Categories Aktualności

Zelektryfikowana rodzina Forda Tourneo

Potrzebujecie auta, które zapewni ponadstandardową przestrzeń podróży dla pasażerów, a jednocześnie nie będziecie musieli przejmować się, jak przewieźć ich bagaż? Właśnie dla takich osób Ford stworzył rodzinę Tourneo – kombivanów i minivanów, którymi komfortowo może podróżować od pięciu do nawet dziewięciu osób. Konstruując te auta Ford nie zapomniał jednak o najważniejszym – każdy z nich występuje także w wersji zelektryfikowanej lub elektrycznej, która nie tylko zapewnia wygodę podróży, ale pozwala również obniżyć koszty eksploatacji, zapewniając przy tym zeroemisyjną jazdę.

Ford E-Tourneo Courier

Ford Tourneo Courier to całkowicie nowa konstrukcja, która w pełni elektrycznej wersji E-Tourneo ma do zaoferowania jeszcze więcej, niż jej spalinowy odpowiednik. Moc napędu to 136 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 290 Nm. Już te parametry przewyższają modele z benzynowymi silnikami EcoBoost. Dodatkowo elektryczny model wcale nie odbiega od nich walorami eksploatacyjnymi. Dla przykładu – ładowność brutto wynosi 601 kg, a maksymalna masa przyczepy, którą może holować to 750 kg. Pojemność przestrzeni ładunkowej przy wykorzystaniu pięciu miejsc siedzących wynosi 1188 litrów, a przy wykorzystaniu dwóch wzrasta aż do 2162 litrów! Dodatkowo wersja E-Tourneo ma także praktyczny schowek pod przednią klapą – tzw. frunk.

Auto wyposażono w baterie o użytecznej pojemności 43 kWh, co przy średnim zużyciu energii na poziomie 17,5 kWh pozwala na przejechanie do 288 km. W ruchu miejskim auto jednak jest znacznie oszczędniejsze, a praktyczne testy pokazały, że zużycie na poziomie 10 kWh/100 km jest całkowicie realne. Duża zasługa w tym autorskiego systemu Forda OnePedal Drive, dzięki któremu możemy jeździć bez użycia pedału hamulca, co pozwala na rekuperację energii i znaczne obniżenie zapotrzebowania na energię. Na szybkiej ładowarce DC model E-Transit może być ładowany maksymalnym prądem 100 kW, co pozwala na uzupełnienie baterii od 10 do 80% w około 23 min.

Osoba, która zdecyduje się na Tourneo Courier w wersji elektrycznej cieszyć się będzie także z odmienionego wnętrza. Wersja z napędem elektrycznym, tak jak inne model, wyposażona jest w technologie Sync4, którą uzupełniono dwoma 12-calowymi ekranami. Centralny z nich występuje jedynie w wersji E-Tourneo, podobnie, jak przekonstruowany tunel środkowy z dodatkowymi schowkami.

Ford Tourneo Connect Plug-In Hybrid

Tourneo Connect to model o rozmiar większy od Couriera. Także tutaj odnajdziemy wersję zelektryfikowaną – mowa o modelu z technologią Plug-In Hybrid, czyli hybrydzie z możliwością ładowania baterii. W przypadku Tourneo Connect PHEV ładowanie może odbywać się zarówno z gniazda domowego, Wallboxa czy stacji ładowania AC, jak i – co jest rzadkością w tego typu konstrukcjach – ze stacji ładowania DC z maksymalną mocą 50 kW. Do napędu auta służy silnik benzynowy o pojemności 1498 cm3, moc układu to 150 KM i aż 350 Nm, a dzięki baterii o użytecznej pojemności 19,6 kWh samochód może pokonać do 119 km korzystając jedynie z trybu w pełni elektrycznego. Oczywiście po rozładowaniu baterii układ zaczyna pracować jak klasyczna hybryda, dając wszystkie atuty napędu spalinowego. Przy wykorzystaniu w 100 procentach napędu elektrycznego samochód zużywa od 1,4 do 2,9 l/100 km.

Oprócz zalet związanych z innowacyjnym napędem Transit Connect ma także multum atrybutów funkcjonalnych. Dostępny jest w dwóch wersjach długości nadwozia (Tourneo i Grand Tourneo), w dłuższej z nich zapewnia możliwość przewiezienia w komfortowych warunkach do siedmiu osób, zapewniając przy tym 650-litrowy bagażnik. Gdy podróżujemy w 5 osób parametr ten wzrasta do 1720 l, a przy pasażerach przednich siedzeń – do rekordowych 3105 litrów! Ale nawet, w krótszej z wersji Tourneo, przy pięciu osobach pomieści on 1213 l, a przy wykorzystaniu jedynie dwóch przednich siedzeń – 2556 l.

Ford Tourneo Custom w dwóch zelektryfikowanych odsłonach

Największymi modelami w zelektryfikowanej rodzinie Tourneo są modele Custom: hybryda typu Plug-In Hybrid oraz w pełni elektryczny E-Tourneo.

Pierwszy z nich wyposażony jest w 2,5-litrowy silnik, a napęd dysponuje łącznie mocą 232 KM i momentem obrotowym na poziomie 320 Nm (w trybie pracy e-Drive). Użyteczna pojemność baterii to 11,8 kWh, co pozwala na przejechanie do 52 km korzystając jedynie z napędu elektrycznego. Przy wykorzystaniu w 100% potencjału tkwiącego w napędzie elektrycznym auto na 100 km zużyje 1,9 l/100 km. Ale nawet przy rozładowanej baterii jego zużycie paliwa kształtuje się średnio na poziomie 7,1-7,8 l/100 km co jest rewelacyjnym wynikiem, patrząc na gabaryty Tourneo Custom.

Drugi z nich, czyli w pełni elektryczny E-Tourneo Custom, dysponuje napędem o mocy 218 KM i momencie obrotowym 415 Nm. Użyteczna pojemność baterii to 64 kWh, a średnie zużycie energii wynosi 25 kWh/100 km. Pozwala to pokonać na jednym ładowaniu dystans do 305 km. W standardzie otrzymujemy wbudowaną ładowarkę̨ pokładową o mocy 11 kW, która pozwala w warunkach domowych naładowanie baterii już w 8 godzin (np. przez noc). Jeśli natomiast jesteśmy w trasie, naładowanie (15-80%) E-Tourneo Custom szybką ładowarką prądu stałego DC 125kW zajmie nam ok 32 minut. W odpowiednich warunkach, już po 5 minutach ładowania możemy uzyskać́ prawie 38 km zasięgu. E-Tourneo Custom dodatkowo pozwala na ciągnięcie przyczepy masie do 2000 kg.

Trudno nie wspomnieć o walorach funkcjonalnych obu modeli. Niezależnie od tego, czy wybierzemy wersję krótką L1 czy wydłużoną L2, E-Transit zapewni najwyższy komfort podróży 8 osobom w układzie siedzeń 2+3+3, a model Plug-In Hybrid – nawet dziewięciorgu. Zatem auto może służyć zarówno jako komfortowy bus na dalekie podróże, jak i – po odpowiedniej aranżacji wnętrza – jako biznesowa, luksusowa salonka.