Toyota Motor Corporation wraz z firmami JapanTaxi, KDDI oraz Accenture opracowała system koordynacji ruchu taksówek, który prognozuje zapotrzebowanie na usługi taksówkowe, wykorzystując dane historyczne o wykonanych usługach, big data oraz informacje o bieżącej sytuacji w mieście. W lutym uruchomiono w metropolii tokijskiej program testowy systemu, który przyniósł 20-procentowy wzrost liczby kursów taksówkarskich.
Działanie systemu
System co pół godziny prognozuje liczbę potrzebnych taksówek na obszarze Tokio podzielonym na kwadraty o boku 500 metrów. Wykorzystuje do tego mechanizmy sztucznej inteligencji z funkcjami uczenia się maszyn, w oparciu o rejestry usług taksówkowych, dostępność komunikacji zbiorowej, informacje o pogodzie, dane dostarczane przez smartfony (za zgodą ich użytkowników) i informacje o istotnych wydarzeniach, takich jak np. mecze czy koncerty.
Ułatwienie dla kierowców
W ramach testów w wybranych taksówkach współpracującej z JapanTaxi korporacji Nihon Kotsu zainstalowano tablety, na których wyświetlana jest mapa z prognozowaną liczbą zamówień oraz liczbą wolnych taksówek w danym rejonie, co umożliwia kierowcom lepsze dopasowanie się do popytu. Pozwala to w efekcie skrócić czas oczekiwania klientów na taksówkę, a jednocześnie zwiększyć współczynnik wykorzystania floty. System umożliwia również rejestrowanie sugestii doświadczonych taksówkarzy.
Skuteczność systemu
W lutym system wykazał się skutecznością na poziomie 94,1 procent, a sprzedaż usług w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosła o 20,4%. W najbliższym czasie program pilotażowy zostanie rozszerzony o kolejne kilkadziesiąt pojazdów.
Zakres działania partnerów programu
Rola Toyoty w przedsięwzięciu polega między innymi na przetwarzaniu i analizie big data na platformie MSPF (Mobility Services Platform). Firma zajmuje się także gromadzeniem danych o pogodzie, dostępności komunikacji zbiorowej i istotnych wydarzeniach w mieście. Następnie prognozy zapotrzebowania na usługi przekazywanie są JapanTaxi.
JapanTaxi jest znany na japońskim rynku jako twórca i operator popularnej aplikacji do zamawiania przewozów taksówkarskich na telefony. Na potrzeby tego projektu firma opracowała aplikację przewidującą zapotrzebowanie na taksówki, z której korzystają kierowcy. Jest także odpowiedzialna za zbieranie rejestrów usług, informacji o położeniu wolnych taksówek oraz sugestii kierowców.
Zadaniem operatora telekomunikacyjnego KDDI jest dostarczanie prognoz przemieszczania się ludzi w oparciu o geolokalizację i informacje big data zbierane za pomocą smartfonów.
Korporacja Accenture koordynowała od strony informatycznej działania wszystkich partnerów i opracowała algorytm analityczny sztucznej inteligencji, prognozujący zapotrzebowanie na usługi taksówkowe.