Aktualności

Szeroka gama zelektryfikowanych modeli Forda

Ford, jeden z największych producentów samochodów na świecie, wyznacza standardy nie tylko w jakości oferowanych samochodów i użytych w nich technologii, ale także w działaniach na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu swojej działalności na środowisko. Już na początku 2021 roku Ford w Europie ogłosił, że od 2030 r. jego gama będzie składać się wyłącznie z samochodów osobowych z napędem elektrycznym, a pięć lat później firma będzie neutralna pod względem emisji CO2 zarówno w obszarze produkcji, jak i łańcucha dostaw oraz logistyki.

Do tego czasu firma inwestuje ogromne środki w opracowywanie i produkcję samochodów elektrycznych oraz modernizację i rozbudowę zakładów produkcyjnych, ale także udoskonala obecnie oferowane napędy.

– Sukcesy sprzedażowe naszych elektrycznych modeli – Mustanga Mach-E i E-Transita bardzo nas cieszą. Rozumiemy jednak, że nie wszyscy kierowcy są gotowi przesiąść się do pojazdów elektrycznych już teraz. Zwłaszcza w Polsce, czy innych europejskich krajach, gdzie niezbyt wysokie tempo rozwoju infrastruktury nie zapewnia niezbędnej gęstości sieci ładowarek. Dlatego oferujemy naszym klientom szeroką gamę oszczędnych i wydajnych silników z hybrydami plug-in i „tradycyjnymi” hybrydami, które skutecznie wypełniają lukę między samochodami spalinowymi, a całkowicie elektrycznymi. Zapewnienie naszym klientom niskoemisyjnych alternatyw podczas przechodzenia na neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla ma kluczowe znaczenie i pozwala nam wszystkim już dziś przyczyniać się do poprawy jakości środowiska – powiedział Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.

Oferta zelektryfikowanych i elektrycznych modeli Forda jest bogata i obejmuje zarówno samochody z różnymi rodzajami hybrydowego układu napędowego, jak i napędzane wyłącznie energią elektryczną. Najprostszy pod względem konstrukcyjnym, ale bardzo wydajny układ napędowy typu Mild Hybrid (MHEV) dostępny jest w takich modelach Forda jak Fiesta, Puma, oraz Focus. Hybrydowy układ napędowy (HEV) – wyposażony w znacznie mocniejszy silnik elektryczny i w akumulator o większej pojemności niż w autach hybrydowych typu MHEV – jest dostępny w Fordzie Kuga, S-MAX i Galaxy. Bardziej zaawansowaną technologię hybrydową, z możliwością ładowania akumulatora z zewnętrznego źródła prądu, czyli hybrydę typu plug-in (PHEV), można znaleźć w takich SUV-ach Forda, jak Kuga i Explorer, które dystans niemal od 40 do nawet 80 km potrafią przejechać wyłącznie na napędzie elektrycznym. Obecnie szczyt technologicznej piramidy Forda wyznaczają elektryczne: Mustang Mach-E, E-Transit oraz E-Transit Custom.

Hybrydowe modele Forda – wszechstronne i oszczędne

Osoby, które z różnych względów nie są jeszcze gotowe na całkowicie elektryczną motoryzację, a pokonują autem dziennie krótkie dystanse, mieszkają w bloku i w mieście korzystają z ogólnodostępnych parkingów powinny wybrać klasyczną hybrydę. Podobnie jak w przypadku samochodów hybrydowych typu Mild Hybrid, auta hybrydowe typu HEV są wyposażone zarówno w spalinową jednostkę napędową, jak i w silnik elektryczny. Ten ostatni jest jednak znacznie mocniejszy i zasilany z akumulatora o większej pojemności niż w hybrydach typu MHEV. Podobieństwo polega na tym, że w samochodach hybrydowych typu MHEV i HEV akumulator jest ładowany jedynie podczas hamowania, poprzez tzw. rekuperację, czyli odzysk energii kinetycznej i przetworzenie jej na energię elektryczną. Energia elektryczna jest następnie magazynowana w akumulatorze i zapewnia zasilanie silnika elektrycznego, który wspomaga spalinową jednostkę napędową podczas ruszania, co pozwala ograniczyć zapotrzebowanie na paliwo i obniża emisję dwutlenku węgla. W hybrydach typu HEV i MHEV układ przeniesienia napędu działa automatycznie, a kierowca nie ma wpływu na to, który silnik jest wykorzystywany do napędu auta.

Jeżeli ktoś przejeżdża dziennie około 50 km, w tym wjeżdża do stref czystego transportu, mieszka w domu lub zamontowanie na posesji ładowarki nie stanowi problemu, śmiało może myśleć o zakupie jednego z hybrydowych Fordów typu plug-in. W ich wypadku silnik elektryczny nie tylko wspomaga spalinową jednostkę napędową, ale może ją w pracy całkowicie wyręczyć. Z maksymalnie naładowanym akumulatorem modele hybrydowe typu PHEV zapewniają zasięg kilkudziesięciu kilometrów na napędzie wyłącznie elektrycznym. W przeciwieństwie do kierowców samochodów hybrydowych typu MHEV i HEV, prowadzący auto hybrydowe typu plug-in może wybrać rodzaj napędu między hybrydowym, spalinowym lub elektrycznym. W czasie jazdy silnik spalinowy może nie tylko napędzać koła, ale również ładować akumulator trakcyjny. Tak, aby w strefach o niskiej emisji spalin móc poruszać się bezemisyjnie z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego. Podczas jazdy kierowca ma również możliwość „zamrożenia” energii w akumulatorze na wybranym przez siebie poziomie. Wtedy samochód hybrydowy typu plug-in jest napędzany jedynie przez silnik spalinowy.

Samochody napędzane układami hybrydowymi pozwalają oszczędzać paliwo, ograniczyć emisję CO2, a także oferują zasięgi ograniczone jedynie dostępnością stacji paliw.

Elektryczne modele Forda – gotowe do eksploatacji zarówno na krótkich jak i długich dystansach

Dla tych, którzy wykorzystują samochód do poruszania się przede wszystkim w mieście, a przy podróżowaniu na dłuższych dystansach są otwarci na planowanie trasy z uwzględnieniem sieci ładowarek, a dodatkowo mogą ładować auto nie tylko w domu, ale również w pracy lub na parkingach z dostępem do ładowarek, Ford ma w ofercie elektryczne modele – Mustanga Mach-E, którego zasięg na jednym ładowaniu akumulatora wynosi nawet do 600 km oraz E-Transita – z zasięgiem ponad 300 km.

Mustang Mach-E to obecnie najlepiej sprzedający się samochód elektryczny w Polsce*. Oferuje niezwykle przestronne i dopracowane w szczegółach wnętrze, bogate wyposażenie standardowe z zakresu bezpieczeństwa, komfortu i wsparcia kierowcy, a także innowacyjne technologie. Jedną z nich jest możliwość bezprzewodowych aktualizacji OTA – Over the Air, dzięki którym samochód staje się jeszcze lepszy, a które można wykonać w dowolnym miejscu i czasie. Dodatkowo technologia ta pozwala na doposażanie auta w funkcje, które nie były dostępne w momencie jego zakupu.

Obecnie na polskim rynku debiutuje E-Transit, który dzięki trzem odmianom nadwozi, kilku wersjom napędowym i wymiarowym zapewnia 25 różnych konfiguracji i pozwala idealnie dopasować się do potrzeb użytkowników. Model ten oferuje moc nawet 269 KM, 15,1 m3 maksymalnej pojemności przestrzeni ładunkowej oraz 1 630 kg ładowności, w zależności od wersji.

Zaprezentowany niedawno E-Transit Custom to elektryczny następca najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego w Europie. Jego elektryczny układ napędowy nowej generacji zapewnia zasięg do 380 km oraz szybkie ładowanie z mocą 125 kW. Ładowność E-Transita Custom wynosi do 1 100 kg, a dopuszczalna masa własna holowanej przyczepy – aż 2 000 kg, czyli najwięcej w tym segmencie samochodów.

Elektryczne modele dostawcze Forda wyróżniają się na tle konkurencji bogatym wyposażeniem standardowym oraz pakietem zaawansowanych systemów wspierających bezpieczeństwo kierowcy.

Ford jest na najlepszej drodze do osiągnięcia rocznej produkcji 600 000 pojazdów elektrycznych do końca 2023 roku i ponad 2 milionów tego typu samochodów rocznie do końca 2026 roku.

– Naszym celem jest zachęcanie klientów do podejmowania świadomych decyzji związanych z zakupem samochodów, najlepiej dopasowanych do ich stylu życia, poprzez oferowanie szerokiej gamy modeli z różnymi oszczędnymi napędami. Zamiana samochodu spalinowego na hybrydowy już przynosi korzyści środowisku. To niezbędny etap na drodze do całkowicie elektrycznej motoryzacji – powiedział Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.

*Dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za okres od stycznia do sierpnia 2022 roku.