Od nieutwardzonych, leśnych szlaków przez górskie serpentyny aż po ośnieżone podjazdy do ośrodków narciarskich – nowa Klasa E All-Terrain wjedzie wszędzie tam, gdzie tradycyjne kombi często musiałyby się poddać. To zasługa zwiększonego prześwitu i seryjnego napędu na obie osie 4MATIC. Wszechstronny charakter modelu podkreśla „off-roadowa” stylizacja z ochronnymi nakładkami nadkoli i typową dla SUV-ów Mercedesa osłoną chłodnicy. Premiera Klasy E All-Terrain odbędzie się podczas salonu samochodowego w Paryżu, a jej rynkowy debiut zaplanowano na wiosnę 2017 roku.
„Żadna inna Klasa E nie była dotąd tak uniwersalna jak All-Terrain. Nowy model łączy wygląd SUV-a z funkcjonalnością kombi, a do tego dorzuca mnóstwo innowacyjnych rozwiązań z dziedziny bezpieczeństwa i wielokrotnie nagradzane wnętrze Klasy E” – mówi Ola Källenius, Członek Zarządu koncernu Daimler odpowiedzialny za sprzedaż i marketing osobowych Mercedesów. „Za sprawą seryjnego napędu na cztery koła 4MATIC i zwiększonego prześwitu, jaki zapewnia wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne AIR BODY CONTROL, wariant All-Terrain jest wszechstronnym towarzyszem rodzinnych wypraw, wycieczek wiodących nieutwardzonymi drogami i różnych form aktywnego wypoczynku”.
„Terenowe” elementy stylizacji podkreślają wytrzymałość Klasy E All-Terrain, a jednocześnie skutecznie odróżniają ją od tradycyjnych wersji Kombi. W pierwszej kolejności wzrok przyciąga tu charakterystyczny dla SUV-ów Mercedesa grill z dwiema srebrnymi listwami. Koresponduje z nim dolna część przedniego zderzaka z czarnego, matowego tworzywa i metalizowana oprawa centralnego wlotu powietrza. Kolejnym znakiem rozpoznawczym odmiany All-Terrain są nielakierowane osłony nadkoli oraz progi z charakterystycznym żebrowaniem i subtelną, chromowaną listwą. Wszechstronne kombi wyróżnia się również trzyczęściowym, częściowo lakierowanym tylnym zderzakiem z listwą ochronną progu załadunku i dolną osłoną z chromowanym wykończeniem. Ponadto, nabywcy mają do wyboru trzy specjalne wzory obręczy o średnicy 19 lub 20 cali.
W kabinie uwagę zwracają specjalne, aluminiowo-karbonowe elementy ozdobne wykończenia kokpitu, zarezerwowane wyłącznie dla Klasy E All-Terrain, dywaniki podłogowe z nazwą modelu, a także nakładki na pedały ze szczotkowanej stali z gumowymi wypustkami. Specyfikacja wyposażenia bazuje na linii wykończenia wnętrza AVANTGARDE; na życzenie dostępne są elementy z linii EXCLUSIVE oraz designo. Nowy model przejął wszystkie inteligentne rozwiązania transportowe znane z Klasy E Kombi, takie jak oparcia kanapy ustawiane w pozycji cargo i składane w proporcji 40:20:40. Obie te funkcje należą do wyposażenia standardowego. Dostępne są tu także wszelkie innowacje z dziedziny bezpieczeństwa i komfortu oferowane w Klasie E.
Model All-Terrain zadebiutuje w wersji E 220 d 4MATIC (143 kW/194 KM) napędzanej nowym, 4-cylindrowym silnikiem Diesla. Niedługo po debiucie dołączy do niej odmiana z jednostką 6-cylindrową, również wysokoprężną. Oba warianty standardowo otrzymają nową, 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC.
Klasa E All-Terrain jest seryjnie wyposażona w system DYNAMIC SELECT. Pozwala on na wybór jednego z pięciu trybów jazdy, różniących się ustawieniami silnika, przekładni, ESP® oraz układu kierowniczego. Wśród nich jest specjalny program All-Terrain, pochodzący z modelu GLE. Został on zestrojony pod kątem jazdy terenowej. Jeszcze bardziej komfortowe nastawy zawieszenia w połączeniu z większymi kołami i prześwitem sprawiają, że w porównaniu z Klasą E wariant All-Terrain zapewnia odczuwalnie większą wygodę jazdy po zniszczonych nawierzchniach.
Po wybraniu trybu All-Terrain, podczas jazdy z prędkością 35 km/h, seryjnie montowane zawieszenie pneumatyczne AIR BODY CONTROL podnosi się o 20 mm. Odpowiednio zmodyfikowane zostają wówczas progi aktywności systemu ESP®, aktywnej kontroli przechyłów i kontroli trakcji (ASR). Program All-Terrain współpracuje ze specjalnym interfejsem systemu multimedialnego, gdzie wskazuje aktualny kąt skrętu przednich kół, prześwit pojazdu (pozycję pneumatycznego zawieszenia), kąt nachylenia zbocza, kąt przechyłu bocznego, pozycję pedału gazu i hamulca oraz kompas.
Zawieszenie pneumatyczne pozwala na wybór jednej z trzech pozycji, od standardowej do podniesionej o 35 mm. Zależnie od trybu jazdy, najwyższy poziom można wybrać ręcznie, przyciskiem na konsoli środkowej. Klasa E All-Terrain jest o 29 mm wyższa od Klasy E Kombi – 14 mm przypada na większy profil opon, a kolejne 15 mm na bazowe podwyższenie pneumatycznego zawieszenia. Prześwit waha się od 121 do 156 mm.