Categories Wideorejestratory

Wideorejestrator Xblitz S3 Duo | Recenzja | Test

W nasze ręce wpadł kolejny wideorejestrator polskiej marki Xblitz – model S3 Duo, który kosztuje obecnie niecałe 300 złotych. Dlaczego postanowiliśmy przetestować urządzenie, które nie jest żadną nowością i znajduje się na rynku już od pewnego czasu? Powód jest dość prosty. Nie każdy potrzebuje kamerki wyposażonej w bajery i kosztującej kilkaset złotych. Niektórzy potrzebują nieskomplikowanego urządzenia, które zarejestruje wystarczająco dobry obraz, aby w razie ewentualnego zdarzenia możliwa była jego ocena. Czy na budżetowym wideorejestratorze można polegać? Czy może lepiej wybrać droższe urządzenie?

Czy warto kupić wideorejestrator?

Zawsze powtarzamy, że w obecnych czasach kamerki samochodowe powinny być obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu. Szczerze mówiąc to nie pamiętamy tygodnia, abyśmy nie byli świadkami niebezpiecznej sytuacji na ulicach Warszawy a nierzadko to co widzimy można określić mianem bandytyzmu drogowego. W zeszłym tygodniu byliśmy świadkami ulicznej walki dwóch kierowców, którzy nie przejmowali się innymi uczestnikami ruchu i mogli doprowadzić do bardzo poważnego zdarzenia. Co prawda nie wiemy jaki był powód i prawdę mówiąc nie jest to istotne, bo nic nie tłumaczy próby zepchnięcia jakiegoś samochodu z drogi, wyprzedzanie na podwójnej ciągłej przed przejściem dla pieszych czy zablokowanie ruchu na drodze. Jak widać niektórzy nigdy nie powinni dostać prawa jazdy.

Oczywiście to sytuacja, nazwijmy wyjątkowa, ale często dochodzi do zdarzeń których ocena może być skomplikowana i właśnie w takich przypadkach kamera jest jedynym obiektywnym źródłem informacji. Tutaj również przykładów nie musimy szukać daleko. W tym tygodniu jechaliśmy za kierowcą, który na pustej drodze postanowił gwałtownie zahamować i praktycznie zatrzymał swój samochód. Na szczęście do niczego nie doszło, ale byłoby miło, gdyby kierowcy niewiedzący gdzie mają skręcić brali pod uwagę innych uczestników ruchu i nie wykonywali nagłych i niespodziewanych manewrów. Brzmi znajomo?

Budowa i opakowanie

I tutaj pojawia się bohater naszego testu, czyli Xblitz S3 Duo, który umożliwia rejestrowanie obrazu zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Urządzenie dotarło do nas w robiącym dobre wrażenie pudełku, które absolutnie nie sugeruje, że mamy do czynienia z budżetową kamerką. W pudełku znajdziemy kamerę Xblitz S3 Duo, kamerkę wsteczną z przewodem AV, uchwyt z przyssawką, zintegrowaną ładowarkę oraz czytnik kart pamięci microSD. Brakuje tylko karty pamięci, którą trzeba dokupić oddzielnie.

Główna kamerka wygląda klasycznie i przypomina niewielki aparat fotograficzny. Ma szerokość 75 mm, wysokość 43 mm i grubość 22 mm, więc jest naprawdę kompaktowa i łatwo schować ją za lusterkiem wstecznym. Zaskoczyła nas waga Xblitz S3 Duo, bo urządzenie waży zaledwie 83 gramy, więc początkowo mieliśmy wrażenie, że jest ono dość delikatne. Na szczęście to tylko pozory, bo kamerkę wykonano z dobrej jakości tworzyw, które świetnie ze sobą spasowano i nawet pod naciskiem nie słychać trzeszczenia.

Od góry znajdziemy mocowanie uchwytu, port mini USB służący do zasilania urządzenia oraz gniazdo tylnej kamerki. Z lewej strony umieszczono slot kart pamięci, natomiast od dołu znajdziemy przycisk resetu i informacje o numerze seryjnym. Z przodu znajduje się obiektyw oraz głośnik a od strony kierowcy mamy wyświetlacz o przekątnej 2,4 cala i cztery przyciski funkcyjne. Wszystko wygląda bardzo estetycznie a dzięki obecności przycisków fizycznych, obsługa urządzenia jest prosta i szybka.

Jeśli chodzi o kwestie techniczne to przednia kamerka nagrywa w rozdzielczości Full HD z szybkością 30 klatek na sekundę a kąt widzenia wynosi 140 stopni. Dodatkowo kamerka została wyposażona w tryb HDR, dzięki któremu możliwe jest wydobycie większej ilości szczegółów z odmiennie oświetlonych obszarów. Mamy tutaj jeszcze funkcję wykrywania ruchu i czujnik przeciążenia, który zabezpieczy nagranie w razie gwałtownego hamowania. Tylna kamerka rejestruje obraz w rozdzielczości VGA, więc jakość nie będzie porywająca, ale to powinno wystarczyć do tego, aby możliwa była ocena ewentualnego zdarzenia.

Montaż

Podłączenie przedniej kamerki jest bardzo proste. Przyczepiamy uchwyt z przyssawką do przedniej szyby a następnie wsuwamy mocowanie w prowadnicę w górnej części obudowy kamerki. Xblitz w swoich droższych urządzeniach stosuje tak zwany aktywny uchwyt, który ułatwia zakładanie i zdejmowanie urządzenia, ale jeśli nie robicie tego zbyt często to rozwiązanie jakie mamy w Xblitz S3 Duo również zda egzamin. Zdecydowanie ważniejszy jest tutaj zakres regulacji, dzięki któremu można odpowiednio dostosować położenie kamery a także to, że mocowanie jest bardzo stabilne.

Zdecydowanie więcej pracy jest z montażem tylnej kamerki. Spełnia ona normy wodoszczelności IP67, więc nie ma przeciwwskazań do zamontowania jej w okolicach tablicy rejestracyjnej. Przewód jest na tyle długi, że nie będzie problemu z odpowiednim poprowadzeniem okablowana a takie rozwiązanie umożliwia wykorzystanie urządzenia jako kamery cofania. Wówczas wystarczy podłączyć przewody z tylnej kamerki do przewodów zasilających lampkę światła wstecznego i po wrzuceniu biegu wstecznego, automatycznie na ekranie pojawi się obraz z kamery cofania. Oczywiście można zamontować ją również we wnętrzu, na przykład w okolicach trzeciego światła stop. Tutaj wybór należy do Was.

Obsługa

Co prawda w przypadku wideorejestratorów nie ma potrzeby, aby jakoś często wchodzić do ustawień, bo zazwyczaj wystarczy zrobić to tylko przy pierwszym uruchomieniu, ale warto docenić, że w przypadku Xblitz S3 Duo obsługa jest bardzo prosta. Menu nie jest specjalnie rozbudowane, wszystkie ustawienia są dobrze opisane a całość jest w języku polskim, więc nie trzeba studiować instrukcji obsługi, aby wszystko odpowiednio poustawiać.

Możemy zmienić rozdzielczość i długość nagrań, ekspozycję, włączyć/wyłączyć tryb HDR, ustawić czułość czujnika przeciążenia oraz wykrywanie ruchu a także ustawić parametry wykonywanych zdjęć. Ustawień nie jest dużo, bo i sama kamerka nie jest specjalnie skomplikowana.

Jak rozwiązano kwestię wyświetlania obrazu z dwóch kamer? Do wyboru mamy kilka trybów. Domyślnym jest widok z przedniej kamery na prawie całym wyświetlaczu oraz niewielki podgląd z tylnej kamerki w prawym górnym rogu. Możemy wyświetlić obraz tylko z jednej kamerki albo podzielić ekran na pół. Wybór należy do Was. Na szczęście ekran jest duży i ma wystarczająco dobrą jakość, aby obraz był czytelny.

Jakość nagrań

Zacznijmy od tego, że mamy do czynienia z budżetowym urządzeniem, które sprawdzi się w dobrych warunkach, ale nie można oczekiwać od niego cudów. Jeśli chcecie krystalicznego obrazu, żeby nagrywać filmy z wycieczek to lepiej od razu zainteresować się urządzeniem kosztującym kilkaset złotych więcej i nagrywającym obraz w jakości 4K. Tutaj trzeba iść na pewne kompromisy. W słoneczne dni nie mieliśmy problemów z odczytaniem tablic rejestracyjnych a rejestrowany obraz miał dobre kolory i był czytelny. Nie oznacza to jednak, że już w takich warunkach nie można dostrzec pewnych problemów.

Przede wszystkim, kamerka ma spore problemy z odpowiednim dostosowaniem ekspozycji, więc obraz jest prześwietlony a reakcje duetu sensor-procesor są wyraźnie spóźnione. Możecie to zaobserwować na nagraniu z tunelu kiedy po kilkunastu sekundach kamera całkowicie zmieniła tryb pracy i obraz stał się nienaturalnie ciemny a także dość nieczytelny. To samo dotyczy jasnych samochodów, które w słoneczne dni są prześwietlone. Oczywiście nawet wtedy można ocenić zdarzenie, ale o odczytaniu szczegółów, na przykład tablic rejestracyjnych, czasem możecie zapomnieć. Teoretycznie powinna pomagać w tym funkcja HDR, ale naszym zdaniem nie daje ona żadnych widocznych korzyści.

Jeśli chodzi o obraz z tylnej kamery to nie ma się co oszukiwać. Rejestruje ona obraz w rozdzielczości 640 x 480 pikseli z szybkością 25 klatek na sekundę, więc może pełnić rolę pomocniczą. W pewnych sytuacjach, obecność tylnej kamery może mieć ogromne znaczenie, nawet jeśli nie będzie możliwe odczytanie tablic rejestracyjnych.

  • Nagrania

Co wchodzi w skład zestawu?

  • wideorejestrator Xblitz S3 Duo
  • kamera tylna z kablem
  • uchwyt z przyssawką
  • zasilacz samochodowy
  • czytnik kart pamięci
  • instrukcja obsługi

Podsumowanie

Xblitz S3 Duo to budżetowy wideorejestrator, który kosztuje obecnie 279 złotych. Jeśli nie potrzebujecie zbędnych bajerów a jakość nagrań ma wystarczyć do tego, aby możliwa była ocena ewentualnego zdarzenia to Xblitz S3 Duo spełni Wasze oczekiwania. Jedną z największych zalet prezentowanego urządzenia jest obecność drugiej kamery, która rejestruje obraz za pojazdem i może służyć jako kamera cofania. Na pewno takie rozwiązanie docenią posiadacze starszych samochodów, które nie są wyposażone w kamerę lub czujniki parkowania.

Xblitz S3 Duo nagrywa obraz w jakości Full HD z szybkością 30 klatek na sekundę, więc w niektórych sytuacja odczytanie numerów rejestracyjnych może być utrudnione. Gorszą jakość ma tylna kamerka, która rejestruje obraz w rozdzielczości VGA, ale w obu przypadkach jakość jest wystarczająca, aby zorientować się w przebiegu ewentualnego zdarzenia.

Xblitz S3 Duo kupicie tutaj

Xblitz S3 Duo – dane techniczne
Rozdzielczość nagrywania:front Full HD 1080P@30 fps

tył VGA

G-Sensor:Tak
Nagrywanie w pętli:Tak
Szeroki kąt widzenia:Tak
Detekcja ruchu:Tak
Wyświetlacz:LCD 2.4″
HDR:Tak
Wspierany format kart pamięci:microSD
Wymiary:75x43x22 mm
Waga:83 g