Ford F-150 Lightning SuperTruck zmierzy się z Pikes Peak

Ford Performance powraca w amerykańskie góry, wystawiając nowy, w pełni elektryczny pojazd pokazowy F-150 Lightning SuperTruck. Inicjatywa ta jest następstwem sukcesu, jakim było ustanowienie przez SuperVana 4.2 kilku rekordów podczas wyścigu Pikes Peak International Hill Climb w 2023 roku.

Nowy Pick-up, zaprojektowany wspólnymi siłami przez Ford Design i STARD, z myślą o uzyskaniu najwyższych osiągów w ekstremalnie trudnych warunkach trasy na Pikes Peak, charakteryzuje się zaawansowanymi rozwiązaniami aerodynamicznymi – przy prędkości 241 km/godz. pojazd generuje siłę docisku o wartości ponad 2,7 tony i jest wyposażony w specjalnie zmodyfikowane silniki elektryczne, o nadzwyczajnych parametrach.

Podczas 102. edycji wyścigu Pikes Peak International Hill climb, SuperTruck będzie wyposażony w trzy 6-fazowe silniki STARD UHP i wysokowydajne ogniwa litowo-polimerowe NMC, co pozwoli na uzyskanie ponad 1400 KM mocy maksymalnej.

Pokazowy elektryczny Ford F-150 Lightning został wyposażony w skomplikowany układ aerodynamiki: potrójny przedni spojler i kierujące strumień powietrza kanały w miejscu reflektorów oraz na masce, ponadto przednie lamele dozujące opór i chłodzenia silnika, płaszczyzny docisku, a także boczne dyfuzory, tylny dyfuzor i wieloelementowe tylne skrzydło. Niestandardowe są również karbonowo-ceramiczne hamulce, opony Pirelli P-Zero na kutych magnezowych felgach oraz w pełni zmodyfikowany do tej próby układ zawieszenia.

Za kierownicą SuperTrucka zasiądzie Romain Dumas, wieloletni uczestnik wyścigu Pikes Peak International Hill Climb i aktualny rekordzista w klasyfikacji generalnej, dla którego będzie to dziewiąty występ i drugi sezon w ekipie Ford Performance. Wiedza i doświadczenie Dumasa sprawiają, że jest on idealnym kierowcą tego wyjątkowego pojazdu.

„Jestem szczęśliwy, że po udanym wyścigu w 2023 roku mogę ponownie zasiąść za kierownicą w barwach tego zespołu i pomóc przekroczyć kolejne granice możliwości pojazdu elektrycznego na serpentynach legendarnej trasy” – powiedział Dumas. „Zachowanie F-150 Lightning SuperTruck przewyższało moje oczekiwania już podczas testów, więc mamy nadzieję, że pogoda dopisze i uda nam się zrobić coś wyjątkowego.”

STARD, który kontynuuje współpracę, rozpoczętą od SuperVana 4.0, ma swój udział w rozwoju i budowie układu napędowego i układów kontroli SuperTrucka.

„Potrzeba konstruowania najlepszych samochodów dla naszych klientów wymaga od nas prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w najtrudniejszych i najbardziej wymagających rywalizacjach sportowych, a F-150 Lightning SuperTruck jest tego najnowszym przykładem” – powiedział Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance. „Nasza pogoń na szczyt jest podyktowana pragnieniem poprawy osiągów i udoskonalania naszych pojazdów elektrycznych oraz zwiększenia satysfakcji z jazdy naszych klientów.”

Pojazdy Forda podbijają Pikes Peak od 1916 roku, kiedy to Model T wjechał na szczyt o wysokości 4302 metrów w czasie 28 minut i 3 sekund. W tym roku Ford zamierza pobić swój własny rekord z 2023 roku, ustanowiony przez SuperVana 4.2, który ukończył przejazd w 8 minut 47,682 sekundy.