapą bagażnika.

Silnik i właściwości jezdne

Gama silnikowa jest dobrze przemyślana i zaskakująco szeroka. Bazową jednostką napędową jest benzyniak 1.5 EcoBoost, który oferowany jest w dwóch wariantach – 120 KM oraz 150 KM. Następnie mamy silniki wysokoprężne 1.5 EcoBlue 120 KM i 2.0 EcoBlue 190 KM, a także diesla z układem miękkiej hybrydy 2.0 EcoBlue Hybrid 150 KM. Uzupełnieniem są dwie wersje z napędem hybrydowym – 2.5 Hybrid 190 KM oraz 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM. W ostatnim czasie w ofercie pojawiła się także klasyczna hybryda.

Do naszego testu trafił wariant wyposażony w najmocniejszego diesla, który generuje moc 190 koni mechanicznych przy 3.500 obrotów i maksymalny moment obrotowy 400 Nm, który dostępny jest w zakresie od 2.000 do 3.000 obrotów. W standardzie otrzymujemy napęd na wszystkie koła oraz ośmiostopniową automatyczną skrzynię biegów. W takiej konfiguracji Ford Kuga osiąga pierwszą setkę w czasie 8,7 sekundy i może rozpędzić się do prędkości 208 km/h.

Ford Kuga waży 1735 kilogramów, ale najmocniejszy diesel zapewnia naprawdę dobrą elastyczność, dzięki czemu auto jest żwawe i dynamiczne. Trzeba się tylko przyzwyczaić do tego, że maksymalny moment obrotowy dostępny jest dopiero od 2.000 obrotów, więc czasem trzeba chwilę poczekać na reakcję układu napędowego. Poza tym na zimnym silniku, diesel jest dość głośny, ale na szczęście w czasie jazdy robi się ciszej i nie jest to uciążliwe.

Teoretycznie prezentowany egzemplarz powinien zużywać 5,9 – 6,2 litra w cyklu mieszanym, ale przynajmniej w warunkach zimowych są to wyniki nieosiągalne. Pomimo tego byliśmy pozytywnie zaskoczeni, że średnie zużycie paliwa z całego naszego testu wyniosło 7,6 litra. Warto tutaj zaznaczyć, że nasz test odbywał się w ciężkich, zimowych warunkach, więc zużycie paliwa z pewnością było trochę zawyżone. W mieście uzyskiwaliśmy wartości w okolicach 10 litrów, co biorąc pod uwagę masę własną samochodu, nie powinno być niczym zaskakującym. Na zdecydowanie niższe zużycie paliwa można liczyć poza miastem. Przy prędkości 100 km/h będzie to ok. 5 litrów, przy 120 km/h 6,3 litra, natomiast przy 140 km/h ok. 8 litrów.

Zawieszenie Kuga jak przystało na Forda jest świetnie zestrojone. Jest dość sztywne, ale w granicach rozsądku, dlatego w codziennym użytkowaniu jeździ się bardzo komfortowo, co może być także zasługą opon o wysokim profilu. Dzięki takiemu połączeniu Ford Kuga bardzo dobrze radzi sobie nawet z większymi nierównościami, natomiast w zakrętach zachowuje się pewnie i stabilnie. Układ kierowniczy? Znakomity. Natychmiast reaguje na każdy ruch kierownicą. Kierownica pracuje z przyjemnym oporem i znakomicie leży w dłoniach. Ford to Ford, bez względu na model prowadzi się znakomicie i daje mnóstwo frajdy z jazdy.

W Kuga znajdziemy również system trybów jazdy, który pozwala delikatnie dostosować charakterystykę pracy układu napędowego. W trybie Sport jednostka napędowa reaguje bardziej spontanicznie, układ kierowniczy pracuje z większym oporem a zawieszenie jest nieco twardsze. Z kolei w trybie Eco staje się bardziej komfortowy i oszczędny. W czasie jazdy w cięższych warunkach pomagają dedykowane tryby (Śliska nawierzchnia oraz głęboki śnieg/piasek).

Cennik

Ford Kuga dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia – Trend, Titanium, ST-Line oraz Vignale. Bazowa jednostka 1.5 EcoBoost o mocy 120 KM oferowana jest tylko w najniższej wersji wyposażenia i w obowiązującej wyprzedaży została wyceniona na kwotę 96 400 złotych. Do mocniejszego benzyniaka, który lepiej pasuje do ciężkiego SUV-a, trzeba dopłacić 4 500 złotych. Wersje wysokoprężne nie są dostępne w wersji Trend, więc cennik otwiera 1.5 EcoBlue wyceniony na 105 030 złotych. Miękka hybryda to już wydatek przynajmniej 113 030 złotych, natomiast testowany przez nas Ford Kuga 2.0 EcoBlue 190 KM A8 AWD to już koszt przynajmniej 129 030 złotych. Warto jednak zauważyć, że to jedyna wersja z napędem AWD.

Wersja Titanium ma na pokładzie m.in.: system wyboru trybu jazdy, reflektory ze światłami mijania LED i światłami do jazdy dziennej LED, system nawigacji satelitarnej z SYNC 3.2, 12,3” kolorowy wyświetlacz na tablicy zegarów, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, kamera ułatwiająca parkowanie z tyłu, Ford KeyFree czy system aktywnej redukcji hałasu.

Podsumowanie

Nowy Ford Kuga to bardzo udany SUV, który jest przestronny, świetnie wykończony i nowoczesny. Niewątpliwie jego zaletą jest przestronne i komfortowe wnętrze, a także pojemny bagażnik, który sprawia, że Kuga jest idealnym samochodem dla rodzin 2+2. Jak na obecne czasy, gama silnikowa jest naprawdę imponująca. Do wyboru jest kilka rodzajów napędu, więc każdy powinien wybrać dla siebie coś odpowiedniego.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Ford Kuga 2.0 EcoBlue 190 KM AWD – dane techniczne:
Silnik:wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1995 ccm
Maksymalna moc:190 KM przy 3.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:400 Nm w zakresie 2.000 – 3.000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, ośmiostopniowa, napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:8,7 s
Prędkość maksymalna:208 km/h
Średnie zużycie paliwa:5,9 – 6,2 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:54 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4614/1681/1883
Pojemność bagażnika:419 – 590 l (z kołem dojazdowym) / 475 – 645 l (z zestawem naprawczym)

Cennik

Ford Kuga – cennik promocyjny
WersjaTrendTitaniumST-LineVignale
1.5 Ecoboost 120 KM M6 FWD96 400 zł
1.5 Ecoboost 150 KM M6 FWD100 900 zł101 300 zł108 900 zł125 300 zł
1.5 EcoBlue 120 KM M6 FWD105 030 zł112 630 zł
1.5 EcoBlue 120 KM A8 FWD114 030 zł121 630 zł
2.0 EcoBlue Hybrid 150 KM M6 FWD113 030 zł120 630 zł
2.0 EcoBlue 190 KM A8 AWD129 030 zł136 630 zł153 030 zł