Niezależnie od tego, czy chodzi o hydraulika, elektryka, piekarza, sprzedawcę kwiatów czy kuriera, wszyscy oni potrzebują niezawodnego i jak najtańszego w eksploatacji samochodu dostawczego. Ford E-Transit to jeden z tych pojazdów, które w pełni spełniają te warunki. Model charakteryzuje się ponadczasową stylistyką, bogatą listą wyposażenia standardowego, innowacyjnymi rozwiązaniami znanymi z pojazdów osobowych Forda, a także zaskakująco dalekim zasięgiem. Dodatkowo wstępne wyliczenia firmy Info-Ekspert pokazują, że E-Transit serii 350 będzie najlepiej trzymał wartość na przestrzeni 3 lat i przebiegu 60 tysięcy kilometrów.
Budując na solidnych podstawach
Przez kilka ostatnich lat samochody elektryczne kupowane były przez dwa rodzaje klientów – tych uwielbiających ekologiczne rozwiązania oraz podążających za nowinkami technicznymi. Od tamtej pory jednak wiele się zmieniło i obecnie samochody elektryczne mogą służyć każdemu. Najpierw doskonale pokazał to Mustang Mach-E, a teraz chlubą Forda na rynku samochodów dostawczych jest całkowicie elektryczny E-Transit.
Co kluczowe w tym przypadku, E-Transit jest nastawiony przede wszystkim na wsparcie działalności biznesowej klienta. Marka poszła w tym kierunku zarówno z E-Transitem, jak i oferowanym w USA pick-upem F-150 Lightning. Co ważne w ciągu najbliższych dwóch lat zadebiutują kolejne w pełni elektryczne modele dostawcze Forda, odpowiadające różnym potrzebom klientów. Firma Ford już potwierdziła start produkcji elektrycznych wersji swojego najlepiej sprzedającego się w Europie samochodu dostawczego – E-Transita Customa oraz wielozadaniowego Tourneo Customa na początku 2023 roku. Zaś w 2024 roku dołączą do nich Transit Courier i Tourneo Courier.
Najnowszy Ford E-Transit bazuje na najlepszych wzorcach spalinowego Transita, co jest w tym przypadku ogromną zaletą. Wszak Transit to nie tylko legenda i bestseller Forda, ale także ikona całego światowego rynku samochodów dostawczych. To co wyróżnia całkowicie elektryczną wersję tego modelu to innowacyjny napęd z silnikiem elektrycznym i akumulatorem o pojemności 68 kWh (pojemność użytkowa), bogate wyposażenie oraz legendarna niezawodność.
Montaż akumulatora pod podłogą jest szczególnie ważny – projektanci Forda dołożyli starań, aby wszystkie punkty mocowania na ramie były identyczne w wersji spalinowej i elektrycznej Transita. To ogromna korzyść dla klientów, których Transity przechodziły modyfikacje (jak chociażby zabudowy), a teraz przy E-Transicie nie będą musieli szukać nowych specjalistów do takich zleceń. Jest to istotne również z punktu widzenia kosztów zabudów, które powinny być porównywalne do tych w spalinowym Transicie. Przy elektryfikacji modelu w żaden sposób nie ucierpiała także przestrzeń ładunkowa, której maksymalna pojemność wynosi 15,1 m3.
Stworzony do codziennej pracy, ale zapewniający niższe koszty użytkowania
Pojazdy użytkowe są szczególnie interesujące w kontekście elektryfikacji co najmniej z kilku powodów. Podstawowym jest szeroko dostępna łączność komórkowa – nowoczesne pojazdy dostawcze niemal zawsze są połączone z chmurą. Oznacza to, że np. właściciel firmy bardzo łatwo może uzyskać dane o tym, ile kilometrów dziennie przejeżdża pojazd, w jaki sposób się porusza oraz gdzie parkuje. Ford przy okazji E-Transita zapewnia dodatkowo bezprzewodowe aktualizacje Ford Power-Up, a także usługę Ford Pass Pro. Dzięki niej można mieć kontrolę nawet nad 12 pojazdami, a 5 z nich monitorować w czasie rzeczywistym. Taka wiedza może być kluczowa dla właściciela firmy czy menedżera zarządzającego flotą także dlatego, że pozwala określić zwrot z inwestycji w samochody elektryczne.
Zestaw akumulatorów dla E-Transita został wybrany nieprzypadkowo. Zapewnia on rozsądną równowagę pomiędzy kosztem, a zasięgiem. E-Transit ma zasięg do 308 kilometrów (WLTP), który według badań Forda nie tylko pozwala na spokojną, codzienną pracę, ale jest także wiodącą wartością w swoim segmencie. Dodając do tego możliwe rządowe dofinansowanie z programu „Mój Elektryk” (pojazdy kategorii N1), zakup samochodu jest jeszcze korzystniejszy. Kolejną zaletą jest to, że właściciele E-Transita mogą spodziewać się niższych bieżących kosztów, ponieważ energia elektryczna jest tańsza niż paliwo. Dodatkowo samochody elektryczne mają mniej części, więc ich serwis jest mniej skomplikowany, tańszy i krótszy. A czas jest kluczowy w przypadku wielu klientów biznesowych, co może być dodatkową zachętą do zakupu E-Transita.
Niezwykle interesująco przedstawiają się wyliczenia firmy Info-Ekspert, która przygotowała analizę wartości rezydualnej E-Transita serii 350 oraz bezpośrednich konkurentów. Wynika z niej, że w przypadku użytkowania pojazdu przez 3 lata i przebiegu 60 tysięcy kilometrów pierwszy elektryczny samochód dostawczy Forda będzie nadal wart co najmniej 55,9% swojej początkowej ceny.
E-Transit to także inne zalety – szerzej znane i nieznane
Ci, którzy zdecydują się na elektryczny samochód dostawczy Forda, poznają także wszystkie jego zalety w zakresie wydajności i osiągów. To oczywiście maksymalny moment obrotowy dostępny od samego początku oraz zaskakująco dobre właściwości jezdne samochodu. Ford pozwala także na zaprogramowanie harmonogramu ładowań, co oznacza, że korzystanie z elektrycznego samochodu dostawczego jest niezwykle łatwe, a codziennie rano ma on w pełni naładowaną baterię.
Dodatkową zaletą są często niespotykane w samochodach dostawczych parametry E-Transita. Na jego pokładzie znajduje się automatyczna klimatyzacja czy 12-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4 – najnowocześniejszego systemu Forda, znanego z Mustanga Mach-E. Przydatnym w wielu przypadkach może być opcjonalny Pro Power OnBoard, a więc funkcja, dzięki której samochód może zmienić się w źródło prądu. Dzięki niemu można używać elektronarzędzi nawet w najbardziej odludnych miejscach, co może być nieocenioną pomocą dla wielu techników.
W Polsce można już zamawiać E-Transita, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Pierwsza partia 335 sztuk tego modelu została już zarezerwowana przez klientów. Zaś pierwsze produkcyjne samochody pojawią się na polskich drogach w czwartym kwartale bieżącego roku.