W kwietniu 2024 roku w Mediolanie, Alfa Romeo zaprezentuje pierwszego w swojej historii miejskiego SUV-a, który będzie dostępny również w wersji w 100% elektrycznej. Nazwa nowego modelu – Milano – to prawdziwy hołd dla miasta, w którym wszystko się zaczęło 24 czerwca 1910 roku.
Wraz z Alfą Romeo Milano, marka powraca do segmentu B, największego w Europie, z nową propozycją, która jest ucieleśnieniem DNA marki i symbolem szlachetnego, włoskiego sportowego stylu. Pierwszy w 100% elektryczny sportowy model miejski stanowiący nową bramę do świata Alfa Romeo dla wszystkich, fanów Alfisti i nie tylko, którzy czekali na powrót marki do tego segmentu.
Jean-Philippe Imparato | dyrektor generalny marki Alfa Romeo
Wraz z wprowadzeniem na rynek Milano w 2024 roku, Alfa Romeo wzbogaca swoją gamę, która jest teraz w stanie zaspokoić pragnienia wszystkich naszych entuzjastów i nie tylko. Milano to symboliczne „witaj z powrotem” dla wszystkich naszych Alfisti. Jako właściciele modeli Giulietta i Mito czekali, aby potwierdzić swoją nieustającą miłość do Alfy Romeo. To również „powitanie” każdego nowego klienta poszukującego wyjątkowych sportowych wrażeń w tym segmencie i charakterystycznego piękna włoskiego designu. Milano to pierwszy kamień milowy w procesie przejścia marki na napęd elektryczny i, podobnie jak Tonale, ma do spełnienia ważne zadanie, jakim jest dalsze wzmacnianie globalnej obecności Alfy Romeo.
Wybór nazwy „Milano”, wpisanej w historię marki.
Niewiele elementów wskazuje na tożsamość producenta samochodów bardziej niż jego logo. Od 1910 roku, logo marki Alfy Romeo zawiera dwa symbole identyfikujące Mediolan: czerwony krzyż na białym tle, historyczny symbol stolicy Lombardii, oraz węża Biscione, herb szlacheckiej rodziny Visconti i jeden z najbardziej kultowych emblematów miasta. Przez ponad 60 lat (1910-1972) nazwa MILANO była umieszczona w dolnej części logo. Do 1918 roku towarzyszył jej akronim „A.L.F.A.” (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), zmieniony następnie w 1919 r. na „ALFA ROMEO”.
Mediolan, od zawsze będący symbolem awangardy, to teraz międzynarodowy manifest nowoczesności, innowacji i zrównoważonego rozwoju. Uważany na całym świecie za jedną z ikon sztuki i symbol Made in Italy, Mediolan zawsze odgrywał kluczową rolę kulturową w dziedzinie mody, designu i muzyki.
Alfa Romeo wybrała Mediolan, rodzinne miasto marki, aby rozpocząć nowy, ekscytujący i odważny rozdział w swojej historii: reinterpretację sportowego charakteru na miarę XXI wieku.
Podjęta decyzja wykracza zatem poza kultowe nazwy poprzednich modeli i nazwy przełęczy górskich używane ostatnio, ponownie nawiązując do włoskich korzeni. Jej odważną ambicją jest pragnienie rozpropagowania na cały świat wartości, dzięki którym Alfa Romeo była zawsze marką wyjątkową.
Bilans marki, prawie trzy lata po powstaniu Grupy Stellantis
Wyniki handlowe w 2023 r. stanowią naturalne uznanie dla pracy zespołu, którego solidność i dyscyplina pozwoliły realizować strategie długoterminowego planu produktowego, o którym zdecydowano w momencie założenia Stellantis w 2021 roku. Najważniejszymi celami osiągniętymi w tym okresie były:
- Przywrócenie rentowności marki. Cel ten osiągnięto już w drugiej połowie 2021 roku.
- Zatwierdzony i sfinansowany długoterminowy plan produktowy, nazwany przez Alfę Romeo „Od 0 do 0”, z odważnym celem przejścia od „0” liczby zelektryfikowanych pojazdów w 2021 r. do gamy z „0” emisją w 2027 r., aby stać się marką, która najszybciej przejdzie na napęd elektryczny na motoryzacyjnej scenie. Z jednym nowym produktem wprowadzanym na rynek każdego roku:
2022 – Zadebiutowały modele Tonale Hybrid i Plug-In Hybrid Q4.
2023 – Alfa Romeo powróciła do świata „samochodów produkowanych na zamówienie”, prezentując 33 Stradale (z napędem elektrycznym i z napędem spalinowym).
2024 – debiut pierwszej w 100% elektrycznej Alfy Romeo (Alfa Romeo Milano).
2025 – prezentacja pierwszego pojazdu dostępnego wyłącznie w wersji w 100% elektrycznej.
2027 – Gama Alfa Romeo będzie w 100% elektryczna. - Wszystkimi strategicznymi działaniami marki rygorystycznie kierują bezkompromisowe standardy jakości, a wyniki tego są od razu doceniane na całym świecie. I tak na przykład, w listopadzie 2022 roku Alfa Romeo zajęła pierwsze miejsce wśród marek premium w rankingu J.D. Power Sales Satisfaction Index, awansując o dziewięć pozycji i uzyskując o 25 punktów więcej w porównaniu do roku 2021, co stanowiło największy wzrost w segmencie samochodów premium.
- Rok później Alfa Romeo stanęła na najwyższym stopniu podium w ogólnym rankingu marek premium i zajęła trzecie miejsce w całej branży, według J.D. Power U.S. Initial Quality Study (IQS). Był to awans o 24 miejsca, co stanowi największy wzrost odnotowany w badaniach IQS dotyczących tej branży.
- Nastąpił wzrost wartości rezydualnej, możliwy dzięki rygorystycznej polityce zarządzania zapasami i strategii budowania gamy.
Wyraźny wzrost w 2023 roku
Wszystko to zbudowało odpowiedni fundament dla doskonałych wyników handlowych, jakie Alfa Romeo odnotowuje przed końcem tego intensywnego i pełnego wyzwań roku 2023:
wzrost o 34% w porównaniu z okresem od początku roku do listopada 2022 roku, co jest dowodem solidnego rozwoju globalnej sprzedaży. Europa przyczyniła się do silnego wzrostu o 53%.
Bliski Wschód i Afryka potwierdzają, że jest to region o najszybszym tempie wzrostu, odnotowującym wzrost na poziomie 95%. Również region Indii, Azji i Pacyfiku, gdzie Alfa Romeo wzmacnia swoją obecność w Singapurze i Hongkongu, również przyczynił się do 6-procentowego wzrostu.
W Ameryce Północnej, debiutujący tam we wrześniu model Tonale został przyjęty z wielkim entuzjazmem, podobnie jak w Chinach, gdzie oferta samochodów została uzupełniona o model Tonale. Oba te regiony reprezentują obszary o strategicznym znaczeniu, w których Alfa Romeo dokonuje dużych inwestycji, aby stworzyć idealne warunki do rozwoju.