Drogi bardziej bezpieczne dzięki innowacjom

Przez ostatnich 35 lat liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych zmniejszyła się o 80%. Stało się to m.in. dzięki regulacjom prawnym oraz upowszechnieniu takich innowacji jak udoskonalone pasy bezpieczeństwa czy poduszki powietrzne. W przyszłości dalszą poprawę bezpieczeństwa mogą przynieść samochody autonomiczne – w badaniu opinii społecznej szansę na to dostrzega 58% respondentów*. Zanim to nastąpi, kierowcy mogą korzystać z coraz doskonalszych technologii wspomagania prowadzenia, dostępnych m.in. w nowym Renault Clio i nowym Renault Captur, które otrzymały po pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.

Co roku w wypadkach drogowych na świecie ginie ok. 1.350.000 osób. W ciągu 35 lat liczba śmiertelnych wypadków zmniejszyła się o 80%. Jest to wynikiem wprowadzania nowych technologii w samochodach oraz zmian legislacyjnych. W tym czasie m.in. zmniejszono dozwoloną prędkość, wprowadzono przepisy dotyczące dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi, a pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne stały się niezbędnym elementem wyposażenia samochodu. To wszystko przyniosło wymierne efekty.

Postęp techniczny w zakresie pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych w ostatnich 40 latach jest wynikiem badań prowadzonych w LAB. Laboratorium zostało założone w 1969 r. przez producentów samochodów Renault i Peugeot Citroën w celu prowadzenia badań nad wypadkami, biomechaniką i zachowaniami ludzi.

LAB analizuje kwestie bezpieczeństwa z wykorzystaniem danych, które pochodzą z rzeczywistych wypadków. Następnie wiedzę tę analizujemy, aby zidentyfikować różne scenariusze zagrożeń. LAB bierze udział w europejskich badaniach, w ramach których dzieli się spostrzeżeniami i analizami z innymi ośrodkami, które następnie włączają je do swoich działań na rzecz bezpieczeństwa – mówi Stéphane Buffat, dyrektor LAB-u.

Obecnie praca LAB koncentruje się na nowych systemach wspomagania prowadzenia i coraz bardziej zaawansowanych technologiach pokładowych. Zdaniem Róży Thun, sprawozdawczyni Parlamentu Europejskiego, dzięki wprowadzeniu obowiązku wyposażania nowych aut od 2022 r. w aktywny regulator prędkości i aktywny system wspomagania nagłego hamowania do 2038 r. w Europie będzie można rocznie zapobiec 25 000 śmiertelnych wypadków i 14 000 poważnych obrażeń.

W przyszłości inteligentne systemy mogą całkowicie zastąpić kierowcę. W badaniu opinii społecznej aż 58% ankietowanych wskazało, że samochody autonomiczne mogą przynieść dalszą poprawę bezpieczeństwa*.

Na razie po naszych drogach nie mogą przemieszczać się samochody pozbawione kierowcy, ale stosowane technologie wspierają osobę siedzącą za kierownicą. Nowe Renault Clio zdobyło pięć gwiazdek w słynnych testach Euro NCAP m.in. dzięki bogatemu pakietowi systemów wspomagania prowadzenia. Uznanie zyskał zwłaszcza system wspomagania nagłego hamowania AEBS z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, występujący w standardzie od pierwszej wersji wyposażenia. Auto oferuje również w asystenta jazdy po autostradzie i w korkach, który jest pierwszym krokiem w kierunku jazdy autonomicznej.

Z tych samych systemów korzysta też nowe Renault Captur, także ocenione na pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Auto posiada również m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, kamerę i radary, które są niezbędne w działaniu asystenta utrzymania pasa ruchu, ostrzeżenia o nadmiernej prędkości, system rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli bezpiecznej odległości i hamowania awaryjnego. Ponadto nowy Captur został wyposażony w regulator/ogranicznik prędkości, system ostrzegania o niezapiętych pasach bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, funkcja połączenia alarmowego eCall w razie wypadku. Kamera 360°, reflektory 100% LED w standardzie, automatycznie włączane światła drogowe oraz wewnętrzne lusterko wsteczne z ustawieniami dzień/noc zapewniają optymalną widoczność.

* Badanie przeprowadzone przez Vedecom (jednostka prowadząca badania nad zrównoważoną mobilnością) dla francuskiej Dyrekcji generalnej ds. Infrastruktury, transportu i gospodarki morskiej, podległej Ministerstwu Ekologicznej i Inkluzywnej Transformacji (Direction générale des infrastructures, des transports et de la mer).