Aktualności

EQS z gwiazdą na masce i jeszcze większym zasięgiem

Od chwili wprowadzenia na rynek Mercedes-Benz stale rozwija model EQS oraz pokrewne EQS SUV, EQE i EQE SUV. Każdy z nich, zyskuje właśnie szereg innowacyjnych rozwiązań. Wprowadzając liczne udoskonalenia, producent luksusowych aut szybciej niż kiedykolwiek wcześniej zareagował na opinie ze strony rynku i klientów. Teraz, w ramach bieżącego roku modelowego 2024, EQS otrzymuje niezwykle obszerny pakiet modyfikacji. Elektryczny okręt flagowy marki zapewnia nawet o 82 km większy zasięg, ma nową osłonę chłodnicy z chromowanymi akcentami i pionowo umieszczoną gwiazdę Mercedesa na przedniej pokrywie, a ponadto oferuje jeszcze wyższy poziom komfortu podróżującym z tyłu.

Już wcześniej EQS był jednym z samochodów elektrycznych o największym zasięgu. W przyszłości klienci będą mogli pokonywać jeszcze więcej kilometrów bez konieczności postoju na ładowanie. Dzięki zwiększeniu pojemności akumulatora ze 108,4 do 118 kWh maksymalny zasięg wariantu EQS 450 4MATIC (zużycie energii w cyklu mieszanym: 17,0–20,9 kWh/100 km, emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km; WLTP) rośnie z 717 do 799 km. Oznacza to wzrost o ponad 11%. W przypadku wariantu EQS 450+ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 16,3–19,9 kWh/100 km, emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km; WLTP) zasięg przekracza nawet 800 km – wynosi 683–822 km.

Co więcej, Mercedes-Benz zwiększył uciąg modeli EQS Limuzyna oraz EQE Limuzyna z napędem 4MATIC z 750 do 1700 kg. Oznacza to, że osiągają one poziom zbliżony do wariantów SUV – i mogą holować np. przyczepę dla koni.

Kolejne nowe rozwiązanie techniczne: z uwagi na duży udział rekuperacji w codziennej eksploatacji tarcze hamulcowe są używane rzadziej niż w modelach spalinowych. W przyszłości specjalna funkcja będzie dbać o konserwację układu hamulcowego poprzez okresowe automatyczne przykładanie klocków do tarcz.

Nowego EQS-a będzie można zamawiać od końca kwietnia 2024 r. Pomimo wzbogaconego wyposażenia standardowego bazowe ceny zasadniczo pozostają bez zmian. W tym samym terminie rozpocznie się sprzedaż EQS-a Limuzyna w ekskluzywnej edycji specjalnej MANUFAKTUR Selection, o luksusowej specyfikacji przygotowanej ze szczególnym przywiązaniem do detali.

Awangardowy design EQ w połączeniu z kultową gwiazdą Mercedesa: nową osłoną chłodnicy

Jedną z wizualnych wizytówek samochodów Mercedes-EQ jest osłona chłodnicy w kolorze głębokiej czerni (tzw. czarny panel), która harmonijnie łączy się z reflektorami. Projektanci wzbogacili pas przedni EQS-a: w linii Electric Art o nową osłonę chłodnicy z chromowanymi aplikacjami. Chromowane, zintegrowane listwy tworzą elegancki kontrast z głęboką czernią panelu środkowego pasa przedniego. Uzupełnia go pionowo umieszczona gwiazda Mercedesa na przedniej pokrywie – łącząc awangardowy design EQ z kultowym symbolem Mercedes-Benz.

Wysoką jakość i dopracowanie najdrobniejszych szczegółów widać także we wnętrzu: dysze wentylacyjne na słupkach B mają teraz chromowane obramowanie, a dodatkową poduszkę z tyłu wyróżnia lamówka ze skóry nappa.

Jeszcze wyższy poziom komfortu z tyłu

Z opcjonalnym pakietem Rear Comfort Plus z fotelami Executive udoskonalony EQS oferuje teraz specjalny, pochylony podnóżek dla osoby podróżującej po prawej stronie tylnego rzędu. Umieszczono go pomiędzy szynami przedniego siedzenia. Podnóżek odczuwalnie zwiększa komfort podróżowania, pozwalając pasażerowi ułożyć swoje stopy wygodnym pod kątem.

To kolejne, ale niejedyne udogodnienie oferowane w ramach pakietu Rear Comfort Plus; pozwala on pochylić oparcie siedzenia przedniego pasażera, a tylne – regulować w zakresie do 38 stopni. Taka konfiguracja zapewnia dodatkową przestrzeń. Ponadto opcjonalne wyposażenie obejmuje ogrzewanie foteli Plus oraz ogrzewanie okolic karku i ramion z tyłu, a także pneumatyczną regulację głębokości siedziska. W oparciach przednich siedzeń znalazły się podświetlane elementy ozdobne.

Zwiększenie komfortu podróżujących z tyłu dotyczy również pakietu tylnych siedzeń, który od pewnego czasu należy do standardowej specyfikacji. Kąt ich oparcia można regulować za naciśnięciem przycisku w zakresie od 27 do 36 stopni. Indywidualny charakter foteli podkreśla warstwowe wzornictwo tapicerki. Kanapa zapewnia jeszcze większą wygodę siedzenia – to zasługa dodatkowych 5 mm pianki w oparciu i oddzielonej od boczków tapicerki.

Automatyczna zmiana pasa ruchu na dwupasmowych drogach szybkiego ruchu

Dzięki funkcji automatycznej zmiany pasa ruchu (ALC) Mercedes-Benz oferuje w Europie kolejne stadium rozwoju systemów wspomagających na poziomie 2 SAE. Automatyczna zmiana pasa ruchu jest możliwa na drogach szybkiego ruchu z dwoma strukturalnie oddzielonymi pasami ruchu, na których obowiązuje ograniczenie prędkości do 140 km/h. W modelach EQS z roku modyfikacji 2024 funkcja ta jest instalowana fabrycznie.

Automatyczna zmiana pasa ruchu stanowi element Aktywnego asystenta odległości DISTRONIC z Aktywnym asystentem układu kierowniczego. Jak to działa? Jeśli z przodu jedzie wolniejszy pojazd, samochód może samoczynnie zainicjować zmianę pasa ruchu w zakresie prędkości 80–140 km/h. Gdy radary wykryją wystarczającą ilość miejsca i zidentyfikowane zostaną oznaczenia pasa ruchu, EQS może całkowicie automatycznie wyprzedzić poprzedzając pojazd. Warunkiem jest droga szybkiego ruchu, która ma co najmniej dwa pasy ruchu i obowiązujące ograniczenie prędkości, a także wyposażenie samochodu w nawigację MBUX. Przeprowadzenie automatycznej zmiany pasa ruchu nie wymaga dalszej interwencji ze strony kierowcy. Uwaga: odpowiedzialność za prowadzenie pojazdu pozostaje po stronie kierowcy, dlatego zmianę pasa ruchu należy stale monitorować. Mercedes-Benz oferuje już automatyczną zmianę pasa ruchu w niektórych seriach modelowych dostępnych w USA i Kanadzie.

Edycja specjalna wysokiej próby: czarny lakier i biała skóra nappa

EQS Limuzyna jest oferowany w specjalnej edycji MANUFAKTUR Selection, z wyjątkowymi elementami wyposażenia. Ekskluzywne wydanie ma nadwozie polakierowane na kolor czerni obsydianu metalik; alternatywnie dostępne są odcienie MANUFAKTUR biel opalitu oraz MANUFAKTUR MAGNO czerń nocy. Standardowa specyfikacja dla nadwozia Electric Art obejmuje stylizację AMG oraz nową osłonę chłodnicy z chromowanymi akcentami i pionowo umieszczoną gwiazdę na masce. Do wyposażenia należą też 21-calowe wieloramienne obręcze kół AMG.

W standardzie dostępny jest także pakiet Rear Comfort Package Plus z fotelami Executive, pakiet wentylowanych tylnych siedzeń Plus oraz pakiet wyposażenia wnętrza MANUFAKTUR, ten ostatni ze specjalną tapicerką MANUFAKTUR z ekskluzywnej skóry nappa w kolorach głębokiej bieli i czerni. Charakterystyczne dla tej edycji elementy obejmują poduszki z kontrastowymi przeszyciami i srebrnoszarą lamówką oraz haftem w kolorze różowego złota, poduszki zagłówków z haftowaną gwiazdą Mercedesa w kolorze różowego złota, a także listwy progowe z czarną powłoką PVD oraz podświetlanym napisem i wzorem Mercedes-Benz. Dywaniki zdobią wyszyta gwiazda Mercedesa, biała lamówka oraz przeszycia w kolorze różowego złota.

Elementy ozdobne wykonano z antracytowego drewna lipowego o otwartych porach, z liniową strukturą, a na konsoli środkowej umieszczono ekskluzywną plakietkę „MANUFAKTUR Selection”. Podsufitkę wykonano z czarnej mikrofibry MICROCUT. Linię MANUFAKTUR Selection można łączyć ze wszystkimi wersjami napędowymi.

Czy wiesz, że…

…MBUX Hyperscreen stanowi teraz standardowe wyposażenie EQS-a? Trzy wyświetlacze niemal płynnie łączą się ze sobą, tworząc pas ekranów o szerokości ponad 141 cm.

…standardowa pompa ciepła zwiększa komfort klimatyczny i efektywność samochodu? Dzięki niej ciepło odpadowe z napędu elektrycznego (falownika, silnika/silników i wysokonapięciowego akumulatora) można wykorzystać do ogrzewania wnętrza. Znacząco zmniejsza to zużycie energii na potrzeby ogrzewania i zwiększa zasięg.

…tak zwana jednostka odłączająca (DCU) w modelach 4MATIC automatycznie odłącza silnik elektryczny na przedniej osi w zależności od sytuacji na drodze i wymaganych osiągów? Przy małych obciążeniach DCU przełącza się w tryb tylnonapędowy, a silnik elektryczny przedniej osi zostaje zatrzymany. Zwiększa to zasięg.

…EQS oferuje intensywniejszą rekuperację? Większe opóźnienie (do 3 m/s2) oznacza więcej odzyskanej energii, a tym samym – większy zasięg. Mercedes-Benz zoptymalizował także układ hamulcowy, który dzięki zmodyfikowanemu siłownikowi siły hamowania zapewnia lepsze wyczucie pedału.

…wiele aktualizacji EQS-a dokonywano przy użyciu technologii bezprzewodowej (OTA)? Należą do nich na przykład wprowadzenie Dolby Atmos, aplikacji internetowej YouTube oraz cyfrowego przewodnika turystycznego.

…w drugim kwartale 2024 r. Mercedes-Benz wprowadzi pakiet serwisowy do standardowego wyposażenia wszystkich w pełni elektrycznych modeli klasy wyższej i luksusowych zbudowanych na platformie EVA 2 (EQS, EQS SUV, EQE, EQE SUV)? Obejmuje on wszystkie wymagane przeglądy w okresie do 6 lat lub do przebiegu 90 000 km (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej).

…EQS-a można łatwo uruchomić lub zablokować, korzystając z pakietu KEYLESS-GO z przygotowaniem dla cyfrowego klucza do samochodu (wyposażenie standardowe), jeśli tylko kierowca ma kompatybilne urządzenie mobilne? Możliwe jest również udostępnianie kluczy członkom rodziny lub znajomym. Lista kompatybilnych urządeń obejmuje iPhone’a 11 i nowsze (poza iPhone’em SE) oraz Apple Watcha 6 i nowsze (poza Apple Watchem SE); Mercedes-Benz systematycznie pracuje nad zapewnieniem zgodności z kolejnymi urządzeniami.

…kierowcy modeli EQS i EQS SUV mogą przez rok korzystać z darmowej energii na stacjach ładowania IONITY? Dotyczy to aktywacji IONITY Unlimited poprzez Mercedes me Charge. Obecnie sieć Mercedes me Charge liczy ponad 1,5 miliona punktów ładowania od ponad 1300 dostawców, co czyni ją jedną z największych publicznych sieci ładowania na świecie.

…z wielu udoskonaleń przybliżonych w tym komunikacie skorzystają również inne modele klasy wyższej i luksusowe zbudowane na architekturze dla aut w pełni elektrycznych EVA 2 (EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV)? Ich sprzedaż także rozpocznie się pod koniec kwietnia 2024 r.